• 0

E-business

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Leuk/interessant achtergrondartikel?

 

Met name handy om een beetje input voor de "spoken" die men met new business in e-commerce en aanverwante zaken kunnen zien?

Begin artikel is borring, maar daarna is het qua info wel interessant! Om bijvoorbeeld mensen te overtuigen van je bedrijfsidee in deze richting?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat artikel is inmiddels bijna 2 jaar geleden gemaakt. Het is een samenvatting van opinie-onderzoeken uitgevoerd door verschillende instituten, en geeft dus een beeld van de heersende mening bij vooral grotere bedrijven. Er zitten echter ook een paar leuke paragrafen over startups bij, met name de dotcom-surveys van PWC.

 

Interessant is het antwoord op de vraag welk type ondernemer de beste slaagkans heeft. Accountants maken volgens de bestaande entrepreneurs weinig kans. Technici en verkopers worden ietwat beter beoordeeld, maar de meeste kansen worden toegedicht aan ideeënmensen. Erg veel fiducie in hun vakgenoten hebben de dotcom-ondernemers trouwens niet. Circa de helft meent dat de internet-industrie gedomineerd wordt door opportunisten die snel willen cashen.

 

Uit de reacties kun je opmaken dat e-business voor sommigen een overtuiging, een geloof is. Een verlossing van klassieke ketens en bestaande machtsverhoudingen. Die mensen reageren fel op nuchtere waarnemingen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Leeft het nog?

 

Nadat bleek dat de millennium-bug een ietwat overdreven probleem was, is de vraag naar IT en de interesse in technologie ingestort. Het investeringsniveau is sindsdien gehalveerd. Voor professionele praatjesmakers (marketing) betekent dat: zuinig zijn met technology push. Bedrijven zijn innovatie-beu, zolang innovatie althans met technologie geassocieerd wordt.

 

Internet en e-business zijn nog even actueel als voorheen, maar het gedachtengoed wordt nu verpakt in business-relevante terminologie zoals collaborative en real-time en de aandacht is meer gericht op stapsgewijze proces-verbetering dan op model-innovatie. Weet je nog dat we een paar jaar geleden allemaal riepen dat startups met nieuwe business-modellen de dinosaurussen zouden opeten?

 

Wat mij nou intrigeert: ik bespeur bij mensen die zeer actief waren tijdens de internet-hype een overtuiging dat er weer zo'n opleving komt. Het wachten is op de volgende trend. Mijn indruk is dat zo'n gigantische kapitaalgolf een uniek fenomeen is, en dat de volgende wave misschien pas over vijftig jaar komt.

 

Wat dacht je wat?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de hype/rek eruit is. En zo gaat het eigenlijk al eeuwen toch. Er komt iets nieuws, wordt opgeblazen, en op geblazen......en dan POEF.

Om even in te haken op het feit dat dergelijke kapitaalgolven slechts eenmaal in de 50 jaar voorkomt vind ik wat vergezocht. Uiteraard is het vrij uniek wat we hebben meegemaakt de afgelopen jaren maar kijk bijvoorbeeld naar de geschiedenis van de AEX en ontdek hoopvolle lijnen. Tuurlijk geen garantie voor de toekomst maar je kunt er wel van leren.

Om terug te komen op het onderwerp, ik denk dat e-business niet verder voor leven vatbaar is omdat het ruim verzadigd is. Na een dergelijke verzadiging zie je vaak afbreuk aan kwaliteit, het is niet nieuw meer, dus niet leuk. Het is eigenlijk de reactie op de prachtige beloftes, men komt in principe thuis van een koude kermis. Door het overweldigende aanbod is de structuur absoluut verdwenen. En ik ben ervan overtuigd dat er weer wat nieuws komt, wellicht een vorm van e-business in een nieuw jasje gestoken. Want: Na verliezen zijn er weer volop nieuwe kansen om benut te worden, er is in principe een nieuwe behoefte gecreeerd, maar we weten nog niet exact wat....

We laten ons niet kennen, we gaan gewoon maar door, en wie niet tegen zijn verlies kan.....

Link naar reactie
  • 0

Ik proef hier een beetje een gebrek aan duidelijkheid omtrent de betekenis van het woord E-Business. Een paar definities. E-Business is

  • Encarta® World English Dictionary, North American Edition: business on the Internet: the conduct of business on the Internet, including not only the buying and selling of goods and services but also the servicing of customers and the collaboration with business partners
  • Vandale: het zakendoen via internet, een minder gebruikelijke benaming dan e-commerce

Ik zal niet degene zijn die E-Business (ik citeer TwaLevel) een overtuiging, een geloof vind. Echter, ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat E-Business niet meer van toepassing is of dat bedrijven zonder E-Business kunnen. E-Business is een integraal onderdeel van het overgrote deel van grote (maar ook minder grote) bedrijven.

  • De boekhandel op de hoek bestelt z'n boeken via het Internet bij het Centraal Boekhuis
  • Concerns van doe-het-zelfwinkels, warenhuizen of baby-artikelen regelen hun interne zaken via Internet. De filialen bestellen via internet, de hoofdkantoren krijgen rapportages via internet, zelf de pin-betalingen gaan (tegenwoordig soms)via internet
  • ik bankier zelf via internet

Dus roep niet dat E-Business voorbij is, of dat het een mislukking is. Het is een integraal onderdeel geworden van bedrijfsvoering. En: het is geen doel, het is een middel (en weer citeer is TwaLevel) meer gericht op stapsgewijze proces-verbetering dan op model-innovatie. Ik wil niet meer naar de brievenbus voor m'n overschrijvingsformulier, net zo min wil de filiaalhouder van de Praxis via de fax aangeven aan het hoofdkantoor dat ie een nieuwe lading M6-boutjes nodig heeft.

Link naar reactie
  • 0

Annedien,

 

ik denk dat er voor deze markt dezelfde principes gaan gelden. Dit zie je in (bijna) elke adoptie-cyclus (innovators, early adopters, early majority, late majority, laggards) van producten/processen/whatever.

 

Het vreemde is dat voor een aantal begrippen in de afgelopen 10-15 jaar de groep van early adopters en early majority (onterecht) stukken groter was dan bij andere innovaties of nieuwe ideeen... Ongezond is mijn mening! Dit heeft wat mij betreft voor een hoop problemen gezorgd en ook voor de discussie die we hier hebben (niet verkeerd overigens). Ook is het resultaat hiervan wat mij betreft het onder het vriespunt liggende vertouwen in de ICT...

Link naar reactie
  • 0

Gaan er voor deze markt dezelfde principes gelden als van oudsher voor het traditionele zakendoen, of worden er nieuwe 'regels' zichtbaar uit de praktijk?

 

Wat bedoel je met deze markt A'dien?

 

Een positieve erfenis van de internet-hype is dat het ondernemerschap een flinke impuls heeft gekregen. Even leek het erop dat startups opgezet werden door gesjeesde MTSers die op basis van een papieren businessplan een half miljoen ophaalden bij op hol geslagen financiers, maar nu zijn we weer een stuk realistischer. Het meest intrigerende vind ik grote bedrijven die business venturing nu ook op andere terreinen dan e-commerce uitproberen. Er kan echter nog een boel gedaan worden om ondernemerschap te stimuleren, en dat zou al op de lagere school moeten beginnen. Misschien is het leuker om in onze eigen historie spannende voorbeelden te zoeken (specerijen en slaven) dan Amerikaanse modellen te kopiëren (scholieren verkopen producten).

 

Volgens mij ben ik ietwat afgedwaald... ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nog een interessant artikel:

 

Tried and True Beats Out New Economy Tools by 2:1

in Bain & Company's 8th Annual 'Management Tools' Survey

 

This year's results revealed that executives are opting for classic, "tried-and-true" management tools to address fundamentals of cost and corporate direction over "new economy" tools by better than a 2:1 margin. The trend is accelerating as executives have defected at up to five times the mean from new economy tools like Corporate Venturing and Customer Relationship Management (CRM), once thought to provide quick and easy paths to growth. Nearly half the executives who set up Corporate Venturing funds, for example, (often to take stakes in, or create Internet start ups) abandoned the tool, one of the highest defection rates in the survey's history. Defections from six "new economy" tools in the survey, averaged 20%, more than twice the rate of abandonment from remaining tools, which have long been part of managers' toolkits.

 

Is overigens ook al twee jaar oud.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me volledig bij Aleph aan. Maar ook nog ff een eigen opinie:

 

Het probleem zat em niet in e-business, maar in de ongezonde manier waarop dit bedreven werd. Internet bankieren, gedistribiueerd samen kunnen werken, msn, etc etc.. Er zijn ontzettend veel dingen handiger geworden dankzij het Internet en e-business. Dat e-business niet het verbrassen van 165 miljoen dollar in 18 maanden is, mag duidelijk zijn (als het niet duidelijk is, lees het boek: boo-hoo).

 

De omzet getallen van ecommerce stijgen nog steeds sterk. Jeff Bezos lacht weer (en sommige van zijn aandeelhouders beginnen ook het einde van de tunnel te zien) en zaken als m-commerce zijn ook high potentials.

 

e-business lijkt mij niet dood (verre van), het doelloos investeren van geld in fantastische visies zonder backup lijkt me voor de eerst komende tijd wel redelijk ten einde.

 

 

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.