• 0

Als starter een bestaand bedrijf overnemen, of zelf van nul af beginnen?

Beste iedereen,

 

Ik ben samen met mijn moeder bezig met de opzet van een koffiewinkel. Dus waar mensen een kopje koffie kunnen drinken in allerlei soorten en smaken. We hadden een winkeltje op het oog dat we wilden overnemen. De rede voor overname was het feit dat er historiek aanwezig, zodat wij goed cijferwerk kunnen voorleggen aan de bank.

Winkeltje was over te nemen voor een kleine 20000 euro. Wij naar de bank, verhaal voorgelegd. De bank we vrij positief over onze plannen en stelde ons voor om de boel uit te diepen. We zijn er met een boekhouder geweest, jaarverslagen etc opgehaald en bekeken. Hier was maar een woord voor , RAMPZALIG. Er bleek meer als 3/4 weggesmokkeld te zijn, huur en kosten die ze zeker had werden nergens vermeld etc etc. Dus wij zijn hier uiteraard niet mee verder gegaan.

 

Nu zijn we dus verder aan het kijken naar andere overnames. Maar we twijfelen aan een aantal dingen waarvan ik hoop dat jullie ons een beetje een antwoord kunnen geven.

 

Wat vinden jullie van overname vs vanaf nul beginnen. Aangezien we nu dus ook opzoek zijn naar gewoon leegstaande handelspanden. We hebben hiervoor al een aantal afspraken gemaakt. Deze handelspanden liggen op goede tot zeer goed plaatsen in de stad. Laten we zeggen semi A locaties. Huurprijzen zijn tussen de 1500 en 2500 euro per maand.

 

Uiteraard moet er bekeken worden hoeveel wij kunnen omzetten om te kijken of zulke huurprijzen de moeite zijn. Maar gewoon om eens een beetje een beeld te krijgen. Hoe kijken jullie tegen zulke prijzen aan? Is dit interessant aangezien de ligging, of is slechtere locatie met lagere huur interessant. Aangezien voor de horeca ligging belangrijk is schrikken zulke huurprijzen wel enorm af. Ik zou graag jullie meningen en tips horen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Offergelt

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Als overnameadviseur vind ik overname een goede optie ;). Nee, echt. Het voordeel is dat er al e.e.a. staat en je zo een vliegende start kunt maken. In jouw geval heb je toch inventaris nodig. Dat is nieuw best prijzig, dus als je dit via een overname kunt verkrijgen is dat welkom lijkt me. Voordeel is dat het dan toch al voor een (groot) deel is afgeschreven. Bovendien kan je in de onderhandeling melden dat je het er allemaal nog uit moet slopen om de prijs te drukken.

 

Als je het vanaf nul opbouwt, moet je eerst investeren. Ook hier kan je via veilingen (bijv. Troostwijk) een leuke inventaris bijeen sprokkelen. Zeker nu er genoeg geveild wordt. Nadeel is wel dat dit vaak langer duurt en je aanloopverlies groter is.

 

Ik zou daarom overname niet uitsluiten. Let wel op dat je niet teveel betaalt en kijk naar een tent relatief goedkoop is. Uiteraard goed op locatie letten, erg belangrijk bij horeca. Als er overigens viezigheid aan de knikker zit, kan je ook nog overwegen om niet de BV over te nemen, maar alleen de afzonderlijke activa.

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.