Of je nu producten verkoopt of dienst levert, je hebt maar acht tot tien seconden om een indruk achter te laten en een actie te stimuleren. Een overzicht van optimalisatietips voor landingpages, zodat je resultaat behaalt:
Definieer dat ene doel waar je op stuurt.
Het allerbelangrijkste is dat je een doel vaststelt voor je landingpage. Bedenk wat dat ene is dat je wilt dat je bezoekers doen. Bepaal met dat gegeven in je achterhoofd of de pagina precies datgene biedt om het ene doel van de pagina te bereiken.
De beste landingpages sturen bezoekers naar het doen van een specifieke actie: bestellen, aanmelden of aanvragen. Als je doel is om mensen zich aan te laten melden voor je nieuwsbrief, zet dan niet de pagina vol met producten.
Blijf gefocust op je doel, en krijg meer respons
1. Je homepage is géén landingpage
Veel bedrijven sturen hun potentiële klanten vanuit een campagne naar de homepage. Een homepage is ontworpen om meerdere doelgroepen aan te spreken en is daardoor minder effectief dan een doelgerichte landingpage.
[*]Het opzetten van een specifieke en doelgerichte landingpage levert betere resultaten, want dit focust je bezoekers op dat ene doel.
[*]Een aparte pagina geeft je ook nog eens de mogelijkheid bij te houden waar je bezoekers vandaan komen, welke er converteren en daarmee de effectiviteit van je hele campagne te verbeteren.
2. Minder keuzes bieden zet meer bezoekers om in klanten.
Het grootste probleem van de meeste landingpages is, dat elke mogelijke link, elk passend product of ieder beschikbaar aanbod op de pagina wordt gezet. Studies hebben aangetoond dat het beperken van het aantal keuzes zorgt voor een grotere effectiviteit.
Uit onderzoek blijkt dat een landingpage met maar één doel zorgt voor een omzetgroei van 19% uit deze pagina.
[*]Plaats maar één "call-to-action" knop op de pagina. Verwar je bezoeker niet met extra knoppen om je aan te melden voor de nieuwsbrief, of om meer informatie te zien. Zorg dat de bezoeker zijn doel voor ogen houdt.
[*]Voeg niet de volledige menubalk toe aan de pagina. Je bezoekers kunnen altijd nog je site bezoeken voor meer informatie, nadat ze hebben gedaan wat jij wilt.
3. Ontwerp je pagina met maar één kolom.
Tests laten zien dat een paginaopmaak in één kolom beter converteert. Waarom? Omdat een één-kolom layout het oog van de bezoeker stuurt naar waar jij dat wilt. Het oog van de bezoeker gaat van boven naar beneden door de kolom, in plaats van druk rond te springen tussen verschillende kolommen.
[*]Alle illustraties en tekst moeten erop gericht zijn het oog van je bezoeker te leiden naar je enige call-to-action.
[*]Plaats blokjes met gebruikerservaringen en andere ondersteunende content tussen de alineas, maar plaats niets dat geen relatie met je ene doel heeft.
4. Houd je communicatie consistent
Gebruik dezelfde boodschap als die je ook gebruikt om bezoekers naar deze pagina te krijgen, ook in je call to action en het gebruik van grafische elementen op je landingpage.
[*]Gelijksoortige grafische elementen en het gebuikt van dezelfde boodschap houden je bezoekers doelgericht en je blijft op dezelfde toon in gesprek met je klant.
[*]Wees er zeker van dat je vooral gebruik maakt van dezelfde call-to-action als in je advertentie.
5. Plaats je content strategisch op de pagina
[*]Herhaal je boodschap of call-to-action in de kop van de tekst
[*]Plaats een goede beoordeling of concrete resultaten pal naast je call-to-action
[*]Als het gaat om het downloaden van een document, geef mensen een klein uittreksel. Hierdoor weten mensen wat ze gaan downloaden.
[*]Is je pagina zo lang dat je moet scrollen, herhaal je boodschap of call-to-action nog een keer onder de vouwlijn. Deze moet altijd zichtbaar blijven voor je bezoeker.
6. Pas de hoeveelheid content aan aan hetgeen je verkoopt.
Hoe korter de pagina is, hoe beter.... Tenminste, dat dachten we altijd. Onderzoekers hebben uitgevonden dat als een actie van een bezoeker resulteert in hoge kosten, veel risico en een grotere betrokkenheid van de klant, meer tekst beter converteert.
[*]Voor risicoloze beslissingen, zoals het doen van een download, je inschrijven voor een nieuwsbrief, of het aanvragen van een gratis proefproduct is het het beste om je tekst kort en bondig te houden. Ongeveer 250-300 woorden is genoeg.
[*]Voor meer complexe verkopen moet je vertrouwen opwekken en expertise laten zien. Voor dit soort producten is het verstandig om een landingpage in te richten als speciale microsite met meerdere korte pagina's.
7. Verzamel alleen de noodzakelijke gegevens
Maak alles zo makkelijk mogelijk voor je bezoekers en verzamel alleen gegevens die nodig zijn voor het uitvoeren van de opdracht. Zodra ze klant zijn, kun je meer van ze vragen.
[*]Wordt niet hebberig door te vragen naar zaken waar je later mee kunt scoren. Voor bijvoorbeeld het bezorgen van een product is het niet noodzakelijk het telefoonnummer, de geboortedatum, hoe heb je de site gevonden, enz. te vragen.
[*]Probeer formulieren zo kort mogelijk te houden. Experimenteer met alleen het invullen van een naam en e-mail. Dit is eigenlijk het enige dat je nodig hebt om met je klant in contact te komen.
8. Vergeet de "bedankt" pagina niet!
Zodra je potentiele klant heeft gedaan wat jij wilt, geef hem een ander aanbod. Bezoekers die een keuze hebben gemaakt voor jouw bedrijf willen vaak gebruik maken van extra aanbiedingen
[*]Als iemand net iets gedownload heeft, vraag of ze ook interesse hebben in de e-mail nieuwsbrief over handige downloads.
[*]Is er net een product besteld, laat bijpassende items zien. Bijvoorbeeld camera -> batterijen.
Hou het eenvoudig
Als een bezoeker besluit met jou in zee te gaan, maak het dan zo eenvoudig mogelijk. Maak duidelijk wat je aanbiedt en geef je bezoekers waarnaar ze op zoek zijn. Hiermee heb je een grotere kans op goede resultaten.
Wil je een voorbeeld zien van een werkende landingpage?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
moovio.nl
moovio.nl
Bezoekers zover krijgen dat ze doen wat jij wilt.
Of je nu producten verkoopt of dienst levert, je hebt maar acht tot tien seconden om een indruk achter te laten en een actie te stimuleren. Een overzicht van optimalisatietips voor landingpages, zodat je resultaat behaalt:
Definieer dat ene doel waar je op stuurt.
Het allerbelangrijkste is dat je een doel vaststelt voor je landingpage. Bedenk wat dat ene is dat je wilt dat je bezoekers doen. Bepaal met dat gegeven in je achterhoofd of de pagina precies datgene biedt om het ene doel van de pagina te bereiken.
De beste landingpages sturen bezoekers naar het doen van een specifieke actie: bestellen, aanmelden of aanvragen. Als je doel is om mensen zich aan te laten melden voor je nieuwsbrief, zet dan niet de pagina vol met producten.
Blijf gefocust op je doel, en krijg meer respons
1. Je homepage is géén landingpage
Veel bedrijven sturen hun potentiële klanten vanuit een campagne naar de homepage. Een homepage is ontworpen om meerdere doelgroepen aan te spreken en is daardoor minder effectief dan een doelgerichte landingpage.
[*]Het opzetten van een specifieke en doelgerichte landingpage levert betere resultaten, want dit focust je bezoekers op dat ene doel.
[*]Een aparte pagina geeft je ook nog eens de mogelijkheid bij te houden waar je bezoekers vandaan komen, welke er converteren en daarmee de effectiviteit van je hele campagne te verbeteren.
2. Minder keuzes bieden zet meer bezoekers om in klanten.
Het grootste probleem van de meeste landingpages is, dat elke mogelijke link, elk passend product of ieder beschikbaar aanbod op de pagina wordt gezet. Studies hebben aangetoond dat het beperken van het aantal keuzes zorgt voor een grotere effectiviteit.
Uit onderzoek blijkt dat een landingpage met maar één doel zorgt voor een omzetgroei van 19% uit deze pagina.
[*]Plaats maar één "call-to-action" knop op de pagina. Verwar je bezoeker niet met extra knoppen om je aan te melden voor de nieuwsbrief, of om meer informatie te zien. Zorg dat de bezoeker zijn doel voor ogen houdt.
[*]Voeg niet de volledige menubalk toe aan de pagina. Je bezoekers kunnen altijd nog je site bezoeken voor meer informatie, nadat ze hebben gedaan wat jij wilt.
3. Ontwerp je pagina met maar één kolom.
Tests laten zien dat een paginaopmaak in één kolom beter converteert. Waarom? Omdat een één-kolom layout het oog van de bezoeker stuurt naar waar jij dat wilt. Het oog van de bezoeker gaat van boven naar beneden door de kolom, in plaats van druk rond te springen tussen verschillende kolommen.
[*]Alle illustraties en tekst moeten erop gericht zijn het oog van je bezoeker te leiden naar je enige call-to-action.
[*]Plaats blokjes met gebruikerservaringen en andere ondersteunende content tussen de alineas, maar plaats niets dat geen relatie met je ene doel heeft.
4. Houd je communicatie consistent
Gebruik dezelfde boodschap als die je ook gebruikt om bezoekers naar deze pagina te krijgen, ook in je call to action en het gebruik van grafische elementen op je landingpage.
[*]Gelijksoortige grafische elementen en het gebuikt van dezelfde boodschap houden je bezoekers doelgericht en je blijft op dezelfde toon in gesprek met je klant.
[*]Wees er zeker van dat je vooral gebruik maakt van dezelfde call-to-action als in je advertentie.
5. Plaats je content strategisch op de pagina
[*]Herhaal je boodschap of call-to-action in de kop van de tekst
[*]Plaats een goede beoordeling of concrete resultaten pal naast je call-to-action
[*]Als het gaat om het downloaden van een document, geef mensen een klein uittreksel. Hierdoor weten mensen wat ze gaan downloaden.
[*]Is je pagina zo lang dat je moet scrollen, herhaal je boodschap of call-to-action nog een keer onder de vouwlijn. Deze moet altijd zichtbaar blijven voor je bezoeker.
6. Pas de hoeveelheid content aan aan hetgeen je verkoopt.
Hoe korter de pagina is, hoe beter.... Tenminste, dat dachten we altijd. Onderzoekers hebben uitgevonden dat als een actie van een bezoeker resulteert in hoge kosten, veel risico en een grotere betrokkenheid van de klant, meer tekst beter converteert.
[*]Voor risicoloze beslissingen, zoals het doen van een download, je inschrijven voor een nieuwsbrief, of het aanvragen van een gratis proefproduct is het het beste om je tekst kort en bondig te houden. Ongeveer 250-300 woorden is genoeg.
[*]Voor meer complexe verkopen moet je vertrouwen opwekken en expertise laten zien. Voor dit soort producten is het verstandig om een landingpage in te richten als speciale microsite met meerdere korte pagina's.
7. Verzamel alleen de noodzakelijke gegevens
Maak alles zo makkelijk mogelijk voor je bezoekers en verzamel alleen gegevens die nodig zijn voor het uitvoeren van de opdracht. Zodra ze klant zijn, kun je meer van ze vragen.
[*]Wordt niet hebberig door te vragen naar zaken waar je later mee kunt scoren. Voor bijvoorbeeld het bezorgen van een product is het niet noodzakelijk het telefoonnummer, de geboortedatum, hoe heb je de site gevonden, enz. te vragen.
[*]Probeer formulieren zo kort mogelijk te houden. Experimenteer met alleen het invullen van een naam en e-mail. Dit is eigenlijk het enige dat je nodig hebt om met je klant in contact te komen.
8. Vergeet de "bedankt" pagina niet!
Zodra je potentiele klant heeft gedaan wat jij wilt, geef hem een ander aanbod. Bezoekers die een keuze hebben gemaakt voor jouw bedrijf willen vaak gebruik maken van extra aanbiedingen
[*]Als iemand net iets gedownload heeft, vraag of ze ook interesse hebben in de e-mail nieuwsbrief over handige downloads.
[*]Is er net een product besteld, laat bijpassende items zien. Bijvoorbeeld camera -> batterijen.
Hou het eenvoudig
Als een bezoeker besluit met jou in zee te gaan, maak het dan zo eenvoudig mogelijk. Maak duidelijk wat je aanbiedt en geef je bezoekers waarnaar ze op zoek zijn. Hiermee heb je een grotere kans op goede resultaten.
Wil je een voorbeeld zien van een werkende landingpage?
Click hier als je durft!
Dit zie je als je clickt op de link hierboven:
Wordt fan op http://www.facebook.com/moovio.nl
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/21496-maximaal-resultaat-met-goede-landingpages/Aanbevolen berichten
27 antwoorden op deze vraag