• 0

Leasen goedkoper dan eigen auto voor de zaak

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Autorijden wordt weer iets leuker, voor wie een lease-auto heeft tenminste. De bijtelling wordt verlaagd en de administratie versimpeld. Het gaat jammer genoeg wel ten koste van iedereen die met een eigen auto voor de zaak rijdt. Kortom, ga leasen.

Lees het artikel in zibb.nl >>>

 

Zie ook de Wat is goedkoper? Privé of op de balans van je bedrijf >>>

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Informatie hierover van PWC:

 

AUTO VAN DE ZAAK VOORDELIGER

 

Zoals we al op 16 juni jongstleden hadden bericht, is het kabinet van plan om vanaf 1 januari 2004 de regels van de auto van de zaak drastisch te veranderen en met name te vereenvoudigen. Momenteel is de zaak weer in beweging. De dagbladpers meldt dat de fiscale bijtelling omlaag gaat van (maximaal) 25% naar (maximaal) 20%. Ook wordt al het woon-werkverkeer als zakelijk aangemerkt en niet deels als privé. Dit scheelt het bedrijfsleven een enorme hoeveelheid rompslomp, met name voor wat betreft het invullen van

een gedetailleerde kilometeradministratie. In feite wordt hiermee teruggekeerd naar de oude regeling die tot en met het jaar 2000 gold, behalve dan dat tot met het jaar 2000 een privé-gebruik minder dan 1000 km op jaarbasis niet tot een inkomensbijtelling leidde en een 24% bijtelling gold voor een woon-werkafstand van meer dan 30 km.

 

Deze versoepeling en verlichting wordt waarschijnlijk grotendeels betaald door werknemers die met hun eigen auto voor de zaak rijden. Hun onbelaste vergoeding van € 0,28 per zakelijke kilometer zal omlaag gaan en mogelijk zelfs gehalveerd. Naar verwachting zal de ministerraad in de loop van de komende dagen de nieuwe autoregeling vaststellen.

 

Bron: Telegraaf, 27-8-2003

 

Volledig bericht van PWC >>>

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Pas op voor flitsers Kermie, want je vliegt nu wel heel hard door de bocht! ;)

 

Het mag dan iets eerder aantrekkelijk geworden zijn om privé een zakelijke auto te rijden in plaats van zakelijk een privé auto te rijden, maar toch is het van de situatie afhankelijk waar je uiteindelijk voordeliger mee uit bent...

 

Dit is uiteindelijk afhankelijk van de werkelijke kosten die je aan je auto hebt, het aantal privé kilometers en het aantal zakelijke kilometers. Daarnaast speelt ook je inkomen nog mee, want hoe hoger je inkomen, hoe meer belasting je over de bijtelling zou betalen...

 

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Hmmz.. Inderdaad, leuk voor de leaserijders, en erg vervelend voor de (zelfstandige) mens met eigen wagen. Halveren zou op zich wel ernstig zijn, de vergoeding is dan in ieder geval niet meer kostendekkend (tenzij je wellicht 100.000 km/jaar in een suzuki alto doet ofzo).

 

Het zou me trouwens niet verbazen als men nog meer gaat flitsen om eventuele tegenvallende inkomsten als gevolg van deze maatregel te compenseren - er zijn al 6 trajectcontrole-systemen aangeschaft ter waarde van vele miljoenen.

Link naar reactie
  • 0

Bah, had gisteren al een post geplaatst over dit onderwerp. Zat nog te twijfelen over de beste categorie maar uiteindelijk besloten dat het een fiscaal onderwerp was. Met het risico natuurlijk dat niemand het zou lezen :P Maar goed Kermie vind het wel de moeite van het lezen waard en heeft het lekker verhuisd naar een populairdere categorie ;) Onderstaand mijn eerste post;

 

Gisteren werd bekend dat de fiscale regelgeving rond de lease auto wordt vergemakkelijkt. Voortaan geldt er een bijtelling van 20% vanaf het moment dat je 500km of meer prive rijdt met de auto van de zaak. Geen tussenstappen meer en een lager toptarief. Dat is een goede zaak.

 

Minder echter is het voor de mensen die met hun eigen auto voor de onderneming rijden. Helemaal zeker is het niet maar er is zelfs sprake van een halvering van de vergoeding die (belastingvrij) door de onderneming mag worden verstrekt aan de persoon die met zijn eigen auto voor de zaak rijdt.

 

Zeker voor startende ondernemers is dit heel jammer en gaat het geld kosten. Ten slotte kiezen veel startende ondernemers er (noodgedwongen) voor om met een eigen (tweedehands) auto te rijden. Zelf bijvoorbeeld rijdt ik een Volvo 440 uit 1996 een vergelijkbare lease auto kost al snel € 400,- in de maand en dan reken ik de bijtelling dus niet mee. Natuurlijk het blijft een rekensom, maar waarom wordt die vergoeding verlaagd. Moet de autoverkoop soms omhoog?

 

Wat vinden jullie van die verandering?

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Geweldige verandering! Goed voor de branche, maar ik preek voor eigen parochie ;D. Die laatste wetswijzigingen hadden er natuurlijk nooit moeten komen. Typisch weer zo'n politiek compromis dat (door de belastingdienst en berijders) niet uitvoerbaar is. Gelukkig zit de BD dicht bij het binnehof en wordt e.a. nu teruggedraaid. Ronduit onbegrijpelijk is het dat de kilometervergoeding dan omlaag moet. Inderdaad, de rijder met de eigen auto moet het privé voordeel van de leaserijder gaan betalen. En dan te bedenken dat één van de overwegingen om ondernemer te worden was dat ik per dag 200 km woon-werkverkeer reed waar door mijn bijtelling enorm omhoog zou gaan :D Als iemand een leaseauto overweegt........ ik bespaar je minstens 100 euro p/m ;)

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Je wordt er welhaast toe gedwongen om te gaan leasen ja. Op zich vind ik het ook wat vreemd te rijmen met het anti-auto en pro-milieu beleid dat we jarenlang gezien hebben.

 

Daarnaast schijnt het zo te zijn dat veel auto's langer mee kunnen dan een jaar of 3. Ook de leaseclubs worden zo indirect het slachtoffer van deze maatregel: Zie maar eens een ex-lease auto te verkopen als het beleid zich tegen prive-bezit van auto's keert. Want reken maar dat leasen een stuk duurder wordt als je een auto na 36 maanden letterlijk moet weggooien.

Link naar reactie
  • 0

Ah met dat weggooien zal het wel meevallen want tenslotte zijn er nu ook een heleboel particulieren die geen één cent kilometervergoeding krijgen. Deze maatregel treft alleen weer de zwakkere van de maatschappij. Ok die 25% naar 20% valt nog te rijmen en ik kan er ook wel mee leven dat hierdoor het voordeel voor het hoger management weer groter uitvalt omdat het tenslotten een % is. Maar waarom de verliezen dan gecompenseert moeten worden door de minder draagkrachtigen daarvoor te laten opdraaien. Want wie hebben er geen auto van de zaak en krijgen km vergoeding, juist diegene die ook minder betaald krijgen. Zo is het toch vaak?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Zullen we maar zeggen dat het Aantrekkelijk-ER- wordt i.p.v. aantrekkelijk, aangezien ik 20% nog steeds belachelijk duur vind t.o.v. het aantal kilometer dat prive wordt gereden.

 

Laatste opmerking: over dit fictief loon worden nog altijd geen sociale verzekeringen betaald. Dus mensen hebben met de auto van de zaak straks een geweldige pensioengat. Bekijk de mogelijkheden eens hoe je deze dan fiscaal kan aanvullen :)

 

Let wel op het volgende: m.i.v. 1 januari 2003 is de maximale inleg voor spaarloon verlaagd en is het premiesparen vervallen. Hierdoor kunnen geblokkeerde bedragen eerder vrijvallen waardoor de vrijstelling in box 3 vervalt. (hier wordt nog over gediscussieeerd in de Tweede Kamer)

Link naar reactie
  • 0

Ja de belasting neemt een groot deel van de beloning in beslag. Want eigenlijk krijg je een gratis auto maar door de belastingdienst kom je toch nog heel ver in de buurt van de kosten die je zou hebben als je de auto zelf zou rijden. Die belasting is dus zwaarder dan de inkomstenbelasting, misschien wel een beetje vreemd ja. Maar ja dat vind ik ook van belasting over iets wat je erft......of vermogensbelasting....

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Wat je erft is de successie en Nederlanders zijn de 4de hoogste successiebelastingbetalers van de wereld.

 

Wat betreft de vermogensbelasting, deze vind ik het nog wel meevallen en is vervangen door box 3 en effectief berekend deze box maar een belastingpercentage van 1,2% na de vrijstelling van 18000 nog wat :D

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde niet een hele discussie starten over het belastingrecht maar ik wilde aangeven dat ik het niet zo "netjes" vindt dat je moet betalen over geld/goederen waarover al belasting is betaald. Sommige punten worden onevenredig belast.

 

Het liefste zou ik alle belastingen afschaffen en opnieuw beginnen. Het merendeel stoppen in inkomstenbelasting. Dat zou wel een domper zijn als je het loonstrookje krijgt maar je kunt er dan zoveel meer van kopen!

 

#simpelmode off#

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Beste collega's,

 

Wat een geklaag weer over maatregelen van de overheid. Jarenlang lopen ondernemers te zeuren dat de administratieve lasten te omvangrijk zijn en nu doet de overheid daar wat aan en dan is het weer niet goed.

 

Overigens is een eigen auto nog altijd goedkoper dan leasen. Maak maar eens een rekensommetje. Bij mij scheelde het meer dan Euro 15.000,--.

 

En verder zijn er een heleboel werknemers die met de eigen auto naar de zaak rijden, terwijl ze dat ook op een andere manier kunnen doen (Openbaar vervoer, fiets, carpoolen). Gaat waarschijnlijk toch het fileprobleem opgelost worden????

 

Zoals een bekende voetballer altijd zegt: ieder nadeel heb zijn voordeel.

 

 

Michael Klijn.

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Ben het niet helemaal met jou eens. Ik klaag helemaal niet over de vereenvoudiging van omtrent de leasing. Vind het heel goed idee. Alleen waarom nou dan die km vergoeding eerder belasten??

 

Ennuh 15.000 Euro, hoe heb je dat berekend over meerdere auto´s of voor jezelf een Alto (Benm ;D) en als je least een Bentley?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.