• 0

[Column] Een week uit het ondernemersleven van ....

Naast het grote 5-vragen draadje (alive and kicking dankzij Down), een nieuw topic n.a.v. het draadje van JS Coolen

 

Nils de Witte

 

Nils, als je straks terugkijkt op de week van 22 juni - 28 juni

 

Hoe zag die week er toen uit?

 

Afspraken, beslissingen, keuzes, in jouw geval: In welk land zat je, etc.

 

Aan jou de vraag om een kort (mag natuurlijk ook lang als je dat liever wilt) dagboekje te maken, bij te houden.

De vorm mag je zelf weten. 1 x een post, of 7 losse posts, of wat dan ook

 

Aan jou om het stokje door te geven, voor de week van 29 juni (wellicht gedurende de komende week al doen om nr.2 de kans te geven zich hier geestelijk op in te stellen)

 

Frans

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

OK, dank je Frans,

 

Het is nu zondag, laat ik beginnen met eind vorige week en dagelijks doorgaan tot aanstaande vrijdag.

 

Laat ik voorop stellen dat ik formeel genomen geen ondernemer meer ben. Ik ben directeur van een stichting met ANBI status :-[ Laat me daar aan toevoegen dat ik mij nog steeds ondernemer voel. Het is een kleine stichting en we moeten wel ieder jaar funding rond krijgen en tussendoor de wereld van armoede bevrijden. Daar kan je aardig druk mee zijn.

 

Donderdag en vrijdag was ik aanwezig op het Private Equity International forum over private equity in Afrika. Ik was één van de twee keynote speakers op de eerste dag. Het onderwerp was:

Keynote address – Creating an environment in which entrepreneurs can thrive

- What role do governments play in creating a framework for entrepreneurs?

- What part does private equity play in this?

- Role models and mentors?

 

Ik heb me al lang niet of nauwelijks bezig gehouden met overheidsbeleid op het gebied van ondernemerschap. Maar ik ben het boek van Dambisa Moyo aan het lezen over DEAD AID. Dan komt het allemaal weer terug. De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen. "Hulp" helpt niet. Het maakt meer kapot dan je lief is. Dat geld voor ontwikkelingshulp, maar ook voor hulp aan ondernemers.

 

Ik heb me dus heerlijk kunnen uitleven en de verschaffers van groot geld vonder het intrigerende en interessante ideeën. Dat vond ik eigenlijk het interessante aan deze conferentie, meestal gaat het alleen over fondsmanagement en geld ophalen, maar deze keer ging het ook over ondernemerschap, duurzame ontwikkeling, armoede bestrijding en de zin van sociaal verantwoord ondernemen op mega schaal. (presentie hier)

 

Ik moest 4 uur op Heathrow wachten op mijn pleen. Wat een rot vliegveld is dat zeg. Maar terwijl ik daar zat schuift er eerst een Iers echtpaar aan waarmee ik een zeer geanimeerd gesprek heb over wiskey en honden en daarna schuift er een aantrekkelijke dame aan van Zimbabwaanse afkomst die vind dat "we" iets moeten doen aan Mugabe. Mijn stelling dat Mugabe een "afrikaans" probleem is dat in Afrika opgelost moet worden deelt ze (eerst) niet, maar later wel :-) We spreke af dat we op facebook verder discussiëren.

 

Vrijdag avond laat thuis, opgehaald door mijn vrouw en hond.

 

Zaterdag het gebruikelijk ritueel. Dochter mag voor het eerst na een lange knieblessure weer hockeyen (speelt topklasse bij LHMC). Ik wordt uitgenodigd om te spreken voor een conferentie over ondernemerschaps-stimuleringsmaatregelen voor ontwikkelingslanden, met allemaal consultants en overheidsdienaren die daar hun brood aan verdienen. Ik heb bedankt. Mijn dagen als windmolenbevechter liggen ver achter mij (hoop ik).

 

Zondag, mijn vrouw moet werken, kinderen leren zich suf voor een SE week (doen 5 vwo) en spendeer het grootste deel van mijn dag aan het scannen van hoofdstukken voor Kurzweil 3000

 

Ik wil daar toch iets over kwijt. Mijn kinderen hebben last van Dyslexie, net als ik en ongeveer 10% van de overige kinderen op school. In tegenstelling tot mijn tijd zijn er tegenwoordig "hulpmiddelen" bij het leren. Eén van de problemen bij dyslexie is dat je erg langzaam leest en zoveel moeite moet doen om de tekst te ontcijferen, dat er te weinig verwerkingscapaciteit overblijft om te begrijpen wat je leest. Speech software kan daar bij helpen. Eén van de meest aanbevolen hulpmiddelen is Kurzweil 3000.

 

Nu ruik ik hier een business case voor een slimme ondernemer. De single user verzie kost 1350 euro (ja, inderdaad, één duizend driehonderd vijftig euro voor een single user versie). Wat krijg je?

- een Windows 3.0 look en feel interfase

- een bij elkaar geraapt zooitje software, ondermeer bestaande uit:

-- scan software die het niet doet

-- een antieke L+H speech engine

-- OCR software

-- en de mogelijkheid om tekst te markeren zodat je die op kan vouwen tot een samenvatting (die het ook niet doet)

 

Al scannend (duurt met alle conversies ong. 1 minuut per pagina) heb ik goed na kunnen denken hoe het beter kan. Volgens mij kan het heel eenvoudig en dan bij voorkeur webbased.

- je hebt iets nodig dat tekst leest, synoniemen en vertalingen geeft en bij voorkeur ook samenvattingen maakt.

- dat hele scannen is een crime. Gaat altijd mis. Ik maak eerst doorzoekbare PDF's op de HP scanner, die vervolgens omgezet worden in een 15x zo groot .KES bestand. Dat wil je helemaal niet. Je wil boeken per hoofdstuk kunnen kopen op het internet en on-line kunnen lezen of eventueel downloaden op je eigen laptop.

- waar ik dus aan denk is een on-line applicatie en een eigen "on-line bibliotheek" met al je gekochte hoofdstukken, die je in de on-line winkel koopt.

- volgens mij is er soieso binnen kort een markt voor on-line boeken. Die brugpiepers zeulen zich suf met 18 kg boeken op hun bult.

 

Anyway, ik ga zo koken en daarna plannen lezen voor een grote overheidsorganisatie, waar ik in een beoordelingscommissie zit. Leuke plannen trouwens. Eind volgende week is de finale van New Venture. Ook leuke plannen trouwens.

 

Morgen verder.

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 1

Lange dag vandaag. Begonnen met de wekelijkse directievergadering. We hebben aardig wat grote zaken lopen. We hebben een nieuw kantoor gevonden aan de Keizersgracht. 500m2 voor een zeer redelijke prijs. We moeten een aantal beslissingen nemen over ons nieuwe ICT/web platform. Spannende aangelegenheid. Verder zijn we bezig met de uitvoer van een groot project in Uganda met betrekking tot de ontwikkeling van investor services. Het is zo extreem veelomvattend dat ik er hoofdpijn van krijg. We voeren het uit met lokale partners. Dat is heel lastig aansturen over zo'n grote afstand. Het moet over twee maanden klaar zijn.

 

De organisatoren van het eerder genoemde evenement hebben gebeld. Lang gesprek. Ik vind het lastig. De organisatie wil graag een kritische noot. Ik ben eigenlijk een beetje klaar met die rol.

 

Minister Koenders heeft vandaag een interview gegeven aan het FD. Hij wil het bedrijfsleven in ontwikkelingslanden stimuleren. Goede zaak natuurlijk. Maar de intentie wordt metteen beperkt tot een aantal segmenten en zal zich voor richten op de oprichting van werkgevers verenigingen en kamers van koophandel. Dat is nou net ff jammer. Daar zitten die ondernemers helemaal niet op te wachten. Ze willen investeringen. Commerciële investeringen. Even zien hoe ze dat gaan regelen.

 

De minister klaagt over aanvallen van de VVD die vinden dat de ontwikkelingshulp best gehalveerd kan worden. Dat lijkt me geen goed idee. Het lijkt me wel een goed idee dat Koenders mee betaalt aan de vredesmissies van Defensie. Ik weet zeker dat het dan heel stil wordt ter rechter zeide van de grote zaal.

 

' s Middags in de weer geweest met Due Diligence check lists en termsheets en samen met team en provider het stappenplan doorgenomen om het nieuwe IT framework te implementeren.

 

Laat thuis. Moet plannen beoordelen maar heb geen zin. Morgen is mijn chef match maker terug uit Oost Afrika. We hebben veel te bespreken.

 

Morgen verder.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 1

Ha, al dit gezwoeg in de nachtelijk uurtjes heeft me al een reus opgeleverd. Fijn, daar doe ik het voor ;) Nu het verslag van dinsdag 23 juni.

 

Slecht geslapen vannacht. Het zal de ouderdom zijn. Vanochtend op tijd wakker, badkamer bezet. Even omdraaien en toen was het half negen. Snel douchen, op de scooter over de A2 naar Amsterdam. Metten namen ingevoerd van de mensen die ik in Loden ontmoet had. Ik doe dat tegenwoordig gewoon in LinkedIn. Hebben ze geen linkedIn of willen ze me niet kennen, dan hoef ik hen ook niet te kennen.

 

Om 10 uur afspraak met Bart en Anna van de 1% club. Complimenten voor de gezelligheid op hun 1% event. We kijken of we binnen onze sector geen afspraken kunnen maken over 1 login voor alle profielen op de ontwikkelingscommunities, of in ieder geval de uitwisselbaarheid van leden profielen en project profielen. Ik heb het hier ook met Christien en Ronald over gehad. Misschien is het de moeite waard om een community te starten voor de ontwikkeling van een open source protocol dat iedereen kan gebruiken. Anyway we zijn uit elkaar gegaan met het idee dat we meer samen moeten doen.

 

11 uur assessment training. Iedereen op kantoor doet aan businessplan beoordeling. Niet iedereen doet het volledige traject, maar we zijn er wel allemaal mee bezig. Iedere dag. Eens in de twee weken bespreken we met zijn allen een `moeilijk geval`. Dit keer van een producent van afvalverwerkingsinstallaties in Azie. Prima geschreven, maar het verdienmodel was erg afhankelijk van de handhaving van overheidsregelgeving. Lastig. Maar gezien de uitzonderlijke vaardigheden van de ondernemers, toch goedgekeurd.

 

Een investeerder die beloofd heeft een ton te investeren en een ton te lenen aan een technisch bedrijf in een sloppenwijk in Oost Afrika trekt zich terug. De reis was al geboekt. De ondernemer antwoord niet of niet op tijd en komt niet met beloofde informatie. Ik heb laatst een stuk geschreven dat het geld niet naar Afrika moet, maar dat Afrika naar het geld moet komen (How to loose your SME Investment in a few easy steps). Ik kan de investeerder geen ongelijk geven. Ik hoop dat de ondernemer en onze partner er wat leren. Het is duur leergeld en er zit al heel wat werk in de deal. Anyway, het komt vast weer goed.

 

Na de lunch de stand van zaken doorgenomen met de chef matchmaker. We zijn naarstig op zoek naar goede service providers in Oost Africa. We komen steeds dichter in de buurt van een goede set professionals, maar het valt niet mee over zo'n afstand. Ook alle deal doorgenomen. Er kunnen er weer vier aan de lijst toegevoegd worden. Derk zit nu in Peru en Juan in Equador (ook matchmakers).

 

's Middags een nieuwe outline gemaakt voor de "Term Sheet Set". We maken 4 verschillende standaard temsheets voor de meest voorkomende financieringscombinaties, met bijbehorende aandeelhoudersovereenkomsten, leningsovereenkomsten, procuraties, management overeenkomsten, royalty overeenkomsten etc. Gespecificeerd naar land. Er hoort een due diligence protocol bij en services plus een traning voor ondernemers en investeerders om met de toolkit om te gaan. Het is echt een enorme berg werk, die hoofdzakelijk door locale providers wordt uitgevoerd. Maar het wordt wel cool als het helemaal af is. De toolkit moet de kosten voor transactie en beheer van de investeringen met een factor 10 terugbrengen EN geld opleveren.

 

Laat thuis. Mijn vrouw heeft een late dienst. Die zie ik zo. Het eten stond al klaar. Wat een schat.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Vandaag een dagje thuis gewerkt. Ik wil dat vaker doen. Het was lekker weer. Fijn in ons piepkleine tuintje in de korte broek onder de parasol. Het was een uiterst productieve dag. Vooral gewerkt aan de presentie die ik vandaag moest inleveren voor een seminar volgende week bij buitenlandse zaken over het nieuwe OS beleid dat gericht is op de ontwikkeling van de private sector in ontwikkelingslanden. Helemaal top natuurlijk, maar hoe doe je dat. Het valt niet mee om van een afstandje economische ontwikkeling te bevorderen. Het lukt ons nauwelijks in eigen land. Ik probeer het luchtig en beleefd kritisch te houden. We moeten onszelf niet te serieus nemen. Enig cynisme sluipt er toch wel in. Ik heb bijvoorbeeld een sheet over trends in ontwikkelingshulp, waar ik zelf wel plezier in heb:

 

Ontwikkelingshulp 0.0

- Geef de arme man te eten

Ontwikkelingshulp 1.0

-Geeft de arme man geen vis maar een hengel

Ontwikkelingshulp 2.0

- Geeft de arme man met zijn allen een hengel en maak er een Youtube filmpje van

Ontwikkelingshulp 3.0

- geef de arme man helemaal niks!

- investeer in een visafslag en koelhuizen

- investeer in visverwerkende bedrijven

- investeer in wegen en transportondernemingen om de vis naar de stad te brengen

- investeer in duurzaam visbeheer

- investeer in lokale hengelindustrie en scheepsbouw

- investeer in opleiding en gezondheid van vissers en hun gezinnen

Alle investeringen moeten met rendement terugbetaald worden.

De arme man wordt rijk. gaat consumeren, heeft wat te verliezen, betaald belasting en eist goed bestuur.

 

Bij ontwikkelingshulp 4.0 worden de investeringen gedaan door de lokale bevolking.

 

We zijn nu hard toe aan ontwikkelingshulp 3.0. met behulp van technieken van ontwikkelingshulp 2.0 (community vorming en crowd sourcing).

 

Morgen is het de hele dag New Venture feest. Eerst tien presentaties van de finalisten, dan jury overleg en dan de feestelijk prijsuitreiking. Helaas valt de HL beachparty niet meer halen. Dat trek ik niet na zo'n dag.

 

Ik wens jullie een mooi feest morgen.

 

Groeten,

Nils

 

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 2

Vandaag mijn laatste post in deze serie. Het is nu vrijdag en ik zit thuis. Het is wel heel druk geweest de afgelopen weken. Ik zit er behoorlijk doorheen. Dus vandaag doe ik het maar rustig aan. Ik had allemaal plannen maar daar gaat niks van terecht komen. Ik moet het hele weekend nog door (40 plannen beoordelen voor een overheidsprogramma. Erg leuk maar erg veel werk) en maandag begint het circus van voren af aan.

 

New Venture was weer een genoegen gisteren. 's Ochtends heerlijk in het zonnetje op mijn scooter naar Driebergen getuft. Half 10 present. Even bijkletsen met de overige juryleden, een interessant gezelschap.

 

Vanaf tien uur volgen 10 presentaties. Dankzij de training van Edo van Santen was dat een waar genoegen. Het concept is (dankzij Edo) als volgt. 2 minuten presenteren, één slide an dan tien minuten vragen beantwoorden. Alle juryleden hebben het plan gelezen en beoordeeld. Twee juryleden hebben hebben zich verder verdiept in het plan en vragen voorbereid. Ik moet zeggen, de interviews verliepen daardoor erg soepel. Het was een goede manier om een indruk te krijgen van de ondernemers.

 

Daarna nemen we de projecten stuk voor stuk door en volgt de puntentelling. Ieder jurylid geeft zijn top drie op een briefje. Daarna heb je de eerste uitslag. In dit geval één duidelijk favoriet, vier kanshebbers voor de twee overige hoofdprijzen, 3 plannen met fans en twee plannen zonder fans. Na nog wat beraadslagingen en stemmingen komen we uiteindelijk tot een uitslag met drie hoodprijzen (MastersPortal, Flux en 3D Preform) van elk 25 mille en twee aanmoedigingsprijzen (Logos 3D en Nautic Arm). Wat mij betreft hadden negen van de tien finalisten winnaar mogen zijn. Ik denk dat de beste plannen/ondernemers de prijzen hebben gewonnen, maar de overigen maken wat mij betreft net zo veel kans op succes als de rest.

 

Om een uur of drie was de jury klaar. Het was vreselijk warm in de jury ruimte. Daarna volgde de prijsuitreiking in de grote tent. Super hot. Het was niet om te harden. Duncan Stutterheim deed de introductie en de prijsuitreiking. Wat een ondernemer is dat. Laat zich door niets of niemand tegenhouden. Ik heb daar erg veel respect voor.

 

De vraag is gesteld wie er volgend jaar nog in de jury wil. Ik wil best wel, maar heb wel zo mijn bedenkingen. De formule van New Venture is prima. Werkt als een speer. Maar is al 12 jaar onveranderd. De plannen waren beter dan ooit tevoren, maar toch vraag je je af of de bedrijven ook succesvoller zullen zijn. Ik weet het niet. Aan de ene kant ben ik grote fan van New Venture, aan de andere kant vind ik dat het erg op zichzelf staat en steeds hetzelfde trucje herhaald. Ik zou het mooi vinden als New Venture wat meer een integraal deel van de ondernemerscommunity uit zou maken. Dat er zaken voor en na New Venture komen die niet noodzakelijkerwijs door New Venture georganiseerd zijn. Anyway, ik ga me er niet te veel mee bemoeien, ik heb genoeg aan mijn hoofd.

 

Ik ben verder hard aan het werk voor de Terms of Reference voor een Ready for Equity opleiding voor ondernemers in ontwikkelingslanden. Ik maak daarbij gebruik van het grondwerk dat door de EBAN is gedaan op het zelfde gebied en dat heeft geleid tot een dikke "resource pack". In dat pack zit een DVD met een tiental opnamen, waaronder een pitchtraining voor ondernemers, opgenomen in het oude NeBIB kantoor in Breukelen. Als je dat ziet, dan slaat de nostalgie wel even toe.Ik zat echt met een brok in mijn keel. Al die bekende gezichten. Dat fantastische kantoor. Dat geweldige bedrijf (ik vond NeBIB echte een geweldig bedrijf). Helemaal zelf opgebouwd en weer grotendeels afgebroken omdat de publieke sector je markt heeft overgenomen (en jouw diensten gratis verstrekt). Het blijft pijn doen ook al heb ik nu de beste job van het land.

 

Zo, ik ga nu weer verder met lezen en schrijven. Ik vond het leuk om een weekje mijn verhaal te houden. Ik hoop dat iemand er wat aan heeft. Ik laat het aan de admins over om het volgende slachtoffer te selecteren.

 

Met vriendelijke groet,

Nils de Witte

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 2

Aarrgghh... Het is half één nu. Ik was net van plan in bed te stappen en ik dacht: nog even kijken of Frans nog een berichtje gepost heeft in dat interview topic. En ja hoor... Goed, belofte maakt schuld, dus hier gaan we dan. Het was overigens niet echt de bedoeling dat ik de bal zelf toegespeeld zou krijgen naar aanleiding van mijn kick van dit topic gister :D. Maar goed...

 

Anyway, hier gaan we:

 

Maandag 6 juli 2009

07.30: De wekker gaat. Na even een yoghurtje gegeten te hebben in de tuin (wat is het toch lekker als het 's ochtends zo warm is dat je buiten kan zitten) de email geopend en alle rommel die van het weekend binnen gekomen is beantwoord. Er zijn aardig wat mails binnengekomen naar aanleiding van de aankondigingen die het kabinet vorige week vrijdag gedaan heeft rondom de stimulering van elektrisch vervoer. Sinds een maand of twee ben ik samen met de mannen van Tendris bezig met een initiatief op het gebied van elektrisch rijden en de aankondiging afgelopen vrijdag was erg goed nieuws.

 

Om onze ideeën een beetje te testen willen we een marktonderzoek doen. Het is nu (half negen) tijd om het onderzoek nog even een beetje te fine-tunen. Ik wil het vandaag klaar hebben zodat ik het deze week nog uit kan zetten binnen mijn netwerk. Het plan was eerst om naar een onderzoeksbureau te gaan. Vanwege budgettaire redenen was dat toch niet helemaal haalbaar, vandaar dat ik de ontwikkelomgeving maar eens ter hand genomen heb (in een nog niet eens zo heel grijs verleden programmeerde ik zelf veel) en wat in elkaar gezet heb.

 

09:30R., mijn partner-in-crime komt binnen. We hebben later op de dag een afspraak in Den Bosch, dus het was handiger om even bij mij thuis af te spreken in plaats van in Naarden, waar het kantoor van Tendris staat. Eerst even de actielijst voor de week doorgenomen. We zitten tegen wat grote deals aan te hikken en hopen deze week veel voortgang te bereiken op dat vlak. R. heeft vanavond een belangrijke afspraak die daar voor kan zorgen en we bespreken de andere partijen met wie we deals rond willen breien even kort.

 

Daarna lopen we samen het marktonderzoek even door. Wat opmerkingen genoteerd en de deur uit, op naar onze afspraak in Den Bosch.

 

11:00: Samen in de auto nog even de afspraak voorbesproken. Aangekomen bij Essent / Enexis ontmoeten we twee mensen die een grote rol spelen binnen het beleid op het gebied van elektrisch vervoer binnen Essent. Essent is een groot voorstander van elektrisch vervoer en heeft recentelijk ook een aantal elektrische auto's gekocht. De mannen zijn enthusiast over ons verhaal en meteen wordt er een vervolgafspraak gemaakt. Het is leuk om te zien hoeveel alle partijen met wie ik de afgelopen weken gepraat heb willen samen werken. Het besef dat niet iedereen zijn eigen eilandje kan creëren is groot; we hebben elkaar allemaal hard nodig om elektrisch vervoer in Nederland tot een succes te maken.

 

Elektrische auto's zijn nog vrij duur op het moment. Waar wij op dit moment concreet mee bezig zijn is om op korte termijn de prijs voor een aantrekkelijke auto omlaag te brengen zodat het bereikbaar wordt voor iedereen.

 

13:00: In de auto terug krijgen R. en ik een fantastisch idee voor de introductie van ons initiatief op de markt. 9 september heeft Stichting Urgenda tot dag van de duurzaamheid verkozen (http://www.dagvandeduurzaamheid.nu/). Zo rond die tijd willen we ook ons nieuwe initiatief in de markt gaan zetten en hoe meer we er over nadenken, hoe minder gaten we kunnen schieten in het idee wat we onderweg in de auto krijgen.

 

14:15 Weer thuis. Eerst pak uit, korte broek aan. Het is nog steeds lekker warm. Ik voer even de wijzigingen in het marktonderzoek door. De vragen zijn nu wel to-the-point genoeg om er mooie resultaten uit te halen. Ik wil later deze week via Facebook, Twitter, Hyves en ons eigen netwerk dit onderzoekje uitzetten. Laten we hopen dat er veel mensen op af komen. Ik spreek ook nog even telefonisch met Green Inc het onderzoek door. Ynzo van Green Inc. gaat samen met Christian Visser van The Others onze identiteit doen en ons helpen onze ideeën wat verder uit te werken.

 

16:15: Nu ben ik een beetje inspiratieloos. Ik moet eigenlijk het idee verder uitwerken wat we in de auto hadden, maar kan er even de inspiratie niet voor vinden. Dan maar even de stad in om een kopje koffie te drinken ofzo. Daarna weer verder...

 

18:15: Een koffie werden twee biertjes. In twee uur genoeg kunnen nadenken om het idee wat we vanmiddag in de auto kregen verder uit te werken. Wat mailtjes met de iPhone eruit gedaan om wat meningen hier en daar te vragen en toen boodschappen doen... of... nee, er komt een SMS'je binnen. Of ik nog kom kitesurfen op Wijk aan Zee. Het waait! De voorspelling gaven weinig goeds aan, maar wat blijkt bij aankomst later die avond op Wijk (eerst nog even een maat opgehaald die net z'n fiets in orde stond te maken, maar ook liever een kitesurf sessie verkoos boven een stukkie op de weg): 25 knopen win, een dikke 5, misschien wel een 6'je. Dit is meer dan voorspeld en hij trekt zelf nog even aan naar windkracht 7. Tot half elf op het water gestaan. Een flinke blessure opgelopen die ik deze week nog lang ga voelen (in de branding m'n bord keihard tegen m'n schouderblad aangekregen). Verder een fantastische sessie. Helaas scheurde een andere maat van me z'n kite doormidden en weer een ander had te grote kites bij zich, dus kon niet varen.

 

23:00: Tankstationvoedsel in plaats van een zelf gekookt maaltje. Ik heb het er graag voor over na zo'n sessie.

 

00:30: Na een flinke proteine-shake (om goed te herstellen) snel naar bed. Oh nee, toch niet. Nog even een stukje voor HL typen. Terugkijkend een erg productieve en leuke dag. Een goede afspraak, het marktonderzoek afgerond en een goed idee om uit te werken. Dat afgerond met een mooie kitesessie. Kan niet beter. Morgen om 10 uur de eerste afspraak in Amsterdam. Niet al te vroeg het bedje uit dus.

 

Tot morgen,

Alef

 

 

Link naar reactie
  • 2

Dinsdag 7 juli 2009

 

04.00 Crap, hier baal ik dus van! Wordt met knallende oorpijn wakker. Tijden niet gehad, en halleluja, wat is dat vervelend. Waarschijnlijk iets te veel wind om mijn oren gehad gisteravond tijdens het kiten. Nou maar hopen dat dat morgen een beetje gezakt is, anders wordt het niks... Paracetamol erin en maar weer proberen te slapen.

 

09.30 Nou, ik heb mijn afspraak om 10 uur maar afgezegd, want heb na vieren nog 2 uur wakker gelegen. Als er 1 ding is waar ik niet tegen kan is het weinig slaap. De afspraak had niet zo'n hoge prio en reschedulen is geen probleem. Ik baal hier wel van, want dit overkomt me weinig. Goed, eerst maar even wat mail checken en onder de douche de agenda voor de dag overdenken. Ook nog even checken of er nog reacties zijn op mijn berichtje bij De Nationale Dialoog. Gisteravond toen ik na het typen van het vorige berichtje in bed lag, checkte ik nog even mijn mail. Hier zat een mailtje in van één van de jongens van Favela Fabric. Hij linkte een discussie over het wel en wee van elektrische auto's. Of elektrische auto's wel minder CO2 uitstoten enzo. Gelukkig ben ik inmiddels zo ingevoerd in de materie dat ik de bronnen hiervoor wel bij de hand heb. Toen ik een paar maanden geleden begon me te oriënteren op het vlak van elektrische auto's dacht ik dat ik een veel te grote achterstand had. Nu, drie maanden later, blijkt dat enorm mee te vallen. In drie maanden kun je van alles leren en ondertussen voel ik me niet meer de enorme leek op dat gebied die ik drie maanden geleden wel was. Goed... geen reacties. Das mooi, want dat kost me dan geen tijd.

 

10.40: De deur uit richting de trein. Utrecht CS is 10 minuten open van mijn huis. Ik heb wel een fiets, maar lopen door het centrum is toch veel fijner.

 

10.55: De trein is op tijd! Dat verdient eigenlijk helemaal geen uitroepteken, want ik heb letterlijk nooit problemen met de trein van Utrecht CS naar Amsterdam Amstel en terug. Ik de trein even de agenda voor vandaag verder uitgewerkt. Ik heb te veel te doen vandaag en moet besluiten wat ik wel en wat ik niet ga doen. Een lijstje:

 

  • Binnengekomen brief aan de kamer doorlezen. Deze brief bevat de maatregelen die het kabinet neemt om elektrisch rijden te promoten (afgelopen vrijdag aangekondigd)
  • Idee rondom introductie (zie gister) uitwerken zodat ik het aan een breder publiek kan uitzetten
  • MT meeting bij JTeam
  • Onderzoek finalizen en eventueel uitzetten

 

De kunst van starten is de focus te houden en de goede dingen te doen (en dus niet alleen maar dingen goed doen). Als je net begint, je concept nog niet helemaal duidelijk is en je niet al een heel bedrijf hebt staan met op elke plek iemand die goed is in hetgeen hij/zij moet doen, doe je vaak alles zelf. Het is dan gemakkelijk jezelf te verliezen in te veel verschillende dingen. Je moet veel verschillende dingen doen, maar je prioriteiten goed stellen is enorm belangrijk en in ieder geval de dingen doen die je snel brengen bij iets waar je mee van start kunt nog meer. Maar: ik merk nog steeds dat het erg lastig is. Dat dagboekje op HL is er bijvoorbeeld toch even mooi tussendoor geglipt :D.

 

13.30: Net klaar met de MT meeting bij JTeam. JTeam is het bedrijf wat ik zeven jaar geleden heb opgericht. De mannen van JTeam draaien hun tent nu zelf en ik ben meestal alleen bij de MT meetings aanwezig en bij wat andere vergaderingen. Het eBuddy verhaal waar ik het eerder over had is ook voor JTeam en heeft dus niks met elektrische auto's te maken. Het is wel lastig om m'n tijd te verdelen tussen JTeam en het elektrisch vervoer verhaal moet ik zeggen. Het gaat wel beter de laatste weken, maar het is nog niet optimaal.

 

Eerst even een paar kleine TODOs doen die niet al te veel tijd kosten. Emails en telefoontjes.

 

14.50: Goed, dat is ook klaar. Ik denk dat ik nu maar eens de hoofdtelefoon op ga zetten en die brief door ga lezen. Ik luister tegenwoordig via Spotify naar muziek. Kost een beetje, maar dan kun je wel altijd precies luisteren wat je wil. Nu maar een beetje Whitest Boy Alive (beginnend met Dead End)... Heerlijk.

 

18:35: Hmm, jammer. Net de trein gemist naar Utrecht. Metro was uitgevallen. Zag de deuren voor m'n neus dichtgaan. So much for mijn goede ervaringen met het openbaar vervoer :(. Ik ben een aardig eind onderweg met het format voor de introductie waar ik het eerder over had. Ik heb er 2.5 uur aan kunnen werken en werd af en toe wel onderbroken, maar goed, dat was niet zo erg.

 

Tussendoor af en toe even overleg over wat kleine perikelen bij JTeam. We hadden het even over expense policies & procedures voor mensen die in het buitenland voor klanten aan het werk zijn (tot voor kort nooit zoveel bij de hand gehad, aangezien iedereen bijna altijd in Nederland werkte). Ik ben niet zo'n grote fan van procedures binnen een bedrijf. Mijn motto: "always question procedures"! Een aantal procedures kan handig zijn om je organisatie te sturen, maar teveel haalt de creativiteit en flexibiliteit uit de organisatie. We settlen op: expenses in het buitenland worden vergoed (logisch), maar stellen geen maximum. Mensen moeten zelf kunnen bepalen wat reëel is. Scherp de expense sheets controleren achteraf is dan wel noodzakelijk, maar goed, dat moet toch al. Niet alleen in deze tijd en niet alleen as je start, maar altijd: je kosten goed in de gaten houden (vooral dat soort dingen als expenses) houdt je organisatie scherp.

 

Daarnaast hadden we het even over uren schrijven. JTeam is een projectenclub waarbij het belangrijk is goed inzicht te hebben in hoeveel tijd mensen waaraan besteden. Op de een of andere manier blijft het gezeur met mensen die hun uren niet invullen. Ik zeg: goed voorbeeld doet goed volgen (of zoiets), dus opper om ook mijn uren te gaan schrijven (hoewel ik 100% overhead ben). De rest van het management moet ook mee... Is mijn voorstel. Een beetje tegenstribbelen, maar uiteindelijk gaat men akkoord.

 

Goed, terug op het station... Ik had eerst morgenavond een 'date' met mijn ouders. Die heb ik net telefonisch even verzet naar vanavond. Het ziet ernaar uit dat het morgenavond waait en ik denk dat ik dan wel weer hersteld ben van de kitesessie van gisterenavond. Dan liever vanavond met pa en ma een koffietje drinken dan morgen.

 

Okay, mijn trein komt eraan geloof ik. Laptop dicht en even instappen.

 

18:45: goed inmiddels in de trein dus. Nog even de TODO lijst doornemen. Gelukkig, geen spannende dingen. Vandaag een volgens mij all-time low van 'slechts' 11 TODOs aan het eind van de dag. Een aantal dingen staan al veeeeel te lang. Zoals het afronden van mijn administratie van 2008, waar ik waarschijnlijk deze week weer niet aan toe ga komen en daarnaast bijvoorbeeld het maken van een koffie-afspraak met Nils de Witte (van hier). Al veel te lang niet gesproken!

 

Goed, nu nog even de brief van Eurlings aan de kamer doornemen omtrent de aankondigingen van afgelopen vrijdag. 20 pagina's lang document. Maar wel belangrijk!

 

19:55: Eigenlijk best leuk zo'n dagboekje bijhouden. Ik probeer het tussendoor te doen in de dode momenten. Dan valt het allemaal best wel mee en hoeft het niet aan het eind van de dag voor je naar bed wil. De gnocchi staat op (2 minuten, tot ze drijven), verse cherry tomaatjes erbij met een beetje basilicum en creme fraiche. Smoothy met frambozen, banaan en kiwi voor m'n neus.

 

Later vanavond nadat mijn ouders wegzijn nog even de vragen voor het marktonderzoekje een laatste glance geven om het morgen uit te kunnen zetten (1 dagje vertraging) en dat was hem dan weer.

 

Tot morgen lief dagboek ;),

Alef

Link naar reactie
  • 1

Woensdag 8 juli

 

23:10: Daar zit ik dan met m'n goede gedrag. Gister riep ik nog dat ik dat dagboekgedoe best leuk vond en dat het eigenlijk wel meeviel, omdat ik het in de dode momenten wel bij kon houden. Nou, vandaag geen dode moment hoor! Dode momenten heb je alleen in de trein, en vandaag was ik bezig met de auto, in verschillende opzichten... Terug naar vanmorgen half 9.

 

08:15: Ik heb vandaag om 9:15 een afspraak bij eBuddy. De mannen aldaar krijgen een workshop over Spring. Dat is de technologie waar ik 5 jaar geleden aan de basis van heb gestaan. Allard, één van de mannen bij JTeam doet de hele workshop, maar ik zou er ook bij zijn. Ik spring in de auto, draai de sleutel om en kom tot de ontdekking dat de auto wel heel raar rijdt. Ik stap uit, kijk even en kom tot de ontdekking dat een van mijn banden lek is :(. Dag workshop!

 

10:15: Na een beetje gepruts (ik heb deze auto nog niet zo lang en wist dus niet hoe het precies zat met die banden en het verwisselen ervan) bel ik nu maar even Allard op en informeer daarna de klant dat ik vandaag niet meer ga komen. Ik moest sowieso om half 1 weer weg daar en als ik nu nog richting Amsterdam rij, dan kan ik nog drie kwartier van de workshop meepikken voordat ik weer weg moet. De moeite niet...

 

Al met al een slechte start van de dag. Ik werk thuis verder en besluit het marktonderzoek maar eens live te zetten en m'n netwerk te vragen het in te gaan vullen en eventueel te verspreiden. Zoals ik eerder zei heb ik besloten dat marktonderzoek zelf te doen in plaats van met een marktonderzoeksbureau.

 

12:15: De eerste bulk aan mails de deur uit, gevolgd door LinkedIn messages, Twitter berichtjes en een post op Facebook. Daarna is het wachten geblazen. Om twee uur heb ik een afspraak in Bodegraven, bij HSPublicity, uitgever van onder andere ZERAuto, een online magazine over elektrisch vervoer. Ik besluit iets over een even te checken of er al reacties zijn op het onderzoek en wat blijkt: in amper drie kwartier 50 reacties. Da's niet verkeerd!

 

13:15: Met de lekke band richting Kwikfit om hem daar te laten repareren en daarna door richting Bodegraven. Leuk gesprek daar.

 

De wereld van elektrisch vervoer is nog zodanig ongestructureerd dat niemand precies weet welke kant het op gaat en welke stukjes van de markt de verschillende partijen op gaan eisen. Daarnaast is het besef alom aanwezig dat we met z'n allen ontzettend hard moeten gaan werken om ervoor te zorgen dat er überhaupt een groot aantal elektrische auto's op de markt komt. Samenwerken is hierin key. Als iedereen z'n eigen ding doet komt het sowieso niet goed. Je merkt dat in elk gesprek: iedereen is ontzettend open voor samenwerking.

 

Aan de andere kant heeft natuurlijk iedereen wel z'n eigen agenda en dat maakt de gesprekken dubbel interessant. Het is constant samenwerkingsverbanden smeden, waarvan je nu al weet dat er een aantal over een paar jaar tot het verleden zullen behoren. Zodra de markt volwassener wordt moet je wel je eigen stukje kunnen claimen, anders heb je geen bestaansrecht; ondanks de noodzaak tot samenwerking is iedereen hier best wel mee bezig.

 

15:30: In de auto even met collega R. gebeld. Hij is onderweg naar het Tendris kantoor in Naarden en ik ga daar ook even heen. We praten wat dingen door. Eén van de hangende issues is een stukje financiering waar we mee bezig zijn. Helaas laat dat langer op zich wachten dan verwacht (maar dat is niets nieuws bij financiering kan ik je vertellen).

 

16:15: Op kantoor spreken we even wat dingen door waaronder het stuk wat ik getypt hebt over het idee rondom de introductie. Ook spreken we wat namen door. We hebben nog steeds geen fatsoenlijke naam. Voorlopig leven we onder de naam Tendris Mobility maar dit moet snel veranderen.

 

We spreken ook nog even de focus door voor de komende twee maanden. Ik ga de introductie doen, de branding begeleiden en een partij zoeken voor implementatie van de site en alles wat daar bij komt kijken. R. gaat minder softe zaken doen: aftikken van deals, helder krijgen wat het aanbod is wat we initieel neer gaan leggen. Goede verdeling. Ik heb echt het idee nu dat we goed focus beginnen te krijgen. Niet slecht als je bedenkt dat we pas 4 maanden bezig zijn, waarvan ik er pas 2 maanden bij betrokken ben.

 

Ook de secretaresses doen nog even een duit in het zakje met wat namen en nu hebben we een lijstje waar we maar eens uit moeten gaan kiezen.

 

18:15: R. gaat naar huis, ik ga naar het strand. Het is weer raak: 20 tot 22 knoopjes wind (een goede windkracht 5) en aangezien de kiteboardgear al in de achterbak lag hoef ik alleen maar naar Wijk aan Zee te rijden vanuit Naarden.

 

19:00: Kite oppompen en gaan met die handel. Kiten is ontzettend fijn om je hoofd leeg te krijgen. Het is snowboarden in het kwadraat. Bij snowboarden heb je na elke afdaling een liftje te gaan waar je even tot rust kan komen. Met kiteboarden is dat er niet bij, je kunt jezelf afbeulen zo lang als je wilt. Ik stap om kwart over 7 het water op en kom er om half 10 weer vanaf. Zonder pauzes twee-en-een-half uur lang geboard. Sprongen gemaakt, backloopjes gedraaid, om mijn muil gegaan en 'shit' geroepen als ik weer eens tot de conclusie kom dat er slechts 5 centimer water onder mijn board zit in plaats van de gehoopte 10 en ik daardoor ontzetten hard over het zand schuif.

 

Gelukkig waaide het niet zo hard als maandag. Dinsdag had ik het gevoel door een vrachtwagen aangereden te zijn. Dat zal morgen zeker niet zo zijn, hoewel de spierpijn er heus wel zal wezen...

 

22:00: Tankstation voedsel. Het is niet anders. Gelukkig kun je tegenwoordig ook enigszins gezonde dingen krijgen daar zoals Hero Fruit 2 Day (ofzo).

 

23:00: Ik check nog even het onderzoekje. 150 reacties tot nu toe. Niet slecht, maar eerlijkgezegd had ik op meer gehoopt op dit moment. Het onderzoekje is wel verspreid via Twitter, maar het had beter gemogen wat mij betreft. Aan de andere kant: 150 reacties voor 3 avondjes werk is niet slecht. En daarnaast: misschien ben ik ook wel een beetje voorbarig, het kan natuurlijk morgen gewoon weer even verder gaan. Nu maar even dat stukje typen voor HigherLevel.

 

23:30: Klaar met typen. Snel posten en dan naar bed. Morgen een niet al te drukke dag. De hele dag bij eBuddy om de bij de workshop aanwezig te zijn. 's Avonds een afspraak voor een hapje eten met een klant van JTeam. Als er geen rare dingen gebeuren morgen een iets minder lange entry.

 

Tot morgen,

Alef

Link naar reactie
  • 0

Donderdag 9 juli

 

08:00: wakker. Dinsdag voelde ik mee alsof ik aangereden was door een vrachtwagen. Gisterenavond is er (zo voelt het tenminste) een fiets over me heengereden. Dat kiteboarden is leuk, maar of het gezond is...

 

Vandaag een relatief rustig dagje. By eBuddy om een workshop over Spring bij te wonen en te helpen waar nodig. Vanavond een afspraak met een klant.

 

08:40: ik ben zooooo blij dat ik dicht bij het station woon en dat de trein naar Amstel zo snel is. In de trein even mijn mail bijgewerkt. Dat was er gister niet meer van gekomen.

 

Ik moet op de Keizersgracht zijn vandaag en neem de metro van Amstel naar Waterlooplein. Had beter de tram vanaf Centraal naar de Vijzelstraat kunnen nemen, maar goed, een klein wandelingetje is ook niet erg.

 

09:20: Binnen bij eBuddy. De workshop is al aan de gang en het gaat prima, voor zover ik kan zien. Leuke tent blijf het altijd! Gisteren hadden ze een goede dag. Het feit dat ze een iPhone applicatie gelanceerd hebben kwam naar buiten en werd gecoverd op nu.nl, Techcrunch en een aantal andere sites.

 

12:30: Goeie lunch bij eBuddy. Leuk om af en toe weer even technisch bezig te zijn en een paar mensen te trainen.

 

17:30: Even een kleine borrel met goede vriend Joost. Met Joost ben ik ooit JTeam begonnen. Joost runt tegenwoord het backend team van eBuddy en het is leuk te horen hoe het er aan toe gaat bij één van de leukste startups van Nederland.

 

18:50: Op naar Oud-Zuid. Een BBQ bij een klant van JTeam. Voor Paazl hebben we laatst een systeem opgeleverd wat een soort broker moet worden voor de verschillende afleverdiensten die webshops gebruiken. Erg leuke mannen en een leuk idee. Ook een aantal andere JTeam mannen zijn er. Goed om even bij te praten.

 

22:00: Treintje naar huis. Lekker een tukje gedaan in de trein.

 

23:15: Na dat ik mijn e-mail gecheckt hebt door naar bed. Ik ben moe van drie dagen laat naar bed en twee dagen kiten. Morgen een niet al te heftig dagje. 's Ochtends een afspraak in Den Haag. Ik denk dat ik maar met de auto ga. Het waait hard morgen. Misschien dat ik er even een middagje tussenuit piep om een kleine kitesessie te zetten. Dan werk ik van het weekend wel weer even door ofzo.

 

Tot morgen,

Alef

 

Link naar reactie
  • 1

Het is nu zondag en door een extreem druk weekend, kwam ik niet echt toe aan het schrijven van een stukje over vrijdag. Hierbij alsnog dan maar een beetje...

 

Vrijdag 10 juli

 

08:00: uit bed. Vandaag een niet al te druk dagje. Eerst een afspraak in Den Haag en daarna in principe niets meer, behalve email en belletjes. Ik besluit met de auto naar Den Haag te gaan, omdat er nogal wat wind voorspeld is voor in de middag. Misschien dat ik op Scheveningen nog een leuke kite sessie kan neerzetten.

 

10:00: aan tafel bij het Ministerie van Algemene Zaken. Dat is een klant van JTeam en de projectleider en ik wisselen af en toe wat gedachten uit. Bij JTeam houd ik me niet meer bezig met de operationele zaken. Hoef niet zozeer iets te verkopen en dat is fijn. Gewoon lekker met de klant sparren... Om 11 uur valt de stroom uit, maar gelukkig hebben we geen computers of iets dergelijks nodig, dus we praten gewoon door.

 

11:45: lunch dan maar. Bij kaarslicht op het Plein. Met de mannen die van ons bij het ministerie zitten.

 

13:00: richting Scheveningen. Ik zet een korte kite sessie neer van ongeveer anderhalf uur. Lekker om zo midden op de dag even uit te waaien.

 

15:30: even een kop koffie bij wat Mikky later de slechtste strandtent van heel Scheveningen noemt. Ach, hij zit recht voor de kitespot, dus dat vind ik dan weer niet erg. Mikky (van HL) stuurt me een SMS'je. Of ik nog op Scheveningen ben. Dat had ze dan weer gelezen in de stukjes dagboek. We spreken af voor een klein hapje en een darnkje een half uurtje later.

 

17:30/b]: onderweg naar huis. Wonder boven wonder geen files! Ik bel onderweg nog even met collega R. om de laatste stand van zaken door te spreken. Weinig bijzonders.

 

20:00: net onder de douche vandaan. Ik ga met vrienden even wat eten bij Badhu, een Marokkaanse tent in Utrecht. Achteraf blijkt dat erg geslaagd te zijn. Het is van de dezelfde eigenaren als Leen.

 

Later die avond nog op stap en veeeeel te laat thuis. Ik klap met iets teveel op nog even de laptop open zodra ik in bed stap om een stukje te typen, maar besluit 2 minuten laten dat ik dat toch maar niet ga voortzetten.

 

Het was een prima dagje zo. Het weekend ziet er ook goed uit.

 

Zondag 12 juli: het weekend was inderdad heerlijk tot nu toe. Vrijdag avond dus lekker op stap geweest. Zaterdag in de middag een feestje bij de kleine van Joost (die is 1 geworden) in Amsterdam. Later die dag wat gegeten op het strand van Wijk aan Zee met vrienden. En nadat we eerst besloten hadden om weer er weer een stapavondje van te gaan maken, rijden we uitgeput richting huis om een uurtje of 10. Thuisgekomen besluit ik maar niet meer weg te gaan. Het was een drukke week en ik heb behoefte aan slaap.

 

Vandaag hoop ik nog op een klein beetje woei. Zo ja, dan rij ik even naar Slufter (Maasvlakte) in de namiddag. Het is lang licht, dus wat dat betreft hoef ik me niet te haasten. Eerst nog even langs de bovenbuurman. René is een van de eigenaren van Chess en we hebben het plan opgevat samen een seminar te organiseren. Ik ga even een kopje koffie bij hem doen om de agenda door te spreken.

 

Volgende week weer een drukke week voor de boeg. Dinsdag en woensdag zitten al helemaal vol. Donderdag-avond ook al en ik vermoed dat er nog wel een avondje Parade gaat komen deze week. Altijd leuk!

 

Ik hoop dat andere mensen dit dagboekje van mij leuk vonden om te lezen. Ik hou de traditie in ere: de mods mogen een volgend slachtoffer vinden!

 

groetjes,

Alef

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

En in reactie op het bericht van Frans ben ik vol goede moed begonnen, maar ik merk dat ik bij bijna alles wat hier neer zou schrijven, toch weer op backspace moet drukken omdat de conclusie dan is dat wat ik ook schrijf toch weer de inhoud van het dossier raakt en deze inhoud niet voor openbaarmaking geschikt is. Zou ik hier een dagboek bijhouden, dan wordt het niet veel meer dan een opsomming van waar ik was, zonder al te veel op de inhoud in te kunnen gaan.

 

Graag hoor ik van jullie of jullie dit iets vinden of dat jullie zeggen 'dit is zo saai, hou maar op'.

 

Maandag 3 augustus 2009

6.30

Wekker, dagelijks ritueel om toch nog enigszins bijtijds met vrouw en kids (de ene bijna 1, de andere inmiddels 5 jaar) aan de ontbijttafel te zitten. Mijn vrouw brengt vandaag de oudste naar de BSO (een extra dag, normaal is het alleen dinsdag, donderdag en vrijdag, maar ze gingen naar de dierentuin en dat vindt ze heel leuk), dus ik kon redelijk bijtijds nog even naar kantoor.

8.00

Kort op kantoor, wat post verwerken, kleine brandjes aandacht geven.

9.30

In de auto naar de Rechtbank Arnhem, voor een zitting om 10.30.

11.10

De zitting begint een stuk later; het betreft een WSNP toelatingszitting voor een cliënt die ik eerder al in een WSNP hoger beroep bijstond. Dat is een zitting met een redelijk informeel karakter en gelukkig kiest de rechter ervoor direct uitspraak te doen, hoewel het gebruikelijk is dat de uitspraak pas een week later bekend wordt gemaakt: cliënt wordt toegelaten tot de WSNP.

12.00

Even langs de Makro voor wat inkopen voor kantoor, daarna langs thuis voor een boterham

13.30

Op kantoor, werken aan een grote stapel dossiers, onder andere enkele dagvaardingen die naar de deurwaarder gaan om uitgebracht te worden.

17.00

Naar huis, eten koken en met het gezin eten. 's Avonds vrijaf, hoewel de telefoon wel een aantal keer opgenomen moet worden voor die cliënten die dat verdiend hebben.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dinsdag 4 augustus 2009

 

6.30

Wekker, gezin, op de fiets beide kinderen weggebracht.

8.30

Kantoor, weinig post, duidelijk te merken dat het vakantietijd is. Wat kort overleg met een cliënt in een kwestie die mogelijk op een kort geding uit zal lopen en daarna een verweerschrift geschreven in een echtscheidingszaak.

10.15

Even achter mijn bureau vandaan voor bezoek van een vriend, tevens cliënt om even bij te praten.

10.45

Vertrokken naar de sportschool en daarna door naar de Fysio, de revalidatie schiet maar niet op.

13.00

Terug op kantoor. Eerst een dagvaarding in een incassozaak klaargemaakt, daarna wat processtukken geschreven en veel tijd besteed aan een crediteurenakkoord, om daarin de laatste puntjes op de i te zetten.

17.00

Weer op de fiets, kinderen ophalen, eten klaarmaken.

20.00

Weer terug op kantoor. Overleg met een cliënt over een kwestie waarvan ik weer merk ik dat daar hier verder niet op in kan gaan... Daarnaast nog diverse telefoontjes, onder meer in enkele jeugdstrafzaken.

22.00

Mooi moment om er een punt achter te zetten.

Link naar reactie
  • 0

Vind het leuke Steven maar wat smeuige details zou het wel een stuk leuker maken! ;D Gewoon van die leuke dingen zoals mensen die freaken in de rechtzaal, clienten die spannende dingen meemaken enzovoorts. Gelukkig maar dat jij je netjes aan de regels houdt! ;)

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Vind het leuke Steven maar wat smeuige details zou het wel een stuk leuker maken! ;D Gewoon van die leuke dingen zoals mensen die freaken in de rechtzaal, clienten die spannende dingen meemaken enzovoorts. Gelukkig maar dat jij je netjes aan de regels houdt! ;)

Excuus :) Probleem is dat ik op dit moment vooral bezig ben met allerlei kwesties waar we nog lang niet op het punt aanbeland zijn dat het tot een zitting komt. Morgenmiddag heb ik nog wel een interessante zitting, dus mogelijk dat daar nog wat meer smeuïge details volgen.

 

Dinsdag had ik piketdienst, maar helaas geen enkele piketmelding gehad, anders had ik jullie nog kunnen laten meegenieten van de strafpraktijk.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Woensdag 5 augustus 2009

 

6.30

Wekker, kinderen blijven vandaag thuis, maar ik ga wel eerst nog even met de oudste naar de AH XL (bij ons de 'scannerwinkel' geheten, vanwege het zelf scannen, overigens ideaal wat mij betreft), maar nog wat email verkeer over een zaak waar de standpunten van partijen ver uit elkaar liggen.

9.00

Op kantoor. Eerst wat contact gehad met de VW dealer over mijn nieuwe auto, omdat de inhoud van het koopcontract mij niet echt aanstond en daarna mij gezet aan wederom een dagvaarding, die ook direct weer naar de deurwaarder is gegaan.

11.00

Telefoontje van een tegenpartij die net een dagvaarding had ontvangen en die toch de verdere procedure wel wilde voorkomen, zodat er snel, na enig overleg met cliënt, een schikking werd bereikt.

11.15

Een verontrustend telefoontje: een cliënt verblijft momenteel in een psychiatrische afdeling van een huis van bewaring (dit overigens naar aanleiding van het feit dat hij eerder op de zitting bij de politierechter behoorlijk door het lint ging en daarbij de rechter fors schoffeerde) en één van zijn medebewoners belde mij om te melden dat cliënt van de instelling niet met mij mocht bellen. Daarop ben ik maar eens gaan bellen met de instelling om uit te zoeken wat daar allemaal aan de hand is. Ik zal als dat lukt deze week de man maar een bezoekje moeten brengen om hem eea duidelijk te maken.

12.00

Bij de post een 3 cm dikke, dubbelzijdig bedrukte, stapel rekeningmutaties van een bank ontvangen in het crediteurenakkoord waar ik mee bezig ben. Aan mij de eer deze stapel door te werken, omdat één van de crediteuren een vordering heeft ingediend waaruit opgemaakt kan worden dat deze nooit enige betaling zou hebben ontvangen. Tussen het fijne zoeken door nog wat telefoontjes gepleegd en het resultaat werd beloond: de crediteur blijkt al meer dan 50% van de vordering te hebben ontvangen!

16.00

Vrouw en kinderen staan aan de deur. Snel nog wat correspondentie wegwerken en dan naar huis en door naar mijn schoonouders voor een BBQ.

19.00

Morgen is de jongste jarig, dus ik ga de taarten, waar ik het kapsel en het schuim al eerder van gebakken heb, maken.

21.30

Er staan - volgens mijn vrouw mooie - taarten in de koelkast: een hazelnootschuim-mokka taart en een roze chipolota-achtige taart.

 

Eigenlijk toch wel goed merkbaar dat het vakantie is en dat het daardoor wel wat rustiger is...

Link naar reactie
  • 0

Hey Steven....

 

Je wilt toch niet zeggen dat jouw week op woensdag al afgelopen was ? ;)

 

Mocht je het nog een stukje willen afronden, dan graag, vind het leuk om te lezen !

 

En anders ga ik er van uit dat Frans (volgens mij de stokjes-doorgever) wel een volgende ondernemer wil verwelkomen om zijn/haar week aan ons te vertellen....

 

Groet, Marcel

Link naar reactie
  • 1

Ik begin mijn verslag maar met een vraag: als ik rond 22.30 uur nog niks heb gepost en iemand denkt er aan: stuur me please een reminder ;D

 

Maandag

Mijn dochtertje zit inmiddels een maand op de basisschool en we hebben hier in huis zowaar een ritme gevonden.

Rond 7 uur staan we op, ik zorg ervoor dat ze klaar is voor school en mijn man brengt haar weg. Even snel douchen en dan zit ik rond half 9 achter mijn bureau.

 

Mijn werkzaamheden voor de webwinkel en mijn fusie & overnamewerk loopt door elkaar dus hoop dat het te volgen is.

 

Vanmorgen een aantal spoedtelefoontjes in verband met bestellingen die in het weekend geplaatst zijn waardoor mijn voorraad is geslonken. Ook een telefoontje naar Denemarken nr een leverancier met de vraag van een klant naar het materiaal van een jas omdat haar dochtertje allergisch is en er dus 100% zekerheid moest zijn.

 

Overleg met een klant die ik begeleid bij een traject waarin hij door zijn medeaandeelhouder wordt uitgekocht. De laatste puntjes voor de onderhandelingen.

 

Overleg met vakgenoot (waardering) over een klant waar we morgen samen nr toe gaan. Klant is het niet eens met onze waardering dus ik verheug me op het gesprek ;D

 

Reminder sturen naar mensen die wel een bestelling hebben geplaatst maar niet hebben betaald. Doe ik altijd op maandagochtend.

 

Er komen wat dozen binnen, even gecheckt of wat er geleverd is, ook is wat ik besteld heb. Helaas klopt het niet volledig (en dat komt vaker voor dus vraag me af hoe je dit ooit kunt outsourcen).

 

Magazijn opgeruimd en pakjes ingepakt, dit doe ik zoveel mogelijk tussendoor ter ontlasting van mijn rsi.

 

Tussendoor even snel een bestelling plaatsen op www.bioaanhuis.nl zodat ze woensdag weer allemaal lekkere, verse biogroenten, fruit, brood etc kunnen brengen. Scheelt me weer een rondje boodschappen doen.

 

Lunchen aan onze eigen tafel met mijn man en dan is het al weer half 2. Nog anderhalf uur voordat mijn dochtertje uit school komt.

 

Emailen met een mogelijke klant die zijn aandelen wil verkopen, ben ik al 2 jaar mee bezig dus zou mooi zijn als het nu doorging.

 

Begin maken met de nieuwsbrief die er morgen uitgaat.

 

Om 15 uur mijn dochtertje uit school halen en even relaxen met haar. Daarna even sporten, koken en om 19 uur weer achter de pc. Morgen heel vroeg op om om 9 uur in Utrecht te zijn dus ga vanavond alleen nog de nieuwsbrief afmaken en alles klaarleggen voor morgen.

 

Tussendoor natuurlijk mail, twitter, HL, andere fora en korte telefoontjes. Op zich vandaag een redelijk rustige dag. Lekker begin van de week.

 

Tot morgen!

Link naar reactie
  • 0

Gisterenavond nog een nieuwsbrief gemaakt en verstuurd.

 

Vanmorgen om 6 uur op zodat ik om 9 uur bij een klant in Utrecht kon zijn. Gelukkig weinig file en ik was ruim op tijd. Geweldig inspirerende bespreking gehad met allemaal mannen uit het assurantievak met verstand van zaken. Mijn waardering werd positief ontvangen ook al waren ze het niet eens met de waarde ;D maar dat is altijd lastig met 2 partijen. In ieder geval een zeer constructief gesprek gehad en dat was hartstikke leuk.

 

Daarna afgesproken met Ruben van den Oord. Eerst kennismaking, gezellig even wat gedronken en gekletst en een gouden boekentip gekregen: de 4 urige werkweek. Ga m vanavond bestellen.

 

Snel naar huis gereden en Goran even geholpen met wat organisatorische dingen voor de winkel. De nieuwsbrief had effect, behoorlijk wat bestellingen. Mijn dochtertje uit school gehaald en naar haar eerste balletles gebracht. GEWELDIG!! :)

 

Nu zit ik weer achter mijn pc. Ik ben even het overzicht kwijt van wat er ingekocht moet worden door alle bestellingen van vandaag. Dat is vervelend als je nog klein bent, dan zit je te pielen met minimale orders enzo en dan opeens moet je veel bijbestellen. Maar goed, organiseren is mijn sterke kant dus dat komt wel goed.

 

Vanavond ook nog even wat kasten opnieuw inruimen zodat we vaknummers kunnen maken in de kasten (in de hoop dat iemand anders ook kan inpakken als we op vakantie gaan).

 

Topdag want geen nekpijn vandaag!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 301 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.