• 0

Kiezen uit: VAR/loondienst/payroll-service

We hebben een geschikte kandidaat gevonden om de eerste te worden in een wetenschapsredactie. Ze gaat artikelen schrijven op onze website. Ze gaat dit vanuit huis doen. Ze krijgt zelf volledige controle over wanneer en waar ze werkt, en ook praktisch in wat ze doet (als het maar constructief voor de website is).

We hebben een netto-loon afgesproken.

 

We willen haar in eerste instantie een contract voor 3 maanden aanbieden. Als het een succes is verlengen we dit graag en breiden we ook de aanstelling uit (meer uur/loon).

 

Nu zijn we opzoek naar een constructie waarin wij zo min mogelijk risico en kosten dragen.

 

Na onderzoek lijkt een VAR-verklaring geen opheldering te geven, het zal var-row worden wat ons geen duidelijkheid geeft.

Bij payroll gaat er nog aardig wat geld direct naar de service of de overheid, wat het netto-loon verlaagd (of onze kosten verhoogd).

In loondienst lijkt dan het alternatief, maar ook dan gaat er veel naar de overheid (ze heeft al een andere baan, dus geen loonhefingskorting op dit loon).

 

Mijn vraag: wat zouden jullie doen?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als eerste zou ik oppassen met een netto loon afspraak. Daarmee haal je juist risico binnen!

 

Aangezien jij loonkosten wil besparen, is een vaste aanstelling op het moment het gunstigste. Je loopt alleen het risico van doorbetaling indien zij niet haar functie kan voldoen maar hoe groot is dat risico bij het schrijven van wetenschappelijke stukken?

 

Ik zou met contracten voor bepaalde tijd aan de slag gaan. Dit mag namelijk tot het moment dat zij onder haar vierde contract werkt. Die wordt dan automatisch een voor onbepaalde tijd. De maximum termijn hiervoor is 36 maanden zonder tussenpauzes van 3 maanden of langer.

 

Waarom wil je perse een netto-ovk aangaan?

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie!

 

We hebben haar eerst een bruto-voorstel gedaan, maar na haar eigen berekeningen bleef daar wat te weinig van over. We hebben toen aangegeven op zoek te gaan naar andere constructies waarbij er netto voldoende overblijft.

 

Wanneer we kiezen voor loondienst, wordt het grootste probleem waarschijnlijk de loonheffing. Ze heeft al een andere baan, maar waarschijnlijk verdient ze nog steeds te weinig om echt belasting te gaan betalen. Is het mogelijk om bij twee werkgevers loonheffingskorting toe te passen?

 

Uiteindelijk zullen we inderdaad geen netto overeenkomst aangaan, we hebben nu meer een soort inspanningsverplichting gedaan.

Link naar reactie
  • 0

In beginsel raad ik aan om de heffingskorting bij 1 werkgever aan te zetten maar dit is ook sterk afhankelijk van haar totale loon. Het is toegestaan de heffingskorting gedurende het jaar in 12 gelijke delen te verrekenen met het salaris. In totaal wordt ongeveer € 5800 vrijgesteld van loonheffingen. Dus hoeveel verdient ze met haar andere werk?

 

Als ze het brutovoorstel onvoldoende vindt, dan wordt jij alleen op kosten gejaagd via haar nettoloon wens. Waar is zij nou bang voor? Wat wil zij nou perse vermijden?

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Stage overeenkomst kent niet dezelfde juridische verplichtingen als een volwaardige arbeidsovereenkomst maar voor de belastingdienst is er geen verschil. Je zou dan wel gebruik kunnen maken van de scholierenregeling inzake de heffingskorting maar het totale bedrag van 2K nog wat verandert niet.

 

Heb je dan wel een idee hoeveel ze bij haar andere baan verdient? Wat ik dan weer niet snap is dat ze met een nieuwe baan en extra salaris niet meer in de maand kan rondkomen ten opzichte van haar huidige situatie. Of snap ik het niet goed?

 

Je kan haar ook de heffingskorting bij beide banen laten gebruiken maar dat kan ook het effect hebben dat ze bij haar aangifte moet terugbetalen. Kom maar op met die cijfers!

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Beste Frank, met payrolling zou je ook gebruik kunnen maken van de studenten scholieren regeling binnen de payroll CAO. Hier is de reservering voor bijvoorbeeld vakantiedagen een stuk lager, wat scheelt in de kosten. Verder is het mogelijk om een serie van 12 bepaalde tijd contracten aan te bieden over een periode van 184 weken. Hiermee hou je enige flexibiliteit.

 

Verder heeft Ryan gelijk voor wat betreft het maken van netto afspraken. Dit maakt het hele verhaal onnodig gecompliceert voor de werkgever.

 

Ik raad je aan onze www.NOSPAMPLEASE whitepaper eens te lezen. Hierin geven we objectief uitleg over de contructie en de voor en nadelen.

 

Veel succes met je beslissing.

 

 

EDIT MOD: svp niet spammen. Als je een whitepaper hebt, plaats die dan gewoon zonder te linken naar jouw site (welke link niet eens naar het whitepaper gaat!) Lees eerst de siteregels tav spam en zelfpromotie.

Link naar reactie
  • 0

Frank,

 

Stage ligt lastig, als een stagiair tegen een reële beloning gangbare werkzaamheden verricht wordt dit door de belastingdienst gewoon gezien als loondienst, en is de werknemer voor alle werknemersverzekeringen verzekerd.

 

Twee keer loonheffing inhouden is niet echt slim te noemen, en is erg kort termijn politiek, als de werknemer de aangifte indient dan worden alle bruto inkomens op een hoop gegooid, de loonheffing berekend en daarna de heffingskortingen (1x) in mindering gebracht op dat loon daarna wordt dat saldo verrekend met wat er bij de werkgever(s) reeds is afgedragen, door twee keer loonheffingskorting te rekenen zou er dus veel te veel worden ingehouden. En moet er dus aan het einde van het jaar weer een deel worden terugbetaald, vaak met rente.

 

Door een netto loon afspraak te maken, is het eigenlijk nu slikken of stikken, als je de werknemer zelf in loondienst neemt dan wordt dat gebruteerd, hoeveel dat bruto precies wordt is afhankelijk van hoeveel je netto per uur hebt afgesproken en hoeveel uren er wordt gewerkt.

 

Payroll is een optie alleen zal dit m.i. niet goedkoper zijn dan loondienst, omdat je als opdrachtgever naast het loon en premies vaak ook nog een opslag betaald aan het payrollbedrijf, hierdoor zullen je kosten dus alleen maar oplopen.

 

Wat je wel moet doen ??? denken aan je bedrijf, markeer eerst voor jezelf hoeveel wil / kan je uitgeven voor een redacteur, en hoeveel kost de kandidaat. Laat eventueel een bruto/bruto berekening maken op basis van het afgesproken uurloon, als deze kosten binnen je kader liggen zou ik zeggen doen, anders terug naar de onderhandeltafel, en kijken of je eruit kan komen.

 

Want hoe nobel het ook is om naar de financiële situatie van de kandidaat te kijken (de kandidaat kijk immers ook naar de eigen situatie), vergeet nooit de doelstellingen van je bedrijf uit het oog.

 

Ik zou pas beslissingen nemen als je weet wat je kan en wilt (dus hoeveel is mijn budget en wat kost de kandidaat) neem daarna een beslissing.

 

succes.

erik

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.