• 0

hoe vraag ik mijn eigen faillissement aan? en is dat de beste oplossing voor mij

De vraag klinkt misschien een beetje raar.. je denkt " dat kun je toch vinden op google en forums?"

Nou ik heb al heel wat zitten surfen, bladeren en lezen maar het enige wat ik zie is "ga naar de rechtbank en vraag het aan"

Dan lees ik weer, je moet stukken meenemen, dan lees ik weer, je moet een advocaat dat laten doen.

 

de situatie is als volgt.

 

Ik had een kledingwinkel en die is in het 2e jaar onderuit gegaan. resultaat 65.000 euro schuld ongeveer.

 

Om hier uit te komen heb ik 3x een schuldhulpverlener aangesproken maar kwam er elke keer niet verder mee. Behalve 150 euro intakegesprek en daarna van schuldeisers te horen krijgen dat de beste man helemaal niet met mijn zaak bezig was en zelfs eentje had hem geweigerd maar dat mij niet laten weten.

 

Vervolgens ben ik toen zelf zoveel mogelijk afspraken gaan maken met schuldeisers, vrijwel al mijn inkomsten afgestaan aan betalingen maar het mocht niet baten. Teveel schuldeisers om dat zelf te kunnen overzien. Dus sommigen zijn nu wel blij dat ik betaald heb maar anderen werden weer heel boos dat ik niets betaalde.

 

Dit hele proces is nu zo'n 1.5 jaar bezig en heb ondertussen veel gelezen en gezien. WSNP wil ik dus dan ook NIET in. Dan maar failliet. The lesser evil zullen we maar zeggen. Ik heb er dingen over gelezen hier, reacties van mensen die het hebben meegemaakt, dat faillissement zooooooo slecht nog niet is. Ja ik ben bewust van alle nadelen, maar nogmaals 'the lesser evil' zo zie ik het dan maar. Een zure appel om doorheen te bijten om door te kunnen gaan. Want daar wil ik even bij stil staan.

 

Een ander onderdeel van mijn bedrijfje gaat juist steeds beter. Ik verleen een dienst in de muziek industrie, ik maak ook muziek en ik bewerk muziek. Hiervoor krijg ik gemiddeld per maand 2000 euro binnen alleen al aan binnenlandse opdrachten en nog eens zo'n 1000 tot 2000 gemiddeld aan buitenlandse opdrachten. Afgelopen maanden zelfs 5000 dollar aan 2 muziek bewerkings opdrachten.

 

natuurlijk wil ik met mijn 'werk' doorgaan. en ja dat levert veel meer op dan een vaste baan! Maar al mijn schulden zelf betalen lukt niet want dat is weer nou net te veel! Ik heb allang vrede met mijzelf gesloten dat 'ze' mijn huis mogen verkopen, dat ze mijn inboedel mee mogen nemen alles mag ten einde dat gedoe met die winkel schulden eindelijk eens af te sluiten.

 

Nu wil ik zelf faillissement aanvragen maar WAT is nou de EXACTE procedure. En waarom meld ik dan toch dit hele verhaal..? In de hoop dat er nog ergens een helder brein tevoorschijn getoverd wordt die mij nog iets vertelt waar ik niet aan gedacht heb.

 

Today is the day.. de eerste stappen naar de rechtbank.. maar dan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Faillissement aanvragen is eenvoudig: bij de griffie van de rechtbank is - als het goed is - een formulier beschikbaar, wat ook op rechtspraak.nl te downloaden is: http://www.rechtspraak.nl/NR/rdonlyres/CF160B4B-D3A5-425D-89CE-20C72B102797/0/53236.pdf

 

Hier staat ook bij welke stukken benodigd zijn.

 

Om nu die aanvraag te voorkomen, zou je eens kunnen kijken of als Ruben van den Oord iets voor je kan betekenen.

Link naar reactie
  • 0

Faillissement aanvragen is eenvoudig: bij de griffie van de rechtbank is - als het goed is - een formulier beschikbaar, wat ook op rechtspraak.nl te downloaden is: http://www.rechtspraak.nl/NR/rdonlyres/CF160B4B-D3A5-425D-89CE-20C72B102797/0/53236.pdf

 

Hier staat ook bij welke stukken benodigd zijn.

 

Om nu die aanvraag te voorkomen, zou je eens kunnen kijken of als Ruben van den Oord iets voor je kan betekenen.

 

Super bedankt. Juist de forums en entries van Ruben hebben me mede gemotiveerd om faillissement aan te vragen en uit wsnp te blijven. :)

Link naar reactie
  • 0

Gegeven dat je nog best een aardig inkomen hebt (3500 / maand) weet ikniet of je sowieso je zelf failliet moet laten verklaren.

 

Ik zou proberen met de schuldeisers een akkoord te sluiten. Ook faillissementen zijn geen pretje.

 

Procedure van faillissement is niet zo moeilijk. Je vraagt het aan, de rechtbank wijst het toe en je krijgt een curator die jou aan banden legt. De curator moet betaald worden uit jouw boedel (lees: je inkomsten) dus of dat nou zo geweldig is...

 

Ik raad je aan contact op te nemen met Marco van den Maagdenberg of Ruben van den Oord, die vaker met dit bijltje hakken.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Gegeven dat je nog best een aardig inkomen hebt (3500 / maand) weet ikniet of je sowieso je zelf failliet moet laten verklaren.

 

Ik zou proberen met de schuldeisers een akkoord te sluiten. Ook faillissementen zijn geen pretje.

 

Procedure van faillissement is niet zo moeilijk. Je vraagt het aan, de rechtbank wijst het toe en je krijgt een curator die jou aan banden legt. De curator moet betaald worden uit jouw boedel (lees: je inkomsten) dus of dat nou zo geweldig is...

 

Ik raad je aan contact op te nemen met Marco van den Maagdenberg of Ruben van den Oord, die vaker met dit bijltje hakken.

 

bedankt voor je reactie.

ik heb nu al 1.5 jaar afspraken geprobeerd te maken met schuldeisers maar het lukt echt niet meer. Sowieso gaan de bank en andere schuldeisers beslag leggen op mijn huis. Er zijn er gewoon echt teveel en het wordt alleen maar erger omdat de kosten die veel op de schulden leggen zijn soms tot 300%!! Eneco had een rekening open van 750 euro. werd uiteindelijk 3700 euro!!!

Afspraken maken lukt echt niet meer..

Link naar reactie
  • 0

 

Dit hele proces is nu zo'n 1.5 jaar bezig en heb ondertussen veel gelezen en gezien. WSNP wil ik dus dan ook NIET in. Dan maar failliet.

 

Nu wil ik zelf faillissement aanvragen maar WAT is nou de EXACTE procedure.

 

Ik vraag me af waarom je niet in de WSNP wil? De bedoeling van de schuldsaneringsregeling is om te zorgen dat je van je schulden na drie jaar verlost bent. Je begint dan met een "schone lei" in plaats van dat schuldeisers je aangetekende brieven blijven sturen. Failliet ben je toch.

 

Voor je tweede vraag; daar kun je toch gewoon een curator voor bellen, http://www.insolad.nl/intro

Link naar reactie
  • 1

Foolsgold,

 

We kennen elkaar, ik ken je casus. Heb je al geprobeerd om via een derde een 'oorlogskas' gefinancierd te krijgen? Kun je ergens 20 - 30.000 euro lenen om op die manier je schuldeisers een schikking tegen finale kwijting te bieden?

 

Ik was toen van mening dat je niet failliet hoeft te gaan, en ben die mening nog steeds toegedaan. Maar inmiddels zijn we wel vele maanden verder, en raakt de tijd die je hebt langzaam op. Neem eens contact op met Marco van den Maagdenberg. Die zit niet zo gek ver bij jou vandaan. Kijk eens of het klikt.

 

Maar zoals in alle gevallen: Het meeste werk moet je zelf doen. Je kunt niet je shit bij iemand neerleggen en zeggen: "Los jij dit maar voor me op". Naast dat dit werkelijk onbetaalbaar zou worden, mis je daarin het 'leermoment'. Je moet tijdens die sanering eigenlijk even zo verschrikkelijk diep gaan, dat je dit never nooit meer zal overkomen. Als je dit niet kunt, of wilt, is een faillissement eigenlijk het enige dat jou nog rest.

 

Maar zoals ik al zei: We kennen elkaar, ik weet wat je doet met je muziek, en ik weet dat je goed bent in wat je doet. Zodra jouw curator in de gaten krijgt dat je wel eens veel geld zou kunnen verdienen in de komende 3-5 jaar, zal hij jouw faillissement ten gunste van de schuldeisers wel eens heeeeeeeeeel lang kunnen rekken. En daar zit je ook niet op te wachten. Jij moet NU van je shit af. Als je straks 3 jaar uit die inner circle bent omdat je dat wat je doet niet in loondienst kunt doen, is je carriere voorbij. Probeer na een paar jaar afwezigheid nog maar eens een comeback te maken. Dan zit er allang een andere 17-jarige wizzkid op jouw stoel.

 

Think about it.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

ik weet niet bij welke schuldhulpverlenende instantie je bent geweest, maar kun je niet beter een BBZ-krediet, besluit Bijstand zelfstandigen aanvragen?

Dit is een krediet dat je kunt verkrijgen vanuit je eigen gemeente waarbij je in ieder geval aan de volgende twee voorwaarden dient te voldoen:

1) je kan geen krediet verkrijgen bij een reguliere bank;

2) je bedrijf moet levensvatbaar zijn.

 

de laatste voorwaarde wordt onderzocht door een onafhankelijk onderzoeksbureau aangewezen door je eigen gemeente.

met het eventuele krediet worden je schuldeisers afgekocht door een schuldhulpverlenende instantie en hoef je alleen de maandelijkse aflossing aan de gemeente t.b.v. het krediet te voldoen. de rest van de schulden zijn dan weg, gesaneerd.

 

ik ben namelijk zelf schuldhulpverlener voor ex-ondernmeers en ondernemers.

 

misschien kun je er wat mee. weet ook wel bij wie je moet zijn, maar dat is afhankelijk van in welke provincie je woont.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog even,

 

Friesland www.stichtingsvo.nl , de rest van nederland is het Zuidweg&Partners.

 

Binnen een faillissement zal de curator al het vermoegen ten gelde maken en vervolgens wordt het faillissement beeindig. Je staat dan met schulden en met niets op straat. veelal is het vermogen genoeg om boedekosten etc. te voldoen en krijgen de schuldeisers niets.

Die staan na einde faillissement weer op de soep. in geval van de WSNP wordt het vermogen ook te gelde gemaakt, maar uitbetaald aan de schuldeisers door de bewindvoerder. na drie jaar heb je weliswaar ook geen vermogen meer, maar ben je wel schulden brie. "de schone Lei". Qua inkomen dat je mag behouden is het in beide gevallen hetzelfde. Zie zelf maar wat voor jou het beste is. als schuldhulpverlener zeg ik nee tegen faillissementaanvraag in dit geval.

ook is het zo dat dus na faillissement de schuldeisers weer bij je op de stoep staan. wat ga je dan doen weer faillissement aanvragen? Of dan pas de WSNP? Als je toch je eigen faillissement aanvraagt dan kun je tevens nog omzetting aanvragen naar de wsnp bij je curator.

 

Succes!!

 

 

Link naar reactie
  • 0

onlangs heb ik nog een dwangakkoord gedaan. resultaat met 26.500 euro een 110.000 weggepoetst.

 

Beste Sanneke,

 

Hoewel we waarderen dat je mogelijkheden aandraagt, is Higher Level niet de plaats voor zelfpromotie. Lees even de spelregels.

 

Ik zet het topic even op slot. Foolsgold, laat even weten als je dit topic weer wilt openzetten?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.