• 0

Hoe een innovatief tegenwicht bieden aan internetdrukkers?

Ik ben een 48-jarige graficus die het grootste deel van het grafische wereldje wel heeft gezien. Na de grafische MTS in Eindhoven (destijds '80-'84 helaas het hoogste niveau) heb ik bedrijfsmatig intake-gesprekken gevoerd om wensen van klanten te vertalen naar een stukje drukwerk, ik heb fotografie en copywriting gedaan, alles verwerkt middels DTP, films/platen gemaakt. gedrukt, afgewerkt, verpakt en bij de klant bezorgd. Kortom: van idee tot kant-en-klaar product. Daarnaast heb ik nog een tiental jaren een weekblad uitgegeven: weer teksten geschreven (jounalistiek), persfotografie, advertentieacquisitie (contacten gehad met honderden middenstanders), opmaak, rotatie-pers instellen tot en met het regelen van de bezorging.

 

Inmiddels heb ik een kleine drukkerij annex copyshop in Limburg. Mijn core-business ligt nu meer richting de particuliere markt, waardoor mijn bedrijf erg "consumenten-vertrouwen-gevoelig" is. Ik werd, net zoals velen, verrast door de economische crisis en hoewel ik me bewust ben van het feit dat op de zakelijke markt ook niet alles koek en ei is, weet ik zeker dat er, indien je innovatief bent en meedenkt, nog best een markt open ligt.

 

Op dit moment kijk ik met enige argwaan naar de internet-drukkers. Enerzijds maak ik er gebruik van voor mijn zakelijke klanten vanwege de lage prijzen, anderzijds nemen ze natuurlijk een stuk omzet weg. Ondanks dat denk ik dat innovatie

niets te maken heeft met het bieden van de laagste prijs, integendeel.

 

Ik merk door contacten via mijn bedrijf dat de relatie tussen bedrijfsmatige klanten en internet-drukkers vaak misloopt omdat ondernemers niet in staat zijn om een bestand, bestemd om te komen tot een stukje drukwerk (veelal PDF), te uploaden dat aan hun eigen verwachtingen èn aan die van de internet-drukker voldoet. Het resultaat kan dan variëren van een stukje onvrede tot een product dat totaal onbruikbaar is.

 

Ondanks de verhalen van deze ondernemers kan ik deze onvrede niet geheel vertalen naar een echt "gat in de markt".

 

Ik ben me ervan bewust dat niet iedereen zin en tijd heeft om hier uitvoerig op in te gaan, maar ik ben dankbaar voor iedere reactie!

 

 

mod-edit : Vragen verwijderd en titel aangepast.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Hub,

 

Allereerst welkom op dit forum. Hoewel we een uitgebreide openingspost zeer waarderen (zo leer je tenminste iemand kennen), wil ik je toch vragen de volgende keer je post anders te formuleren. Je vraagstelling onderaan je post lijkt erg op een semi-marktonderzoek, en dat willen we eerlijk gezegd graag buiten het forum houden. Vandaar dat ik je vragen heb verwijderd, en de titel heb aangepast.

 

Ik weet zeker dat de forumleden je graag willen helpen. Wil jij ze dan voortaan op weg helpen met een heldere vraagstelling?

 

Veel plezier verder op het forum.

 

Ruben van den Oord

Administrator

 

Link naar reactie
  • 0

Het leuke aan jouw topic, Beste Hub (welkom hier!) is, dat ik jouw verhaal wel herken. In mijn kennissenkring bevindt zich een ondernemersechtpaar, wat geheel op eigen kompas de markt van drukkerij en copyservice tegemoet treedt. Zij hebben het echt druk op een succesvolle manier en dat puur door een combinatie van vakmanschap, persoonlijke aandacht, goede prijsstelling (inderdaad is prijs slechts één van de vele koopmotieven) en innovatie. Denk bij dat laatste aan bijzondere wensen van klanten voor een bruiloft- of geboortekaartje of een leuk bedrukt artikel als gadget. Het succes is vooral te danken aan de manier waarop ze persoonlijke relaties weten te verstevigen. Dat is al één factor die bij internetbedrijven ontbreekt, even die aandacht met een kopje koffie en daarbij een prestatie leveren waar de klant tevreden mee is.

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

ik verwacht dat door de digitalisering en kwaliteit printers , het belang van drukkers gaat afnemen. waarom zou je nog een drukker nodig hebben als je zelf alle apperatuur in huis hebt. ik zie het bij ons zelf:

 

vroeger nu

tekening naar drukker printen op eigen a0 printer

reklame borden op papier afdrukken op groot formaat

 

 

 

Patrick remkes

systeemplafond webshop www.systeemplafond.nu

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je de meerwaarde vooral moet zoeken in expertise.

 

Concurreren op prijs met de 'internetdrukkers' is niet interessant, die moeten het vooral hebben van grote aantallen batches waarbij het hele proces bijna als een lopende band kan werken. Uiteraard is er een aardig grote groep die weet (of denkt te weten) wat hij precies wil, en vervolgens op prijs selecteert - doe je weinig aan.

 

De mensen die gaan voor ondersteuning en kwaliteit zijn interessanter, die zijn denk ik best te benaderen met een wat persoonlijker aanpak waarbij ze diverse materialen en technieken als voorbeeld kunnen bekijken, en een advies krijgen over wat voor hen het meest geschikt is. Of zelfs advies aan de creatieve kant.

Link naar reactie
  • 0

Beste Hub,

 

Ik begrijp je situatie, ik ben zelf ooit als handzetter begonnen, lithograaf geweest, airbrusch artist geweest, photoshop specialist en uiteindelijk in een digitale drukkerij terecht gekomen waarin men werkte met de chromapress en indigo, voor jou wel bekend.

 

Ik wil je niet ontmoedigen maar de grafische wereld is uitgehold door ongeschoolde computerfreaks… Helaas is vakkennis niet meer van deze tijd in de grafische sector tenzij je gespecialiseerd bent in een bepaalde richting zoals het produceren van kunstboeken, waarde papieren en ander speciaal drukwerk. Digitaaldrukwerk ziet er goed uit en is relatief goedkoop. Ik ben het met je eens dat webwinkels vaak te onpersoonlijk zijn om daadwerkelijk zaken mee te willen doen. Maar het is helaas een feit dat voor het ‘eenvoudige’ werk en kleine oplagen je vaker goedkoper uit bent via het web.

 

Ik ken een bedrijf in het westen van het land die echter een zeer goede balans heeft gevonden tussen zijn webwinkel en fysieke drukkerij. Wellicht een idee om persoonlijk je prospect te wijzen op mogelijkheden via het web en het persoonlijk contact.

 

Gr Ramon

 

Geen leverancier maar uw partner in business / www.china-eurotrade.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.