• 0

Discussiewebsite voor jongeren

Hallo mensen,

 

Ik ben nieuw op Higher Level, al een tijdje lid wel maar ik ben na een aansporing door een collega nu benieuwd naar jullie mening over een nieuw concept wat ik aan het ontwikkelen ben.

 

Ik zie de laatste tijd steeds meer websites / campagnes de grond uit rijzen die jongeren moeten aansporen na te gaan denken over bepaalde onderwerpen. Vaak ook nog eens gepresenteerd op een afkeurende manier (het uitgangspunt is wat jongeren fout doen en hoe kunnen ze “hip” betrokken worden bij het praatje hoe het wel moet). Daar wordt al snel doorheen geprikt en gezien als het zoveelste bemoederend betoog.

Wat ik wil ontwikkelen, is een informatiewebsite en discussiepunt voor jongeren zonder duidelijke zender en ontvanger. De website dient te draaien op user generated content, wat betekent dat de content wordt bepaald door de jongeren zelf. Zijzelf geven aan wat leeft onder hen en ze kunnen zelf actief deelnemen. Redactioneel worden enkel wat strohalmen gegeven in de vorm van thema's en informatievormen. Redactionele stukken worden geschreven aan de hand van wat de jongeren aangeven interessant te vinden of waar ze veel onduidelijkheden over hebben. En vooral heel belangrijk: alles wordt open benaderd. Geen wijzend vingertje richting normen en waarden, geen oordeel over wat is fout en hoe hoort het wel.

Kort samengevat: laat jongeren zelf aangeven wat onder hen leeft en anticipeer daarop. Laat het initiatief aan henzelf en treed als redactie enkel op als vraagbaak en wat organisatorische sturing.

 

Hoe had ik dat zelf uitgedacht? In het begin start ik met een drietal thema’s: liefde, muziek en school. Thema’s die leven bij jongeren. Eventueel later uitbreidbaar met bijvoorbeeld mode, games, sport, etc. Per thema zijn er een column-/bloggedeelte waar jongeren zelf hun mening of verhaal kwijt kunnen en waar anderen op kunnen reageren, een discussiepunt waar in een forumopzet gediscussieerd kan worden, een vraagbaak waar ze bij de redactie terecht kunnen met vragen en een artikelenstuk waar vanuit de redactie artikelen worden geplaatst over onderwerpen. De redactie bestaat per thema uit een ervaren en volwassen redacteur met daaronder enkele jongeren die actiever bij de website betrokken willen zijn.

Ik heb al even gepolst of mensen geïnteresseerd zouden zijn om deel te nemen aan de redactie en heb enkele goede reacties gehad van mensen die goed kunnen schrijven en uit de pedagogiek / psychologie komen.

 

Belangrijk is ook dat het geen FOK of TMF wordt, de website is serieus van aard en willekeurig schreeuwen is niet echt de bedoeling. Denk misschien aan de kwaliteit van discussies zoals op deze website. Daarnaast moet er vertrouwen zijn richting de redactie, jongeren kunnen daar met al hun vragen omtrent de thema's terecht kunnen en worden onderwerpen / vragen desnoods anoniem op de website behandeld.

 

Wat zijn jullie eerste reacties hierop? Voegt het iets toe, zouden jongeren hierop zitten te wachten? Misschien aanvullende ideeën hierover?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi Jeroen,

 

Ik heb zelf enkele jongeren-community's onder mijn beheer (enkele voorbeelden apeldoorner.com, hilversums.nu en www.alphen.nu) waarbij ik van laatsgenoemde ook de community zelf heb grootgemaakt en heb beheerd (dit is bij de eerste twee niet het geval).

 

Het gaat alleen werken als de initiator zelf heel dichtbij de doelgroep ligt of zelf mensen om zich weet te scharen die midden in de doelgroep liggen. De jeugd is erg kritisch, het is ook niet voor niets dat tal van dit soort initiatieven van grotere organisaties sneuvelen. Als het niet voor én door de jeugd is zal dat heel snel uitkomen (prikken ze zo doorheen) en is je community (als die al tot stand is gekomen) ten dode opgeschreven.

 

Het is een beetje makkelijk gezegd om een community te kunnen beginnen en te gaan draaien op USG door enkel wat strohalmen aan te rijken. Actief community-management is héél erg belangrijk en zeker in de beginfase. De gezichten, dus de initiators en early adopters zijn degene die in de beginfase de leden naar de site moeten blijven trekken. Jongeren hebben door het snelle internet van tegenwoordig niet het geduld om dagenlang op een reply te wachten. Jij als community-manager zal met jouw team dus zinvolle antwoorden moeten kunnen geven en de discussie lopende kunnen houden, en ook hier telt weer dat als jij niet midden in de doelgroep zit, dit niet of moeilijk gepikt gaat worden.

 

Ik denk dat je héél goed onderzoek moet doen naar jongerenwebsites en hoe deze beheerd worden. Hoeveel vrijwilligers een beetje actieve community heeft en hoeveel werk er in zit om het forum alleen al gezellig te houden (vrij van scheldparijen, persoonlijke aanvallen en kwetsende teksten) laat staan om de kwaliteit van discussies hoog te houden.

Als ik puur naar mijn ervaringen kijk zit jouw korte samenvatting enorm (gigantisch!) ver van de praktijk. Enkel optreden als vraagbaak en organisatorisch zou fijn zijn. Maar in de praktijk zitten bij een middelgrote community (35.000 leden) 2-4 man 14 uur per dag simultaan snoeihard te klikken om alles in goede banen te leiden, je moet dus echt een flinke groep vrijwilligers achter je weten te scharen!

 

Wat betreft onderwerpen moet je ook nog even goed onderzoek doen binnen de doelgroep. School wordt niet vanzelfsprekend als iets positiefs ervaren, in dit onderdeel zal enorm veel gal gespuwd worden, dit is echt flinke taak om de discussie netjes en inhoudelijk te houden. Liefde zou ik me niet aan wagen, niet alle jongeren willen hier onder hun eigen naam op het publieke internet over praten (die tijden zijn voorbij, zijn teveel voorbeelden met negatieve gevolgen). Wanneer je toestaat dat dit anoniem kan zul je enkel schunnige vragen op het forum krijgen en gesteld worden onder fake-profielen (ja, vaak ook profielen gekopieerd van andere forum-gebruikers).

Ik mis in je overzicht bijbaantjes en uitgaan. Na school werken de meeste 16-18 jarigen om het weekend te kunnen bekostigen. Erg belangrijke punten dus, praat goed met mensen die wél in die doelgroep zitten!

 

Ik gok dat je daarnaast ook nog geld wilt verdienen aan bijvoorbeeld adverteerders. Het gros van de jongeren geeft het geld uit aan snacks, kleding en uitgaan. Bij de jongeren vanaf 16 jaar heet een handjevol een dure hobby in de vorm van een brommer of scooter en 17 en 18 jarigen sparen het hele jaar om in de zomervakanties 1000,- stuk te kunnen slaan in Salou, Lloret de Mar of Chersonnisos. Ik zou hier vanaf dag 1 op inhaken. Je potentiële adverteerders zien dan direct de waarde in van jouw platform, ambassadeurs van hun merk midden in de doelgroep is namelijk enorm waardevol.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor je reactie!

 

We weten dat het veel werk met zich mee gaat brengen, we hebben enige tijd geleden al een succesvolle community geleid. Wat deze website hierin onderscheidt tenopzichte van initiatieven van grotere organisaties is dat de website door ons niet wordt gestart met een achterliggende boodschap (bewustwording, gedragsverandering, etc) of commercieel doel. Wij denken dat het de website een meer open en betrouwbaar medium maakt.

Maar je hebt ook gelijk dat er mensen mee moeten werken die dicht bij de doelgroep liggen. Nu zijn we zelf nog niet zo oud (leeftijd 22 - 26) en hebben we zelf enige feeling bij de doelgroep.

 

De thema's die je noemt, bijbaantjes en uitgaan, zijn inderdaad goede aanvullingen! We willen starten vanuit een bepaald aantal thema's en het niet meteen te groot opzetten, maar dit zijn inderdaad thema's die we wellicht vanaf de start mee moeten nemen.

De opzet van het thema liefde moet ook nog bekeken worden, maar de vraagbaak zal waarschijnlijk niet live op de website verschijnen. Die komen afgeschermd binnen in het adminpaneel waar ze pas na beantwoording gepubliceerd worden. Vragen / problemen op dit gebied kunnen anoniem of alleen met voornaam ingestuurd worden.

 

Geld verdienen is uiteindelijk wel een uitgangspunt, maar in het begin totaal niet. Belangrijk is echt om een onafhankelijke indruk te maken.

 

Wat zijn ideeën hierover van andere mensen? En denken jullie dat hieraan behoefte is vanuit jongeren?

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht gelijk aan de tijd toen ik zelf die leeftijd had en helemaal weg was van het tijdschrift "hitkrant" Thema's, leuke jongens en meisjes, liefdes en school problemen et cetera.

 

Ik denk dat als het een soort tijdschrift online zal worden met mogelijkheid om direct actief mee te kunnen doen als abonnee het erg leuk kan zijn.

 

Misschien kun je een tijdschrift als voorbeeld nemen. Iets wat vroeger op papier goed werkte moet misschien online door te zetten zijn.

 

Klinkt wel als een leuk idee. De behoefte moet je uiteraard onderzoeken. Stel een enquête op en vraag op een forum ( als dat mag volgens de regels) naar meningen en misschien zelfs tips. Je doelgroep is van 13 tot 18?

Link naar reactie
  • 0

Belangrijk is ook dat het geen FOK of TMF wordt, de website is serieus van aard en willekeurig schreeuwen is niet echt de bedoeling. Denk misschien aan de kwaliteit van discussies zoals op deze website. Daarnaast moet er vertrouwen zijn richting de redactie, jongeren kunnen daar met al hun vragen omtrent de thema's terecht kunnen en worden onderwerpen / vragen desnoods anoniem op de website behandeld.

 

Ik denk zelf trouwens dat deze branche op dit moment een beetje vol zit.. FOK, partyflock, hyves, facebook, myspace en dan hebben aparte dorpjes nog fora etc etc.. Mijn gevoel zegt me dat je met een gewoon 'forum' weinig mensen zal trekken, of gewoon na een korte tijd weer weg kan. (cu2 / superdudes sugababes)

Link naar reactie
  • 0

Beste Jeroen,

 

Jouw plan is wel degelijk levensvatbaar.

 

Maar wil je met een discussie website verdienen, of is het puur maatschappelijk?

 

Met vriendelijke groet,

 

Melvin

 

PS: Misschien overbodig, maar ik begreep dat er vanuit de overheid subsidies beschikbaar zijn gemaakt.

Want Marokko.nl is ook een 'discussie' platform voor jongeren, ook zij krijgen subsidie.

Link naar reactie
  • 0

Marokko media doet het er ook goed bij, de subsidie krijgen ze alleen voor het nieuws gedeelte. Daarnaast verdienen ze aan adverteren ook redelijk: klik Waar ik minder bekend mee ben is of subsidie verstrekker(s) ook iets over de vorm of inhoudt te zeggen hebben.

 

En volgens mij is er altijd een doelgroep die je kunt aanspreken en ik weet niet welke vorm je voor ogen hebt, maar daar kan iemand ook best creatief zijn lijkt me.

It is easier to be born again than to just grow up.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.