• 0

IB aangifte, waarde overige zakelijke bezittingen wat op te geven

Vorig jaar ben ik een webwinkel begonnen naast mijn gewone baan. Of te wel parttime ondernemer. Ik ben wel ondernemer voor de BTW maar niet voor de IB.

 

Nu is mijn vraag, bij de aangifte over 2008 kan ik de opbrengsten en kosten opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden. Tot zover geen probleem maar....

 

Er volgt daarna de vraag over de totale waarde van de bezittingen/schulden ivm de inkomsten uit overige werkzaamheden. Welke bezittingen hieronder vallen is mij echter niet duidelijk. Is dit de beginwaarde van de balans (en dan met name de voorraad??)

 

Er is nl geen bedrijfspand en bedrijfsauto.

 

Op het forum al gespeurd maar nog geen antwoord gevonden wie weet dit???

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Al deze zaken staan inderdaad op de balans. In de opgave van de opbrengsten en kosten is dit bedrag ook al opgenomen. Begrijp ik het goed dat ik deze dan alsnog een keer moet opgeven.

 

In mijn geval was de voorraad waarde bij aanvang van de onderneming € 750,00 en per 31-12-08 € 3900. De laptop e.d. zijn ineens in de kosten opgenomen daar de waarde te laag is om dit in meerdere jaren te doen. Blijft alleen de voorraad over.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de indruk dat de term kasstelsel niet helemaal duidelijk is bij TS. Kasstelsel houdt in dat je alles wat je betaalt op dat moment als kosten neemt. Dus ook de investeringen. Dan heb je dus geen balans waar iets op staat. Komt niet zo heel vaak voor, volgens mij.

 

Normaal zet je investeringen op de balans neer en schrijf je af. Bijvoorbeeld: je koopt een auto voor 1000 en verder doe je helemaal niets (je hebt geen omzet en geen andere kosten). Die zet je op de balans, waardoor je resultaat 0 is. De kosten voor die auto neem je in 5 jaar: elk jaar schrijf je 200 af, zodat je na jaar 1 een auto van euro 800 op de balans hebt, en 200 euro verlies.

 

Als je dit nog niet wist, raad ik je aan heel snel een boek aan te schaffen met de basisbeginselen van boekhouden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

In het opgegeven saldo voor de opbrengsten en kosten zijn de saldo's opgenoemen vanaf de winst en verliesrekening. Lijkt mij juist..... toch (?)

 

In de vervolgvragen moeten dan de saldo's van de begin en eindbalans worden opgenomen als ik de opmerking goed begrijp.

 

By te way, de belastingdienst weet zelf niet wat ze er mee aan moeten het heeft mij al heel veel tijd en telefoontjes gekost om uberhaupt te horen te krijgen dat het via de persoonlijke aangifte moet worden gedaan. Ik ben hier al vanaf februari mee bezig om er duidelijkheid in te krijgen of ik nu wel of niet als ondernemer wordt gezien voor de IB.

Link naar reactie
  • 0

Carola

 

Je hebt bij de opbrengsten en kosten bepaald wat de winst is.

 

De vraag erna gaat erom wat je bezit in jouw onderneming. Dus alles wat ik al schreef met de waarde op de datum 31-12-08.

 

Wat is nu niet duidelijk aan wat je daar in moet vullen? De voorraad die je al noemde is er bijv. een goed voorbeeld van. Dus ja, je omschrijft het goed in je laatste reactie. Is het dan zo duidelijk voor je?

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Bedankt voor je antwoorden.

 

Ik zal de balans er weer bij pakken en de gegevens voor de hoogte van deze waardes bij elkaar tellen zodat ik de aangifte kan afronden.

 

Voor wat betreft de opmerking over de afschrijvingen voor de investeringen in bedrijfsmiddelen ( ook door Ronaldinho) is het zo dat deze in mijn geval te laag zijn om in meerdere jaren af te schrijven. Bijvoorbeeld de laptop die ik gekocht heb voor het bedrijf koste mij +/- € 500,00 netto. Dit is te laag om in drie jaar af te mogen schrijven volgens de informatie van de belastingdienst.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bijvoorbeeld de laptop die ik gekocht heb voor het bedrijf koste mij +/- € 500,00 netto. Dit is te laag om in drie jaar af te mogen schrijven volgens de informatie van de belastingdienst.

 

 

 

niet helemaal. De grens is 450 ex BTW en de afschrijvingstermijn is 5 jaar. Maar ik zou om die 50 euro maar niet al te moeilijk doen...

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

niet helemaal. De grens is 450 ex BTW en de afschrijvingstermijn is 5 jaar.

Dit is ook niet helemaal waar Joost. De 450 grens ziet op de investeringsaftrek en sluit niet de activering van activa uit die minder dan 450 waard zijn.

 

In theorie mag je een bureaulamp van € 25 activeren indien hij langer dan een kalenderjaar meegaat. De eisen voor balans activering liggen niet aan de €450 grens maar aan de eisen van een vermogensbestanddeel.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.