• 0

BV EN EMZ

LS,

 

Het is altijd EMZ naar BV maar wat als je je lopende EMZ wilt behouden en samen met een (nieuwe) partner een BV (risico) wil opzetten MET BEHOUD VAN je eigen EMZ?

 

Dit tevens in relatie met de wijzigingen qua rechtsvormen op dit vlak zover van toepassing.

 

Weet iemand hier meer over te vertellen of ideeen over?

 

Mvg,

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uren criteria EMZ versus omzet (verwachting) BV dit in combinatie met min. DGA loon m.b.t. aantal uren (stel 50%)

 

Moeten er onderling (tussen BV en EMZ) contracten worden opgesteld t.b.v. belastingdienst acceptatie?

 

Mogelijk andere aandachtspunten mij onbekend waar rekening mee gehouden moet worden?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Panic

 

urencriterium is duidelijk: 1.225 en meer en meer dan 50% van de tijd in de EMZ. Uren voor de BV tellen niet mee uiteraard voor de 1.225.

 

gebruikelijk loon kun je evt. op deeltijdbasis verlagen naar 20K of 50% van 70% van een marktconform salaris als dat hoger is.

 

Wat zou je tussen de BV en de EMZ schriftelijk overeen willen komen?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat is een beginsel om voordeel in de (internationale) handel onderling (in eigen bezit) te voorkomen.

Belastingdienst kan daar een 'commercieel' tarief tegenover zetten. Toch?

 

Indien er werkzaamheden via EMZ verlopen en apart daarvan werkzaamheden via BV (scheiding van klanten waarvoor gewerkt wordt b.v.) waarbij de rechtspersoon van EMZ niet (goedkoop!) wordt ingehuurd door de BV dan is dit toch niet van toepassing?

 

Het gaat mij meer om beeldvorming.

1. kan belastingdienst stellen dat er geen EMZ is?

2. kan belastingdienst min. dga salaris opleggen indien 1. van toepassing?

 

Overige relevante (mij dus niet bekende) zaken.

 

Groet,

Paul

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi paul

 

ja, at arms length kennen we echter ook gewoon in NL tussen een BV en diens DGA of verbonden BV's onderling.

 

Als de BV jouw EMZ inhuurt, dan zal dat dus zakelijk moeten gaan qua tarief. Als jouw EMZ alleen maar aan de BV diensten levert, dan kan de fiscus inderdaad stellen dat er geen sprake is van een EMZ.

 

Min DGA loon leggen ze sowieso op. Wel of geen EMZ!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hee Paul,

 

Je geeft mondjesmaat informatie en ieder stukje informatie verandert een passend antwoord. Dus je vraagt je eerst af of een contract tussen de EMZ en de BV moet worden gevormd en verteld later dat ze geen handel over en weer drijven?

 

Ik snap er vrij weinig meer van dus kan je het totale plaatje eens vormen?

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ryan,

 

Ik zelf krijg vragen n.a.v. de beantwoording. Dus vandaar dat dat per keer gebeurd.

Zal poging tot uitleg doen.

 

EMZ ca 10 jaar. Werk al een tijdje samen met, maar ook voor een ander bedrijf (bv) naast alle overige (directe) klanten viaEMZ. Willen nu samenwerking concretiseren, dus samen als personen onder 1 bedrijf naar buiten treden (bekendheid) en dit via een BV vormgeven (vanwege risico prive).

Wil (voorlopig) via EMZ deel van de huidige activiteiten behouden (met natuurlijk de voordelen) daarbij ook activiteiten samen met partner via de BV verrichten (met in beginsel - omzet) alleen maar nadelen (kosten). Uiteraard is het de bedoeling dat dit veranderd.

 

Dacht alleen aan urencriteria, maar toen jij met artikel 8b lid 2 kwam veranderde dat voor mij de zaak. Door activiteiten gescheiden te houden lijkt mij de constructie mogelijk.

 

Groet,

Paul

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.