• 0

Hoe vinden we iemand die kan uitwerken wat in ons hoofd zit?

Wij hebben in ons hoofd wat voor soort kledinglijn we willen gaan beginnen, alleen.... hoe vinden we iemand die uit kan werken wat er in ons hoofd zit, leuke ontwerpjes kan maken bv. En ook nog betaalbaar is, want want waarschijnlijk willen we hiervoor meerdere mensen vragen, want hoe meer mensen, hoe meer verschillende ideeen, toch?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Nael,

 

Begrijp ik het nu goed en hebben jullie zelf de ontwerp-ideeen al ?

 

Als dat zo is, heb je feitelijk alleen iemand nodig die dat vertaalt in een kledingstuk.

Iemand die een ruw idee om zet naar een draagbaar en verkoopbaar kledingstuk.

Dat kun je dan het best opnemen in je oproep.

 

Ander ding; als je met meerdere ontwerpers gaat werken moet je erg goed oppassen dat de kledinglijn van je bedrijf nog herkenbaar blijft. Iedere ontwerpster heeft een eigen stijl namelijk.

Je moet herkenbaar zijn en een eigen gezicht krijgen, met daarbij een constante kwaliteit.

Als je tenminste een vaste klantenkring wilt krijgen en die wilt uitbreiden.

 

Kan ook zijn dat je mee wilt op de hypes in kleding. Dan hoef je alleen met bepaalde pieken heel snel te reageren.

Maar ook dan is meerdere ontwerpers, waarmee ieder afzonderlijk onderhandeld gaat worden (neem ik aan, anders hou je de prijs niet zo laag mogelijk voor jezelf), geen goed idee, want dat kost tijd die af gaat van de korte levensduur van een hype.

 

En om op je vraag in te gaan;

ga eens naar een mode-akademie en vraag er eens naar afstudeerders of stagieres. (Niet een modeVAKschool, want daar wordt bijna niet geleerd te ontwerpen.)

Zet een advertentie in een modetijdschrift of vakblad.

Of zet inderdaad een oproep op higherlevel in vraag en aanbod.

 

met vriendelijke groet,

 

 

Liset Karman

 

Voorzitter van Stichting Witte Mus, een ANBI stichting die zich in zet voor het in Nederland van de rode lijst halen van de huismus. Onder anderen door de biotopen van de Huismus te herstellen, maar ook door adviezen aan LNV en particulieren, en door de eigen kolonie Huismussen in stand te houden.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties!

Inderdaad, wat we willen zit in ons hoofd. Maar nu nog iemand die dat tot uitvoer kan brengen.

We willen ook liefst met 1 ontwerper gaan werken, de lijnen kort houden, en het assortiment niet te groot.

Wel willen we inderdaad herkenbaar zijn, en ook heel belangrijk voor ons, een topkwaliteit, en daar niet van afwijken.

Nee, we zijn niet van de "hype", dus geen pieken.

Mode akademie is een goed idee, daar ga ik eens adverteren, en ga hier ook kijken om een oproep te plaatsen

 

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben in ons hoofd wat voor soort kledinglijn we willen gaan beginnen, alleen.... hoe vinden we iemand die uit kan werken wat er in ons hoofd zit, leuke ontwerpjes kan maken bv. En ook nog betaalbaar is, want want waarschijnlijk willen we hiervoor meerdere mensen vragen, want hoe meer mensen, hoe meer verschillende ideeen, toch?

 

 

Zal niks worden, want het gaat toch om jullie ontwerpen?, jullie idee? waarom dan: hoe meer mensen, hoe meer verschillende ideeen, toch?

 

Als ik dan lees dat het om onderkleding gaat, vraag ik me af in hoeverre jullie plannen niet zijn ingegeven/ontstaan door de recent in de publiciteit gekomen heisa mbt namaken van de door M.D gemaakte of verondersteld geïnitieerde "modestukjes".

Link naar reactie
  • 0

Marco, je ziet dit wel meer. Veel opdrachtgevers barsten van de ideeen maar kunnen dit niet (voldoende) concretiseren zonder hulp. De truc is voor de ontwerper (en ik zou er voor 1 kiezen, zeker in het begin... als je multinational bent kun je altijd nog een team neerzetten) om al die ideeën die de TS heeft om te zetten naar een werkbaar ontwerp. Gedachten lezen kunnen de meeste ontwerpers nog steeds niet maar je schiet al een heel eind op met een ontwerper die kan luisteren en vervolgens de vertaalslag kan maken.

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 2

Hallo Nael,

 

Heel goed om het toch bij 1 ontwerper/ster te willen houden.

Maar wat je nu in aanvulling geeft is essentiele informatie.

Dat moet je ook zeer zeker niet vergeten te vermelden bij je oproep of advertentie.

Dit namelijk:

het gaat om ondergoed, een paar modellen -geen groot assortiment- voor dames- heren en kinderen

 

En eigenlijk vallen hiermee de onervaren ontwerpers direct af, moet ik je adviseren.

Ondergoed kan het meest gecompliceerde kledingstuk worden dat er bestaat. Alleen al aan patroondelen.

Komt daarbij dat iets dat OP de huid gedragen wordt aan vele eisen moet voldoen om comfortabel te zitten.

Dan willen jullie het ook voor zowel dames, als heren EN kinderen, waarmee je ontwerpster/-per zich dus in minimaal 3 doelgroepen moet kunnen verdiepen. Hebben we het nog niet over korte, lange, dikke en dunne maten in alledrie de cathegorieen.

 

Als ik jullie was zou ik voor de opstart van je bedrijf een behoorlijk budget uittrekken voor de ontwerper/-ster want de eisen waaraan voldaan moet gaan worden zijn niet misselijk.

 

Edit;

Dan heb ik nog het hele traject van de productbegeleiding niet eens genoemd ..

Jullie ontwerpster zal de uitvoering van het product moeten gaan begeleiden in het land waar jullie gaan produceren.

Wil je hoge kwaliteit, dan zul je waarschijnlijk in nederland moeten zoeken naar een atelier met goed opgeleide mensen.

Ook nog een aspect waar jullie een beslissing over moeten nemen.

Waar een ervaren en goed ontwerpster jullie waarschijnlijk mee zal kunnen helpen.

 

Okee, nog 1 laatste advies dan:

Als je dan toch naar die mode akademie gaat, vraag dan een gesprek aan met een van hun docentes patroontekenen en naaitechnieken, en praat eens over je plannen met haar.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Liset Karman

 

Ik zal mezelf maar even voorstellen in dit verband:

Modeontwerpster (Modeakademie Charles Montaigne. Tegenwoordig ondergebracht bij de HVA, Instituut voor Fashion Management en Design)

Maar GEEN ontwerpervaring met het gevraagde.

 

 

Voorzitter van Stichting Witte Mus, een ANBI stichting die zich in zet voor het in Nederland van de rode lijst halen van de huismus. Onder anderen door de biotopen van de Huismus te herstellen, maar ook door adviezen aan LNV en particulieren, en door de eigen kolonie Huismussen in stand te houden.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nael,

 

Niet opgeven hoor !

Kleding ontwerpen en produceren is alleen niet zo eenvoudig (en goedkoop te realiseren) als je in eerste instantie leek aan te nemen.

 

Mocht je iemand zoeken waarmee je hierover een stevig gesprek kan voeren dan heb ik nog wel een naam voor je.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Liset Karman.

Voorzitter van Stichting Witte Mus, een ANBI stichting die zich in zet voor het in Nederland van de rode lijst halen van de huismus. Onder anderen door de biotopen van de Huismus te herstellen, maar ook door adviezen aan LNV en particulieren, en door de eigen kolonie Huismussen in stand te houden.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben de laatste dagen al een stuk wijzer geworden hier!

We trekken er ook zeker de tijd voor uit die nodig is, en zouden het mooi vinden als onze huidige medewerkers aan het einde van het jaar een onderbroek met ons logo in het kerstpakket kunnen krijgen!

We hebben besloten om eerst maar even voor een dames en heren "setje" te gaan, en als het aanslaat ook de kinderen erbij gaan betrekken.

Een degelijke stoere en topkwaliteit moet het gaan worden. Ongeacht hoeveel het gewassen wordt en in de droger gaat.

 

Vooral heel moeilijk vind ik, hoe vinden we een ontwerp(st)er waarvan we denken dat die snapt wat bedoelen? Laat ik een aantal mensen dan wat sturen van iets wat uit hun hand is gekomen, of vraag ik ze allemaal een koe of varken te ontwerpen, wat er heel natuurlijk uit moet zien, maar wel anders dan anders? Misschien ook nog een paard, een kip en een geit, en dan allemaal van dezelfde lijn.

 

Link naar reactie
  • 1

Hallo Nael,

 

Dat is een leuke vraag; hoe bepaal je of een ontwerper/-ster kan maken wat jij wilt.

 

De gebruikelijke methode is het bekijken van iemands portfolio en referenties.

Dat is dus gewoon het voorgaande werk beoordelen.

Zo maak je bijvoorbeeld de eerste selectie uit de kandidaten.

 

Vervolgens kun je deze geselecteerde mensen vragen schetsen te maken van wat zij denken dat jullie zoeken.

Daar geef je ze dan een paar weekenden voor, bijvoorbeeld.

 

Wat er terug komt beoordeel je opnieuw.

Dan kun je zien of het aansluit bij wat je wilt, als ook hoe gedreven iemand is, hoe snel of perfectionistisch en of die persoon kan mee denken met je (heeft hij/zij moeite gedaan het ontwerp voor een leek begrijpelijk te maken, bv door voorbeeldstoffen toe te voegen).

 

Je kandidaten gaan gegarandeerd proberen in die korte tijd ook nog een prachtige presentatie ervan te maken.

Dat is dan weer iets waar je alert op moet zijn:

Het zegt aan de ene kant iets over hoe gemotiveerd iemand is, hoe graag die de baan wil, maar het kan je aandacht afleiden van het ontwerp. Dus laat je niet verblinden door de presentatie; blijf kijken naar de ontwerpen, en doorvragen op hoe ze gedacht hadden dat dit of dat uitgevoerd zou worden, met welke stoffen, en waarom, wat ze denken dat dat gaat kosten, enz.

 

Dat "niet laten verblinden door de presentatie" geldt overigens ook al voor de portfolio's.

 

Als je een naam wilt hebben van iemand die je hier in kan begeleiden dan moet je maar even een PM naar me toe sturen.

Heel veel succes er mee !

 

 

Liset Karman

(Modeontwerpster)

 

Voorzitter van Stichting Witte Mus, een ANBI stichting die zich in zet voor het in Nederland van de rode lijst halen van de huismus. Onder anderen door de biotopen van de Huismus te herstellen, maar ook door adviezen aan LNV en particulieren, en door de eigen kolonie Huismussen in stand te houden.

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad een goed idee denk ik om een aantal mensen even iets simpels te laten schetsen over wat zich voorstellen bij een (bv) mooie boxershort voor een stoere varkensboer.

En dan kijken of er iets bij is wat ons aan spreekt en dan diegene vragen om het wat verder uit te werken

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het adres, ik kan wel een mailtje sturen om te kijken of ze wat zouden kunnen betekenen. Het moet hier voorlopig tussen de normale bedrijven door, dus we willen via internet en mail zoveel mogelijk informatie verzamelen, en naast elkaar leggen, dan beslissen we met wie we er eens voor zullen gaan zitten.

 

Link naar reactie
  • 0

een (bv) mooie boxershort voor een stoere varkensboer.

 

 

Wat een leuk idee, Nael !

Misschien stuur ik je zelf wel wat op :-)

 

Met vriendelijke groet,

 

Liset Karman

(Modeontwerpster)

 

 

 

 

Voorzitter van Stichting Witte Mus, een ANBI stichting die zich in zet voor het in Nederland van de rode lijst halen van de huismus. Onder anderen door de biotopen van de Huismus te herstellen, maar ook door adviezen aan LNV en particulieren, en door de eigen kolonie Huismussen in stand te houden.

Link naar reactie
  • 0

Solvid is een bedrijf dat je hier goed bij kan helpen. Ik werk zelf niet voor ze, dus dit is niet als reclame bedoelt, maar ik heb echt veel aan ze gehad. Heb zelf mijn bedrijfsplan onder begeleiding kunnen schrijven en je kunt goed met ze brainstormen.

Link naar reactie
  • 0

Nael,

 

Als je zoals aangegeven van verschillende designers ideëen wil bekomen, om daar de beste ontwerper uit te selecteren, dan moet je zeker eens het crowdsourcing concept proberen, dat is sinds kort opgang aan het maken.

 

Het principe gaat als volgt; je lanceert je opdracht op een platform waar talrijke designers zijn ingeschreven, de designers dienen een voorstel in (dat je dadelijk visueel kan checken), en uit alle inzendingen selecteer je die ontwerper waar je mee verder wil.

 

MOD-EDIT : link verwijderd

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.