• 0

auto verhuren aan eigen BV

Hallo,

 

Ik ga binnenkort een eigen ondernemning starten.

Er worden twee BV"s opgericht een persoonlijke en een werkmaatschappij.

 

Voor de werkmaatschappij is een ( lease ) auto noodzakelijk.

 

Is het aantrekkelijk op de auto vanuit de persoonlijke BV aan te schaffen en deze te verhuren aan de werkmij?

Of is rechtstreeks leasen door de werkmij aan te raden? Een zo ja waarom?

 

Thanks,

 

Eric

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Eric

 

Het maakt geen fluit uit. Als je de holding de auto laat leasen, dan belast je die kosten door aan de werk BV. Dat is hetzelfde als de werk BV de auto least.

 

Sterker nog: als je voor de beide BV's een fiscale eenheid vennootschapsbelasting zou aanvagen, dan worden transacties tussen de BV's fiscaal niet zichtbaar gemaakt.

 

Kortom, lood om oud ijzer

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Operational lease maakt niet uit omdat de auto geen eigendom is.

Maar als we het toch over "risicosfeer" hebben, is het dan juist niet verstandiger om langlopende financiële verplichtingen zoals operational lease aan te gaan in de werk-BV in plaats van de holding? Of kleven daar bezwaren aan?

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Any particular reason?

 

 

jazeker:

 

Ik wil die auto, Ik wil die auto en ik wil die auto. En dan moeten ze het er alledrie mee eens zijn voor elkaar....

Die 1 is een mini, die 2 is een bmw 3 en die 3 is een Audi A6......succes met onderhandelen....

 

En als je er al uitkomt:

 

Ik heb 10 schadevrije jaren, ik 5 en ik geen. Maar ik 3 ga niet meebetalen aan het schadeverleden van ik 1 en ik 2.

 

need I go on? ;)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
need I go on? ;)

 

Het zal mij persoonlijk worst zijn of de een in een mini wil rijden en de ander in ene A6. de daadwerkelijke maandelijke kosten van lease en verzekering (met of zonder schadevrije jaren) worden direct doorbelast, m.a.w. in mindering gebracht op de managementfee ;)

 

Maar goed, ik snap je punt wel. Vind het ook wel zo opgeruimd en zuiver als iedereen dat lekker in de eigen holding doet. Hebben we ook geen last van elkaars persoonlijke langlopende (en kostbare) maandelijkse verplichtingen. Die horen inderdaad niet in de werkmij thuis. Mag mijn compagnon die dikke A6 bestellen en rijd ik nog lekker een jaartje bijna gratis door in mijn trouwe volledig afbetaalde nagegoeg afschrijvingsvrije en onderhoudsarme doch zeker nog representatieve en bovendien boven verwachting milieuvriendelijke Volvootje. ;D

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.