• 0

Crisis met geknepen billen

Gast Columnbot

Risico beheersing als motto. Ja prima, maar waar is het innovatieve ondernemerschap gebleven?

 

Nog maar even geleden was het statement: "als Nederland moesten we een innovatieland worden". Media, politiek, vele bekende CEO’s en een heus innovatieplatform onder leiding van de MP als "het is echt van economisch belang" en "Nederland mee in de vaart der innovatieve volkeren". Als auteur heb ik natuurlijk een belang bij het thema innovatie en ondernemerschap, echter weerhoudt dit mij niet het te willen delen. Ik begrijp het simpelweg niet en sterker nog per dag minder en minder.

 

"Mick, hoe is het met jou?" Samen 'crisissen' verbroedert, dat is een bekend gegeven. Of het nu in je nabije omgeving is of mondiaal: niemand vindt een crisis of slecht nieuws leuk. En het is de laatste tijd wel heel veel en heel vaak slecht nieuws! Dus ga je op zoek naar een positief geluid en dito gevoel. Maar waar en hoe? Je laven aan drank en andere zaken is immers uit de mode. Te rade gaan bij vrienden en relaties is een oplossing. Vele waarzeggers zijn opgestaan, vele meningen ook over hoe het gaat en vooral hoe niet. Overal geknepen billen in te wijde broeken. Wellicht als een nieuwe modetrend?

 

Bij mij en vele anderen is er een grote verwondering gerezen waarom juist nu geen initiatieven ontstaan. Neem als voorbeeld de financiële sector (net als zoveel andere sectoren). Geen merk is meer sterk, geen bastion is ongeschonden. Deuren wijd open voor boekhouders en consultants ‘risicobeheersing’. Deuren dicht – niet eens op een kier – voor bereidwilligen met ondernemende ideeën. Nederland innovatieland? Wie het weet, mag het mij zeggen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik innoveer gewoon door hoor. En mischien zelfs wel met meer druk op de ketel. Maar daar zal NL niks van merken en ik denk dat dat wel voor het overgrote deel van het bedrijfsleven zal gelden. Is de vraag naar hulp van derden door de crisis geslonken?

Link naar reactie
  • 0

Ben zelf hard bezig om laatste eindjes bij elkaar te knopen voor inovatief idee.

Lijkt erop dat vele nog de kredietcrisis moeten verwerken.

En waarvoor ga je dan investeren als je "makelijker" personeel kan ontslaan ?

Dit levert immers instante kosten reductie op inplaats dat je moet investeren.

Ja wel jammer die angst in de markt want nu is juist de periode om schoon schip te maken en je bedrijf goed neer te zetten voor de toekomst.

 

www.hesiodsoftware.com time tracking by looking back into time

 

Download a free copy of the next generation of time tracking software here

Link naar reactie
  • 0

Ik moet zeggen dat de kwaliteit van de plannen bij New Venture (en andere initiatieven) erg hoog was. Hoger dan normaal. Of dat ook gaat leiden tot meer succesvolle bedrijven, weet ik niet. Zou kunnen. Ik hoop het, maar verwacht het eigenlijk niet.

 

Ondernemen heeft tegenwoordig iets vrijblijvends. Ik mis het "op leven en dood" principe. Geniale doorbraken ontstaan vaak op momenten van grote druk. Ik weet zeker dat de huidige crisis voor mooie "opportunities" zorgt. Nu maar hopen dat er nog ondernemers zijn die ze oppakken.

 

Het hoeft niet hoor. De Chinezen, Indiërs en Brazilianen staan te popelen om in het gat te duiken dat wij achterlaten. In Afrika worden de Europeanen en de Amerikanen met al hun miljarden helemaal weggevaagd. De Chinezen worden er met gejuich ontvangen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Crisis maakt volgens mij ook creatief. Soms is het een kat in het nauw die de gekke sprongen maakt, maar vaker zie ik ondernemers meer kritisch naar hun bedrijf kijken. En dan niet alleen naar de kosten. Dat is meestal wel het eerste station waar men stopt, maar de reis is daar nog niet ten einde. Er moet een keuze worden gemaakt de trein op hetzelfde spoor verder te laten rijden of toch op een ander over te stappen. Mensen hebben een aanleiding nodig om tot radicale verandering te komen. 'Burning platform' noemden we dat op zijn consultants. De crisis schopt succesvolle ondernemers juist vooruit. Innoveer of sterf...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.