• 0

een fietskoeriersbedrijfje starten vanuit ww, maar hoe?

Heb eventjes gezocht op het forum, maar mijn specifieke situatie en vraagstelling kan ik niet terug vinden.

 

Mijn situatie:

Ik ben momenteel werkzaam voor 2 werkgevers, ik werk 38 uur per week bij een architectenbureau en ik werk gemiddeld 8 uur per week bij een fietsenzaak.

De architect gaat mijn contract niet verlengen en dus kom ik september op straat te staan.

De fietsenwinkel wil mij wel als zaterdagkracht houden en eerlijk gezegd bevalt deze baan mij ook zeer.

Ik werk al jaren fulltime bij diverse architecten en ook de fietsenhandel is een constante bron van inkomsten, hierdoor heb ik een arbeidsverleden van 10 jaar opgebouwd.

Nu heb ik het besluit genomen om voor mezelf een (fiets)koeriers bedrijf op te zetten. Het kvk nummer, de zakelijke rekening etc zijn al geregeld, mijn 1e gesprek met een werkcoach heeft al plaatsgevonden ik heb echter nog geen officiële goedkeuring voor mijn eigen zaak. Momenteel ben ik dus bezig met een ondernemingsplan, mijn sollicitatieplicht, het goed afronden van mijn huidige baan en het bijklussen op zaterdag….en zie ik door de bomen het bos niet meer.

 

De vragen:

Heeft het financieel gezien nut om naast mijn eigen zaak / uitkering nog bij de fietsenwinkel te werken of worden deze 8 uur gekort op mijn 6 maanden uitkering? Krijg ik de belastingdienst dubbel en dwars op mijn dak? De afgelopen jaren heb ik al aardig moeten betalen voor het feit dat ik 2 banen heb, wordt dit nog erger?

 

Gaat het voor het uwv en dus ook mijn uitkering een probleem worden dat ik al een kvk / btw heb aangevraagd? Ik heb nog geen facturen de deur uit gedaan, ik heb echter wel al kosten voor mijn eigen bedrijf gemaakt.

 

De eerste periode denk ik niet heel veel geld uit mijn eigen bedrijf te kunnen halen, mijn uitkering is niet voldoende voor mijn lasten (eigen huis) dus mijn loon bij de fietsenwinkel is een fijne aanvulling, maar dan moet dit natuurlijk wel aanvullend zijn.

 

Ik weet het niet meer, wie wel?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik weet hier ook niet alles van, maar heb wel even een paar opmerkingen.

 

Heeft het financieel gezien nut om naast mijn eigen zaak / uitkering nog bij de fietsenwinkel te werken of worden deze 8 uur gekort op mijn 6 maanden uitkering?

Werken heeft uiteraard altijd zin. Als is het alleen maar voor je eigen gevoel! Overigens kun je op de uitkeringsaanvraag de tweede baan vermelden. Die uren mag je, normaal gesproken, gewoon naast je uitkering blijven werken.

 

Wat veel belangrijker is, is dat je de onderneming in overleg met het UWV opstart. Dat heeft namelijk wèl gevolgen voor de uitkering: hoofdregel is dat de tijd die je bezig bent met de onderneming wordt gekort op de uitkering. Die uren ben je immers niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Dus ondanks dat je er (nog) niets mee verdient, kun je toch op je uitkering worden gekort. Dit is vrij complex, dus zorg dat je daar goed in wordt begeleid. Het lijkt me erg belangrijk daar ook vroegtijdig met het UWV over te overleggen.

Krijg ik de belastingdienst dubbel en dwars op mijn dak? De afgelopen jaren heb ik al aardig moeten betalen voor het feit dat ik 2 banen heb, wordt dit nog erger?

Voor de belastingdienst maakt het niet uit of je 1, 2 of 20 banen hebt, alles wordt op een hoop gegooid. Door de tariefstructuur is het wel zo dat iedere euro die je extra verdient, zwaarder wordt belast. Maar datzelfde geldt voor een loonsverhoging bij 1 werkgever. Het probleem is dat de tweede werkgever niet weet wat je bij de eerste werkgever verdient. Hij houdt daarom loonbelasting in alsof je niet nog ergens anders werkt. Alleen houdt hij geen rekening (als je hem goed hebt ingelicht) met de heffingskortingen. Om die reden wordt er dus te weinig (of bij kleine inkomens: teveel) loonbelasting ingehouden. Dat wordt dan weer gecorrigeerd door middel van de inkomstenbelasting.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.