• 0

Wegenbelasting voor ondernemers

Ik heb als startende ondernemer een veelzijdige auto nodig. Ik moet redelijk wat kunnen vervoeren, maar het oog moet ook wat hebben.

 

Nu heb ik op de website waar je de wegenbelasting kunt berekenen opgemerkt dat voor eenzelfde gewichtsklasse de wegenbelasting voor een bestelauto van een ondernemer heel wat goedkoper is dan voor een personenauto.

 

Een volkswagen caddy is uiteraard een bestelauto, dus hierover bestaat geen twijfel.

Maar hoort een stationwagon zoals een Opel astra nou bij de personenwagens of bij de bestelauto voor ondernemers? Het is trouwens sowieso de bedoeling dat de auto op naam van de zaak komt te staan.

 

Hopelijk kan iemand me hier het juiste antwoord geven?

Alvast bedankt!

 

Groetjes Sara

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Een volkswagen caddy is uiteraard een bestelauto, dus hierover bestaat geen twijfel.

Wel hoor, er is ook een geel kenteken variant van de Volkswagen Caddy. dus met ramen achter en een achterbank. Eerlijkheidshalve: die komt niet vaak voor, maar niet alle Volkswagen Caddy's zijn dus bestelauto's, er zijn ook personenwagens

 

Maar hoort een stationwagon zoals een Opel astra nou bij de personenwagens of bij de bestelauto voor ondernemers?
Hangt af of de auto op geel (personenwagen) of grijs (bestelwagen) kenteken staat. Veel MPV's en stations zijn zowel in geel als grijs kenteken variant verkrijgbaar. De grijs kenteken variant heeft heel soms een verhoogd dak (niet echt mooi) maar meestal is het de normale station uitvoering maar dan zonder achterbank en geblindeerde of dichtgemaakte zijruiten achter: ingericht voor goederenvervoer dus in plaats van voor personen.

 

Het is trouwens sowieso de bedoeling dat de auto op naam van de zaak komt te staan.
Dat maakt voor deze vraag verder niet uit.

 

 

PS: geel of grijs kenteken maakt niets uit voor de nummerplaat. Die is in beide gevallen geel met zwarte letters en cijfers ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de gegeven link en tips. Het eea is me nu wel duidelijker.

 

Maar een bestelauto is dus eigenlijk altijd een auto met geblindeerde achterramen en zonder achterbank? Een stationwagon met achterbank en zijramen is dus altijd een personenauto?

Dus als je beroepsmatig vnl. spullen (dus geen mensen) dient te vervoeren kun je niet genieten van een lagere motorrijtuigenbelasting?

 

Ik zou nl. de auto voor zowel bedrijfs- al prive doeleinden willen gebruiken. Ik zou dus naast spullen er ook personen mee willen kunnen vervoeren. Dan zijn twee auto's wel een hele dure aangelegenheid. Vandaar dat ik aan een stationwagon denk. Maar ook vanwege de reden dat een stationwagon gezien mijn beroep ook beter past dan een bestelauto. Uitstraling is als ondernemer immers ook belangrijk. De wegenbelasting is dan wel een stuk duurder helaas.

 

Groetjes Sara

Link naar reactie
  • 0

Dat kan wel maar dan kom je in de bestelbussen terecht. Je laadruimte dient aan bepaalde afmetingen te voldoen wil je een grijs kenteken kunnen rijden.

Denk aan een Mercedes Vito, dubbele cabine, vaste achterwand daarna laadruimte kan op grijskenteken.

 

Stationswagons als Astra etc. met inrichting voor personenvervoer en lading op grijs kenteken voldoen niet aan de eisen.

Zie site belastingdienst

 

Maar ook vanwege de reden dat een stationwagon gezien mijn beroep ook beter past dan een bestelauto. Uitstraling is als ondernemer immers ook belangrijk.

 

Ik heb redelijk wat moeite met dit soort uitspraken. Zou je door eventueel een Vito te rijden ipv een Astra of Mondeo station minder opdrachten krijgen? Ik moet de eerste nog tegenkomen en zeker in jouw vakgebied (dierenarts was het toch?) lijkt me het nou echt niet zo'n issue.

 

Kijk maar gewoon wat jou het beste uit komt. Uiterlijk vertoon koop je niets voor. Gaat nog altijd om jouw product en als net die ene klant daar wel over valt dan moet je je afvragen of je die wel als klant wil hebben.

 

Geluk!

 

Ferry

 

 

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 0

Welkom bij fiscaal Nederland! Na jarenlang gemekker en getouwtrek heeft de BD eindelijk duidelijke normen aangegeven, zijn er natuurlijk altijd weer ondernemers die het anders willen. Helaas pindakaas. Voldoet je auto aan de gestelde normen dan is het een bedrijfsauto, en anders niet.

 

Dus gewoon snel veel geld verdienen zodat je wel 2 auto's kunt betalen. ;)

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Een "goede uitstraling" is een zeer persoonlijke keuze (waar je dan de hogere prijs maar voor over moet hebben) en geen zakelijke overweging. Als je een goede zakelijke overweging wel belangrijk vindt houdt er dan ook rekening mee dat je als ondernemer in de eerste plaats bij aanschaf van een grijs kenteken auto geen BPM hoeft te betalen (er rust wel BPM op de auto, maar als ondernemer krijg je een beschikking dat je daarvan onder voorwaarden bent vrijgesteld). een ander aardig financieel voordeel is ook dat je bij een grijs kenteken auto in principe in aanmerking komt voor investeringsaftrek.

Om nu niet meteen een enorm gat in de lucht te springen moet je er wel rekening mee houden dat zowel voor de personenauto als voor de grijs kenteken auto (klein rijbewijs) als de auto ook privé wordt gebruikt je wel met de "bijtelling auto van de zaak" te maken hebt en deze berekend dient te worden over de catalogusprijs inclusief BPM (ook bij vrijstelling) en BTW (ook al krijg je deze terug).

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Idd ben ik dierenarts en ook ik ben van mening dat uitstraling van de auto niet van invloed hoeft te zijn op het aantal klanten. In tegendeel: ik denk juist dat je klanten verliest wanneer je als dierenarts met een porsch bij de mensen komt (want tja, waar zou het geld immers vandaan komen....?) Maar ik denk wel dat je niet met een klussenbus of met een fiat panda uit 1980 kunt komen aanzetten. Als je niet verzorgd overkomt hebben mensen al bij voorbaat lagere verwachtingen van de geleverde kwaliteit en ik denk dat de uitspraak 'you never get a second chance to make a first impression' wat dat betreft toch wel klopt. Dus de uitstraling van de auto weegt ook mee.

 

Daarna weegt de financiële zijde ook heel erg mee. Ik zou de auto naast werk ook voor persoonlijke gebruik willen gebruiken. Dus meer dan 2 zitplaatsen is gewenst. Daarnaast dien ik voor mijn beroep ook spullen te vervoeren. Die spullen passen niet in een boodschappenautootje. Vandaar dat een stationwagon praktisch gezien aan mijn wensen zou voldoen. Het in gebruik nemen van twee auto's zou ook ene oplossing zijn, maar dat is financieel (nog) niet mogelijk. Vandaar dat ik een auto zoek die aan alle wensen voldoet.

 

Iig heel veel dank voor de gegeven info. Maar ik denk dat ik me toch het best even kan laten adviseren door mijn boekhouder.

 

Groetjes Sara

Link naar reactie
  • 0

Oh nee, zo bedoel ik het niet hoor. Ik word hier altijd heel goed geholpen op de forums, maar er spoken bij mij meer vragen door mijn hoofd (marge-auto/BTW-auto, BPM, prive/op de zaak, benzine/diesel, personenauto/bestelauto) en dan is het natuurlijk makkelijker om het direct aan iemand te kunnen vragen. Mijn boekhouder heeft meer inzicht in mijn bedrijf en weet daarom beter welke situatie het beste bij mij past. Iets wat jullie uiteraard niet weten.

 

Dus het is absoluut niet lullig bedoeld en excuses als dat zo wel overkwam.

 

Groetjes Sara

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.