• 0

Eenmanszaak - Jezelf uitbetalen

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je maakt het gewenste bedrag over naar een privebankrekening en boekt dit onder 'prive opname'.

 

Bij de IB aangifte geef je op wat je winst is, en de privestortingen (overmaken van prive naar zakelijk) en prive-opnames (de andere kant op). Daarmee bepaalt de BD je fiscale winst waarover je belasting betaalt.

 

Download het IB aangifteprogramma 2008 voor ondernemers en ga er mee oefenen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Nou ben ik geen expert, maar is het bij een eenmanszaak niet zo dat of je nu wel of geen geld naar je privé overmaakt: omzet - kosten = winst! Of je nou wel of niet geld hebt overgemaakt doet hier niets aan af volgens mij. Bij een BV is dat weer een ander verhaal.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Nou ben ik geen expert, maar is het bij een eenmanszaak niet zo dat of je nu wel of geen geld naar je privé overmaakt: omzet - kosten = winst! Of je nou wel of niet geld hebt overgemaakt doet hier niets aan af volgens mij. Bij een BV is dat weer een ander verhaal.

Klopt maar het is wel aan te raden om altijd de transactie van je zakelijke naar je prive rekening te doen voor het overzicht. Uit ervaring zelfs het liefst gewoon een vast "salaris" per maand wat je automatisch overboekt naar prive.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, omzet minus kosten is winst. De BD maakt echter een vermogensvergelijking. In principe: Eindvermogen (indien hoger) minus beginvermogen is winst; doch dan kunnen de privémutaties roet in het eten gooien. Derhalve wordt de vergelijking:

Beginvermogen + privé stortingen -/- privé opnamen + winst (of -/- verlies) = eindvermogen

 

De ene ondernemer (eenmanszaak) zal maandelijks (of wekelijks) een gelijk bedrag uit de onderneming halen om te kunnen leven; de andere ondernemer neemt op wat hij nodig heeft op het moment dat het nodig is. Dit is slechts een kwestie van voorkeur en maakt verder voor de vermogensvergelijking ook niet uit.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.