• 0

Open-Source e-shop.

Hallo,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een Open-Source webshop, die gebruik maakt van PHP en een MySQL database. De shop moet simpel te installeren zijn. Verschillende talen ondersteunen. En het allerbelangrijkste: volledig en simpel aan te passen in je favoritie HTML editor (in mijn geval Dreamwever MX). Betaling onder rembours/acceptgiro/creditcard en een uitgebreid 'adminpanel' waar producten kunnen worden toegevoegd, catagoriën worden aangemaakt en klanten overzicht te vinden is. Klanten moeten zich kunnen registreren om een herhaal bezoek wezenlijker/makkelijker te maken.

 

Iemand een tip?

 

Jelmer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Een eigen systeem moet je zelf steeds bijwerken en niet iedereen is daar even goed in. De Open Source die ik gebruik (Mambo, www.mamboportal.com/www.mamboserver.com), wordt voortdurend en in hoog tempo vernieuwd en heeft een zeer grote community met als voordeel dat als je iets niet snapt of een verzoek hebt je dat gewoon in de forums kan plaasten en je krijgt hulp van alle kanten.

 

Daarnaast zijn er ontelbaar veel components en modules beschikbaar voor dit CMS waardoor er altijd wel iets bij zit wat je voor je site nodig hebt.

 

Probeer het CMS eens uit op demo.regenerate.nl

 

MvG,

GX Jansen

Regenerate.nl

fitting the system to the human

Guido op Twitter

Guido op LinkedIn

Link naar reactie
  • 0

Een eigen systeem moet je zelf steeds bijwerken en niet iedereen is daar even goed in. De Open Source die ik gebruik wordt voortdurend en in hoog tempo vernieuwd en heeft een zeer grote community met als voor deel dat als je iets niet snapt of een verzoek hebt je dat gewoon in de forums kan plaasten en je krijgt hulp van alle kanten.

 

Helemaal mee eens.

Link naar reactie
  • 0

Over de licentie: De GNU licentie zegt alleen dat je de Open Source niet onveranderd mag doorverkopen (dit mag overigens wél als je de broncode meeleverd op een cd'tje ofzo...).

 

Over de verplichte buttons of teksten: die zijn er niet!!! Je mag alleen de copyright info in de php-bestanden niet aanpassen, maar die zie je als bezoeker niet (ook niet als je de bron bekijkt). Die info staat alleen op de server. Bezoekers zien dus niet dat de site Open Source is of waar het oorsprokelijk vandaan komt.

 

Ik ben nog lang niet overtuigd van het zelf maken van een CMS en zal het dan ook iedereen afraden. Mocht je verstand hebben van php en mysql dan kun je m.i. nog altijd beginnen met de basis van één van de omvangrijke bestaande systeem (zoals mambo) en die eventueel aanpassen dan iets zelf opzetten. Zal je iig een hele hoop tijd besparen én als iets niets lukt dan is er een omvangrijke community waaraan je je vragen kan stellen (en over het algemeen in no-time een antwoord krijgt).

fitting the system to the human

Guido op Twitter

Guido op LinkedIn

Link naar reactie
  • 0

Over de licentie: De GNU licentie zegt alleen dat je de Open Source niet onveranderd mag doorverkopen (dit mag overigens wél als je de broncode meeleverd op een cd'tje ofzo...).

 

Over de verplichte buttons of teksten: die zijn er niet!!! Je mag alleen de copyright info in de php-bestanden niet aanpassen, maar die zie je als bezoeker niet (ook niet als je de bron bekijkt). Die info staat alleen op de server. Bezoekers zien dus niet dat de site Open Source is of waar het oorsprokelijk vandaan komt.

 

Ik ben nog lang niet overtuigd van het zelf maken van een CMS en zal het dan ook iedereen afraden. Mocht je verstand hebben van php en mysql dan kun je m.i. nog altijd beginnen met de basis van één van de omvangrijke bestaande systeem (zoals mambo) en die eventueel aanpassen dan iets zelf opzetten.

 

Ho ho, ik zou het gebruik van een GNU licentie niet te licht opvatten. Als het Gnu Public License (GPL) van kracht is, is het in sommige gevallen verplicht de broncode van je hele applicatie ook opensource te maken (onder ditzelfde GPL). Het is een zogenaam viral license, wat als doel heeft om zoveel mogelijk software opensource te maken. Er zijn een aantal criteria wanneer dit gedaan moet worden, in het kort komt het erop neer dat als jou programma een library of ander programma bevat wat het GPL heeft, je je eigen programma ook moet GPL'en. Dit betekent dat je klant het kan re-distribueren zonder enige kosten of inkomsten voor jou!

 

Wij zijn een grotendeels op opensource gebaseerd company, maar bij ons komt er geen GPL in!

 

Daarnaast heb je LGPL. (lesser-GPL). Dit staat gebruik van de libraries wel toe, zonder dat het gebruikende programma ook ge-opensourct dient te worden.

 

ASL (Apache Software License) of andere BSD-style licenties zijn mijns inziens de beste opensource licenties die er zijn. IP wordt overgedragen aan een organisatie of persoon (bij GPL of LGPL blijcft het bij de ontwikkelaar van de code, dit kan problemen opleveren), code moet wel openbaar blijven, echter deze licenties zijn het best-suited voor commercieel gebruik.

 

Ook wat betreft de verplichting of er bijvoorbeeeld een 'powered-by' logo gepubliceerd moet worden zijn de verschillende licenties niet allemaal het zelfde...

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de GPL uitleg, die uitleg had ik op een ander forum gelezen (van dat meegeven op een cd'tje) dus dat kan iets te licht zijn opgevat.

Dat van de 'powered by' buttons heb ik wél goed, deze hoeven er bij MOS niet bij te staan. Verder maakt het mij niet uit van die GPL licentie. Ikzelf installeer gewoon het CMS en pas het aan aan de wensen van de klant en dan zijn we beiden weer van elkaar af (ze betalen dus voor de installatie en aanpassing, niet voor de software).

Zo heb je nergens problemen mee ;-)

 

fitting the system to the human

Guido op Twitter

Guido op LinkedIn

Link naar reactie
  • 0

Ho ho, ik zou het gebruik van een GNU licentie niet te licht opvatten.

 

Precies. Ik hou het bij eigen systemen. Met eigen licentie. ;D

Daarbij komt dat ik geld kan vragen voor het systeem zelf, en niet alleen voor installatie. 8)

 

Kijk, zo sterk wil ik het ook niet neerzetten. Het is natuurlijk niet zo dat je geen geld kan vragen voor software die gebaseerd is op opensource...

 

Mijn stelregel is: geen GPL in commerciele producten of projecten. Daarnaast (CPL, LGPL, ASL, MOS) vind ik alles prima! Zolang het maar geen virale licentie is (GPL bijvoorbeeld).

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Een van de voordelen van het gebruiken van een reeds bestaande Open Source oplossing vind ik de community die er achter staat. Veel mensen testen de oplossing en dat maakt het product veiliger. Ook geeft de community veel ondersteuning en kun je "bugs" en "patches" tracen.

 

Kijk maar eens op http://sourceforge.net en zoek op shop en php (met de optie "Require All Words" aan).

 

Als je geen eigen server hebt, zou ik kijken naar een PHP+MySQL oplossing omdat daar betaalbare hosters voor te vinden zijn. Zelf gebruik ik Odon.nl en dat werkt uitstekend.

 

PS. Het is bij Open Source Software wel de bedoeling dat je ook "brengt" en niet alleen maar "haalt". Bijdragen aan een project kan op veel manieren, ook voor niet programmeurs. Deze kunnen testen, handleidingen schrijven en eventueel vertalingen maken.

Link naar reactie
  • 0

PS. Het is bij Open Source Software wel de bedoeling dat je ook "brengt" en niet alleen maar "haalt". Bijdragen aan een project kan op veel manieren, ook voor niet programmeurs. Deze kunnen testen, handleidingen schrijven en eventueel vertalingen maken.

Hmmm, zo heb ik het nooit opgevat ;D

 

Goed, even serieus. Ik vind dit totaal geen vereiste! Het ligt er helemaal aan wat de insteek is van de open source ontwikkelaar(s). Maar goed, nu droppen we teveel off topic, dus ik schrijf wel even een stukje in een nieuw topic...

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Het is ook geen vereiste maar volgt mijns inziens wel uit de filosofie. Ik wil alleen maar aangeven dat ook niet-techies een bijdrage kunnen leveren.

 

Het testen en het rapporteren van bugs kan iedereen doen en dat zal de software beter maken. Dat is ook de reden dat MS Windows sinds een tijdje (XP?) bij een foutmelding vraagt om deze door te sturen.

Link naar reactie
  • 0

Misschien dat dit nu zo'n geval os waar een gesloten oplossing beter kan werken dan een open. Leuk allemaal dat 'gratis' open source, maar als je constant code moet hacken om je webwinkel in de lucht te houden kan het misschien wel eens goedkoper zijn om een kant en klare oplossing aan te schaffen.

The future is open !

Link naar reactie
  • 0

Dat ben ik niet met je eens. Als je stelt dat je 'constant moet hacken' om iets werkend te houden, betekent dat eigenlijk dat er ergens anders iets mis gaat. Wanneer een OS oplossing eenmaal werkt op een bestaand systeem, is de kans dat het ermee stopt niet groter dan bij een closed applicatie.

 

Soms wordt er aan servers gesleuteld, en zorgen nieuwe instellingen voor problemen. Een closed applicatie zal dan door de originele maker moeten worden aangepast, terwijl je een open source variant kunt en mag (laten) aanpassen.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap niet waarom ik voor een licentie zou moeten betalen als een open-source versie super werkt.

 

Tevens kan (en mag) (zoals Bemn ook al opmerkt) ik alles zelf (laten) aanpassen. Meestal is dit bij een licentie based applicatie niet het geval. In veel gevallen kan je dan niet eens bij de code.

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Een van onze klanten heeft osCommerce een tijdje gebruikt en die is redelijk enthousiast. Zelf ken ik het systeem niet goed genoeg om een oordeel te vellen over de vraag of het voldoet aan jouw specifieke wensen, maar we leveren het wel bij onze hostingaccounts (via een installer).

 

Om eerlijk te zijn: ik ben in de afgelopen jaren nog nooit een echt goed open source script tegen gekomen dat is geschreven in PHP. Als professionele PHP ontwikkelaar kijk ik natuurlijk op een andere manier naar zo'n script dan veel gebruikers en er zijn uiteraard een aantal open source systemen die in veel situaties voldoen.

 

Begrijp me niet verkeerd: ik heb geen hekel aan open source en geef zelfs af en toe software vrij onder een open source licentie. Verder ben ik een fanatiek Linux en Mac gebruiker en pluk ik elke dag de vruchten van het werk van programmeurs die ervoor hebben gekozen om hun software onder een open source licentie vrij te geven.

 

Het probleem waar mijn klant die gebruik maakte van osCommerce tegen aan liep treedt op bij 99% van de open source PHP scripts die beschikbaar zijn: wanneer je iets grondig wilt aanpassen loop je keihard tegen een muur op. Kleine aanpassingen gaan meestal wel, maar omdat veel open source scripts rommelig zijn geschreven moet je eerst uren besteden aan het leren kennen van de bestaande code voordat je iets wezenlijks kunt veranderen.

 

Moraal van het verhaal: wanneer je gebruik wilt maken van open source software moet je het nemen als het is. Mijn klant wilde osCommerce gaan ombouwen om het te gaan gebruiken om abonnementen te verkopen op een van zijn diensten en dat was niet mogelijk met de standaard configuratie. Uiteraard is het een goede zaak wanneer je de tijd en kennis hebt om bugs en problemen op te lossen in de software die je gebruikt en dat moet je vooral doen. Als de standaard configuratie van een slordig systeem als osCommerce echter niet doet wat je wilt moet je er rekening mee houden dat het aanpassen van het systeem meer tijd kost dan het ontwikkelen van een nieuw systeem met dezelde mogelijkheden.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een Open-Source webshop, die gebruik maakt van PHP en een MySQL database. De shop moet simpel te installeren zijn. Verschillende talen ondersteunen. En het allerbelangrijkste: volledig en simpel aan te passen in je favoritie HTML editor (in mijn geval Dreamwever MX). Betaling onder rembours/acceptgiro/creditcard en een uitgebreid 'adminpanel' waar producten kunnen worden toegevoegd, catagoriën worden aangemaakt en klanten overzicht te vinden is. Klanten moeten zich kunnen registreren om een herhaal bezoek wezenlijker/makkelijker te maken.

 

Iemand een tip?

 

Jelmer.

 

Jelmer, definately osCommerce!!! Volgens mij is dat de meest bijgehouden OS applicatie v.w.b. webshops. PHP/mySQL - multi-lingual etc. Erg goed en stabiel + er zijn een hoop plugins/aanpassingen voor beschikbaar!

 

www.oscommerce.com

 

stepan

3 AM Productions - New media design & services

http://www.3amp.com/

Link naar reactie
  • 0

Over osCommerce ben ik ook enthousiast. Het werkt goed 'as-is' en er is een flinke groep actieve gebruikers die graag helpen met het oplossen van problemen of installeren van aanpassingen.

 

Wat ik wel een nadeel vind is dat het zodaning geschreven is dat structurele aanpassingen heel lastig door te voeren zijn. Veel stukken layout zitten bijvoorbeeld hardcoded verdeeld over meerdere files, waardoor het lastig is de layout te verbouwen zonder de functionaliteit aan te passen.

 

Aan de andere kant: Kun je volstaan met een indeling die een beetje overeenkomt met de default en verder niet al te gekke dingen, dan heb je er een prima oplossing aan.

 

De kwaliteit/leesbaarheid van de code verschilt erg tussen verschillende OS applicaties, maar ik ben het wel met dewaard eens dat het vaak stukken beter kan. Niet dat het daardoor beter zou werken, maar het zou wel gemakkelijker aan te passen worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.