• 0

Aankoop garagebox

Ik wil voor mijn onderneming dat ik voer in de vorm van een vof een garagebox aanschaffen. Deze box ga ik naar verwachting volledig zakelijk gebruiken. Ik heb hierover een paar vragen:

1. heb ik de keuze om de box zakelijk óf prive te kopen?

2. als ik het pand zakelijk koop van een particulier kan ik dan opteren voor BTW belaste levering?

3. ik mag bij een belaste levering de BTW ook weer direct terugvorderen, hoe gaat de fiscus dan om met de overdrachtsbelasting?

 

Mogelijk geven de antwoorden weer aanleiding tot nieuwe vragen...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik wil voor mijn onderneming dat ik voer in de vorm van een vof een garagebox aanschaffen. Deze box ga ik naar verwachting volledig zakelijk gebruiken. Ik heb hierover een paar vragen:

1. heb ik de keuze om de box zakelijk óf prive te kopen?

2. als ik het pand zakelijk koop van een particulier kan ik dan opteren voor BTW belaste levering?

3. ik mag bij een belaste levering de BTW ook weer direct terugvorderen, hoe gaat de fiscus dan om met de overdrachtsbelasting?

 

Mogelijk geven de antwoorden weer aanleiding tot nieuwe vragen...

 

zelfs al zou je kunnen opteren, dan heb je geen vrijstelling overdrachtsbelasting. Die geldt alleen bij de verplicht belaste levering. ;)

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 1

2. nee, de part. mag niet met BTW leveren

 

Technisch gezien kan het wel, de verkoper van vastgoed kan worden aangemerkt als btw-ondernemer voor die transactie. Om de overdrachtsbelasting te ontlopen gaat het echter niet helpen, zoals Johan al opmerkt.

 

Voor wat betreft de IB: als je de garagebox volledig zakelijk gaat gebruiken, is er geen sprake van keuzevermogen, maar van verplicht ondernemingsvermogen. Je hebt dan wel de keuze of je de box door de vof (de vennoten gezamenlijk) laat kopen, of dat je die zelf koopt. In het laatste geval komt de box alleen op je eigen ondernemingsbalans en niet op de balans van de vof.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel even nieuwsgierig naar de reden waarom je wilt opteren. Alleen om overdrachtsbelasting te vermijden (wat dus niet lukt) ?

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • -1

Ik wil voor mijn onderneming dat ik voer in de vorm van een vof een garagebox aanschaffen. Deze box ga ik naar verwachting volledig zakelijk gebruiken. Ik heb hierover een paar vragen:

1. heb ik de keuze om de box zakelijk óf prive te kopen?

2. als ik het pand zakelijk koop van een particulier kan ik dan opteren voor BTW belaste levering?

3. ik mag bij een belaste levering de BTW ook weer direct terugvorderen, hoe gaat de fiscus dan om met de overdrachtsbelasting?

 

Mogelijk geven de antwoorden weer aanleiding tot nieuwe vragen...

 

Ik ben student marketing aan de inholland hogeschool, en ik heb voor een van mijn opdrachten een website gemaakt die moest bemiddelen in dit soort garageboxen.

Daar staat precies hoe het in elkaar zit met het zakelijk benutten van een garagebox!

Neem er voor de grap eens een kijkje: www.nospamplease!,

 

Groeten,

 

Anja

 

edit mod: beste Anja, welkom op HL. De door jou gegeven link bevat advertenties voor verhuur en huur van garageboxen. Nergens wordt uit de doeken gedaan hoe het fiscaal werkt. Daarnaast is de vraag echt wel beantwoord hierboven.

 

Dus niet spammen svp!

 

groet

Joost

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.