• 0

Opdrachtgever weigert te betalen zonder VAR,

Ik heb een opdrachtgever (een school) waar ik als zelfstandige een opdracht voor heb gedaan. Nu weigeren zij mij te betalen omdat ik geen VAR heb. Ik heb echter wel een geldig KVK nr opgegeven.

Dit loopt nu al 4 maanden omdat de factuur elke keer blijft steken binnen die stroperige organisatie. En ik voel er niets voor om nu de zaak weer 2 maanden te laten rekken voordat ik van de belastingdienst een VAR-verklaring krijg die ik helemaal niet nodig heb.

 

 

Hoe sta ik in deze situatie?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik betwijfel of zij dit pas na het aangaan van de overeenkomst, sterker nog, pas na het opleveren van de opdracht, nog kunnen eisen als voorwaarde voor betaling. Jij hebt de klus verricht, en ik neem aan dat er zwart op wit staat wat en wanneer zij daarvoor moeten betalen. Als jij geen VAR hebt en als hier ook niks over is afgesproken, hebben zij naar mijn weten maar gewoon te betalen!

Link naar reactie
  • 0

Ik betwijfel of zij dit pas na het aangaan van de overeenkomst, sterker nog, pas na het opleveren van de opdracht, nog kunnen eisen als voorwaarde voor betaling. Jij hebt de klus verricht, en ik neem aan dat er zwart op wit staat wat en wanneer zij daarvoor moeten betalen. Als jij geen VAR hebt en als hier ook niks over is afgesproken, hebben zij naar mijn weten maar gewoon te betalen!

 

klopt, maar vaak werkt het in de praktijk niet zo. En dan, incassobureau? Rechter? Dan heb je de VAR sneller binnen....

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

hoi Bobo

 

Waarom zou je geen VAR nodig hebben? De VAR is er om zekerheid te verkrijgen voor de opdrachtgever. Het staat hen dus ter discretie om die te eisen.

 

Het was wel netjes geweest als ze die eis vooraf kenbaar hadden gemaakt.

 

graag je reactie.

 

Joost

 

Wat biedt die VAR dan wat een KVK-nr + id niet kan bieden??

Ik handel al jaren mijn facturen af met mn KVK-nr zonder gedoe over die VAR.

 

Ja ik had idd graag dit van te voren geweten. Dan had ik niet nu nog eens 2 maanden op mijn geld hoeven te wachten.

 

Link naar reactie
  • 0

normaliter zal een opdrachtgever vooraf eisen dat een VAR-WUO overlegd wordt. Zo heeft hij zekerheid dat er geen sprake is van een verkapt dienstverband en de opdrachtgever dus gevrijwaard blijft van loonheffingen. Dus weldegelijk een verschil met KvK + ID.

 

Maar als je dit vooraf niet eist als opdrachtgever, dan kun je er niet ineens achteraf om gaan vragen. Ik denk echter dat je de principes beter overboord kunt gooien en het toch maar aan te vragen. Zal sneller gaan dan een incassoprocedure aan te gaan.

 

zie ook hier

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat wilde ik net posten. Mijn Var verklaring is altijd binnen 1 week in huis. Wat ik me alleen afvraag of dit niet een manier is om uitstel van betaling te krijgen.

 

Iedereen kent de slappe smoezen van belasting problemen, geblokkeerde bankrekeningen, kwijtgeraakte facturen en boekhouders die het geld zo snel mogelijk gaan overmaken...

Link naar reactie
  • 0

Dat wilde ik net posten. Mijn Var verklaring is altijd binnen 1 week in huis. Wat ik me alleen afvraag of dit niet een manier is om uitstel van betaling te krijgen.

 

Iedereen kent de slappe smoezen van belasting problemen, geblokkeerde bankrekeningen, kwijtgeraakte facturen en boekhouders die het geld zo snel mogelijk gaan overmaken...

 

Dat is precies het gevoel dat ik erbij krijg.

Die factuur staat bij mij dus al 4 maanden open, blijft weer een factuur hangen bij een boekhoudster met zwangerschapsverlof. Bleek weer een of ander contract te ontbreken, toen was het een copy van mijn ID-kaart. En nu weer dat gezever met die VAR.

Het komt dan eerder over als een ordinaire rek-actie dan als een administratieve noodzakelijkheid.

 

Ik ga niet meer verder met deze klant iniedergeval.

Link naar reactie
  • 0

Bob,

 

Even een hele wijze raad van Ome Ruben, de ouwe l*l...

 

Aanvragen die VAR. Kost je niets, binnen een week, max een paar weken heb je dat ding, case closed. Ik heb ooit zo iets aan de hand gehad. Er was geen enkele reden om aan te nemen dat ik een VAR nodig zou hebben. Ik heb de alternatieve weg bewandeld. Anderhalf jaar, 3 rechtszaken en duizenden euro's advocaatkosten (plus nog een flinke lijst aan persoonlijke stress, en zeer vervelende gevolgen) verder was ik nog geen moer opgeschoten. Dit heeft op ieder vlak meer gekost dan het ooit zou kunnen opleveren.

 

Soms moet je het systeem gewoon laten winnen, om zelf niet te verliezen. ( Nee, deze is niet van Cruijff )

Link naar reactie
  • 0

Die factuur staat bij mij dus al 4 maanden open, blijft weer een factuur hangen bij een boekhoudster met zwangerschapsverlof. Bleek weer een of ander contract te ontbreken, toen was het een copy van mijn ID-kaart. En nu weer dat gezever met die VAR.

Het komt dan eerder over als een ordinaire rek-actie dan als een administratieve noodzakelijkheid.

 

Met alle regeltjes rond verkapte dienstverbanden, inleners- en ketenaansprakelijk schieten sommige bedrijven wat door in de administratieve eisen. Ik kreeg een tijdje terug van een detacheerder het verzoek kopietjes van mijn aangifte omzetbelasting en betalingsbewijs op te sturen met de opmerking dat betaling vertraging zou kunnen oplopen wanneer ik dat niet zou doen. Dankzij Joost weet ik de achterliggende reden. Maar over deze kopietje waren geen afspraken gemaakt. Heb ik ze fijntje laten weten. Afgelopen week een bericht dat ze betaling opschorten omdat ik geen VOG had overlegd. Denk dat ik een flinke hypnose sessie achter de rug gehad moet hebben om het verband tussen een verklaring van gedrag en een betalingsverplichting te begrijpen. Gok dat dit met hun ISO 9001 certificering te maken heeft.

 

Ik ga niet meer verder met deze klant iniedergeval.

Het werk bij de klant waar die detacheerder me neerzet is leuk en ze zijn erg tevreden over mijn werk. Dat gezeur van die detacheerder moet maar even. Als ze in jouw geval beschikken over alle papiertjes is er voor de volgende klus geen enkele reden meer om je factuur vier maanden te vertragen (zwangerschappen daargelaten) Als het werk leuk is gewoon doen dus met wat extra op de factuur voor de drie kopietjes van de factuur, var, vog, kvk, id, rentederving, etc.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.