• 0

starten vanuit ww situatie

Bedrijf gestart vanuit ww-situatie:

 

Vorig jaar ben ik vanuit een ww-situatie gestart met een eigen bedrijf en gebruik gemaakt van de startersregeling (behoud van uitkering welke als voorschot is uitbetaald). De structuur van het bedrijf is een holding(bv)- werkmaatschappij(bv).

 

De terugbetalingsregeling is mij niet helder en het uwv kan mij geen eenduidig antwoord geven. Zij hebben mij ook naar de belastingdienst doorverwezen die mij weer vriendelijk terugsturen naar het uwv. Ik krijg de indruk dat ze zelf niet weten hoe het werkt dus bij deze de oproep of iemand mij kan helpen!

 

In de algemene informatie op de site van het uwv over de terugbetalingsregeling wordt vermeldt dat de terugbetaling op basis van de winst geschiedt. In een telefonisch gesprek dat ik heb gehad met het uwv wordt over inkomsten gesproken(dus privé?).

 

Ik streef ernaar om zo min mogelijk te moeten betalen.

 

Als de terugbetaling op obv winst is dan zorg ik ervoor dat beide bv’s aan het eind van het jaar leeg zijn(meer kosten in de vorm van salaris) maar als het op basis van inkomsten in privé is dat keer ik mezelf zo min mogelijk salaris uit.

 

Wie heeft een soortgelijke situatie aan de hand gehad en kan mij vertellen hoe het precies berekend wordt?

 

Alvast dank voor de moeite.

 

Gr Sander

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sander

 

Volgens mij wordt je gekort op 2 manieren (correct me if I am wrong, anybody):

 

1. uren die je niet beschikbaar was op de arbeidsmarkt

2. 70% van je verdiende inkomen in de periode behoud van uitkering.

 

De winst in de BV is dan irrelevant. Zou je geen salaris opnemen, dan kijken ze wel naar de winst in de BV. Met salaris kijken ze daar weer naar. Korting 2 wordt dus pas achteraf vastgesteld en kan zomaar 3 jaar na dato plaatsvinden.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Per 1 juli 2009 is 'het besluit over WW verrekening ' (zie eerder in draadje @Ard) komen te vervallen.

 

Daarvoor in de plaats is het volgende gekomen, denk ik....

 

Besluit van 26 juni 2009 tot vaststelling van regels met betrekking tot de inkomsten uit arbeid, bedoeld in artikel 35aa, eerste lid, Werkloosheidswet, de berekening daarvan en de periode waaraan deze worden toegerekend (Inkomstenbesluit Werkloosheidswet)

 

Kunnen de experts dit bevestigen?

 

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2009-272.html

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vervallen? Ja en nee.

 

Nee, want voor de startende zelfstandige ondernemer vanuit de WW wijzigt er niets aan de regels. Die hoeft dus niet verder te lezen.

 

Ja, want er is weer eens met de bekende "knip-en-plak-techniek" een regeling in elkaar geflanst. In dit geval gaat het een wijze van inkomstenverrekening voor langdurig werklozen die weer gaan werken (vaak tegen een lager loon). Om dit een beetje in goede banen te leiden wil men die mensen niet korten op urenbasis maar m.b.v. de inkomstenverrekeningstechniek zoals die ook voor de startende ondernemers in gebruik is.

 

Kortom, alleen maar weer extra verwarring, dus verder geen aandacht aan schenken en niet roepen dat er niets gewijzigd is want dat is m.b.t. de ondernemers niet het geval.

 

Als ik me vergis hoor ik het natuurlijk ook graag. Als er iets voor velerlei uitleg vatbaar is dan is het wel de Nederlandse wet- en regelgeving.

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Sander B

 

1 .Is het wel slim om vanuit een ww-positie een BV op te richten? Loop je niet meteen tegen de DGA-regeling aan en dus kans dat je je WW-uitkering direct kwijt bent?

2. Ik heb eerder dit jaar een programma op tv gezien over de startersregeling van het UWV en het was 1 brok ellende. Met name de korting vanwege niet-declarabele uren, maakt de regeling zeer onaantrekkelijk. Mensen die hun volledige WW moesten terugbetalen, terwijl ze geen stuiver hadden verdiend.

 

Je kan toch gewoon aan je solliciatieplicht blijven voldoen en tijd nemen om je onderneming op te starten. In een week

zitten, na aftrek van 8 uur slaap per dag, 112 uur. Je kan dus 40 uur beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt en toch nog tijd overhouden voor het opstarten van een onderneming. Correct me if I'm wrong.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

In een bericht in een ander draadje (september 2008) verwijs ik naar de inmiddels per juli 2009 vervallen regeling. De nieuwe wettekst is ook op dezelfde pagina te vinden:

 

http://www.st-ab.nl/wetwworiw.htm

 

Zoals ik in mijn vorige post aangaf vind ik het jammer dat er 2 zaken die weinig met elkaar te maken in 1 regeling geknipt en geplakt worden door onze wetgever.

 

Wezenlijk verandert er voor de ondernemers op dit moment niets, dus zij zouden net zo goed de tekst van de vervallen regeling kunnen lezen zonder daarbij in verwarring te kunnen komen omdat er opeens ook begrippen als langdurig werkloze en loon opduiken.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.