• 0

Netto winst

Hallo,

 

Ik wil samen met iemand anders een VOF starten, echter kan ik niet echt een goed beeld krijgen wat onze netto winst per persoon zal zijn bij onze geschatte omzet. Ik weet wel dat er voor starters een aantal aftrekposten zijn maar via de site van de belstingdienst zie ik wel cijfers maar ik kan nergens een goede berekening maken. Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen

 

Omzet 126.000,-

ontvangen BTW 23.940,-

uitgaven 20.000,-

betaalde btw 3.800,-

 

Alvast bedankt,

 

Bennie

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoek even op KOR (kleine ondernemings regeling) en zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Allemaal al eens op dit forum behandelt.

 

Omzet - kosten = winst. Afhankelijk van hoeveel uur je hebt besteed aan je onderneming (ivm aftrekpoosten), hoe de verdeelsleutel is tussen jullie twee en hoeveel neveninkomsten je hebt, kun je berekenen wat je netto (na IB) overhoud.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Je zegt uitgaven: 20k ? Maar wat zijn je kosten ? Uitgaven is voor de winstberekening niet interessant. Het gaat om kosten :)

 

De KOR geldt niet voor jullie, dus daar hoef je niks mee te doen.

 

http://www.esset.nl/brutonetto2009.htm

 

Check de link voor de berekening.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Die 20.000,- zijn inderdaad kosten.

Ik heb net even op die berekening gekeken en dat is al een stuk duidelijker

Alleen is die berekening op basis van een eenmanszaak. Moet ik daar nu het totaal invullen.

126.000,- omzet 20.000,- kosten of moet ik daar allebei 50% van pakken aangezien het een VOF wordt en we alles 50-50 verdelen. Dat heeft wel veel invloed op de aftrekposten.

Link naar reactie
  • 0

@Bennie,

 

Je kunt ook de IB aangifte software downloaden bij de belastingdienst. Als je nog niet als ondernemer geregistreerd staat kun je in ieder geval die voor particulieren gebruiken.

 

In jullie geval:

 

Omzet ex BTW 126000

Kosten 20000 (ex BTW)

 

Winst = 106000

 

Per partner: inkomen 53000 EUR. Als je dat invult in de IB software komt er al een aardige berekening uit.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

ik heb net nog even een vergelijk gemaakt via die bovenstaande link:

Nogmaals wordt het een VOF waarin alles 50-50 verdeeld zal gaan worden, maar ik ben er nog niet uit wat ik nu precies moet invullen ik kan dat namelijk op 2 manieren doen.

 

Omzet 126.000,-

Kosten 20.000,-

Netto inkomen is dan 70.415,- (dat moet ik dan door 2 delen aangezien we het samen doen) 35.207,- per persoon.

 

of ik vul in

 

Omzet 63.000,-

Kosten 10.000,-

Netto inkomen is dan 41.505,- (scheelt ruim 6.000,- per persoon dus wat komt door de hoogte van het

zelfstandigen- en startersaftrek en van de winstvrijstelling.

 

Welke gegevens moet ik nu invullen om het juiste beeld te krijgen?

 

Link naar reactie
  • 0

Fred,

 

Het antwoord op mijn specifieke vraag kan ik niet vinden op de site van de belastingdienst ook niet op de door jou gestuurde link. Als ik het zelf had gevonden dan had ik deze vraag niet hier gesteld.

 

Ik wil het voor mezelf gewoon duidelijk hebben want het gaat om een netto verschil van meet dan 6.000,- per persoon.

Er zijn hier vast genoeg mensen met een eigen VOF die het antwoord daarop weten dus ik hoop daarom ook een reactie van 1 van hun te krijgen.

Link naar reactie
  • 1

Omzet € 126.000 (exclusief btw) en kosten € 20.000 exclusief btw) blijft over € 103.000 netto winst. Het winstaandeel bedraagt kennelijk (50%/50%) dus voor elke firmant een winst aandeel van € 51.500.

 

Wanneer je de aangifte inkomstenbelasting doet of de verschuldigde inkomstenbelasting/zorgverzekering wilt berekenen dan gaat elke firmant uit van zijn winstaandeel ad. € 51.500 in. Vervolgens worden de beperkt of niet aftrekbare kosten erbij geteld (ook in verhouding). Op de uitkomst worden dan zaken zoals de FOR, Ondernemersaftrek, Startersaftrek en Winstaftrek in mindering gebracht. Resteert het bedrag voor winst uit onderneming.

 

Bij de berekening van de winst of winstaandeel blijft de omzetbelasting er buiten.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 1

Zoals gezegd is "fiscaal" bestaat een vof uit 2 of meerdere eenmanszaken. Iedere firmant berekend de fiscale aftrekposten, met uitzondering van de investeringsftrek op basis van zijn of haar winstaandeel.

Dus bij een winst 126.000 - 20.000 = 106.000 : 2 = 53.000

af: zelfstandigenaftrek 6.470 af: startersaftr4k 2.070 af: MKB winstvrijstelling 10,5% 4.669 = belastbare winst 39.791

Hierover worden vervolgens de inkomstenbelasting/premievolksverzekeringen voldaan.

daarnaast zal er een aanslag zorgverzekeringswet 2009 worden opgelegd.

Ik ben er hier gemakshalve even vanuit gegaan dat er in de aangifte verder geen posten i.v.m. arbeidsongeschiktheid, eigen woning, lijfrente e.d. zijn.

Daarnaast is er vanuit gegaan dat er in de kosten geen posten zijn op genomen die fiscaal niet of slechts gedeeltelijk aftrekbaar zijn en er geen sprake is van een auto van de zaak (wordt fiscaal als onderdeel van de winst gezien).

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Omzet € 126.000 (exclusief btw) en kosten € 20.000 exclusief btw) blijft over € 103.000 netto winst.

...

 

Gaat er 3000 naar de adviseur? ;)

 

Zoals gezegd is "fiscaal" bestaat een vof uit 2 of meerdere eenmanszaken. Iedere firmant berekend de fiscale aftrekposten, met uitzondering van de investeringsftrek op basis van zijn of haar winstaandeel.

Dus bij een winst 126.000 - 20.000 = 106.000 : 2 = 53.000

af: zelfstandigenaftrek 6.470 af: startersaftr4k 2.070 af: MKB winstvrijstelling 10,5% 4.669 = belastbare winst 39.791

...

 

Zelfstandigenaftrek = 4488 Eur dacht ik...

 

Glijdende schaal, zie ik, oeps...

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

frans dat is heel lastig aangezien ik je draadje heb gelezen en daar niet de info in staat die ik nodig heb.

Als jullie mijn bericht goed zouden willen lezen voordat jullie een reactie geven zou ik dat erg waarderen.

 

Wij zouden het dan weer erg waarderen als jij iets meer moeite doet :) ! Dan is iedereen blij !!

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.