• 0

Aansprakelijkheid aandeelhouder BV

Beste ,

 

Het bedrijf waarvoor ik werk doet mij het voorstel aandelen te kopen. De BV bestaat nog maar kort en ik wil graag weten hoe ver mijn aansprakelijkheid reikt . Voorstel is om 10 % van de aandelen te krijgen. Is het verlies dan gewoon naar rato van het percentage aandelen of is het naar rato van de inleg , EN ..kan ik met clausules vastleggen dat ik met mijn minderheid een evenredige beslissingsbevoegdheid heb ?

EN... ik zou de aandelen prive kopen. Zijn er nog fiscale staffels waar ik rekening mee moet houden ?

Alvast erg bedankt voor uw antwoorden. Groeten, Narbonne

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

IK zou mezelf goed laten voorlichten :)

 

Meer dan 5% aandeel in een bedrijf betekent dat je DGA bent en betekent ook dat je in aanmerking komt voor de deelnemingsvrijstelling. Daarvoor heb je dan wel weer een Holdingstructuur nodig :) Dus niet privé kopen, maar een holding opzetten, die de aandelen laten kopen en jezelf vervolgens via de holding weer laten betalen.

 

Mocht je ooit je 10% weer willen verkopen, dan kun je dat ook doen zonder daarvoor meteen bij de belastingdienst lang te moeten om af te rekenen.

 

Er is al best veel hierover op het forum geschreven. Ik zou zeker even de zoekfunctie gebruiken.

 

Laat je goed adviseren!

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Wel een kanttekening:

 

De BV zelf is aansprakelijk. De aandeelhouder raakt gewoon zijn ingebracht vermogen kwijt. Dat gaat op als er een claim komt die het gevolg is van fouten in de uitvoering van de doelwerkzaamheden van de BV.

 

Anders wordt het als er fouten worden gemaakt in de uitvoering van je taak als bestuurder van de BV. Dan ben je hoofdelijk aansprakelijk en voor alle schade die daaruit opkomt.

 

Fiscale staffels?

 

Fiscaal geldt bij een 10% belang dat je:

1. gebruikelijk loon moet opnemen;

2. dividend en waardestijging aandelen bij verkoop in box 2 belast zijn met 25%.

 

Maar lees vooral alsjeblieft op HL de voordelen van de Holding BV.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

En niet te vergeten: bij een 10% aandelenbelang in het bedrijf waar je werkt, ben je wel verplicht sociaal verzekerd, maar val je buiten de collectieve pensioenregeling van de werknemers, ook als sprake is van een CAO (*).

Vanaf 10% aandelenbelang ben je namelijk DGA volgens de PensioenWet en val je formeel buiten die wet

 

Dit kan een reden zijn voor werkgever en werknemer om een aandelenbelang van net iets onder de 10% overeen te komen(wel deelname pensioen) , of juist bewust te kiezen voor een aandelenbelang van minimaal 10% (geen deelname pensioen).

Soms zit daar ook een medische reden achter: binnen de PensioenWet geldt de Wet op de Medische Keuringen (geen medische selectie voor werknemers binnen collectieve regelingen) , voor de DGA met een aandelenbelang van 10% of meer geldt dat hij/zij wel medisch beoordeeld mag worden voor o.a. nabestaandenpensioen en/of premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid

 

(*)= in een beperkt aantal CAO's -o.a. kleinmetaal - zijn DGA's toch deelnemer aan de bedrijfstakregeling

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf waarvoor ik werk doet mij het voorstel aandelen te kopen. De BV bestaat nog maar kort en ik wil graag weten hoe ver mijn aansprakelijkheid reikt .

 

Beste Narbonne,

 

Even ter verduidelijking (en wellicht ook geruststelling.)

 

Uit jouw openingspost kan ik alleen afleiden dat je werkzaam bent voor de BV (als werknemer?)

Jouw aansprakelijkheid kan alleen verder reiken dan jouw ingebrachte aandelekapitaal als je ook bestuursbevoegheden verkrijgt. Bestuurders kunnen namelijk in privé aansprakelijk worden gesteld als zij aantoonbaar wanbeleid hebben gevoerd. Dus niet als je werknemer bent met 10% aandelenbezit. Als jij uitsluitend 10% bezit verkrijgt in de BV zonder bestuursbevoegdheden kan er nooit sprake zijn van bestuurdersaansprakelijkheid.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Alex: m.i. hadden Jeroen en Joost die vraag gisteravond al beantwoord?

 

Norbert,

 

DGA is een ingewikkeld begrip met uiteenlopende definities onder diverse wetten/regels.

Yannick spreekt van een DGA bij 5% => Dit is voor de fiscus/gebruikelijk loon van belang;

Jij spreekt van DGA bij 10% => Is voor pensioen van belang;

Joost benoemt het risico van aansprakelijkheid bij wanbestuur. Echter dit gaat alleen op als TS tevens (mede)bestuurder wordt. Jeroen benoemt dat aansprakelijkheid is beperkt tot aandelenbezit.

 

Kan verwarrend voor TS zijn. Wil nog het onderscheid qua aansprakelijkheid onderstrepen tussen de

werknemer-aandeelhouder (antwoord Jeroen) en de bestuurder-aandeelhouder (antwoord Joost).

Link naar reactie
  • 0

En niet te vergeten: bij een 10% aandelenbelang in het bedrijf waar je werkt, ben je wel verplicht sociaal verzekerd, ...

 

Dit is overigens ook niet niet geheel onbelangrijke opmerking. Wilde ik even de aandacht op richten...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.