• 0

Nieuwe webshop promoten

Hallo hl leden,

 

Ik loop nu een tijdje al met het idee om een webshop op te zetten in de verkoop van computers. Nu is dit een tak die al behoorlijk vertegenwoordigd is op internet. Daarom heb ik een nieuw concept bedacht. Maar ik loop constant tegen 1 groot belangrijk probleem aan.

 

Hoe gaat ik het promoten. Hoe kan ik de verkoop opgang helpen. Zijn er mensen met goeie Ideeën?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik denk ook niet veel andere wegen dan een 'gewone' shop gepromoot wordt?

 

Netwerken, mond-tot-mond reclame, adverteren, etc. Voor een webshop kan Google adWords extra interessant zijn, omdat je daarmee bezoekers gericht op een specifieke pagina kan laten landen aan de hand van bepaalde zoektermen.

Link naar reactie
  • 0

Betrekking tot zoekmachine marketing is het belangrijk om als webshop je te richten op de long tail. Dit zijn bijvoorbeeld productnamen.

 

Het liefst nog merknaam + typenummer/versie

 

Voordeel: Je ontvangt specifieke bezoekers op een pagina met een specifiek aanbod en zal in de meeste gevallen de meeste kans op conversie krijgen

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Betrekking tot zoekmachine marketing is het belangrijk om als webshop je te richten op de long tail. Dit zijn bijvoorbeeld productnamen.

 

Het liefst nog merknaam + typenummer/versie

 

Voordeel: Je ontvangt specifieke bezoekers op een pagina met een specifiek aanbod en zal in de meeste gevallen de meeste kans op conversie krijgen

 

In navolging op Danny. Zorg dat je productpagina's compleet zijn. Als een bezoeker op zoek is naar specifieke informatie over een product en hij dat niet op jou pagina vindt zal hij naar een andere shop surfen om het daar op te zoeken en waarschijnlijk te kopen. Zorg ervoor dat de omstandigheden ideaal zijn om zo de kans op een conversie te verhogen. De klant lokken is één ding. Er voor zorgen dat hij iets koopt een tweede.

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 0

Betrekking tot zoekmachine marketing is het belangrijk om als webshop je te richten op de long tail. Dit zijn bijvoorbeeld productnamen.

 

Het liefst nog merknaam + typenummer/versie

 

Voordeel: Je ontvangt specifieke bezoekers op een pagina met een specifiek aanbod en zal in de meeste gevallen de meeste kans op conversie krijgen

 

Dan vraag ik me alleen af, wie gaat er zoeken op een type nummer. Scoren op alleen een merknaam zal lastig worden.

Advertentie in de krant? iemand enig idee wat dat zal kosten?

Link naar reactie
  • 0

of er veel mensen gaan zoeken op een type nummer hangt af van het soort product.

Als het computers van bekende merken zijn kan dat best eens veel het geval zijn.

Zelf zoek ik bij electronica veel op typenummer omdat je dan snel verschillende aanbieders van dat product gevonden hebt.

Maar bij sokken of iets dergelijks heb je weer niks aan typenummers.

Link naar reactie
  • 0

Tja... lastig. Er zijn inderdaad veel webshops die exact hetzelfde aanbieden als jij. Qua product dan. Via de longtail-weg kan vast wel op een aantal concurrenten voordringen, maar eenvoudig is dat niet. Bovendien hebben anderen vaak al een voorsprong in page rank omdat zij al langer met link building e.d. bezig zijn. Op 'off page' zal je het daarom niet snel winnen.

 

Met 'on page' kan je wellicht nog enig verschil maken. De meeste webshops zijn technisch gezien niet optimaal (standaard Joomla shop o.i.d.) en scoren daardoor minder goed dan mogelijk is. Door het anders aan te pakken onderscheid je je van de rest.

 

Omdat je producten niet onderscheidend zijn, zal je iets moeten toevoegen. Waarom zou iemand bij jou willen kopen? En zeg niet dat je de goedkoopste bent, want dat roepen zoveel... Bedenk een formule die echt onderscheidend is. Zelf kijk ik al 10 jaar naar Jumbo (ja van de supermarkten). Zij hebben het aangedurfd om vernieuwend te zijn en de ergernissen van klanten weg te nemen en in de 'zekerheden' van Jumbo te vertalen. Briljant! En het werkt ook nog: keer op keer wordt Jumbo als de beste supermarktketen gekozen. Ik vind het overigens wel vreemd dat ze nu een prijzenoorlog ontketenen. Lijkt me op het eerste gezicht niet nodig.

 

Zorg verder voor een goede merknaam (en dito domein). Ik vind zelf altijd dat een naam de lading moet dekken, dat het pakkend, sticky (blijven hangen) en origineel moet zijn. Dat valt niet mee, maar je bedrijf wordt bij de eerste kennismaking wel meteen onthouden. En dat maakt acquisitie een stuk gemakkelijker en effectiever.

 

Tot slot kan je een weblog starten. Helemaal als je een goed verhaal hebt en meer dan sales wilt bereiken. Om te laten zien wat ik bedoel, moet je eens op de weblog van ManonGJ kijken. Gestart vanuit passie en ergernis omdat ze zich in zoveel bochten moest wringen om goede spullen voor haar dochtertje te kopen.

 

En het helpt helemaal als anderen uit vrije wil over je gaan schrijven (zoals ik nu over Green Jump)! Maar... dat moet je natuurlijk eerst verdienen ;).

 

Veel succes met de grote uitdaging!

Link naar reactie
  • 0

De beste promotie is simpelweg prijspunt.

 

Hierdoor verschijn je bij de kieskeurig.nl's van deze wereld in hun overzichten. Ondersteunend zou je adwords etc. kunnen inzetten.

 

Daarnaast is servicelevel van belang (inclusief uit voorraad leveren). Als je winkel goed wordt beoordeeld dan zullen mensen best bereidt zijn om 10 of 20 euro meer uit te geven.

 

Zoals je zelf al aangeeft is de gekozen tak van sport reeds behoorlijk aanwezig op internet en ligt de focus zowel in vraag alsmede aanbod primair op prijs. Een enge tak van sport om mee te starten dus zeker als je wilt excelleren als webshop:

- Je zal voorraadhouden moeten zijn (ieder kwartaal komt Intel met een nieuwe roadmap en je hebt geen prijsprotectie dus zal je diverse keren moeten afschrijven met een gemiddelde tussen de 50 en 100 dollar/product).

- Je kan het via distributie doen en zelf geen voorraad hebben echter kom je dan niet mee met de prijspunten (de grote jongen kopen in heel Europa in, doen aan parallen import en kopen end of life producten op tegen zeer lage prijzen waardoor ze ook laag kunnen aanbieden).

- In garantie is het ook moeilijk om uit te blinken, enerzijds door focus van klanten op prijs en anderzijds doordat dit veelal rechtstreeks door fabrikanten wordt afgehandeld.

 

Kernpunt waarvan ik adviseer om ze nogmaals te overdenken:

1) Waarom zou iemand een notebook bij jou moeten kopen, wat zijn je USP's en wegen deze op tegen concurrentie op prijs (zeker in de huidige tijd).

2) Ben je in staat om je marges dusdanig te optimaliseren dat je de operationele kosten kan dekken en tevens kan reserveren voor afschrijving voorraad, inkoop voorraad, algemene reserve en marketing.

3) Indien je positief bent over het bovenstaande dan zou je inderdaad de vraag kunnen stellen hoe je de doelgroep het best kunt bereiken.

 

Niets is onmogelijk echter is wat je wilt wel erg uitdagend gezien de risico's.

 

Sourcing, marketing and premium partner in CE products

Link naar reactie
  • 0

Door mond-tot-mond-reclame en netwerken kan je al een eind komen. Je moet je verhaal verkopen aan de juiste mensen. Zo heb ik iemand bij Secondsight.nl warm gemaakt voor mijn idee (zie onderschrift). Hierdoor ben ik in hun weekelijkse nieuwsbrief gekomen. Hierdoor ben ik opgepakt door 6 andere site, en dit is weer opgepakt door anderen. Natuurlijk is het moeiilijk om er tussen te komen, maar je concurent heeft het moeilijk zijn hoofd boven water te houden. Mindere mate van focus voor de klant dus. Mensen zijn snel trouw (lui) aan hun computer leverancier. Maar misschien dat de crisis jou kan helpen. Jij bent namelijk flexibel en kan gerichte aandacht geven aan je klant.

Higherlevel is een prima voorbeeld hoe je je idee in de wereld kan helpen. Maar je moet daarvooor wel al weten wat je wilt gaan doen, en het ook durven te delen. je moet opzoek gaan naar mensen die een vinger in de pap hebben en hen zo enthousiastmeren dat zei jou publiciteit (en misschien wel bussines) gunnen.

Good luck!

MAILFOOD: Gemak, Gezond, Gewoon lekker..

www.mailfood.nl

twitterpage: http://twitter.com/JanJaap001

Link naar reactie
  • 0

Mijn idee is een beetje om aanbiedingen te maken van computersystemen. Dus bijvoorbeeld als je een pc koopt, een monitor er voor half geld bij. En of het aan zal slaan weet ik niet. Maar als ik kijk naar een lidl en aldi die ook gewoon voor een normale prijs computers verkopen.. er is wel een run op.

 

De webshop draait nog niet, maar ik zoek wel naar mogelijkheden. om computernoobs.nl uit te breiden. Om er echt wat leuks aan te verdienen.

Link naar reactie
  • 0

Mijn idee is een beetje om aanbiedingen te maken van computersystemen. Dus bijvoorbeeld als je een pc koopt, een monitor er voor half geld bij. En of het aan zal slaan weet ik niet. Maar als ik kijk naar een lidl en aldi die ook gewoon voor een normale prijs computers verkopen.. er is wel een run op.

 

De webshop draait nog niet, maar ik zoek wel naar mogelijkheden. om computernoobs.nl uit te breiden. Om er echt wat leuks aan te verdienen.

Aldi en Lidl hebben een hele reputatie opgebouwd gedurende jaren. Ze investeren veel in marketing, zoals bijna wekelijks een folder in de bus met producten en prijzen.

 

Een webshop heeft in de meeste gevallen een klein budget, en zal stap voor stap moeten werken. Nu je hebt wel al een aantrekkelijk concept: pc komen, 50% op de monitor. Je wilt dus mensen aantrekken die weinig geld willen uitgeven voor een goed systeem.

 

Nu de goedkoopste manier van promoten is uiteraard via het internet. Op de eerste plaats zou ik aan Google denken. wil je het zelf doen, dan zou ik Adwords uitproberen. Wordt dit te duur, dan zou ik naar de natuurlijke resultaten van Google kijken. Deze kosten een internet marketeer minder en kan ze ook goedkoper leveren dan Adwords. Over het algemeen zijn deze bezoekers beter.

 

Nu zie ik toch een 'fout' op computernoobs.nl. Als daar de webshop op moet komen, dan zou ik toch eerst de Adsense code weghalen. Veel mensen ervaren dat als onprofessioneel.

Ik werk heel veel met Adsense (+20 websites), maar ik houd deze gescheiden van de hoofdwebsite.

Link naar reactie
  • 0

Klopt. "t is ook mijn bedoeling om computernoobs een beetje te gaan verbouwen. Adsense wil ik wel deels erop laten, maar dan op het informatieve gedeelte. En het webshop gedeelte uiteraard niet.

Vind het niet juis om het zo negatief als fout te omschrijven. Maar eerder een tip om het niet te gebruiken.

 

Ben wel blij te horen dat je positief bent over het concept. Dat motiveerd. Klopt wel dat lidl en aldi zo'n naam hebben. Dat weet ik ook wel, maar ik zie ook dat er een enorme run is op computersystemen. Niet dat ik er zelf ooit een systeem zou kopen, maar ze zijn wel altijd uitverkocht. Dus je zou denken dat er een markt voor moet zijn.

 

Bedankt voor je reactie

Link naar reactie
  • 0

 

Is er nou helemaal niets nieuws aan een computer te bedenken waarmee je een andere positionering creeërt?

 

Ik noem maar wat geks:

 

- Stof en kattenharen beschermer in de ventilator.

- PC Fitness, moet je blijven fietsen of lopen om de PC te laten werken.

- Een computer als boxbal, kun je lekker op heuten als die weer eens niet doet wat jij wil.

- Eén met drie beeldscherm om je heen een in een U vorm! ik heb zelf 2 PC's met 3 beeldschermen actief).

- Een computer met programmeerbare computerhandjes, die af en toe zelf op toetsen drukt. Schijnt dat als je niet meer twitter dat de kans bestaat dat er bij je wordt ingebroken.

- Computerkasten als stoel of krukje (lekker warm)

- Computerkasten die gelijk als voetstoof kunnen dienen.

- Computerkast met extra laatjes.

- Computerkast met grote haak tegen inbraak.

 

En zo kunnen we nog wel even verder brainstormen, valt toch wel wat te vernieuwen aan zo'n dom ding?

 

Perry

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Is er nou helemaal niets nieuws aan een computer te bedenken waarmee je een andere positionering creeërt?

...

Men heeft 3 groepen potentiële klanten:

1. De digibeet die een pc wenst waar als met een simpele klik kan, hulp bij alle functies,...snelheid etc zijn voor deze van minder belang. Een korting is gewoon mooi meegenomen.

2. De iets meer ervaren gebruiker die verleid kan worden door een lagere prijs, maar niet zozeer door de kwaliteit van het aanbod. Een korting is voor deze het interessants.

3. De zeer ervaren gebruiker die niet zo snel een kant-en-klare systeem zou kopen. Biedt je de optie losse onderdelen aan te schaffen + korting op de monitor, dan kan hij misschien toehappen. Dus hij gaat voor de kwaliteit en een korting is op hem ook een aantrekkingskracht.

 

Ik ben zelf pc technieker geweest, o.a. bij Stad Antwerpen. Ik kwam hoofdzakelijk de eerste groep tegen (zowel intern als extern), en een deel daarvan zou onmiddelijk tot aankoop gaan als ze zoveel mogelijk zelf kunnen doen.

Link naar reactie
  • 0

Men heeft 3 groepen potentiële klanten:

1. De digibeet die een pc wenst waar als met een simpele klik kan, hulp bij alle functies,...snelheid etc zijn voor deze van minder belang. Een korting is gewoon mooi meegenomen.

2. De iets meer ervaren gebruiker die verleid kan worden door een lagere prijs, maar niet zozeer door de kwaliteit van het aanbod. Een korting is voor deze het interessants.

3. De zeer ervaren gebruiker die niet zo snel een kant-en-klare systeem zou kopen. Biedt je de optie losse onderdelen aan te schaffen + korting op de monitor, dan kan hij misschien toehappen. Dus hij gaat voor de kwaliteit en een korting is op hem ook een aantrekkingskracht.

 

Ik ben zelf pc technieker geweest, o.a. bij Stad Antwerpen. Ik kwam hoofdzakelijk de eerste groep tegen (zowel intern als extern), en een deel daarvan zou onmiddelijk tot aankoop gaan als ze zoveel mogelijk zelf kunnen doen.

 

Maar losse onderdelen verkopen wil ik juist niet. Althans nog niet. Misschien iets voor de toekomst, maar op het moment zie ik niet echt iets hierin. Iemand die losse onderdelen besteld, weet al waar hij mee bezig is. Wat kan ik die nou voor extra's bieden.

Link naar reactie
  • 0

Beste henkei,

 

Misschien is het al voorbij gekomen, maar ik adviseer je graag.

Ik ben ook bezig met een webshop, en denk over alles na, dus ook de sectie marketing.

 

Hoe laat je mensen weten over het bestaan van je webshop.

 

Meld je aan bij vergelijk websites (keelkoo, vergelijk, elcheapo, kieskeurig, tweakers etc.)

 

Doe aan Adwords, mits je daar de financieen voor handen hebt natuurlijk.

 

Mond-op-mond reclame, zorg dat je een goede indruk achterlaat.

 

Ik ben altijd gecharmeerd geweest van Arjen de Koning, hij is oprichter van Paradigit.

Volgens hem moeten zijn klanten (door zijn personeel) volgens de volgende tien punten geholpen worden.

 

• De klant is koning

• Houd je aan je afspraken

• Luister goed

• Denk in oplossingen

• Leer van elkaar

• Wees flexibel

• Denk en doe respectvol

• Werk constant aan kwaliteit

• Neem verantwoordelijkheid voor je acties

• De kracht zit in een team

 

 

Zet ook een nazorg op, stel dat de desktop die jij gemaakt hebt stuk gaat bij de klant.

Wat doe je dan?

Geef je een garantie, kom je het aan huis repareren, vervang je kosteloos de onderdelen.

Een goede nazorg is ook een vorm van reclame.

 

Heb je al nagedacht over een naam voor je webshop.

Een serieuze en pakkende naam is ook een visitekaartje opzich.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer de website helemaal op orde is, dan aanmelden bij de verschillende vergelijkingssites. Met Google Adwords zou ik letten op je budget. Niet inzetten op algemene zoektermen zoals laptop, PC, server en monitor, maar op de long tail. Leads die zoeken op merk + type zijn twee stappen verder in het koopproces. Dat zijn de personen die je als bezoeker wil hebben. Met Adwords zou ik minimaal twee campagnes starten: een voor je eigen regio en een landelijk.

 

De koppeling /samenwerking met computernoobs.nl kan goed werken. Problemen die aangegeven worden op de website kunnen -wel zorgvuldig uiteraard- gekoppeld worden aan produkten in de webshop. Bijvoorbeeld wanneer iemand meerdere beeldschermen aan een PC wil hangen. Wel zou ik de SEO op orde brengen van deze website, zodat je webshop een vliegende start kan maken.

 

Adverteren in kranten zou ik in de beginfase niet doen. Je zou b.v. een (actie)mailing kunnen versturen in de regio, b.v. naar (studenten)verenigingen of je kan een workshop internet/ office/ PC-gebruik geven aan bejaarden of her-intreders en deze personen een aantrekkelijk aanbod doen.

 

Tot slot: mooi rijtje van Arjen de Koning. Niet nodig het wiel opnieuw uit te vinden.

Zoektermen.nl, betaalbare webmarketing

Link naar reactie
  • 0

Waarom wordt hier toch gesproken over 'aanmelden bij vergelijkingssites'? Het is volgens mijn geen kwestie van aanmelden, maar van betalen...

 

Je zult toch echt iets heel erg onderscheidends moeten verkopen, anders maak je geen schijn van kans. Gebruik maken van computernoobs lijkt me logisch, dan heb je al een publiek en zal -als je het goed doet- mond tot mond reclame een belangrijke rol spelen. Maar probeer niet te concurreren met de grote spelers op dit gebied, dan gooi je geld weg. Duik in een niche, of qua product, of qua doelgroep.

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 1

Ten eerste vraag ik me af of het aanmelden bij vergelijkingssite's wel zo simpel is. Iedereen wil daar tenslotte tussen komen. En ten tweede loop ik me steeds meer af te vragen of ik daar wel tussen wil staan. Het zijn tenslotte alleen de koopjesjagers die daar komen. Als je zelf niet de goedkoopste bent, dan zul je daar weinig omzet vandaan halen. Denk ik.

 

Ten tweede wil ik geen losse producten gaan verkopen, zoals eerder aangegeven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.