• 0

starten

Ik ben nu nog werkzaam in loondienst, maar wil graag voor mezelf beginnen. Het concurrentiebeding vormt volgens mijn advocaat geen probleem. Nu ben ik mij al een aantal weken in het e.e.a. aan het verdiepen, maar de vraag blijft: waar moet ik beginnen? Begin ik met het ondernemersplan, ga ik eerst naar een bank om te kijken of ik uberhaupt een finaciering krijg, moet ik eerst een rechtsvorm kiezen, ga ik eerst een lokatie voor mijn bedrijf zoeken???? Leveranciers, potentiele klanten, etc heb ik allemaal onder controle, maar waar begin ik.

 

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maak een plan: Wat ga je doen, wie zijn je klanten, hoe wil je het aanpakken, wat heb je nodig etc. Dat is een hele puzzel, maar je MOET je gedachten op een rijtje zetten en dat toetsen of ze realiseerbaar zijn.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

als het bedrag niet wereldschokkend is en je hebt het een en ander aan kapitaalkrachtige familieleden om je heen dan zou ik maar meteen gaan beginnen!

 

Mocht je echt een stevig bedrag nodig hebben dan zou ik als de bliksem maar beginnen met het schrijven van een ondernemingsplan.

ice

Link naar reactie
  • 0

Hoi Renbab,

 

Leuke vraag! Je vindt mijn antwoord wellicht een dooddoener maar mijn idee is dat je moet beginnen met het genereren van omzet. Verkoop wat wilt verkopen aan je potentiële klanten. Gewoon doen dus!

 

Al het andere regel je op het moment dat je het nodig hebt:

- locatie (de meeste starters beginnen vanuit huis)

- rechtsvorm (als zelfstandige heb in het begin alleen BTW nummer nodig, later kan je een BV oprichten)

- bankkrediet (krijg je alleen met zekerheden en omzet)

- administratie (begin gewoon in Excel)

etc.

 

Ben zelf ruim een jaar geleden voor mezelf begonnen hier in Luxemburg en heb wel al redelijk wat omzet maar nog steeds geen officiële toestemming om me zelfstandig te mogen vestigen.

 

Succes!

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Ties,

 

Bedankt voor je snelle reactie, maar het is voor mij inderdaad een beetje een dooddoener. Daar ik nu nog in loondienst werk, betekent dat ik niet zomaar in mijn vrije tijd dezelfde producten als mijn werkgever mag/kan verkopen. Ik wil het graag met een aantal collega's op gaan zetten en we kunnen niet met een paar man vanuit huis werken, dan is de organisatie snel zoek.

 

Als rechtsvorm zat ik zelf te denken aan een bv, zeker als je met meerdere personen een bedrijf begint. Wat zijn volgens jou de voordelen van een BV boven een eenmanszaak of vof?

 

De zekerheid van omzet is natuurlijk nooit te geven, maar diverse klanten hebben al met aangegeven met ons verder te willen en niet afhankelijk te zijn van het bedrijf waar we nu werken.

 

Met andere woorden, voor een stuk omzet ben ik niet bang, de moeilijkheid zit 'm in het feit dat we nu nog voor een werkgever werken en ik wil niet dat die nu al achter de plannen komt die wij aan het voorbereiden zijn. De leveranciers e.d. vormen geen probleem, die gaan ook allemaal met ons mee, maar het zoeken naar bedrijfsruimt en de gesprekken met diverse adviseurs en financiele instellingen baren me zorgen door het grote netwerk van mijn huidige werkgever. Ik ben bang dat hij achter onze plannen komt en ons zodoende gaat tegenwerken. Wanneer we alles rond hebben, kunnen we met een gerust hart onze plannen op tafel gooien en meteen aan de bak gaan, maar als onze werkgever nu achter de plannen komt, voordat mijn opzegtermijn is verstreken, zal hij al het nodige ondernemen om ons te dwarsbomen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Renbab,

 

Bedankt voor de aanvullende informatie. Nu weet ik tenminste ongeveer waarom het gaat.

 

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik denk dat je een gevaarlijk spelletje speelt. Zelfs als het je lukt het geheim te houden tot na je opzegtermijn dan nog kan je voormalige werkgever je verdere leven vergallen. Een paar voorbeelden ter illustratie. Hij kan

- Fikse kortingen aan je potentiële klanten aanbieden om te voorkomen dat ze met je meegaan. Deze klanten kunnen dan besluiten te blijven bij je werkgever en dan heb je geen omzet.

- Je collega's en/of leveranciers bedreigen zodat ze toch niet met je meegaan.

- In de markt vervelende verhalen over je gaan vertellen. Die ondermijnen je geloofwaardigheid zodat slechts weinigen nog zaken met je willen doen.

- Een rechtzaak tegen je aanspannen dat, zelfs indien deze geen kans op succes heeft, je zoveel geld en energie kosten dat het ten koste gaat van je eigen bedrijf.

 

Als ik een advies mag geven (ik hoop dat het daarvoor nog niet te laat is): stap naar je werkgever en leg hem (of haar) de situatie uit. Vertellen hem waarom jij weg wilt en wat je plannen zijn en dat je met hem wilt samenwerken. Het lijkt (en is wellicht) gevaarlijk maar mijn ervaring is dat weggaan bij je werkgever in harmonie beter werkt dan met ruzie. Nederland is klein, je markt nog veel kleiner, je komt elkaar overal weer tegen. En... in het algemeen houden mensen er niet zo van als je je oude werkgever belazert.

 

NB. Je keus voor een rechtsvorm zou ik voorleggen aan een fiscalist. Die kan je de voor- en nadelen exact uitleggen.

 

Ik zou willen eindigen met alweer een dooddoener: "bezint, eer ge begint".

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Ties,

 

Ik weet dat je voor een groot deel gelijk hebt, dat mensen er niet van houden om hun oude werkgever te belazeren. Nu zie ik het niet als belazeren, ik heb lang genoeg de verhalen en beloftes van deze werkgever aangehoord en hem al diverse malen verteld dat het niet goed gaat met de zaak en dat we aktie moeten ondernemen. De eigenaar trekt zich hier niks van aan en ik heb dan ook al diverse malen te kennen gegeven dat ik mijn consequenties trek uit het niet reageren op mijn opmerkingen. De eigenaar jaagt al onze leveranciers tegen zich in het harnas en diverse klanten hebben al te kennen gegeven deze man nooit meer aan de telefoon te willen hebben. Extra kortingen kan de man niet geven, daar hij al een groot liquiditeitsprobleem heeft. Als we nog een half jaar tot een jaar wachten, bestaat het hele bedrijf waarschijnlijk niet meer. Ook vervelende verhalen ophangen bij klanten wordt een moeilijk verhaal, hij kent de markt en de klanten niet. Sinds deze eigenaar aan het roer staat (nog maar relatief kort) loopt alles in de soep, daar hij alles zelf wil regelen, niet uit de branche komt en geen feeling heeft met de branche. Het enige waar ik inderdaad bang voor ben, zoals jij al schetst in bovenstaande, is een gang naar de rechtbank. Ik heb niet zo heel veel verstand van rechtzaken, maar als hij een rechtzaak aanspant en verliest, moet ik dan wat betalen? De optie die je me biedt in de vorm van overleg, is ook mijn idee tot op heden (het is dus nog niet te laat) maar mijn partners in deze willen gewoon van de ene op de andere dag beginnen zonder de (ex)werkgever in te lichten. Dit is ook nog steeds een punt van discussie. We zijn inderdaad bang dat hij ons het leven al meteen zuur gaat maken, nog voordat we ook maar een dag begonnen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Als het er naar uitziet dat ie over een half jaar niet meer bestaat dan zou ik gewoon afwachten, kun je de boedel zonder problemen over nemen en doorstarten. Contacten met de afnemers en leveranciers schijn je al te hebben. Als je hun vertrouwen weet te winnen moet dat kunnen. Het lijkt mij dat je financiering je belangrijkste punt is. Die moet je eigenlijk al rond hebben zodat je toeslaan op het moment dat mogelijk is. Ook als je los van je werkgever wilt starten. Mijn ervaring (en ook van anderen weet ik) is wel dat iedereen wel zegt met je in zee te willen gaan, maar als puntje bij paaltje komt het wel eens wat moeilijker zou kunnen zijn dan je nu denkt.

Wat voorbereidingen betreft over administratie en rechtsvorm en zo, heb ik best wel wat gehad aan de diverse cursussen van de KvK (Amsterdam) Ze zijn niet duur en van redelijke kwaliteit, meestal 's avonds.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 303 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.