• 0

huurkoop afhandeling verkoper

Hallo allemaal,

 

Ik ben een topic gestart om uit te vinden hoe ik als kopende partij om moet gaan met huurkoop. Zie

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=25802 .

Die vraag is met alle antwoorden beantwoord. Ik was in feite een nieuw topic begonnen in het oude topic en dat is niet zo'n goed idee. Vandaar dat ik de vraag hier als nieuw topic begin.

 

Door het vorige topic is het me duidelijk dat huurkoop in economische zin wordt gezien als koop. Ik zet de inventaris en goodwill op de balans aan de activazijde en de 'huurkoop lening' die ik hier voor sluit aan de creditzijde.

Tot zover is het me duidelijk. Nu ben ik uit interesse alleen wel heel benieuwd hoe dat dan werkt voor de verkoper die de onderneming in een huurkoopconstructie aan mij verkoopt.

 

Als ik het goed interpreteer betekent dat voor de verkoper dat hij op dat moment zijn zaak verkoopt oftewel staakt. De stakingswinst wordt berekend en hij moet hier IB over betalen. Vervolgens wordt de onderneming beeindigd.

 

Maar....(eerste vraag); hij moet Inkomstenbelasting betalen over de stakingswinst terwijl hij deze winst nog niet geincasseerd heeft. Het overeengekomen bedrag wordt immers in 5 jaar tijd (60 termijnen) geleidelijk betaald. Grote kans dat hij de IB over de stakingswinst dus uberhaupt (nog) niet betalen kan. Hoe gaat dat in zijn werk?

 

Tweede vraag; Er even van uitgaande dat ik het bij het juiste eind heb als ik zeg dat de stakingswinst berekend wordt en dat hier vervolgens IB over betaald wordt en dat de onderneming vervolgens beeindigd wordt. Wat nu als het mis gaat en de kopende partij komt zijn verplichtingen niet na? De onderneming is dan immers plots weer van de verkoper. Maar, de verkoper heeft al IB betaald over de stakingswinst en zijn onderneming beeindigd. De IB over de stakingswinst is eigenlijk niet meer aan de orde, want de koop is feitelijk niet doorgegaan. Start de verkoper dan weer een bedrijf en neemt hij zijn laatst bekende balans (van voor de verkoop) weer over als openingsbalans? Vervolgens vordert hij de IB over de stakingswinst terug? Hoe vorder je dat terug?

 

Alvast bedankt. Ik ben benieuwd!

 

Lennard

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je antwoord.

Hoe moet ik dat zien bij 60 maandelijkse aflossingstermijnen van 1000 euro? Daarnaast betaal ik nog rente dus de 1000 is puur aflossing van de koopsom. De boekwaarde van inventaris is 40000 dus ik betaal 20000 goodwill.

Wanneer staakt hij (de verkoper) de onderneming dan, in fiscale zin? Pas na de laatste termijn?

 

Er is mij uitgelegd dat ik, omdat ik vanaf het eerste moment economisch eigenaar ben, ook meteen de volledige bedragen moet opnemen op de balans. Dus 40000 inventaris en 20000 goodwill. Hier kan ik ook meteen op gaan afschrijven. Maar dan moet het op dat moment toch bij hem van de balans verdwijnen? Anders zou je allebei aan het afschrijven zijn over dezelfde bedragen...En als het bij hem van de balans verdwijnt staakt hij toch in feite zijn onderneming?

 

Ik hoop dat je wat nadere uitleg kunt geven!

groeten,

 

Lennard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.