• 0

Hoe neem je "verhuur" in je boekhouding op ?

Ik heb al op diverse sites gekeken, maar ik vind nergens antwoord op mijn vraag. Ik heb een klein dienstverlenend bedrijfje op het gebied van beeld/licht/geluid producties voor de zakelijke- en creatieve markt. Tot voor kort verhuurde ik af en toe ook wel eens wat apparatuur (dus zonder personele inspanning van mijn kant, gewoon : borg storten ==> zelf meenemen ==> gebruiken ==> terugbrengen ==> afrekenen). Het verhuur-deel neemt nu zo'n vlucht aan dat ik inmiddels hier aparte business van heb gemaakt en ook geïnvesteerd heb in specifieke apparatuur voor verhuur.

 

Waar moet ik nu de apparatuur voor verhuur boeken ? Inventaris lijkt mij niet logisch, duurzame productiemiddelen kan volgens mij niet (apparatuur wordt na ca. 1 jaar verkocht), dus ik denk dat het ergens bij de vlottende activa hoort. Maar voorraad is het ook niet echt. Dus waar boek je dit nu ? Hoe doen bedrijven dit die aanhangwagens of auto's verhuren ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
het is gewoon inventaris. Je verhuurt je eigen inventaris. Let er wel op dat je geen investeringsaftrek mag claimen op zaken die je gebruikt voor de verhuur.

 

Ik denk dat het daarom handig is dat je dit toch onder een andere rekeningnaam opneemt.

Op deze manier heb je een nette scheiding in je administratie.

 

Ik zou het onder de groep / verdichting inventaris stoppen als de "nieuwe business unit" onder het bestaande bedrijf valt.

 

Mijn voorstel voor Vlottende Activa was omdat:

Inventaris wordt gebruikt voor items als computers en stoelen, items die je nodig hebt om

je bedrijfsactiviteiten uit te voeren. Het zijn ook vooral items met een langlopend karakter.

 

De verhuurde apparatuur heeft toch meer het karakter van handelswaar.

Ook omdat pzaal zelf aangeeft dat de items na 1 jaar verkocht worden.

 

BizFusion Home :: http://www.bizfusion.nl

BizFusion Community :: https://www.bizfusion.nl/blog.aspx

BizFusion Twitter :: http://twitter.com/bizfusion

Link naar reactie
  • 0

Het is niet mijn bedoeling om er een studeerkamerdiscussie van te maken, maar is het niet zo dat boekingen bij de vlottende activa (dus ergens in de voorraad) een positief effect hebben op de liquiditeit van de onderneming (current ratio) en dat het boeken bij inventaris de balans nogal uit z'n verband trekt ? Ik krijg de boel nu nog wel intern gefinancierd, maar wellicht komt er een moment dat ik naar de bank moet en dan lijken me de "kijkcijfers" van belang.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik vind dit best een leuke vraag!

Daarom heb ik me er ook eens over gebogen.

 

allereerst vraag ik me af of je de jaarrekening uiteindelijke door een accountant laat opstellen of nakijken. als dat het geval is, dan kan je het, het beste aan je accountant vragen.

 

Qua activum (noem je dat eignelijk zo?) verwacht je dat het onder de vaste activa valt. Het is immers activa die langer dan 1 jaar mee gaat (normaal gesproken dan). Als de apparatuur binnen 1 jaar wordt verkocht, dan valt het MISSCHIEN onder de vlottende activa (indeling bij vlottende/vaste activa gaat volgens mij op basis van hoelang je er kapitaal in hebt gestoken.

Je weet echter niet 100% zeker of je deze apparatuur korter dan 1 jaar zal hebben. dus zal je de apparatuur mijn inziens als vaste activa moeten boeken. Echter wel op een andere grootboekrekening als je eigen inventaris. enerzijds omdat deze middelen een ander doel hebben. anderzijds om het voor je investeringsaftrek overzichtelijker te houden.

 

Als een vastgoedonderneming een gebouw koopt als korte termijn investering, boeken ze deze dan onder de vlottende activa?

Lijkt me niet, want als ze het gebouw na 3 (of 9) maanden niet voor een mooi bedrag kunnen verkopen, dan zullen ze het hoogstwaarschijnlijk gewoon in bezit houden. Hetzelfde lijkt me nu ook voor jouw verhuurmaterialen te gelden.

Link naar reactie
  • 0

Als je de goederen binnen een jaar gaat verkopen heeft het geen duurzaam karakter. Je houdt ze aan voor de verkoop. in dit geval zijn het dus kortlopende activa. Dat ze langer meegaan dan een jaar doet er verder niet toe. Als je als handelsbedrijf laptops verkoopt, classificeer je deze ook niet als vaste activa maar als handelsvoorraad, dus bestemd voor verkoop. Als je als ondernemer deze laptop koopt dan boek je deze als vast actief want je gaat er langer dan een jaar gebruik van maken.

 

mvg

Link naar reactie
  • 0
Het verhuur-deel neemt nu zo'n vlucht aan dat ik inmiddels hier aparte business van heb gemaakt en ook geïnvesteerd heb in specifieke apparatuur voor verhuur.

 

Om deze rede zou ik zelf de goederen onder vlottende activa boeken.

 

Als je goederen koopt ter ondersteuning van het primaire bedrijfsproces, dan moet je deze onder

inventaris boeken. Denk aan een computer, printer, fax etc. Dat is hier niet het geval.

 

De apparatuur die je verhuurt heeft meer het karakter van handelswaar.

Je koopt de spullen ook specifiek voor de verhuur.

 

Het gaat tevens om spullen met een kortlopend karakter.

Je stoot de goederen immers binnen een jaar af.

Inventaris hou je op de balans voor meerdere jaren.

 

daarom:

 

Ik zou een nieuwe balansrekening hiervoor maken.

Je kunt de rekening bijv. "Apparatuur voor Verhuur" noemen.

Deze rekening valt onder Vlottende Activa.

BizFusion Home :: http://www.bizfusion.nl

BizFusion Community :: https://www.bizfusion.nl/blog.aspx

BizFusion Twitter :: http://twitter.com/bizfusion

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel geen boekhouder, maar vanuit fiscaal oogpunt kijk je naar de bedoeling. Koop je de apparatuur om deze weer te verkopen (en is de verhuur bijkomstig, omdat de apparatuur er toevallig toch staat), of koop je de apparatuur met het oog op de verhuur, en verkoop je na een jaar omdat je ze dan niet meer kan verhuren ivm ouderdom?

 

In het eerste geval is het voorraad, in het tweede geval een bedrijfsmiddel (zonder investeringsaftrek).

 

Omdat de verkoop vermoedelijk nooit enige winst gaat opleveren (die winst moet uit de verhuur komen), zul je makkelijker het laatste kunnen verdedigen. Dus vaste activa en, mocht het over de boekjaargrens heen gaan, max 20% per jaar afschrijven (fiscaal).

 

Je kunt uiteraard wel een aparte grootboekrekening aanhouden met apparatuur voor verhuur. Daarvoor maakt het niet uit of het voorraad is of bedrijfsmiddel.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.