• 0

Sloep verhuren: privé of als ondernemer?

Beste forumleden,

 

sinds deze zomer verhuur ik mijn sloep aan particulieren en bedrijven. Voor de verhuur wil ik een eenmanszaak oprichten. De sloep is getaxeerd door de verzekeraar op 65.000. Ooit heb ik deze in slechte staat aangekocht voor 20.000. Als ik de sloep inbreng als natura onstaat een reserve van 65.000. Valt deze inbreng onder de wettelijke of overige reserve? Ik heb namelijk gelezen dat overige reserves vrij uitkeerbaar zijn. Kan ik deze inbreng dan ter zijnertijd vrij naar prive laten uitkeren?

 

Met vriendelijke groet,

Christian

 

 

edit mod: tital aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor je antwoord! Dat is een eyeopener! Resten mij twee vragen.

 

1. Als interimmer ben ik al IB ondernemer. Is het dan mogelijk alleen voor de verhuur van mijn sloep BTW ondernemer te zijn?

2. Los daarvan mag je alles wat je inbrengt in natura (via overige reserve) ook weer vrij uit je eenmanszaak halen?

 

Groet,

Christian

Link naar reactie
  • 0

Vraag 1: yep. Staat nl. los van interimmen en dus enkel BTW ondernemer voor de verhuur.

Vraag 2: deels yep, niet als onttrekking van reserve maar als privé opname. Een boot privé opnemen is echter onzin en het equivalent in geld opnemen kan alleen als er al afgerekend is over omzet min kosten tav de boot. Maar als ondernemer IB word je belast met veelal 42 of 52% over de winst die je maakt met de verhuur. Waarom zou je dat willen betalen?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Vraag 1: yep. Staat nl. los van interimmen en dus enkel BTW ondernemer voor de verhuur.

 

Heb ik voor deze verhuur/nevenactiviteit naast het interimmen a. Een extra kvk-nummer b. Een extra btw-nummer nodig?

 

Als je geen ondernemer bent, maar verhuurt vanuit privé kan je dit gewoon doen zonder de KVK, je doet het immers niet vanuit bedrijfsvorm. Een extra BTW-nummer moet je inderdaad wel aanvragen.

Link naar reactie
  • 0

Nee volgens mij niet want je voldoet niet aan de 4 voorwaarden van de site van de belastingdienst, je voldoet niet aan voorwaarde 2:

 

* U betaalt, na aftrek van de voorbelasting, in een jaar € 1.883 of minder btw.

* U hebt een eenmanszaak of u maakt deel uit van een samenwerkingsverband, zoals een maatschap of vennootschap onder firma. Bij een samenwerkingsverband geldt dat de deelnemers geen rechtspersonen mogen zijn.

* U voldoet aan uw administratieve verplichtingen voor de btw, zoals het regelmatig boeken van de ontvangsten en het bewaren van uw facturen.

* Uw onderneming is in Nederland gevestigd (deze voorwaarde geldt niet als u als buitenlandse ondernemer uitsluitend in Nederland prestaties verricht).

Link naar reactie
  • 0

De voorwaarden op de site zijn een beetje kort door de bocht. Het gaat namelijk niet om het hebben van een eenmanszaak, maar om de ondernemer/natuurlijk persoon. De omzetbelasting kent de term eenmanszaak niet.

 

Maar reken je niet meteen te rijk: 'De regeling geldt per ondernemer. Wanneer een ondernemer verschillende bedrijven uitoefent worden die bedrijven voor de toepassing van de regeling bij elkaar genomen.' Aldus de staatssecretaris.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De voorwaarden op de site zijn een beetje kort door de bocht. Het gaat namelijk niet om het hebben van een eenmanszaak, maar om de ondernemer/natuurlijk persoon. De omzetbelasting kent de term eenmanszaak niet.

 

Dank voor je reply!

 

1. Als natuurlijk persoon heb ik al een BTW nummer. Betekent bovenstaande dat ik voor OB verhuuractiviteit geen extra BTW-nummer hoef aan te vragen?

 

2. Kan ik investeringskosten en onderhoudskosten als voorbelasting aftrekken? Het betreft een boegschroef, verf, havengeld en catering voor de verhuur.

 

Link naar reactie
  • 0

Ad 1. Je moet hier wel een apart BTW-nummer voor aanvragen. Je eenmanszaak zal als BTW-nummer je burgerservicenummer hebben met daarachter B01, deze nieuwe activiteit zal de toevoeging B02 krijgen. Als je beide activiteiten onder één BTW-nummer zou administreren, dan wordt dat problematisch: voor de ene activiteit ben je wel IB-ondernemer, voor de andere niet.

 

Ad 2. De (voor)belasting die jou in je hoedanigheid van BTW-ondernemer in rekening wordt gebracht mag je aftrekken, dus ook de voorbelasting op investeringen.

 

Groeten,

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Beste Christian,

 

Ik wil niet claimen de wijsheid in pacht te hebben, maar over sommige zaken heb ik een andere mening.

 

Ondernemerschap voor IB en BTW is verschillend, dat klopt. Maar wat overeenkomt is dat het in beide gevallen geen keuze is. Ik ben er niet zo zeker van dat je, zoals sommige anderen hier zeggen, geen IB-ondernemer bent. Laat de belasting-inspecteur dat maar uitmaken, daar issie voor. Voor de BTW ben je n.m.m. idd wel ondernemer.

Je voldoet aan de voorwaarden voor het BTW-ondernemerschap en of je dan eenmanszaak bent of weet ik wat, maakt niets uit. Je rechtsvorm maakt wel uit voor de kleine ondernemersregeling omdat die alleen geldt voor natuurlijke personen of combinaties daarvan.

 

Een apart BTW-nummer mag, maar is niet verplicht en de IB heeft daar niets mee te maken omdat die belasting geen aparte nummers kent. Inschrijving bij de KvK is tegenwoordig verplicht.

De kleine ondernemersaftrek geldt idd voor het totaalsaldo van je activiteiten.

 

TIP, neem voordat je de BTW op (oude) investeringen gaat terugvragen, eerst even schriftelijk contact op met de BTW-inspecteur.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.