• 0

Fiscus stelt lastige vragen aan starter: is dit normaal?

Ik heb net mijn 1ste aangifte gedaan met een aanvraag van 500 euro terugbetaling (nog niets verkocht, wel ingekocht)

 

nu krijg ik een brief van een ijvere medewerker van de belastingdienst met kort gezegd twee vragen;;

1. leg uit waarom omzet 0 is

2. stuur kopieen van facturen aaruit de teruggave blijkt.

 

is dit normaal? Of is dit een makkelijke manier van controle zodat de medewerker op hun gat kunnen blijven zitten? Ik word er helemaal triest van de stand van zaken by de belastingsdienst, een 1ste aangifte is meestal negatief....

 

Omdat de 1ste aangifte te laat was, doordat ik niet kon inloggen op de belastingdienst website zonder juist wachtwoord, krijg je een aanslag biljet van 1200 euro? ik zou niet weten waar ze zoeits nu uit de lucht kunnen plukken, te meer omdat ik nog net ben begonnen..... dus hoppa bezwaarschrift indienen....

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

nog even vergeten te melden.

 

in de tussentijd staat die 500 euro ter discussie, ik moet dus de facturen opsturen, daarna twee maanden wachten op de beslissing of je het terugkrijgt? Ik dacht dat dit mijn recht is ipv hangende af van een belsissing van de btw dienst?

 

En wat doet men in de tussentijd? Bedrag wat je betaald hebt aan btw blijven financieren totdat de btw dienst een keer ja zegt? Als dit de stand van zaken in nederland is dan is dit zeeeer bedroevig, cashflow is zeer belangrijk. In mijn geval maar 500 euro, maar als dit 50000 euro zo zijn......?

 

Link naar reactie
  • 1

welkom in ondernemersland waar de fiscus de baas is...

 

Je hebt gewoon gevolg te geven aan de vragen van de fiscus. Zij willen weten waarom je wel BTW terugvraagt, maar niets afdraagt. Daar zijn ze inderdaad erg scherp op, maar ze nemen echt geen 2 maanden om de teruggave vast te stellen.

 

Geef gewoon aan dat je starter bent en dat de voorbelasting betrekking heeft op de aanloopkosten. Stuur de nota's mee en klaar.

 

Zo ook de te late aangifte. Wen er maar aan dat de fiscus in deze niets verkeerd doet en dat het aan jou is om de zaken tijdig in te dienen. Ik begrijp je ergernis ook niet helemaal. Dit hoort nl. gewoon bij ondernemen....

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dit ook alleen als een positief iets, gelijke behandeling van iedere ondernemer. Te laat indienen staat gelijk aan ambtshalve aanslag en iedere ondernemer loopt het risico dat de belastingdienst een controle uit wil voeren.

 

Lastige vragen? Kopie facturen ben je verplicht te administreren dus geen moeite lijkt me. Verder ben je als ondernemer hartstikke in staat om je omzet te verantwoorden. Wees nou maar blij dat er voor jou geen uitzondering wordt gemaakt als starter zijnde of iets dergelijks. Dan krijg je weer het gezeur waarom de een wel een tegemoetkoming krijgt en anderen weer niet.

 

Dus bespaar je de frustratie en doe het gewoon. Zo zal het in de toekomst ook het makkelijkst voor jou gaan. Dus je kan er triest van worden maar ga dan de politiek in en maak een verandering in de stand van zaken.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.