• 0

Hoe mijn startvoorraad te bepalen?

Beste lezers,

 

Ik zoek wat duidelijkheid m.b.t. het inkopen van de startvoorraad van mijn webshop. Wat ik graag wil weten is, is het verstandig om meteen van start te gaan met een compleet assortiment in iedere productcategorie met tientallen verschillende opties en kleurtjes om uit te kiezen? Dit gaat me namelijk duizenden euro's kosten.

 

Of is het verstandig om te beginnen met een kleiner maar doeltreffend assortiment van de meest populaire artikelen, om na opening uit te breiden naar een groter assortiment? Hierdoor kan ik mijn initiële investering toch wel verlagen met zo'n 50%.

 

Alvast bedankt!

 

Matthijs Schreuder

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja hoe meer producten hoe meer kans dat klanten vinden wat ze zoeken, maar hoe groter de investering en hoe meer kans dat je met dingen blijft zitten die toch niet zo populair blijken te zijn. Ik persoonlijk ben met je 2de optie (klein maar doeltreffend) begonnen, langzaamaan terwijl je bezig bent leer je welke het meest populair is en kan je al het geld dat erin komt voor bestellingen weer mooi investeren in nieuwe producten. :) Je leert ook veel hoor, als je net begint....valt tegen hoeveel kwaliteit problemen soms nog voor kunnen komen of hoe anders de behoefte blijkt te zijn dan je eerst dacht.

Link naar reactie
  • 0

 

Als je leveranciers 'drop shipping' ondersteunen, dan hoef je helemaal geen voorraad bij te houden.

Je geeft de order dan gewoonweg door aan je leverancier en deze levert de goederen af bij je klant.

Dit gebeurt allemaal op je eigen naam, dus de klant heeft nooit door dat je gebruik maakt van drop-shipping.

 

BizFusion Home :: http://www.bizfusion.nl

BizFusion Community :: https://www.bizfusion.nl/blog.aspx

BizFusion Twitter :: http://twitter.com/bizfusion

Link naar reactie
  • 0

 

Als je leveranciers 'drop shipping' ondersteunen, dan hoef je helemaal geen voorraad bij te houden.

Je geeft de order dan gewoonweg door aan je leverancier en deze levert de goederen af bij je klant.

Dit gebeurt allemaal op je eigen naam, dus de klant heeft nooit door dat je gebruik maakt van drop-shipping.

 

 

Grappig dat je dit noemt. Heb 5 minuten geleden deze optie besproken met een kennis van me. Dit lijkt me een uitstekende optie. Nu ik de officiële term ervoor ken zal ik zeker opzoek gaan naar een leverancier die dit ondersteund!

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

 

Als je leveranciers 'drop shipping' ondersteunen, dan hoef je helemaal geen voorraad bij te houden.

Je geeft de order dan gewoonweg door aan je leverancier en deze levert de goederen af bij je klant.

Dit gebeurt allemaal op je eigen naam, dus de klant heeft nooit door dat je gebruik maakt van drop-shipping.

 

 

Grappig dat je dit noemt. Heb 5 minuten geleden deze optie besproken met een kennis van me. Dit lijkt me een uitstekende optie. Nu ik de officiële term ervoor ken zal ik zeker opzoek gaan naar een leverancier die dit ondersteund!

 

Bedankt!

Pas wel op met dropshipping. Het lijkt het ei van Columbus maar een als de leverancier niet, traag of verkeerd uitlevert ben jij hier verantwoordelijk voor. Je hebt hier zeer weinig grip op, dus zorg dat je een zeer betrouwbare leverancier uitzoekt.

 

Tevens is de marge met dropshipping vaak een stuk minder interessant. Je kan bijvoorbeeld nooit kwantumkorting krijgen, je besteld immers per order. Ook rekenen veel dropshippers (te) veel verzendkosten.

 

Ook zul je tegen wat praktische problemen aanlopen als een klant besteld maar zich even later bedenkt en de order aan zou willen laten passen. De order ligt dan waarschijnlijk al bij de leverancier en dit bezorgd je een hoop extra werk als je contact met je leverancier op moet nemen om een artikel uit de bestelling te wijzigen.

 

Zorg dat je goede afspraken maakt met je leverancier over retourneren. Klanten zullen namelijk bestellingen retour gaan zenden (wettelijke zichttermijn) en als jij zelf niet voorraad houdend bent moet je hier een oplossing voor vinden.

 

Bedenk ook dat jij niet de enige bent die gebruik maakt van de leverancier omdat drop-shipping erg laagdrempelig is (of lijkt) dat je dus relatief veel concurrentie zal hebben.

 

Zoals je uit bovenstaand verhaal kan opmaken met ik persoonlijk niet gecharmeerd van dropshipping, maar dropshipping kan een mooie uitkomst zijn voor starters.

Link naar reactie
  • 0

"Vele kleintjes maken een grote".

Als kleinere, startende partij heb je niet het volume om aantrekkelijke prijzen te bedingen voor de logistiek. Als jullie als webshoppers samenwerken kun je het volume vergroten. Immers, concurreren doe je in het schap, niet in de logistiek.

 

Een dienstverlener kan met veel kleine partijen het gecombineerde volume van pakketzendingen aanbieden aan een pakketdienst. Je hebt dan het voordeel van en een betrouwbare dienst, een lagere prijs en zelf minder ellende.

 

Wil je hierover verdere informatie hebben of gericht advies kan je altijd met mij contact opnemen. Als zelfstandige professional heb ik ruim 18 jaar ervaring in het opzetten van logistieke processen/warehouse oplossingen.

 

Mvgr

Eric Both

Link naar reactie
  • 0

@ Phodopus: TS vraagt naar tips mbt de startvoorraad, niet naar logistieke zaken.

 

Wat ook een optie kan zijn is een goed doordachte kern-voorraad hebben met artikelen die je voldoende op voorraad hebt en je dus zeer snel kunt leveren en een veel ruimer assoriment met artikelen waarvan je bijvoorbeeld slechts 1 of 2 stuks hebt welke je eventueel met een iets ruimere termijn kunt leveren. Let wel op dat de uiteindelijke levering een kwestie van dagen is en niet van weken, de artikelen van een leverancier die bij je om de hoek gevestigd is kun je dus in veel kleinere aantallen op voorraad nemen dan één die aan de andere kant van de wereld zit.

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf begonnen met 1 artikel en zonder webshop (één soort betaalbare studieviool). Nu een jaar later heb ik tegen de 300 verschillende artikelen in een 'professionele' webshop.

 

Ik denk dat het beter is van kernproducten een redelijke voorraad te hebben en rustig te beginnen. Je kunt eventueel opties als kleuren wel aanbieden, maar bijv zwart (of andere populaire kleur) op voorraad hebben en dan erbij zetten dat je andere kleuren op bestelling kunt leveren.

 

Zet vooral niet te veel producten op je website die je niet voorradig hebt. een paar is helemaal niet erg.

 

 

www.vioolspelen.nl

http://twitter.com/ZlataBrouwer

www.zlatabrouwer.com

Link naar reactie
  • 0

"Vele kleintjes maken een grote".

Als kleinere, startende partij heb je niet het volume om aantrekkelijke prijzen te bedingen voor de logistiek. Als jullie als webshoppers samenwerken kun je het volume vergroten. Immers, concurreren doe je in het schap, niet in de logistiek.

 

Een dienstverlener kan met veel kleine partijen het gecombineerde volume van pakketzendingen aanbieden aan een pakketdienst. Je hebt dan het voordeel van en een betrouwbare dienst, een lagere prijs en zelf minder ellende.

 

Wil je hierover verdere informatie hebben of gericht advies kan je altijd met mij contact opnemen. Als zelfstandige professional heb ik ruim 18 jaar ervaring in het opzetten van logistieke processen/warehouse oplossingen.

 

Mvgr

Eric Both

 

Hoi Eric,

 

ik ben geintereseerd in je aanbod ik wil meer info. hebben want iemand heeft mij over dit vertelt maar ik begrijp het niet zo goed allemaal. moet je perse een kvk nummer hebben, want ik zie ook veel wewinkels die geen kvk hebben hoe doen ze met de inkopen dan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.