• 0

Maximaal resultaat met goede landingpages

Bezoekers zover krijgen dat ze doen wat jij wilt.

Of je nu producten verkoopt of dienst levert, je hebt maar acht tot tien seconden om een indruk achter te laten en een actie te stimuleren. Een overzicht van optimalisatietips voor landingpages, zodat je resultaat behaalt:

 

Definieer dat ene doel waar je op stuurt.

Het allerbelangrijkste is dat je een doel vaststelt voor je landingpage. Bedenk wat dat ene is dat je wilt dat je bezoekers doen. Bepaal met dat gegeven in je achterhoofd of de pagina precies datgene biedt om het ene doel van de pagina te bereiken.

 

De beste landingpages sturen bezoekers naar het doen van een specifieke actie: bestellen, aanmelden of aanvragen. Als je doel is om mensen zich aan te laten melden voor je nieuwsbrief, zet dan niet de pagina vol met producten.

 

Blijf gefocust op je doel, en krijg meer respons

1. Je homepage is géén landingpage

Veel bedrijven sturen hun potentiële klanten vanuit een campagne naar de homepage. Een homepage is ontworpen om meerdere doelgroepen aan te spreken en is daardoor minder effectief dan een doelgerichte landingpage.

 

[*]Het opzetten van een specifieke en doelgerichte landingpage levert betere resultaten, want dit focust je bezoekers op dat ene doel.

[*]Een aparte pagina geeft je ook nog eens de mogelijkheid bij te houden waar je bezoekers vandaan komen, welke er converteren en daarmee de effectiviteit van je hele campagne te verbeteren.

 

2. Minder keuzes bieden zet meer bezoekers om in klanten.

Het grootste probleem van de meeste landingpages is, dat elke mogelijke link, elk passend product of ieder beschikbaar aanbod op de pagina wordt gezet. Studies hebben aangetoond dat het beperken van het aantal keuzes zorgt voor een grotere effectiviteit.

Uit onderzoek blijkt dat een landingpage met maar één doel zorgt voor een omzetgroei van 19% uit deze pagina.

[*]Plaats maar één "call-to-action" knop op de pagina. Verwar je bezoeker niet met extra knoppen om je aan te melden voor de nieuwsbrief, of om meer informatie te zien. Zorg dat de bezoeker zijn doel voor ogen houdt.

[*]Voeg niet de volledige menubalk toe aan de pagina. Je bezoekers kunnen altijd nog je site bezoeken voor meer informatie, nadat ze hebben gedaan wat jij wilt.

 

3. Ontwerp je pagina met maar één kolom.

Tests laten zien dat een paginaopmaak in één kolom beter converteert. Waarom? Omdat een één-kolom layout het oog van de bezoeker stuurt naar waar jij dat wilt. Het oog van de bezoeker gaat van boven naar beneden door de kolom, in plaats van druk rond te springen tussen verschillende kolommen.

[*]Alle illustraties en tekst moeten erop gericht zijn het oog van je bezoeker te leiden naar je enige call-to-action.

[*]Plaats blokjes met gebruikerservaringen en andere ondersteunende content tussen de alineas, maar plaats niets dat geen relatie met je ene doel heeft.

 

4. Houd je communicatie consistent

Gebruik dezelfde boodschap als die je ook gebruikt om bezoekers naar deze pagina te krijgen, ook in je call to action en het gebruik van grafische elementen op je landingpage.

[*]Gelijksoortige grafische elementen en het gebuikt van dezelfde boodschap houden je bezoekers doelgericht en je blijft op dezelfde toon in gesprek met je klant.

[*]Wees er zeker van dat je vooral gebruik maakt van dezelfde call-to-action als in je advertentie.

 

5. Plaats je content strategisch op de pagina

[*]Herhaal je boodschap of call-to-action in de kop van de tekst

[*]Plaats een goede beoordeling of concrete resultaten pal naast je call-to-action

[*]Als het gaat om het downloaden van een document, geef mensen een klein uittreksel. Hierdoor weten mensen wat ze gaan downloaden.

[*]Is je pagina zo lang dat je moet scrollen, herhaal je boodschap of call-to-action nog een keer onder de vouwlijn. Deze moet altijd zichtbaar blijven voor je bezoeker.

 

6. Pas de hoeveelheid content aan aan hetgeen je verkoopt.

Hoe korter de pagina is, hoe beter.... Tenminste, dat dachten we altijd. Onderzoekers hebben uitgevonden dat als een actie van een bezoeker resulteert in hoge kosten, veel risico en een grotere betrokkenheid van de klant, meer tekst beter converteert.

[*]Voor risicoloze beslissingen, zoals het doen van een download, je inschrijven voor een nieuwsbrief, of het aanvragen van een gratis proefproduct is het het beste om je tekst kort en bondig te houden. Ongeveer 250-300 woorden is genoeg.

[*]Voor meer complexe verkopen moet je vertrouwen opwekken en expertise laten zien. Voor dit soort producten is het verstandig om een landingpage in te richten als speciale microsite met meerdere korte pagina's.

 

7. Verzamel alleen de noodzakelijke gegevens

Maak alles zo makkelijk mogelijk voor je bezoekers en verzamel alleen gegevens die nodig zijn voor het uitvoeren van de opdracht. Zodra ze klant zijn, kun je meer van ze vragen.

[*]Wordt niet hebberig door te vragen naar zaken waar je later mee kunt scoren. Voor bijvoorbeeld het bezorgen van een product is het niet noodzakelijk het telefoonnummer, de geboortedatum, hoe heb je de site gevonden, enz. te vragen.

[*]Probeer formulieren zo kort mogelijk te houden. Experimenteer met alleen het invullen van een naam en e-mail. Dit is eigenlijk het enige dat je nodig hebt om met je klant in contact te komen.

 

8. Vergeet de "bedankt" pagina niet!

Zodra je potentiele klant heeft gedaan wat jij wilt, geef hem een ander aanbod. Bezoekers die een keuze hebben gemaakt voor jouw bedrijf willen vaak gebruik maken van extra aanbiedingen

[*]Als iemand net iets gedownload heeft, vraag of ze ook interesse hebben in de e-mail nieuwsbrief over handige downloads.

[*]Is er net een product besteld, laat bijpassende items zien. Bijvoorbeeld camera -> batterijen.

 

Hou het eenvoudig

Als een bezoeker besluit met jou in zee te gaan, maak het dan zo eenvoudig mogelijk. Maak duidelijk wat je aanbiedt en geef je bezoekers waarnaar ze op zoek zijn. Hiermee heb je een grotere kans op goede resultaten.

 

Wil je een voorbeeld zien van een werkende landingpage?

Click hier als je durft!

 

Dit zie je als je clickt op de link hierboven:

preview.png

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

9. Stop nooit met het verbeteren van je landing page

 

Blijf nieuwe dingen proberen om het conversie percentage omhoog te brengen; je zult versteld staan van de invloed die, ogenschijnlijke, kleine veranderingen kunnen hebben op de hoeveelheid conversies. En deze veranderingen zijn niet altijd rationeel te verklaren; blijf proberen en vergelijk de behaalde resultaten (Google's Website Optimizer is hier erg handig voor).

 

PS Goed en helder verhaal!

Snaphour - Online afspraken- en agendabeheer

ChillyOrange Web properties that get the job done - Unieke professionele website + CMS = 449 euro

Link naar reactie
  • 0

9. Stop nooit met het verbeteren van je landing page

 

Blijf nieuwe dingen proberen om het conversie percentage omhoog te brengen; je zult versteld staan van de invloed die, ogenschijnlijke, kleine veranderingen kunnen hebben op de hoeveelheid conversies. En deze veranderingen zijn niet altijd rationeel te verklaren; blijf proberen en vergelijk de behaalde resultaten (Google's Website Optimizer is hier erg handig voor).

 

PS Goed en helder verhaal!

 

Prima aanvulling. Blij mee! ;)

Link naar reactie
  • 0

die zogenaamde klanten die je proberen te overtuigen hoe geweldig je product wel niet is.

 

Het is natuurlijk niet de bedoeling zelf wat klanten te verzinnen. ;)

 

Het leuke aan landing pages is dat je er goed mee kunt testen, zeker als je Google Adwords gebruikt. Google biedt namelijk een gratis tool waarmee je tests kunt doen met verschillende layouts, teksten en foto's. Je leest er meer over op https://www.google.com/analytics/siteopt/splash?hl=nl

 

Werken de testimonials niet voor jouw site, laat je ze er af. Werken ze wel, kun je gaan fine-tunen welke testimonial het beste converteert.

 

Mooie baan heb ik hè?! ;D

Link naar reactie
  • 0

Wat veel internet ondernemers vergeten mbt landingspagina's is dat ze vergeten om een interne link naar deze pagina te maken.

 

Landingspagina's zijn makkelijk te optimaliseren voor een bepaald keyword maar wanneer er geen interne link naartoe verwijsd heeft het een nadeel ten opzichte van pagina's van concurrenten.

 

Mijn tip voor landingspagina's: Zorg dat ze intern gelinkt zijn

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Landingspagina's zijn makkelijk te optimaliseren voor een bepaald keyword maar wanneer er geen interne link naartoe verwijsd heeft het een nadeel ten opzichte van pagina's van concurrenten.

 

Danny, ik denk dat we een ander beeld bij het begrip "landingpage" hebben.

Zo zie ik het:

 

Landingpages: pagina's gekoppeld aan een reclamecampagne (Adwords, banners, enz.) die ervoor zorgen dat je bezoeker klant wordt.

 

Keywordpagina's: extra pagina's die gemaakt worden om een betere positie in zoekmachines te krijgen.

 

Je zou kunnen zeggen dat keywordpagina's de landingpage voor bezoekers uit onbetaalde resultaten van zoekmachines zijn. Dit brengt andere uitdagingen met zich mee dan waar mijn post over gaat. Deze bijdrage is puur gericht op binnenkomst vanuit een advertentie.

 

Link naar reactie
  • 0

die zogenaamde klanten die je proberen te overtuigen hoe geweldig je product wel niet is.

 

Het is natuurlijk niet de bedoeling zelf wat klanten te verzinnen. ;)

 

Het leuke aan landing pages is dat je er goed mee kunt testen, zeker als je Google Adwords gebruikt. Google biedt namelijk een gratis tool waarmee je tests kunt doen met verschillende layouts, teksten en foto's. Je leest er meer over op https://www.google.com/analytics/siteopt/splash?hl=nl

 

Werken de testimonials niet voor jouw site, laat je ze er af. Werken ze wel, kun je gaan fine-tunen welke testimonial het beste converteert.

 

Mooie baan heb ik hè?! ;D

 

Nee ik bedoel ook dat zulke testimonials bij mij een beetje nep over komen. Maar hey als het werkt, werkt het.

Link naar reactie
  • 0

en 11. concentreer je op rendabele producten en ga niet al je energie stoppen in het maken van landingpages voor producten die niet of zelden verkopen. Ga voor de top 10 producten en maak daar de perfecte landingpage voor en probeer ook uit wat goed werkt. Voor andere producten kun je dan je learnings daaruit meenemen en een niet 100% optimale maar wel goede en snelle landingpage bouwen

Link naar reactie
  • 0

danny, das een mooi verhaal maar kun je me eens uitleggen wat je bedoelt? ben maar een leek....

waar plaats ik die interne link dan? op een eigen website? ???

 

Een intene link plaats je bijvoorbeeld op de homepage van je website naar bijvoorbeeld een productpagina binnen je website (een dieper gelegen pagina dus)

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad een goede beschrijving hoe de landingspagina eruit zou moeten zien. Goede tips en tricks. Chapeau.

 

Zoals Danny al aangeeft hoe komen mensen nu bij die landingspage. Via SEO (back links en RealSEO coding), of via SEA (betaalde advertenties), via WEB 2.0 (twitter, linkedin, hyves, ...), via je Blog, Affiliates, ....

lijkt me nuttig om hier een nieuw discussipunt over te starten.

 

Ht vakgebied internet marketing is breed en waanzinnig interessant voor het opbouwen van een online business voor ZZP'rs en MKB!

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad een goede beschrijving hoe de landingspagina eruit zou moeten zien. Goede tips en tricks. Chapeau.

 

Zoals Danny al aangeeft hoe komen mensen nu bij die landingspage. Via SEO (back links en RealSEO coding), of via SEA (betaalde advertenties), via WEB 2.0 (twitter, linkedin, hyves, ...), via je Blog, Affiliates, ....

lijkt me nuttig om hier een nieuw discussipunt over te starten.

 

Ht vakgebied internet marketing is breed en waanzinnig interessant voor het opbouwen van een online business voor ZZP'rs en MKB!

Het is inderdaad zeer breed, maar naar mijn mening zijn niet alle mogelijkheden interessant genoeg om daar kostbare tijd aan te besteden. De volgende 3 opties kunnen dat wel zijn:

 

1. De natuurlijke resultaten van Google (andere zoekmachines zijn eigenlijk niet zo interessant). De bezoekers komen via een gratis kanaal, en wie op zoek is naar een product/dienst heeft in de meeste gevallen de bedoeling op tot aankoop/afname te gaan. Hier kan men gemakkelijk topposities behalen op trefwoorden in combinatie.

 

2. Google Adwords. De kosten voor deze dienst kan goedkoop tot vrij hoog zijn, en ook hier geldt het dat de mensen de dienst gebruiken om achteraf ook daadwerkelijk 'iets' aan te schaffen/ af te nemen. Het grootste nadeel is dat iedereen op hetzelfde trefwoord(en) kan bieden, zodat sommige woorden veel te duur worden. Maar dit is zeker ook een aanrader.

 

3. Affiliate marketing: Hier moet je rekening houden met dat uitgevers (de webmasters) beslissen of ze je product willen promoten of niet. Waar kijkt de uitgever naar? Het uit te betalen bedrag per actie (klik, lead, verkoop), de landingspagina, of er niet vals gespeeld wordt door bezoekers op te roepen via telefoon te bestellen, en andere kleinere zaken.

Als bedrijf kan je beter per lead of verkoop uitbetalen, omdat per klik vaak tot fraude leidt (dit is enkel mijn mening!).

Nu kan je 1 Euro per lead of verkoop aanbieden, maar als de concurrentie 10 Euro uitbetaalt krijg je geen of weinig aandacht. Hier zit je dus ook weer met een soort veiling, zoals je dat bij Adwords ziet. Er is een setupprijs, maar dit kan vrij goed werken voor bepaalde onderwerpen.

 

De rest vind ik min of meer tijdverlies, omdat bezoekers daar meestal per toeval op komen en niet zozeer omdat ze daarnaar op zoek zijn. zolang het laatste niet aanwezig is, moet men daar geen kostbare tijd aan besteden, is mijn gedacht. ;)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De rest vind ik min of meer tijdverlies, omdat bezoekers daar meestal per toeval op komen en niet zozeer omdat ze daarnaar op zoek zijn. zolang het laatste niet aanwezig is, moet men daar geen kostbare tijd aan besteden, is mijn gedacht. ;)

 

Je vergeet google/images. Relatief veel bezoekers voor mij en nog waardevol ook.

Vraagt alleen een andere aanpak

Link naar reactie
  • 0

De rest vind ik min of meer tijdverlies, omdat bezoekers daar meestal per toeval op komen en niet zozeer omdat ze daarnaar op zoek zijn. zolang het laatste niet aanwezig is, moet men daar geen kostbare tijd aan besteden, is mijn gedacht. ;)

 

Je vergeet google/images. Relatief veel bezoekers voor mij en nog waardevol ook.

Vraagt alleen een andere aanpak

Dit kan inderdaad interessant zijn voor producten en bepaalde diensten. Men moet enkel rekening houden met het gebruik van dataverkeer, zodat men niet plots met extra kosten zit.

Maar Google blijft de top op gebied van verkopen realiseren.

Ook affiliate marketing is voor een groot deel afhankelijk van Google, want die bezoekers moeten toch ergens van komen. :)

Link naar reactie
  • 0

Wat ik meer bedoel is het volgende:

 

Je kunt natuurlijk gewoon zoeken via google.

Vooral als je zoekt op producten kan zoeken via google - afbeeldingen interessant zijn.

Mensen kijken naar de foto, en vinden je door de kwaliteit van de foto.

 

Zoek je bijvoorbeeld een loopwagen van een bepaald merk dan kom je bij de shop van ManonGJ uit (greenjump) met een mooie foto op de eerste plaats.

 

Is het zoekresultaat van de foto afhankelijk van het organische zoekresultaat of heeft google daarvoor een ander algoritme gebaseerd op de ALT-tags van de afbeelding, en overige relevante gegevens en content van de betreffende pagina?

 

Zelf merk ik als gezegd dat er een aantal foto's op mijn site staan die op 1in google komen en me via google/images redelijk wat relevante/geinteresseerde bezoekers opleveren.

 

Moet je landingspagina's (als google de rankings apart berekend) scheiden in een landingspagina vanuit orgnic results en een geoptimaliseerde pagina voor afbeeldingen of gaat dat te ver?

 

Ben benieuwd wie een goed antwoord op de vragen heeft.

Frans

 

Edit: het grappige van de link is namelijk dat manon zowel in organic als images op 1 en 2 staat, maar dat een zekere Japsnoet.be op 3 staat bij images maar niet bij de eerste 20 van organic.

Ergens zit er dus verschil in en welke mogelijkheden biedt dat?

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om 2 verschillende resultaten. Voor de afbeeldingen gedeelte gebruikt Google een andere technologie, dat de inhoud van foto's kan herkennen. Maar dit kan volgens mij enkel in samenwerking met de volgende punten:

- tag

- benaming

- inhoud van de pagina

 

Link naar reactie
  • 0

Tevens kijkt Google naar of het plaatje uniek is of dat het plaatje ook op een x aantal andere sites staat. Hoe unieker het plaatje (zelfgemaakt werkt altijd het best!) hoe hoger hij in de resultaten staat.

Ook merk ik dat plaatjes met hogere resoluties favoriet zijn bij Google.

 

Verder ben ik er nog niet helemaal uit, ik sta zelf met één van mijn sites op nummer 1 bij Google Images bij een zeer vaak gegooglede term -een spelconsole-, maar mijn site heeft op zich niet zo heel veel te maken met die term. Kortom; hoop extra traffic, weinig extra klanten.

Link naar reactie
  • 0

Gaan we hier even off-topic... ;D

 

 

Quote van http://searchenginewatch.com/3624327

 

Image Optimization Tips

The panelists offered the following tips for optimizing images for search engines:

 

Image originality. The panelists agree that there is a special advantage to taking original photos, even if you are a retailer who already receives photos elsewhere such as from a manufacturer. "The more control you have over the images on your site the better." says Evans. "You can brand them with your logo, url or trademark. It also allows you as the retailer to present the product in the best possible way that will convert with your own audience, not to mention allowing you to present the features in a different way than other competitors.

 

Image quality. Start off with good quality pictures, and make necessary resolution adjustments between your full size images and your thumbnails. Smith mentions that pictures with good contrast tend to work better. "When they're reduced down to the thumbnail size, stronger contrast is needed to better discern image, which will lead to more people clicking and linking to image." he says.

 

Image formatting. Thurow advises saving photos as JPG files, and other graphic image types as GIFs "Search engines are going to interpret a GIF as a standard graphic image with 256 colors," Thurow said, "and JPGs as photos (because photos have millions of colors." says said Shari Thurow, Webmaster and Marketing Director at Grantastic Designs, Inc..

 

Image naming. "Make the image names of your files match what is actually represented in the file," says Thurow. "The image name will appear beneath the graphic image in search results. It helps to communicate to searchers that they are viewing the desired graphic image. "Do NOT expect your photo editing program's default settings to give you optimized file names," she continued. "Default names communicate nothing to the search engines on their own. Make sure to set up your own file naming structure in advance."

 

Tagging - More content is "King" It's a given to make sure that your images match the actual products and keywords you place in there, along with ample descriptions of what you're featuring. But you should also take full advantage of the many special contextual tags for social sites with image search. Not only are image names given more weight than regular search results, but you can also add special tags such as captions, comments, cross-grouping, location, and themes.

 

Expand audience base. Be broad in your subject matter. Image search is not just for retailers directly reaching customers. "There are all sorts of innovative ways you can get people interested in your company and hence build up traffic and conversions. For example, factories might show steps in product manufactures, hotels might show furniture & decorative art in addition to details on their rooms, and restaurants might show picturesque views or special event rooms."

 

Optimize the page with the image. Optimize the page the image appears on can be just as important as optimizing the image itself. "Optimizing the actual page for contextual search improves graphic images search," Thurow added. "Search engines also look at text surrounding a graphic image to determine relevancy." says Thurow. "Text within the anchor tag and next to anchor text is especially going to influence image-search rankings," said Thurow. "If you can reasonably put labels and captions on key graphic images, try and do so."

 

File organization. Both Evans and Thurow mentioned of crucial importance is creating an image folder on your web server space that's accessible to the search engines. "Do not robots exclude your graphic images directory or limit search engine access to graphic-image files." says Thurow. Another big mistake people make is putting their 'click to see larger image' inside of a JavaScript link. When you do that, you are limiting search engines' access to that image file."

 

Usability is "Queen". According to Thurow, usability is very important in image search optimization. "It's one thing for a graphic image to show up at the top of image search results," she said. "It's another thing to get people to click on the link to the image and go to your site. Writing alternative text (which shows up in Google Image search results) that is keyword stuffed is not going to inspire people to click on the link in that image to your site." Smith also added that sometimes adding a not directly onto a region of a photo can invite users to comment and participate."

 

Freshness. Smith recommends that if you're targeting high popularity keywords, try experimenting with re-uploading your pix, since image freshness is a contextual clue for the search engines and might affect relevancy.

 

Nog een theorie van mijn kant: Link met een thumbnail en een tekst-link naar het grote plaatje. Geeft de thumbnail dezelfde tekst in de ALT als beide anchors in de TITLE hebben en in de linktekst staat.

 

voorbeeld:

 

Superman redt Loïs

Superman redt Loïs

 

Link naar reactie
  • 0

Frans, dat is zeker een interessante vraag.

 

Volgens is niet het belangrijkste waar je bezoeker vandaan komt, maar waarvoor.

Komen ze uit images om te kopen, dan zal een duidelijke en op conversie gerichte landingspagina (met een goede foto van het product) ook voor Google Images werken.

 

Komt het gros om je mooie foto waar je hard voor hebt gewerkt te cut&pasten, is een high-res een mooi gebaar in het kader van maatschappelijk-verantwoord ondernemen :D

 

Kun je met je analysesoftware achterhalen of de "imagers" op je site ook kopers worden?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg de sch**t van landingspagina's. Voor mijn website kan ik niet echt een landingspagina maken zoals hier besvhreven, maar maar een complete pagina. Google Adwords blijft maar een kwaliteitsscore van 4 op 10 geven >:( Wat ik ook verander!

 

Zoekwoorden komen voor in advertentietekst en op de landingspagina in keywords / titel / description en algemene tekst.

 

Echt een geval voor het "grote klote draadje".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.