• 0

Risico van internetbankieren?

Schaf die wekelijkse afschriften af, probeert ING/Postbank mij te overtuigen. Op internet kun je prima bijhouden wat er bij- en afgeboekt wordt.

 

Ik twijfel.

 

Of eigenlijk: ik twijfel geen moment. Zonder papieren afschriften heb ik geen historie meer. Alleen maar cijfers op mijn beeldscherm. En die kloppen soms niet.

 

Vandaag gebeurde het opnieuw. Mijn saldototaal is gewijzigd, maar er zijn geen mutaties zichtbaar. Pas uren later worden de af/bijboekingen getoond. Hoe kan dat? Hoe kan zo'n enorme bank nou de individuele boekingen niet meteen matchen aan de totalen? Ik kan allerlei smoezen bedenken waarom dat geen probleem zou zijn, maar ik vind dat ronduit verontrustend.

 

Hoe bewijs ik ooit dat mijn saldo is veranderd zonder zichtbare mutaties? Ik vertrouw die banken niet.

 

Een bug in het systeem?

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

>;( Het is bij mij onlangs ook gebeurd. Ik had gelijk gebeld naar de klantenservice om te vragen wat er aan de hand was. De meneer aan de andere kant kon mij niet vertellen waarom de gegevens geparkeerd waren. Het was een bijschrijving. In zijn computer kon hij alles zien alleen ik niet.

 

Dit is inmiddels 3 weken geleden! Dus als het een bug is dan is het een kwalijke zaak dat het nog niet is opgelost.

 

Ik moet wel melden dat de volgende dag het wel netjes vermeld stond.

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • 0

Hoe laat is dat als dat gebeurt?

 

Ik heb op de afdeling gewerkt waar je dan naartoe belt.

 

Er zijn namelijk boekingsdagen en uren waar het inderdaad even duurt dat het verwerkt is online. Daar kan heel soms wel vertraging in zitten. Er gebeurt verder niks met je geld.

 

Als je trouwens nog steeds een afschrift wilt kun je dat ook direct zelf downloaden. Dat is sneller dan dat je een afschrift per post moet krijgen. Tot 16 maanden terug kun je alles downloaden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het probleem niet helemaal. In je boekhouding kun je toch elk bankverschil direct kunnen zien op de cent nauwkeurig?

 

Daarnaast kun je alles exporteren naar bijvoorbeeld een spreadsheet, waar je alles zo in kan opzoeken en een stuk sneller dan met gewone afschriften. Banken weten over het algemeen echt wel waar ze mee bezig zijn...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik van de ING al helemaal niet snap is dat ik een adreswijziging nog steeds schriftelijk moet doen.

Dit vorige week gedaan en volgens ING schijnt het formulier nog niet binnen te zijn.

Nu hoop ik maar dat deze wijziging niet door kwaadwillenden is onderschept en dat er mee genoeit is.

Dit zou dan kunnen betekenen dat iemand anders d.m.v. mijn handtekening eigenhandig het adres

kan veranderen. Ik moet hier dus niet aan denken.

Het mooie van alles is dat mijn nieuwe adres pas na 5 dagen in Mijn ING (internetbankieren) zichbaar is.

 

Wat ik vreemd vind is dat ik wel geld kan overmaken d.m.v een tancode en zelfs met een tancode

mijn telebankieren kan opzeggen. Echter een adreswijziging is niet mogelijk via internetbankieren.

Dit is toch te gek voor woorden! Volgens mij kan dit bij iedere bank behalve bij ING (voorheen Postbank)

 

Volgende week maar weer eens bellen (10 cent p/m) of de wijziging reeds binnen is. en is verwerkt.

Link naar reactie
  • 0

 

Maar even stap voor stap. Om 10.00 uur is mijn saldo 1000 euro. Een kwartier later is mijn saldo ineens 900 euro, echter zonder nieuwe overschrijving. Kijk ik een paar uur later, zie ik ineens waar dat die 100 euro naartoe is gegaan. Het saldo verandert dus zonder dat de mutatie zichtbaar is. Daar zit soms uren en zelfs een dag vertraging in. Ik heb daar screenshots van gemaakt, omdat er volgens mij iets fout ging.

 

Op elk papieren afschrif staat mijn oude saldo, de mutaties en het nieuwe saldo. Op internet is dat niet te zien. De historie verdwijnt...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je bekriktiseert internet bankieren omdat je saldo al is aangepast maar er nog niet (snel genoeg) staat wat precies is afgeschreven? Met het "ouderwetse" bankieren kon je sowieso niet eens kijken wat je saldo was met een paar tikjes! Bovendien bied het eigenlijk alleen maar extra's vergeleken met de oude methode? Afschriften zal je altijd nog krijgen, alleen is de frequentie wat minder hoog.

 

Eigenlijk is het enige risico van internetbankieren de digitale snelweg waarvan veiligheid niet altijd te garanderen is. Zorg er gewoon voor dat je achter een computer zit van jezelf (om eventuele keyloggers te voorkomen) en met een degelijke virusscanner welke up to date is.

 

Als het makkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

Link naar reactie
  • 0

Hmmm. Voor internetbankieren was er al zoiets als een saldolijn. Maar goed.

 

Ik heb bankrekeningen in verschillende landen. Daar gebeurt het nooit dat de som al gemaakt is voor de delen beschikbaar zijn. Maakt niet uit hoe ze het doen: het totaal onder de streep kan alleen veranderen als er een mutatie gedaan is. Waarom is de som dan wel zichtbaar bij Postbank/ING, maar de mutaties (nog) niet?

 

Er zit een bug in dat systeem en zolang als zoiets mogelijk is, laat ik mijn papieren afschriften niet los. Want daar staat elke keer een saldo op, en op internet zie je slechts de historie van je mutaties - niet van je saldi.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

op internet zie je slechts de historie van je mutaties - niet van je saldi.

Dat is inderdaad een van de punten die ook ook ontzettend mis. Je kan wel terugzoeken maar geen moment invoeren om het saldo per dat moment op te vragen.

 

Aan de andere kant kan je ook voor jezelf iedere week een krabbeltje in een excel sheet maken met je saldo op dat moment.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Ik heb bankrekeningen in verschillende landen. Daar gebeurt het nooit dat de som al gemaakt is voor de delen beschikbaar zijn. Maakt niet uit hoe ze het doen: het totaal onder de streep kan alleen veranderen als er een mutatie gedaan is. Waarom is de som dan wel zichtbaar bij Postbank/ING, maar de mutaties (nog) niet?

 

Er zal waarschijnlijk een vrij eenvoudige technische verklaring voor zijn. Heel simplitisch genomen gebeuren er bij een afboeking 2 voor jouw overzich relevante acties in de database van de bank:

 

A - updaten van het saldo (in zeg maar een tabel met rekeningnummers en saldi)

B - invoegen van de transactie (in een andere tabel met transacties)

 

Als beide acties niet synchroon verlopen onstaat er een moment dat je saldo incorect is. Ik kan me voorstellen dat een bank A meer prioriteit geeft dan B, om bijvoorbeeld te voorkomen dat iemand een paar keer achter elkaar zijn hele saldo kan pinnen.

 

Papieren overzichten worden samengesteld in een periode dat geen transacties verwerkt worden (bijv snachts) zodat je daar nooit discrepanties ziet.

Link naar reactie
  • 0

 

De papieren afschriften verdwijnen, lees ik op Nu.nl. Daar ben ik niet blij mee, want - zoals eerder beschreven - mijn bank verzuimt op zijn website een overzicht te geven van de ontwikkeling in saldototalen. Ik weet niet of dat ook bij andere banken speelt dan ING, maar ik heb straks geen poot om op te staan als er geld verdwijnt van mijn rekening zonder overboeking. Ik kan wel zelf een administratie opzetten van saldototalen, maar als ik de ontwikkeling van mijn saldo ooit moet betwisten is de bewijslast beperkt. En ING heeft de neiging om naar zichzelf toe te rekenen. Bij creditcard-transfers zeggen ze bv dat de maandelijkse afboeking zal plaatsvinden in week X terwijl de feitelijke afboeking in week X-1 plaatsvindt.

 

Zulke slordigheden bij een grote bank vind ik erg verontrustend.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad mogelijk om de afschriften te downloaden en af te drukken. Het afdrukken kan ook in pdf formaat. Op ons kantoor worden de bankmutaties automatisch in onze boekhoudprogramma ingelezen. Vanuit dat programma kunnen wij alle selecties maken zodat wij het banksaldo per dag kunnen zien.

 

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

 

Bij ING kun je inderdaad alle mutaties binnen een zelf te definiëren periode als csv-bestand downloaden. Dat resulteert in een spreadsheet die alle uitgaande en inkomende betalingen weergeeft, maar geen enkel saldo toont.

 

Het is niet dat ik mijn bank niet vertrouw, maar met de reeds eerder gesignaleerde eigenaardigheid dat ING soms saldi aanpast voordat af/bijboekingen zichtbaar zijn wil ik toch zelf in staat blijven om mutaties te vergelijken ten opzichte van mijn saldi.

 

That's all. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een beetje een zijsprong, maar niet geheel offtopic.

Ik werd verrast door de volgende email:

 

Dear Sir/Madam,

 

 

 

Vanwege de migratie tussen Postbank en ING verzoeken wij u eenmalig uw primair IP-adres te bevestigen.

 

Op 04 September 2010 is er onderhoud geweest aan onze website en sindsdien werken wij met een nieuw beveiligingssysteem voor het internet-bankieren. Dit hebben wij gedaan om te voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van uw gegevens.

 

Klik op de link hieronder, log in en uw primair IP adres wordt bevestigd.

Klik hier om via Mijn ING uw primair ip te bevestigen.

ING Online test drive .

 

N.B. Elke computer aangesloten op het internet of netwerk heeft een nummer waarmee deze zichtbaar is voor alle andere computers op het internet. Men kan dit vergelijken met telefoonnummers. Om het mogelijk te maken dat computers elkaar kunnen vinden en identificeren hebben deze hun eigen nummer nodig. Deze nummers zijn de `IP adressen`.

 

Bedankt voor uw medewerking.

 

 

Met vriendelijke groet,

ING Online-Security

ING Nederland

 

Het lijkt me duidelijk dat mensen dit dus niet moeten doen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

 

Bij ING kun je inderdaad alle mutaties binnen een zelf te definiëren periode als csv-bestand downloaden. Dat resulteert in een spreadsheet die alle uitgaande en inkomende betalingen weergeeft, maar geen enkel saldo toont.

 

Het is niet dat ik mijn bank niet vertrouw, maar met de reeds eerder gesignaleerde eigenaardigheid dat ING soms saldi aanpast voordat af/bijboekingen zichtbaar zijn wil ik toch zelf in staat blijven om mutaties te vergelijken ten opzichte van mijn saldi.

 

That's all. ;)

 

Als je bij de ING inhet Home veld staat klik je onder het kopje betalen op bij en afschrijvingen.

 

 

Je komt nu in een scherm waar je bankafschriften staan gewoon met begin en eind saldo deze kun je downloaden en uitprinten.

 

Ook kun je ze doorlopen gewoon digitaal.

 

Dit is toch wat je wil kunnen ;D

 

 

Succesvolle ondernemers mogen hun hele leven genieten van hun succes

www.joasfd.nl

Link naar reactie
  • 0

Vandaag weer 1 ontvangen, onderhoud is ineens een ander dag en site is ook veranderd ::)

 

   

 

Dear Sir/Madam,

Vanwege de migratie tussen Postbank en ING verzoeken wij u eenmalig uw primair IP-adres te bevestigen.

 

Op 06 September 2010 is er onderhoud geweest aan onze website en sindsdien werken wij met een nieuw beveiligingssysteem voor het internet-bankieren. Dit hebben wij gedaan om te voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van uw gegevens.

 

Klik op de link hieronder, log in en uw primair IP adres wordt bevestigd.

Klik hier om via Mijn ING uw primair ip te bevestigen.

ING Online test drive.

 

N.B. Elke computer aangesloten op het internet of netwerk heeft een nummer waarmee deze zichtbaar is voor alle andere computers op het internet. Men kan dit vergelijken met telefoonnummers. Om het mogelijk te maken dat computers elkaar kunnen vinden en identificeren hebben deze hun eigen nummer nodig. Deze nummers zijn de `IP adressen`.

 

Bedankt voor uw medewerking.

 

Met vriendelijke groet,

ING Online-Security

ING Nederland

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ahum....

 

Schaf die wekelijkse afschriften af, probeert ING/Postbank mij te overtuigen. Op internet kun je prima bijhouden wat er bij- en afgeboekt wordt.

 

Ik twijfel.

 

Of eigenlijk: ik twijfel geen moment. Zonder papieren afschriften heb ik geen historie meer. Alleen maar cijfers op mijn beeldscherm. En die kloppen soms niet.

 

Vandaag gebeurde het opnieuw. Mijn saldototaal is gewijzigd, maar er zijn geen mutaties zichtbaar. Pas uren later worden de af/bijboekingen getoond. Hoe kan dat? Hoe kan zo'n enorme bank nou de individuele boekingen niet meteen matchen aan de totalen? Ik kan allerlei smoezen bedenken waarom dat geen probleem zou zijn, maar ik vind dat ronduit verontrustend.

 

Hoe bewijs ik ooit dat mijn saldo is veranderd zonder zichtbare mutaties? Ik vertrouw die banken niet.

 

Een bug in het systeem?

 

 

Sta ik ineens bijna 2000 euri rooier. Mutaties zijn niet veranderd; het eindsaldo wel....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Door internet bankieren zijn deze verschillen voor iedereen zichtbaar, vroeger toen je nog alleen afschriften kreeg was dit ook al het geval alleen niet zichtbaar omdat je een keer in de zoveel dagen je afschriften kreeg. Ik heb wel eens de saldo lijn gebeld en toen bleek ook dat mijn saldo actueel was maar de laatste afschrijvingen nog niet vermeld werden. (pin betaling etc)

 

Wekelijks een export maken en controleren of een en ander correct is met de boekhouding is de oplossing en uiteraard blijf je zelf verantwoordelijk over je eigen rekening(en)

 

Het grootste gevaar bij internet bankieren is nog steeds de klant, de banken zijn wel bewust van de gevaren maar de klant achter de PC is nog steeds de "zwakke" schakel. Zolang er nog steeds mensen zijn die gegevens invoeren die gevraagd worden via email vraag ik mij openlijk wel eens af, kan je dit 100% voorkomen? Je probeert het wel zo hebben wij mailservers die links naar externe websites verwijderen (phishing) dit doen we voor alle inkomende e-mails. Maar 100% waterdicht is deze methode natuurlijk ook niet.

 

Persoonlijk vind ik internet bankieren een prachtige uitvinding en hou ik altijd in mijn achterhoofd hoe ingewikkeld en arbeidsintensief het beheren en opereren van zo een omgeving is als die van de ING en morgen een overboeking maken kan dan ook nog wel.

 

Sylconia voor domein registratie + e-mail + VPS + webhosting, download het gratis facturatie programma via http://www.sylconia.nl/gratisfacturatie

Link naar reactie
  • 0

Heb een prima overzicht over al mijn uitgaven en inkomsten maar toen ik gisteren keek was ik bijna 600 euri armer :-\

 

Na wat reken en puzzelwerk met dingen die onderweg waren miste ik nog steeds ruim 200 euri. Maar vanochtend klopte het saldo weer als een bus :P.

 

Snap alleen niet wat er nou mis gegaan is bij de ING ??? Zelf blijven ze daar toch ook erg vaag over.

 

Misschien maar weer overschakelen op de "ouwe sok"? ;D

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.