• 0

Reis- en verblijfskosten

Ik ben zzp'er (eenmanszaak) en momenteel reis ik iedere dag zo'n 115 km van woning naar klant (enkele reis). Dit is van Nijmegen naar Amsterdam.

Gezien de reistijd heb ik besloten om te overnachten in Amsterdam maar weet niet precies wat fiscaal precies mogelijk/handig is. Zelf heb ik al een en ander proberen uit te zoeken maar informatie op de site van de belastingdienst is vrij vaag over huisvesting ("beperkt aftrekbaar")

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_kosten/ondernemen_kosten-09.html#P90_9235

 

Overigens wil ik, zodra ik een leuke (koop)woning vind, permanent verhuizen naar Amsterdam.

 

Ik zelf zie 3 scenarios. Ik schat dat alle 3 de scenario's voor een periode van maximaal 6 maanden van toepassing zijn.

 

1. Doordeweeks in hotel en huidige huurwoning aanhouden

- 4 overnachtingen (4 * 100 euro)

- 1 keer heen en terug (115km * 2 * 0,19)

- Huurwoning 850 netto

 

2. Pied a terre huren en huidige huurwoning aanhouden

- Kosten 1500 euro

- 1 keer heen en terug (115km * 2 * 0,19)

- Huurwoning 850 netto

 

3. 7 dagen per week in Amsterdam verblijven + woning in Nijmegen verlaten + inboedel tijdelijk opslaan. Ik kan dan tijdelijk ingeschreven worden op het adres van een familielid in Nijmegen waar ook mijn inboedel wordt opgeslagen.

- Kosten 1500 euro

 

Zijn de kosten van bovenstaande scenario's volledig als bedrijfskosten op te voeren?

Omdat ik op termijn toch wil verhuizen naar Amsterdam gaat mijn voorkeur uiteraard uit naar scenario 3.

Is er nog een andere mogelijkheid om accomodatie (tijdelijk) als bedrijfskosten op te voeren?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1

aftrek van deze kosten als zakelijk is mogelijk. Zie:

 

Verhuiskosten van de ondernemer zelf:

de kosten van het overbrengen van de inboedel zijn aftrekbaar plus een forfaitbedrag van € 5445. De verhuizing moet wel zakelijk zijn. Voorwaarden daarbij: binnen twee jaar na verplaatsing van de onderneming wordt verhuisd:

 

of

 

naar een woning binnen een afstand van 10 km van de nieuwe plaats van de onderneming en de vorige woning meer dan 10 km daarvandaan was.

 

of

 

er wordt verhuisd waardoor de reisafstand tussen woning en plaats van onderneming met 50% of meer en ten minste met 10 km wordt bekort.

 

Kosten van verplaatsing van de onderneming zijn volledig aftrekbaar.

 

Kosten van eigen huisvesting van de ondernemer buiten de woonplaats.

De kosten van dubbele huisvesting (voorzover vaststaat dat ze zakelijk zijn) zijn slechts voor max. 24 maanden aftrekbaar.

 

Betekent dus wel dat je de onderneming ook moet verhuizen. Maar dat zal als ZZP-er geen probleem zijn....

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

 

Verhuiskosten van de ondernemer zelf:

de kosten van het overbrengen van de inboedel zijn aftrekbaar plus een forfaitbedrag van € 5445.

 

Hoe werkt dit forfaitbedrag ad € 5445 (ik las dat dit bedrag is verhoogd naar €7750) in de praktijk?

Als je aan de de door Joost genoemde voorwaarden voldoet, mag je dan €7750 van de winst afhalen, zonder dat hier daadwerkelijk kosten bij komen kijken?

 

groet,

 

Dennis

Link naar reactie
  • 0

Ik besef dat dit een oud topic is, maar ik heb een aanvullende vraag inzake het aftrekken van verhuiskosten.

 

Mijn vraag is de volgende; stel ik start een onderneming (ZZP) in de andere kant van het land en verhuis tegelijk met die start naar die andere woonplaats. Geldt dit dan als een verhuizing 'in het kader van' de onderneming, een zakelijke verhuizing dus? En zijn deze kosten derhalve aftrekbaar?

Artikel 8, lid 1 van de Uitvoeringsregeling IB2001 spreekt enkel over verplaatsing van de onderneming, daar zal het dus wel niet onder vallen. Maar wellicht is jullie visie verhelderend...

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

hangt er vanaf: verhuis je naar de andere kant van het land omdat je daar je onderneming moet starten? Of verhuis je privé en ga je gewoon daarna je onderneming daar beginnen. Kortom, is het motief zakelijk (aantoonbaar) of privé?

 

groet

Joost

 

Het motief is zakelijk. Althans, er is een groot zakelijk motief aanwezig (klantenkring, werklocaties e.d.). Uiteraard spelen er ook altijd persoonlijke overwegingen mee bij een verhuizing.

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Ik stelde de vraag omdat uit de link onder je posts op HL ik opmaak dat je onderneming grotendeels online speelt. Dan is er al snel minder zakelijk motief. Wat heb je niet in Amsterdam voor je onderneming wat je wel daar vindt waar je je gaat vestigen?

 

Hi Joost. Het gaat niet om een verhuizing uit Amsterdam, maar de verhuizing naar Amsterdam. Denk aan o.a. het datacentrum dat hier in de buurt ligt, specifieke klanten die in Amsterdam zijn gevestigd (voor systeembeheer op locatie) etc. Een groot deel van mijn activiteiten zijn nog gewoon 'offline' ;)

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

dan kun je mijn antwoord verder wel invullen denk ik. Verhuis wel eerst de onderneming. ;)

 

Inderdaad. Het 'probleem' is alleen dat het om het verleden gaat; aanslag 2009. De start van de onderneming (inschrijving KvK) liep gelijk met de verhuizing (was makkelijker ivm KvK/Belastingkantoor, verhuisberichten e.d.). Hoewel de onderneming daarvoor al wel 'in opstartfase' bestond, alleen nog niet op papier. Denk je dat de fiscus dit aan wil merken als verhuizing 'in het kader van de onderneming'? Misschien ver gezocht, ik vermoed een gevalletje niet geschoten, altijd mis.

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.