• 0

‘Handsfree mobiel bankieren in je elektrische auto’

Gast Columnbot

Mensen kijken vaak eerst de kat uit de boom, voordat ze vernieuwende producten kopen of gebruikmaken van innovatieve diensten. Dat is jammer, want op deze manier worden innovatieve toepassingen op de markt pas laat een succes. Een verhaal over elektrische auto’s en bankinnovatie.

 

Om te beginnen bij elektrische auto’s. Slechts weinig mensen denken serieus na over de aanschaf ervan. Niet zo gek: los van het feit dat het rijden in elektrische auto’s nog maar kort realiteit is en de auto’s nog niet overal te koop zijn, is de aanschaf relatief duur. De actieradius is nu vaak maximaal 250 kilometer – niet handig als je op vakantie gaat -, veel remmen doet de accu sneller leeg raken en ook het rijden van de maximum snelheid bekort de reistijd. Dat lees ik in een artikel op de website van Business news.

 

Neem de Noorse auto Th!nk City als voorbeeld: die auto kost bijna 40.000 euro, kan zo’n honderdtachtig kilometer rijden en het opladen van de accu kost zo’n dertien uur. Toch hoeft dit geen nadeel te zijn, want uit cijfers blijkt dat 80 procent van de ritjes vijftig kilometer of korter is.

 

Naar grote schaal

 

Los van de nadelen, krijgt dit blogverhaal zeker geen negatieve lading. Veel mensen moeten gewoon nog wennen aan het idee dat autorijden ook elektrisch kan. Daarnaast denk ik dat de gemiddelde Nederlander nog weinig weet van elektrisch vervoer, omdat het lange tijd als een soort ‘ver van mijn bed-show’ werd gepresenteerd. Daar komt verandering in.

 

Ik ben overtuigd van een mooie toekomst voor de elektrische auto, want diverse automerken ‘gaan al elektrisch’ en de overheid omarmt het idee van Stichting Natuur en Milieu om in 2020 een miljoen elektrische auto’s te laten rijden.

 

Diezelfde overheid heeft alvast vijfhonderd elektrische wagens besteld om op grote schaal elektrisch vervoer te introduceren in het stadsbeeld van Rotterdam en Amsterdam. De netwerkbeheerders willen bovendien tot en met 2012 tienduizend oplaadzuilen voor elektrische auto’s plaatsen. Als die er zijn, hoeft niemand meer bang te zijn om met een lege accu langs de weg te moeten staan.

 

Eurlings

 

Bovendien besteedt de media momenteel meer dan ooit aandacht aan het onderwerp. Dat is goed voor de branche. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat overhandigde onlangs het certificaat voor het eerste, Europese type goedkeuring van een elektrische auto: de eerdergenoemde Th!nk City. Deze auto voldoet aan alle regels die in heel Europa voor auto’s gelden. De kranten stonden er vol mee. Gelukkig staan de elektro-auto’s nu in de schijnwerpers, want ik vrees dat we niet veel langer kunnen doorgaan met het uitstoten van CO2 (veroorzaker van het broeikaseffect) en stoffen die de gezondheid schade toebrengen.

 

Bankinnovatie

 

Terughoudendheid bij consumenten wordt ook zichtbaar in korte reportages die te zien zijn op het online discussieplatform disruptivebanking.com (van ULURU Beagle) waarbij bankinnovatie centraal staat. De reporter vroeg aan mensen op de Albert Cuyp in Amsterdam hoe zij bijvoorbeeld denken over een mobiele telefoon die ook werkt als creditcard en die bruikbaar is als pinpas, lidmaatschapskaart, openbaar vervoerskaart en elektronische huissleutel. Daarnaast peilden we de wenselijkheid van pinautomaten waar je ook geld kunt storten en verzekeringen kunt afsluiten en creditcards waarmee consumenten allerlei (gratis) cadeaus in de wacht kunnen slepen.

 

Over het multifunctionele mobieltje zegt een mevrouw op de markt: “Ik weet niet of dit iets voor mij is. Ik kijk eerst wat anderen ervan vinden.” Een andere dame, verderop bij een kraampje, is bang dat ze haar multifunctionele mobiele telefoon kwijt zou kunnen raken. “Dan verlies je wel meteen veel gegevens en wordt een mobieltje wel heel aantrekkelijk voor anderen.” Een reactie op een concept waaruit duidelijk twijfel spreekt. Maar geen zorgen, de betalingen via de mobiele telefoon worden beveiligd met een variant van de pincode.

 

Over het door banken uitdelen van cadeaus reageren enkele mensen terughoudend. “Als ik cadeautjes wil krijgen, dan kijk ik wel op internet.” En “als ik een keuken wil kopen, dan irriteert het mij als ik een reis naar Italië kan winnen. Want ik wil een keuken kopen. Niets meer en niets minder.” Met andere woorden: bank, blijf bij je leest. Hier spreekt denk ik ook de Nederlandse hokjesgeest.

 

Oplossingen

 

Hoewel sommige mensen voor de camera van disruptivebanking.com zich wel gevoelig verklaarden voor bankinnovatie, spreekt uit de meeste reacties niet veel vertrouwen.

 

Waarom niet? Mensen kunnen zich denk ik moeilijk voorstellen hoe het anders kan, ook omdat ze nog geen mensen kennen die er wel ervaring mee hebben opgedaan. Een ervaringsverhaal van een bekende heeft vaak meer impact dan een krantenartikel. Bovendien is hen hoogstwaarschijnlijk nog te weinig informatie ter oren gekomen en heeft het negatieve sentiment ongetwijfeld te maken met de kritiek die banken het afgelopen jaar hebben moeten incasseren.

 

Ik blijf positief denken, omdat de voordelen het uiteindelijk zullen winnen van de nadelen van elektrische auto’s en bankinnovatie en omdat de techniek een oplossing gaat vinden voor de nadelen die er anno 2009 nog zijn. Het komt goed: straks doen we onze bankzaken handsfree via een mobiele telefoon terwijl we met onze elektrische auto van A naar B rijden. Alsof we nooit anders hebben gedaan. Goed bezig.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Evert

 

Hoe verklaar je dan de explosie van verkoop van auto's als de Toyota Prius (ruim 3.000 tm mei en daarmee beter dan 2008), Honda Civic Hybrid (ruim 4.000 en nog veel hardere groei dan 2008) en recenter de Honda Insight (nu al 400 stuks sinds april 09).

 

Blijkbaar zijn we toch meer bezig met innovatie dan je denkt...

 

Graag je reactie

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat zijn natuurlijk hybrides, geen 100% electrovoertuigen.

 

Sowieso zou je die verkoopcijfers tegen het licht moeten houden: hoeveel ervan zijn leasebakken, en zouden die gekozen zijn om een andere reden dan de lage bijtelling alleen?

 

Ik ben wel benieuwd naar het marktaandeel van die wagens in de verkoop van nieuwe prive-auto's...

Link naar reactie
  • 0

Dat zijn natuurlijk hybrides, geen 100% electrovoertuigen.

 

Sowieso zou je die verkoopcijfers tegen het licht moeten houden: hoeveel ervan zijn leasebakken, en zouden die gekozen zijn om een andere reden dan de lage bijtelling alleen?

 

Ik ben wel benieuwd naar het marktaandeel van die wagens in de verkoop van nieuwe prive-auto's...

 

check, maar nu vol electro niet echt voor handen is, is dit in relatie tot de column het beste ter vergelijking. Dit is het enige segment met groei! Ik gok allemaal lease....maar dat zal bij elektro niet anders zijn als straks zero emission gelijk staat aan geen BPM en houderschapsbelasting.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Tja, maar het is natuurlijk wel een compleet synthetisch effect. Als men de bijtelling zou verlagen of afschaffen voor, pakweg, in nederland gebouwde autos, dan zouden de verkoopcijfers van colt's gelijk aan die van de hybrides nu.

 

Overigens schijnen die accu's eruit te kunnen om gewicht te besparen zodat zelf zo'n prius op de snelweg nog wel vooruit te branden is, geen idee hoeveel leaserijders een accupak los in de garage hebben staan ;)

Link naar reactie
  • 0

Over het door banken uitdelen van cadeaus reageren enkele mensen terughoudend. “Als ik cadeautjes wil krijgen, dan kijk ik wel op internet.” En “als ik een keuken wil kopen, dan irriteert het mij als ik een reis naar Italië kan winnen. Want ik wil een keuken kopen. Niets meer en niets minder.” Met andere woorden: bank, blijf bij je leest. Hier spreekt denk ik ook de Nederlandse hokjesgeest.

 

Heb ik ook een hokjesgeest, denk ik. Die cadeautjes betaal je als klant gewoon zelf. Geen bedrijf dat gratis iets weggeeft zonder de prijs te verhogen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Als een ebdrijf mij iets gratis aanbied wat ik eigenlijk niet nodig heb (bijna alles dus, want anders had ik het wel gekocht) Dan ga ik naar een ander bedrijf. Sinterklaas bestaat niet dus je betaald het zelf.

 

Wat de collumist ook vergeet, is dat er een groep mensen (waaronder ik) die niet wil dat alles bij 1 bedrijf ondergebracht wordt.

 

Mijn verzekeringen lopen ook niet bij een bank en mijn internet staat los van mijn telefoon. Zelfs bij mijn groothandels weten ze dat ik ook shop bij hun concurrent. Dus ze moeten hun best voor mij blijven doen anders ben ik weg.

 

Ik blijf graag onafhankelijk.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het wel met de columnist eens, over een paar jaar kan je "handsfree mobiel bankieren in je elektrische auto".

 

Maar dan moet dat wel hele duidelijk voordelen bieden tov de bestaande technieken. Dit kan via financiele prikkels of een duidelijke verbetering van gebruiksgemak zijn.

Elektrische auto: goedkope aanschaf/gebruik en actieradius

Mobiel bankieren (kan nu al): Veiligheid,. Wat is er nu mis met credit card en pinpassen? Zit men er wel op te wachten?

Link naar reactie
  • 0

Noujaa het gaat iets beter, ik had een postbank bankpas + een aparte chippas om te chippen. Toen wou ik een creditcard dat ging niet bij postbank dus die bij de ABN genomen =/ (apart verhaal) maar daar ook weer een bankpas bij gelukkig NIET met aparte chip.. tel hierbij alle spaarkaarten is bij op; mijn portomonnee is bomvol! In een mobieltje o.i.d. is dit gemakkelijk te integreren lijkt me.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost, je hebt een punt. Deze hybrides worden wel redelijk verkocht en zijn nu een milieuvriendelijker alternatief. Ik ben het eens met WaltervL die stelt dat het in de toekomst uitsluitend goed gaat als de elektrische auto's goedkoper worden in aanschaf en gebruik EN als als de actieradius verbetert.

Link naar reactie
  • 0

Voor de sceptici is dit misschien wel een interessant praatje, van TED.com:

 

Kort gezegd: Nederland is een perfect land om electrische auto's te introduceren, juist vanwege de huidige BPM en houderschapsbelasting, waar Joost ook al aan refereert. De kosten per kilometer kunnen ook alleen maar lager worden dan met benzine/diesel... En zeg nou zelf; de portemonnee is en blijft toch de belangrijkste aanjager van de adoptie van innovatie...

Lees over modern ondernemen, succes en persoonlijke ontwikkeling op http://www.jessemeijers.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.