• 0

Eigen risico met risicokapitaalinvesteerders

Hoi,

 

Ik ben bezig met een project waar heel veel potentieel in zit, maar het is en blijft een risico, want zo iets als dit bestaat er nog niet dus het kan altijd falen.

 

Stel nu dat ik binnenkort opzoek ga naar risicokapitaal, en ik kan het regelen dat een business angel bereid is om 150 000 in ruil voor 35% vd aandelen te investeren.

 

Dit starters kapitaal heb ik sowiso nodig, anders gaat het project nooit van start kunnen gaan. Het enige wat ik mij nu heel de tijd afvraag is: "wat is nu mijn risico"....

 

Stel dat het bedrijf failliet gaat, en de firma is een bvba en moet worden ontbonden. Hoe zit dat dan juist mijn aansprakelijkheid? Hebben dan enkel de investeerders "pech" of kunnen ze mijn privé vermogen toch op een of andere manier aanspreken. Ja ik weet wel, vennootschap met "beperkte" aansprakelijkheid... maar toch zijn er volgens mij met investeerders zo van die achterdeuren, of ben ik mis? Ik hoop het wel :)

 

Hierover kan ik niet meteen info vinden, en ik hoop dat iemand van jullie mij hierover meer over kan vertellen door ervaring, kennis of van horen zeggen.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een bvba valt onder het Belgisch recht, en veel Belgen hebben we hier niet denk ik.

 

Ik vermoed dat het min of meer gelijkwaardig is met een Nederlandse BV. Als een BV failliet gaat, en er is geen wanbeheer, is dat het einde van het verhaal. De aandeelhouders zijn hun ingelegde geld kwijt. Onderling hebben ze ook geen aanspraken, ze zijn gezamenlijk verantwoordelijk geweest voor de BV.

 

Een investeerder moet dus, net als elke aandeelhouder, zelf zijn belangen in de gaten houden.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de beste tip nog altijd is het contract GOED en RUSTIG te lezen, je gezond boerenverstand te gebruiken en enkel te ondertekenen als je duidelijk weet wat je juist gaat ondertekenen.

 

I.v.m een faillisement sluit ik me aan bij Fred Wiersma. Zolang er geen wanbeheer is bewezen, kan je niet aansprakelijk worden gesteld als zaakvoerder. Als je binnen de drie jaar failliet gaat en uit het financieel plan blijkt dat er toch voldoende financiële middelen voorzien waren, kan je ook niet aansprakelijk gesteld worden.

 

Ook bestaat de mogelijkheid de onderneming te ontbinden omwille van de geleden verliezen. Voor meer informatie:

http://mineco.fgov.be/sme/Starters/NatPers_nl-06.htm

 

Op die manier kan je snel en eenvoudig je onderneming ontbinden als blijkt dat het geen succes is, en de kans reëel is dat je failliet kan gaan in de toekomst.

Link naar reactie
  • 0

En kun je mij bv tips geven waar ik op moet letten het het ondertekenen van het contract(met BA's), zodat er zeker geen wanbeheer kan zijn, of een achterdeur om mij toch aansprakelijk te stellen.

 

 

 

Nee dat kan ik niet. Wanbeheer, daar ben je zelf bij als aandeelhouder, en kan pas gaandeweg of achteraf aangetoond worden. Achterdeuren, tja... Als je zoiets verwacht van je investeerders moet je je ernstig afvragen of je hun er wel bij wilt hebben.

 

Voor een goed contract een notaris of advocaat er bij halen, en die kosten geld. Ik ben geen jurist en geef ook geen adviezen op dat gebied.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bereid risico te lopen, maar niet op financieel vlak. Dat is ook de reden dat ik naar BA's ga, omdat ik in eerst instantie het kapitaal zelf niet heb.

 

Ik denk dat het per definitie toch niet echt nodig is om naast de BA's er zelf kapitaal in te steken. Ik heb ondertussen al veel pitches gezien, en soms zijn er idd mensen die er zelf kapitaal hebben ingestoken, soms is er enkel een idee, soms is er al een basis,... Hangt af van project tot project denk ik?

Link naar reactie
  • 0

Als je het goed doet, loop je allen risico over datgene wat je investeert (uitgaande van een BV). Tijd, geld en ideeën en misschien je reputatie.

 

Het gaat mis als de bank van je verlangd dat je hoofdelijk meetekent voor een lening, als de investeerders garanties van je vraagt of als je de zaak verkloot en als bestuurder aansprakelijk gesteld wordt.

 

Zo niet, dan loop je geen risico op wat je niet geïnvesteerd hebt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.