• 0

Welke ondernemingsvorm oprichten met een partner die al een BV heeft

Beste HL-ers,

 

Ik heb het afgelopen uur allerlei artikelen gelezen over ondernemingsvormen en dergelijke, maar toch kom ik er niet uit wat voor mij persoonlijk de beste oplossing zou zijn. De situatie is namelijk als volgt:

 

Samen met een partner ga ik binnenkort een bedrijf oprichten rondom een website (die bijna gelanceerd wordt). Voordat we gingen samenwerken hebben we een intentiecontract getekend, waarbij is vastgelegd dat ik 40% van de aandelen van het nieuw op te richten bedrijf krijg en hij 60%, het idee voor de website komt van mij en hij heeft de kosten voor de ontwikkeling op zich genomen.

 

Mijn partner heeft al een BV (wat volgens mij de werkmaatschappij is) en volgens mij daarboven een holding hangen. Ikzelf heb nog geen onderneming en voor de rest ook nog weinig financiele veplichtingen zoals een hypotheek, kinderen of dergelijke (mocht dit van belang zijn). Ik ben van plan bij de start van de onderneming parttime te gaan werken, omdat ik niet weet of er meteen flinke winsten behaald zullen worden en we de winst vooral weer in het bedrijf zelf willen steken, ook met het oog op internationale uitbreiding.

 

Mijn vraag is welke ondernemingsvorm we nu het beste op kunnen gaan richten? Ik begrijp dat dat ook sterk afhankelijk is van de winst, maar mijn verwachting is dat dit niet meteen het eerste jaar boven de 100.000 uitkomt. Maar er bestaat wel een mogelijkheid dat deze winst snel gehaald wordt mocht het concept goed aanslaan. Verder vraag ik me af welke tegengestelde belangen er tussen mij en mijn partner kunnen bestaan bij het oprichten van een bepaalde ondernemingsvorm. De relatie met de partner is overigens heel goed, maar was hier wel benieuwd naar.

 

Ik hoop dat jullie mij hiermee wat kunnen helpen. Alvast erg bedankt voor de reacties.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor de reacties! Handige column trouwens, zal de punten zeker als leidraad gebruiken!

 

Maar wat zijn de grote nadelen van een VOF in deze situatie vraag ik me af? En waarom zou hij dat niet willen? Kan hij als privepersoon deelnemen aan een VOF of alleen als Holding hierin deelnemen?

 

Als we het eerste jaar maar 25.000 winst boeken (dit zou ook kunnen, het is een nieuw concept en daarom is er natuurlijk nooit een 100% garantie dat het echt aanslaat.) Dan kleven er toch erg veel nadelen aan het oprichten van een BV? Zoals het hogere belastingtarief en de verplichting om loon uit te keren (wat je liever in de onderneming investeert).

 

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Link naar reactie
  • 0

hoi Peter

 

Dat klopt. Hij kan privé of als BV in de vof. Je gaf in eerste instantie het idee dat het wel eens snel zou kunnen gaan. Dan is een BV meteen een beter idee.

 

Als je een rustig begin verwacht kan een vof prima zijn. Bedenk je wel dat jij als privé vennoot hoofdelijk aansprakelijk bent voor ALLE schulden van de vof (grootste nadeel) en dat bij onverwacht hoge winsten in het startjaar je al snel aan de 52% IB zit.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost, bedankt voor je antwoord. Toch vraag ik me nog een paar dingen af: mijn partner kan toch ook privé in een VOF stappen? Op dat moment zijn we toch samen afhankelijk voor eventuele schulden. Waarom zou hij dat niet willen. Aansluitend de vraag; wat zou voor mij de beste oplossing zijn en wat zou voor hém de beste oplossing zijn? Waar liggen de mogelijke moelijkheden / tegenstrijdige belangen?

 

Groeten Peter

Link naar reactie
  • 0

Peter

 

Als de VOF in de problemen komt, dan zijn alle vennoten aansprakelijk voor ALLE schulden van de VOF, dus niet alleen voor ieders eigen aandeel.

 

Jouw BV voorkomt dan dat je in privé geraak kunt worden. Als hij privé vennoot is in de VOF dan zit daar zijn risico en dus het verschil.

 

Als jij schuldeiser zou zijn van een VOF die de mist in gaat, bij wie klop jij dan aan voor jouw vordering? Juist, de privé persoon omdat daar vaak meer te halen valt dan bij een BV..

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is mijn opmerking wat laat, maar ik wilde nog opmerken dat een Engelse LLP ook mogelijk is. Ondernemingen als Deloitte gebruiken deze ook voor partnetships. Dit is een soort VOF, dus ook fiscaal transparant, maar biedt wel bescherming tegen aansprakelijkheid zoals de Nederlandse BV dat doet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.