• 0

rente over eigen vermogen

Hallo allemaal,

 

Laat op de avond vroeg ik me nog iets af :). Ik hoop dat iemand het antwoord heeft.

 

Als ik een balans heb met bijvoorbeeld debet een banksaldo van 20000. Vervolgens ontvang ik automatisch de jaarlijkse renteopbrengst over het saldo. Moet ik hier een journaalpost van maken en zo ja welke?

Het lijkt me niet logisch dat je de renteopbrengst moet boeken als renteopbrengst en dat dit een baat is op de verlies en winst rekening. Dan zou je inkomstenbelasting moeten betalen over de renteopbrengst.

 

Ik heb trouwens een eenmanszaak.

Weet iemand hoe hier mee om te gaan?

 

Alvast bedankt!,

groeten,

 

Lennard

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De boeking die je geeft is inderdaad correct. Waarom zou je de renteopbrengst niet moeten boeken? Alle opbrengsten, of dit nu verrichtte arbeid, verkochte produkten of renteopbrengsten zijn worden als resultaat verantwoord.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Lennard,

 

De rente die je ontvangt op een zakelijke rekening is inderdaad een post die je als opbrengst moet boeken.

Een idee is natuurlijk wel om het saldo van je zakelijke rekening zo laag mogelijk te houden. Dit kan je doen door een aanzienlijk bedrag over te maken naar een prive spaarrekening, dan ontvang je de rente prive. Mocht het voorkomen dat je op de zakelijke rekening geld nodig hebt, kan je weer een bedrag terugstorten.

 

Ed

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal, helemaal duidelijk!

Ik weet niet waarom, maar op één of andere manier had ik 'in mijn hoofd' dat opbrengsten alleen de opbrengst is uit verkopen. Maar bij nader inzien logisch dat ontvangen rente ook gewoon een opbrengst is die geboekt moet worden op de V & W rekening.

 

Thanks voor de tip om het saldo zo laag mogelijk te houden. Dat zal ik doen. Ik begrijp dat ik dan 1.2 % moet betalen over het saldo in box 3, maar dat is minder dan circa 40% moeten afdragen over de 812 ontvangen rente.

 

Heb ik toch nog twee vragen, vooral aan Joost :)

 

*Als nieuweling mag ik één domme vraag stellen...Moet/kan ik dit topic zelf sluiten of is dat niet nodig?

*Wij hadden het gisteren gehad over de ingewikkeldere vragen op het gebied van huurkoop. Die staat in de fiscale rubriek. Heb ik 'm daar goed geplaatst of hoort die vraag meer thuis in deze rubriek?

 

Bedankt!

Lennard

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

*Als nieuweling mag ik één domme vraag stellen...Moet/kan ik dit topic zelf sluiten of is dat niet nodig?

*Wij hadden het gisteren gehad over de ingewikkeldere vragen op het gebied van huurkoop. Die staat in de fiscale rubriek. Heb ik 'm daar goed geplaatst of hoort die vraag meer thuis in deze rubriek?

 

 

topics laten we altijd open voor toekomstige reacties/aanvullingen daarop.

 

Andere vraag staat op de juiste plek, anders had ik die wel verplaatst ;)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.