• 0

Financierders voor het buitenland

Ik wil graag weten of iemand informatie/tips heeft over financiering van projecten in het buitenland (Ned. Antillen). Nederlandse banken geven geen leningen/hypotheken voor (nog te bouwen) onroerend goed.

We hebben een erg goede ondernemingsplan voor een project met uitstekende perspectieven in de toeristische sector. Weet iemand hoe wij aan mede-investeerders of financierders komen? (Dit is geen verzoek om geld, alleen maar om bruikbare tips, links, contacten, enz).

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

hmm, das een hele rits. Wat voor feedback kregen jullie? Hebben jullie je aanpak veranderd tussen verschillende partijen? Is het mogelijk dat je wat onredelijks vraagt? Of dat het onredelijk over komt?

 

Het is wat moeilijk om je advies te geven zonder wat meer insider informatie, bedenk zelf even hoeveel je op HL wilt vertellen en hoeveel niet.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Thanks.

Ik heb geen moeite mee ons plan te vertellen want we zijn niet bang voor concurrentie ;D

 

Wat wij vragen is niet onredelijk (lening +/- 3 ton euro) maar de risico wordt als hoog beschouwd daar het om onroerend goed in het buitenland gaat. Volgens onze berekeningen beginnen we al het eerste jaar met hoge omzet, dus het project is zeer rendabel (vakantiebungalows en de markt is booming).

Er bestaat vrijwel geen ander aanpak dan het idee goed en duidelijk presenteren en sterke cijfers gebaseerd op historische gegevens en betrouwbare prognoses.

Link naar reactie
  • 0

Even advocaat van de duivel spelen ;):

 

- hoe weet je dat je het eerste jaar veel omzet draait? Garanties?

- het gaat denk ik om een vakantiepark. Wat als de bouw vertraagt? Wat als je geen bouwvergunning krijgt, of die ingetrokken wordt? Wat als er een tropische storm langskomt?

- sterke cijfers op historische gegevens: hoe weet je dat? Vonden je gesprekspartners dat ook? Heb je rekening gehouden met verschillende scenario's (maximale, gemiddelde, en break-even bezettingsgraad verhuur bijv)? Met marketingkosten (adverteren etc.)?

 

Andere vraag: had elke gesprekspartner hetzelfde argument om nee te zeggen?

 

Nog een tip: ik weet niet of die in jouw rijtje staan, maar heb je ook gesproken met bijv een projectontwikkelaar? Of een samenwerkingsverband met bijv Landal Greenparks oid?

 

Heb je met een bank op de Antillen gesproken?

 

Succes,

 

ToC

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hallo advocaat ;D[

 

quote author=toc link=board=15;threadid=2717;start=0#msg21098 date=1062316792]

Even advocaat van de duivel spelen ;):

 

- hoe weet je dat je het eerste jaar veel omzet draait? Garanties?

Bunita: Ja, er is momenteel schrijnend tekort aan dit soort projecten en een jaarlijkse marktgroei van 73%

- het gaat denk ik om een vakantiepark. Wat als de bouw vertraagt? Bunita: dan ga ik achter hun aan met knuppels (grapje); wij hebben een "realistische" bouw-timeframe en alleen van gerenommeerde aannemers offertes aangevraagd.

 

Wat als je geen bouwvergunning krijgt, of die ingetrokken wordt?

Bunita: Niet mogelijk, wij hebben al toezeggingen van desbetreffende afdelingen en lokale politiek. Nogmaals, dit soort projecten worden enorm door de overheid aangemoedigd, maar je moet wel met het kapitaal aankomen lopen.

Wat als er een tropische storm langskomt?

Bunita: Force Majeur, maar daar zijn ook verzekeringen voor.

 

- sterke cijfers op historische gegevens: hoe weet je dat?

Bunita: Gegevens van Ministerie Economische Zaken en Dept. van Toerisme gebaseerd op bezetting van al onze concurrenten over de afgelopen 5 jaar.

Vonden je gesprekspartners dat ook? Heb je rekening gehouden met verschillende scenario's (maximale, gemiddelde, en break-even bezettingsgraad verhuur bijv)? Met marketingkosten (adverteren etc.)?

Bunita: Ja, ja, en uiteraard ja.

Andere vraag: had elke gesprekspartner hetzelfde argument om nee te zeggen?

Bunita: Ja, enige argument -- risico op lange afstand.

Nog een tip: ik weet niet of die in jouw rijtje staan, maar heb je ook gesproken met bijv een projectontwikkelaar? Of een samenwerkingsverband met bijv Landal Greenparks oid?

Bunita: Bedankt voor de tip. Projectontwikkelaars willen geen samenwerking met een kleinschalig project (al gevraagd).

 

Heb je met een bank op de Antillen gesproken?

Bunita: Volgende week, maar als je beseft dat de lokale rentetarieven 9 - 11% tegen een maximale looptijd van 10 jaar is, wordt je niet echt blij. Verschillend met NL, krijg je geen 100% hypotheek, dus we moeten ook een fikse eigen vermogen in steken.

 

Succes,

 

ToC

 

Ik wil niet negatief klinken en ben zeer dankbaar voor de tips! Wij hebben echt heel veel geprobeerd en hulp moet nu echt van een totaal onverwachte hoek komen, vrees ik!

Link naar reactie
  • 0

Misschien in Antilliaanse kringen leningen vragen? Die zijn ook bekend met lokale omstandigheden. Als je 300.000 EUR nodig hebt certificaten uitgeven van 300, 3000 en 30.000 EUR?

 

Ministerie ontwikkelingssamenwerking? Mama Cash? Amerikaanse bank?

 

Ik neem aan dat je niet je hypotheek kunt verhogen op je huis (en je partners ook...). Huis verkopen?

 

Is 300.00 EUR een groot percentage van de totale investering? Hoeveel geld steken jullie er zelf in als ondernemer?

 

Succes,

 

ToC

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hetzelfde probleem met onroerend goed in Polen. De oplossing is een lokale bank of een lokale vestiging van een multinational. Overigens is de lening wel te krijgen maar de voorwaarden zijn wat minder aantrekkelijk. Ik ben overigens op zoek gegaan naar private investors (is ook lastig).

 

Mocht je het voor elkaar krijgen dan ben ik erg benieuwd bij welke bank.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet je voor de financiering van een Antiliaans OG project ook Antiliaanse investeerders of banken hebben. Het lukt je nooit om hier investeerders/financiers te vinden voor een project daar. De locale investeerders/financiers hebben ook locale kennis. Ze hebben een beter beeld van de locale prijzen en de locale marktomstandigheden en kunnen daardoor de risico's beter inschatten.

 

Er zitten overigens nogal wat rijke nederlandse pensionado's op de antillen. Ik weet dat die ook kleine clubjes vormen en op zoek zijn naar een "leuke" bestemming voor hun geld. Die clubjes worden vaak bestierd door de vermogensbeheerders van de plaatselijke banken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik hou jullie ZEKER op de hoogte! En als het complex klaar is, zal ik jullie allemaal uitnodigen om te komen "chillen op de Antillen" in onze mooie bungalowpark De Plantage.

Vandaag in contact gekomen met een instelling die investeerders/partners in NL voor ons gaat zoeken, dus het gaat de goede kant op!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.