• 0

Garantie op producten bij verkoop aan consumenten

Goedendag, ik heb een vraagje over garantie.

 

Ik heb een bedrijfje en verkoop sinds kort (goedkope) horloges (inkoop 5 euro ex btw). Van mijn leverancier krijg ik zeer beperkte garantie op het uurwerk en geen garantie op de rest van het horloge. Ik wil mijn klanten, de consument, dezelfde beperkte garantie geven. Is dit mogelijk of en ik qua wetgeving altijd verplicht garantie te geven?

 

Ik hoop spoedig van iemand te mogen horen.

Groeten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat voor garantie jouw leverancier jou geeft is niet van belang.

Jij dient je klant altijd garantie te geven.

Hoe lang die garantie moet zijn hangt af van het product.

Een product met een inkoop prijs van 5 euro (verkoop 15 euro??) kan je klant natuurlijk niet heel veel van verwachten.

Zou zelf 2 maanden garantie geven op het horloge en eventueel iets langer op het uurwerk als je van je leverancier ook wat langer garantie krijgt.

Vraag is hoeveel mensen voor dergelijke goedkope producten garantie komen claimen.

En degene die dat wel doen kan je best tegemoed komen, kost je immers maar 5 euro als je het horloge in zijn geheel moet vervangen (tenzij je het moet opsturen per post, maar dan wordt de kans nog kleiner dat je klant het terug gaat sturen).

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi, het klopt natuurlijk ook wel dat voor dergelijke goedkope producten niet veel klanten bij me terug zullen komen. En het klopt ook dat ik ze wel tegemoet zou komen hoor. Dat is het probleem niet. Maar ik wil het op papier vast hebben liggen, en daar zit het probleem voor mij. Is het wettelijk mogelijk dat ik bijvoorbeeld, maar twee maanden garantie geef?

 

Naast horloges verkoop ik ook nog andere dingen, bijvoorbeeld grote restpartijen van bepaalde producten. Hier wil ik helemaal geen garantie op geven (behalve bijvoorbeeld een week, zodat de koper er zeker van is dat het geleverde goed is). Is dit ook mogelijk?

 

Waar moet ik dergelijke dingen vastleggen. In de algemene voorwaarden kan bijna niet, omdat ik anders voor elk product een regel in de algemene voorwaarden moet gaan opnemen.

Graag uw advies.

Gr. Paul

Link naar reactie
  • 0

Hoe lang je garantie moet geven weet ik niet.

Weet niet hoe uitgebreid dat soort dingen zijn vastgelegd,

Weet dat je van b.v. een wasmachine mag verwachten dat deze 10 jaar meegaat en dat er voor meer producten dergelijke bepalingen zijn.

 

Om te beginnen van belang dat duidelijk is of je via internet gaat verkopen of in een stenen winkel, kan al veel verschil maken.

 

Bij online verkoop ben je zo en zo al gehouden aan de wet koop op afstand en heeft de consument zo en zo al 2 weken de tijd (regel gaat eerdaags in) om het product retour te sturen en de koop ongedaan te maken.

Link naar reactie
  • 0

je moet wel onderscheid maken tussen garantie en levering van een deugdelijk product. Garantie kun je volgens mij zelfs uitsluiten. Wat je niet kunt uitsluiten is het Burgerlijk Wetboek, in dit geval artikelen 20 tm 25 van boek 7.

 

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en verder.

 

Daarin is bepaald dat je een deugdelijk product moet leveren en zelfs bij een klokje van 15 euro mag een klant verwachten dat het klokje werkt en enige tijd probleemloos meegaat. Treedt er toch een defect op dan kan de consument met een beroep op deze passage van het BW herstel, vervanging of geld terug eisen. Welke termijnen daarin meespelen en welke kosten de consument zelf moet dragen daarin (wegens afschrijving op het product) moet van product tot product bekeken worden.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Overigens kun je natuurlijk algemene voorwaarden opstellen met een bepaalde garantietermijn voor je reguliere verkopen en aanvullende/afwijkende algemene voorwaarden voor restpartijen. Zolang je aan de koper 100% duidelijk maakt welke op de koop van toepassing zijn bijten deze elkaar niet.

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Goedendag, ik heb een vraagje over garantie.

 

Ik heb een bedrijfje en verkoop sinds kort (goedkope) horloges (inkoop 5 euro ex btw). Van mijn leverancier krijg ik zeer beperkte garantie op het uurwerk en geen garantie op de rest van het horloge. Ik wil mijn klanten, de consument, dezelfde beperkte garantie geven. Is dit mogelijk of en ik qua wetgeving altijd verplicht garantie te geven?

Nee, het is niet mogelijk de garantie in te perken. Dit begint er al mee dat je op grond van richtlijn 99/44/EG minimaal 2 jaar garantie moet geven (maar ook zolang als de redelijke levensduur is, wat bij deze horloges waarschijnlijk niet veel langer zal zijn). Deze richtlijn is in boek 7 van het BW geimplementeerd en daar is expliciet opgenomen dat bij consumentenkoop niet ten nadele van de consument van die bepalingen afgeweken kan worden.

 

Overigens hebben we in Nederland er - in mijn ogen helaas - voor gekozen hierbij weer een andere terminologie te gebruiken, namelijk de 'conformiteit', wat zoveel inhoudt dat het product moet voldoen aan wat ervan verwacht mag worden. In België noemen ze dit 'wettelijke garantie'.

Link naar reactie
  • 0

Waarom wil je juist goedkope horloges gaan slijten aan mensen waarvan je al op je klompen

kan aanvoelen dat de levensduur hiervan zeer beperkt is?

Ik denk dat je op den duur alleen maar zeer ontevreden klanten gaat krijgen omdat hun horloge

na een week al het loodje legt.

Gevolg is zeer boze klanten die of hun geld terug willen of een ander horloge willen hebben.

 

Ik heb ooit in een ziekenhuis shop zo'n goedkope horloge gekocht voor 10 Euro

Er werd mij toen duidelijk erbij gezegd dat ik geen aanspraak op garantie kon maken.

De dag erna had mijn horloge al het loodje gelegd en wist ik ook gelijk waarom ik geen garantie kreeg.

Ik had toen terug kunnen gaan en een hoop heibel kunnen maken, maar dat was het me niet waard.

 

Begeef je liever in het iets duurdere segment waarbij je een deugdelijk produkt met garantie

kan leveren. Mijn ervaring met goedkoop is nog altijd duurkoop.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Steven schrijft 2 jaar............

 

Van een computer mag je wel een langere levensduur verwachten dan 2 jaar.

 

De consument heeft dan wel recht op twee jaar garantie, het krijgen daarvan is weer een ander verhaal. Klop maar eens aan bij de rechtbank omdat je geen garantie krijgt op je aankoop van € 15,00.

Link naar reactie
  • 0

Wettelijke garantie voor consumenten (europesche regelgeving) is 2 jaar.

Dat is voor een nieuw product en aan consumenten (eindgebruikers).

 

Die 2 jaar is niet verplicht voor B2B.

 

Daarnaast is van een product te verwachten dat hij zijn normale levensduur meegaat.

Maar dat is bij veel artikelen een rekbaar begrip.

 

Van een horloge mag je toch wel 5 tot 10 jaar verwachten lijkt mij.

De enige manier om je in te dekken is de prijs verhogen en een stapeltje op de plank leggen voor garantie afhandeling.

Dan kun je 2 jaar garantie geven, maar dan moet je wel goed inschatten hoeveel er in 2 jaar kapot gaan.

 

Je bent wat beschermd omdat de kosten van het verhalen van een consumentenrecht veel hoger zijn dan je horloges.

Maar om nou alle klanten op die manier af te handelen, lijkt me geen goed idee voor je naamsbekendheid.

 

Overigens zou je leverancier die in Europa goederen levert ook die 2 jaar garantie moeten geven.

Soms doen ze dat niet en blijft de tussenhandel met de problemen zitten.

www.yodata.nl www.datarecovery.nl

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals!

 

Maak eerst onderscheid tussen garantieplicht (2 jaar) en het leveren van een deugdelijk product (geen vaste termijn) volgens boek 7BW.

 

Het eerste stelt dat binnen 2 jaar gebreken kostenloos verholpen moeten worden.

 

BW7 gaat over de vraag "hoe lang mag ik als consument verwachten dat mijn product probleemloos functioneert"?

 

Bij een wasmachine kan dat 10 jaar zijn. Gaat er dan toch iets kapot wat onder normale omstandigheden binnen die 10 jaar niet kapot had mogen gaan, dan heb je als consument recht op herstel en draag je daarin bij aan de kosten naar evenredigheid van de verstreken bezitstermijn. Dus gaat er iets kapot na 5 jaar en kost herstel 200 euro, dan is 100 euro voor rekening verkoper en 100 voor rekening consument.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Wettelijke garantie voor consumenten (europesche regelgeving) is 2 jaar.

Dat is voor een nieuw product en aan consumenten (eindgebruikers).

De richtlijn geldt voor elke consumentenkoop, ook wanneer het een gebruikt product betreft.

Die 2 jaar is niet verplicht voor B2B.

Jawel, maar het is geen dwingend recht, dus je kunt er van afwijken. Je moet dus expliciet vastleggen hoelang de garantie geldt.

 

Link naar reactie
  • 0

@ StevenK

 

Ik zat te twijfelen over 2e hands producten en ging er van uit dat die 2 jaar garantie daar niet zou gelden.

Als het geen dwingend recht is, dat betekent dus als er niets vastgelegd is dat die 2 jaar altijd geldt.

Duidelijk..

 

Met andere woorden als je iets 2e hands verkoopt en je zegt erbij dat er 1 maand garantie op zit dan kan dat.

www.yodata.nl www.datarecovery.nl

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

@ StevenK

 

Ik zat te twijfelen over 2e hands producten en ging er van uit dat die 2 jaar garantie daar niet zou gelden.

Als het geen dwingend recht is, dat betekent dus als er niets vastgelegd is dat die 2 jaar altijd geldt.

Duidelijk..

 

Met andere woorden als je iets 2e hands verkoopt en je zegt erbij dat er 1 maand garantie op zit dan kan dat.

Die 2 jaar is bij consumentenkoop dwingend recht, net zoals het hele conformiteitsconcept. Wel is het zo dat bij gebruikte artikelen er bij een reparatie of vervanging eerder een rechtvaardiging zal zijn voor een gebruiksvergoeding c.q. bijdrage in de kosten door de consument.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.