• 0

Payroll constructie / IB47 formulier / nulurencontract???

Mijn neef en ik zijn een VOF gestart met webdesign als onze 'corebusiness'. Ik heb al wat ervaring opgedaan met het bouwen van websites, maar nu hebben we ons onlangs ingeschreven bij de KvK. Mijn neef verkoopt de websites en schrijft de facturen, en ik maak ze en schrijf teksten e.d.

 

We zijn sinds mei officieel aan de slag en nu blijkt dat mijn neef ongeveer 3x zoveel kan verkopen als dat ik kan 'designen'. Het idee is nu dat we er iemand bijhalen die net als ik de websites kan ontwerpen. Nu heb ik me verdiept in de manieren die bestaan om dit te regelen. We zouden de nieuweling het liefst aannemen op basis van een nulurencontract, maar is het dan mogelijk om hem per project te betalen? En een IB47 formulier, kunnen we dat structureel (d.w.z. 2x per maand) blijven doen? Heeft u misschien advies voor 2 jonge enthousiaste webdesigners?

 

Groet,

 

Baske

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Bas,

 

Een IB47 is dan niet geschikt. Je zult hem dan op de loonlijst moeten plaatsen.

Je kunt ook overwegen om hem helemaal vrij te laten werken (geen gezagsverhouding) waarbij hij jullie een factuur kan sturen. Moet hij wel een BTW nummer aanvragen en het inkomen aangeven als resultaat uit overige werkzaamheden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank Joost voor je reactie! Ik dacht al dat dit het beste was, dus heb ik zelf een aantal passages uit bepaaldee arbeidscontracten gepakt en die verwerkt tot een geheel. Het is een kruising geworden tussen een thuiswerk- een nuluren- en een stukproductiecontract geworden.

 

Mijn vraag is nu of dit uberhaupt wel kan; is dit rechtsgeldig? Komt er nog e.o.a. inspectie langs die mij moeilijkheden gaat bezorgen?

 

Ook wilde ik graag weten -maar dat is misschien een andere vraag- als je iemand minder dan 12 uur per week in dienst hebt, moet je dan een deel van het loon inhouden voor de belastingdienst?

 

Groet, en nogmaals hartelijk dank voor de reactie!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bas

 

de 12 uur per week is niet relevant. Het gaat erom of er sprake is van een dienstbetrekking. Dus verplichting om arbeid te verrichten tegen vergoeding onder een gezagsverhouding. Als je dat laatste kunt voorkomen door een medewerker volledig vrij zijn werk te laten doen en m.n. hoe hij zijn tijd indeelt, dan kan hij zijn werk factureren als resultaat uit overige werkzaamheden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@ Joost Rietveld: 16-06-09 om 00:36

 

Joost, wederom bedankt voor de reactie! Dit helpt me echt!

 

@ Down: 16-06-09 om 00:38

 

Down, als ik het af heb stuur ik het. Misschien kunnen we samen nog even de inhoud doorspreken, een soort 4 ogen principe :P

Link naar reactie
  • 0

Deze overeenkomst heeft te veel trekken van een arbeidsovereenkomst om sprake te laten zijn van inkomsten uit overige werkzaamheden.

 

En dan drukt Joost het nog voorzichtig uit. Ieder artikel in het document gaat uit van een gezagsverhouding cq. van loon etc.

 

In plaats van een normale arbeidsovereenkomst enigszins aan te passen zoals je nu gedaan hebt, moet je naar mijn mening gewoon een contract per project opstellen:

 

Hij maakt offerte obv door jullie aangedragen eisen.

Jij accordeert de offerte en hij kan aan de gang

 

Gewoon zoals jij met jouw klanten doet lijkt me

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Baske,

 

Er zijn eigenlijk drie mogelijkheden;

 

1. Indien de persoon in het bezit is van een VAR-wuo of VAR-dga kan hij jullie direct factureren, bijvoorbeeld per project.

Wanneer een persoon niet in het bezit is van een geldige VAR lopen jullie risico, pas hiermee op!

 

2. Een nul-urencontract. Let hierbij op dat je normaal werkgever wordt, met alle risico's als Wet Poortwachter e.d. van dien.

Ook mogen er slechts drie contracten voor bepaalde tijd worden gesloten, de vierde wordt automatisch onbepaalde tijd.

 

3. Verloning via een payroll-constructie. Het risico ligt bij het payroll-bedrijf en jij betaalt slechts voor het project of de gewerkte uren. Alle risico's zijn afgedekt en de medewerker is verzekerd bij ziekte en WW.

 

Als je over punt 3 meer informatie wil, stuur mij dan even een bericht. Ik help je graag verder.

www.tentoo.nl | Tentoo, het eerste payrollbedrijf in Nederland. Ook uitgebreide dienstverlening voor ZZP'ers.

Link naar reactie
  • 0

Als hij mij een offerte wil sturen moet hij toch tenminste een eenmanszaak opzetten?

Het gevaar voor ons is dan groot dat hij er op een dag met een door ons binnengehaalde en gevierde klant vandoor gaat.

Dat zou zeer jammerlijk zijn!

 

Ik denk dat een nulurencontract het beste is, maar dan zal ik misschien 'het concurrentiebeding' ietsje moeten aanpassen, daar het zal gaan om een scholier die een opleiding webdesign volgt...

 

Wat denken jullie?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.