• 0

Marktonderzoek in startup fase, nuttig of niet?

Nou heb ik weer een goed idee (al zeg ik het zelf) en het is tijd om de ideeënfase achter ons te laten en over te gaan tot actie. Het wordt voor mij de eerste keer dat ik een consumenten brand in de markt ga zetten en in die zin is het belangrijk de juiste tone-of-voice / identiteit / branding te kiezen.

 

We zitten op dit moment na te denken hoe onze initiële ideeën aan de markt te toetsen zodat we weten dat waarmee we bezig zijn de juiste snaar raakt. Ik zit te denken een marktonderzoek te doen, maar twijfel een beetje.

 

Ik ben zelf af en toe nogal sceptisch over een groot kwantitatief marktonderzoek. Het is alsof je bedenkt dat je een nieuw bed in de markt gaat zetten, vervolgens een marktonderzoek doet waar uit komt dat voor 95% van de mensen het bed warm moet zijn in de winter en koel in de zomer en dat het lekker moet slapen. Dat kan ik zonder marktonderzoek ook wel verzinnen en dat bespaart je dan 30k EURO (of hoeveel het ook moge wezen). Natuurlijk een beetje kort door de bocht, maar toch...

 

Kortom, de vraag: heeft er iemenad ervaring of ideeën over een kwantitatief marktonderzoek in de opstartfase van een nieuw initiatief waarbij je redelijk helder voor ogen hebt hoe je product/dienst eruit gaat zien? Heeft het je geholpen je ideeën te bevestigen? Vond je het een waste of time? Was het nuttig om andere redenen dan alleen het bevestigen of wellicht bijsturen van je ideeën? Zijn er specifieke aanpakken die je voorstaat of juist zou mijden?

 

Voor wat betreft kwalitatief marktonderzoek, daar zie ik het nut wel van in. Met open vragen, gericht aan een publiek wat je daadwerkelijk input en ideeën kan geven wordt je verder geholpen.

 

thanks!

Alef

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Alef,

 

Mijn ervaring met branding is terug te brengen tot een 3 stappenplan:

 

1. Testen

2. Resultaten verwerken

3. Ga naar stap 1.

 

Het klinkt flauw, maar uiteindelijk is dat wel waar het op uit draait. Je kunt bergen marktonderzoeken doen, maar je zult nooit alle antwoorden vinden. CocaCola had in de 80's massa's en massa's marktonderzoeken gedaan, en wat zei de consument over de New Coke?

 

"Je hebt het recht niet om mij mijn Coca Cola af te nemen."

 

Het ging niet over smaak, niet over prijs, niet over de vorm van de fles, niet over de naam New Coke. Het ging over cultuur, over keuzevrijheid, om folklore. Niemand had dat ooit kunnen voorspellen.

 

Zo zijn er ook genoeg voorbeelden waarbij de fabrikant een product op de markt bracht, maar het voor het 'verkeerde' gebruik door de 'verkeeerde' doelgroep werd geadopteerd en het daardoor een knallend succes werd.

Link naar reactie
  • 2

Alef,

 

Ja, ik heb hier ervaring mee en beter nog : erg goede ervaring mee. De manier waarop je dit doet, hangt natuurlijk sterk af van bijv de nieuwheid van de dienst, het soort product, de categorie en bijv. concurrentie.

 

De ervaring die ik hiermee heb opgedaan, is zowel bij BtoC als BtoB. Zowel massa marketing als relatiemarketing. Media, Nieuwe Media, Farma Financiele Dienstverlening. Kwantitatief als kwalitatief.

 

En ik kan volmondig zeggen: mijn eerste neiging is om te testen (wat niet altijd hetzelfde is als marktonderzoek) en daarna kom ik met bezwaren. Je hebt al aangegeven dat je het nut van kwalitatief inziet, dus daar hoeven we het niet over te hebben.

 

Dan over kwantitatief :

 

heeft er iemenad ervaring of ideeën over een kwantitatief marktonderzoek in de opstartfase van een nieuw initiatief waarbij je redelijk helder voor ogen hebt hoe je product/dienst eruit gaat zien? Heeft het je geholpen je ideeën te bevestigen? Vond je het een waste of time? Was het nuttig om andere redenen dan alleen het bevestigen of wellicht bijsturen van je ideeën? Zijn er specifieke aanpakken die je voorstaat of juist zou mijden?

 

Antwoorden: ja, het werkt prettig als bevestiging. Hierbij uiteraard oppassen met teveel "leading" vraagstelling. Geen waste of time: voor mij is feedback van klanten altijd het meest bijzondere wat er is: eindelijk de mening van de mensen die er toe doen!

Nuttig: vooral voor redenen anders dan bevestiging vond ik het nuttig. Door dit soort onderzoeken kan je meer te weten komen over je doelgroep, hoe ze in elkaar zitten als organisatie of als mens. Wat ze zien als concurrentie voor jou. Hoe ze jouw merk en de uitingen daarvan zien (anders dan: he, leuk/niet leuk), etc, etc.

 

In de beginfase kan je wat mij betreft niet genoeg mensen je idee onder hun neus schuiven en vragen: eerste indruk? Vind je ervan? Hoe zou je het gebruiken? etc, etc.

 

Reminder: mijn ervaring is dat veel mensen op een nieuw product reageren met: "Hey, leuk/aardig". Als je zelf de vragen stelt, wordt dit al snel een verkoopgesprek en/of mensen worden enthousiast door jouw enthousiasme. De killer is dan altijd: zou u het kopen? tegen welke prijs ?

 

Bepaalt een dergelijk onderzoek alles over je volgende stappen? Nee, natuurlijk niet. Uiteindelijk moet je afgaan op je eigen interne kompas. Maar marktonderzoek kan je behoeden voor ongelofelijk simpele en stomme stappen. En kan je het idee geven of je nieuwe idee direct begrepen zal worden door je klanten of dat er nog wat aan geschaafd moet worden.

 

Er leeft onder managers en ondernemers behoorlijk veel cynisme over marktonderzoek/onderzoek. Er wordt snel verwezen naar Steve Jobs, die tegen alle trends en onderzoeken in gaat. Dat is net zo wijs als zeggen dat roken geen kanker veroorzaakt omdat je 89 jarige buurman-schoorsteen nog kerngezond is. Je neemt een groot risico en dat kan: het kan veel opleveren en je kan daarmee alles verliezen. Als er een middel is om tegen een geringe investering (tov je marketingbudget) de grootste klappers te voorkomen, dan is dat handig en goed om te overwegen.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 2

Marktonderzoek is ontzettend veel meer dan de typische consumentenenquete. Je kan expert-interviews houden, gedragsgegevens verzamelen over verwante producten, een testmarkt opzoeken, met een panel aan de slag gaan.

 

Er zijn natuurlijk verschillende variabelen die een rol kunnen spelen. Je product in al zijn dimensies, de verpakking, de plek op het schap/in de winkel, de naam, de reclame en eventuele promoties. Het beste onderzoek is volgens mij dat wat de realiteit benadert. Een stand op een regionale beurs om je signing te testen en te zien hoe consumenten reageren op je product in een verpakking, een lokale test met een retailer, een paar freebees voor toekomstige gebruikers in ruil voor hun ervaringen en observaties.

 

En in deze fase vooral niet teveel weifelkonten in je projectteam!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Er wordt snel verwezen naar Steve Jobs, die tegen alle trends en onderzoeken in gaat. Dat is net zo wijs als zeggen dat roken geen kanker veroorzaakt omdat je 89 jarige buurman-schoorsteen nog kerngezond is. Je neemt een groot risico en dat kan: het kan veel opleveren en je kan daarmee alles verliezen. Als er een middel is om tegen een geringe investering (tov je marketingbudget) de grootste klappers te voorkomen, dan is dat handig en goed om te overwegen.

 

Thanks voor je input Ewout! Bovenstaande is interessant. De vraag is natuurlijk: als Steve Jobs grondig marktonderzoek zou doen / gedaan zou hebben, zou zijn concept dan zou blijven staan, of is het teveel buiten de gebaande paden dat het in een marktonderzoek ondersneeuwd door bestaande percepties en het niet buiten de kaders kunnen denken van klanten.

 

Wat mij betreft moet een goed marktonderzoek dat soort dingen juist boven water kunnen krijgen.

 

Snap goed dat je op moet passen met een te leading vraagstelling en het zelf doen van het onderzoek. Ik ben ook zeker van plan dit te laten doen door een bureau.

Link naar reactie
  • 0

Marktonderzoek is ontzettend veel meer dan de typische consumentenenquete. Je kan expert-interviews houden, gedragsgegevens verzamelen over verwante producten, een testmarkt opzoeken, met een panel aan de slag gaan.

 

De aanpak die ik wil kiezen is drieledig: allereerst kwalitatieve interviews met gebruikers van vergelijkbare producten. Dit zijn early adopters en hebben waarschijnlijk veel goede input, goede ervaringen en slechte ervaringen.

 

De uitkomst van deze interviews kan ik gebruiken om mijn positionering en dienstenaanbod te gaan finetunen en het eerste grotere gebruikersonderzoek verder in te vullen (zonder met al te veel leading vraagstelling te eindigen).

 

Ideeën voor expert interviews en focusgroups liggen er ook al en ook een testmarkt ligt binnen handbereik.

 

Wat dat betreft bevestigt wat je zegt mijn ideeën en daar ben ik blij om!

 

Er zijn natuurlijk ontzettend veel variabelen die een rol kunnen spelen. Je product in al zijn dimensies, de verpakking, de plek op het schap/in de winkel, de naam, de reclame en eventuele promoties. Het beste onderzoek is volgens mij dat wat de realiteit benadert. Een stand op een regionale beurs om je signing te testen en te zien hoe consumenten reageren op je product in een verpakking, een lokale test met een retailer, een paar freebees voor toekomstige gebruikers in ruil voor hun ervaringen en observaties.

 

Dat wordt op dit moment nog lastig. Ik snap wat je bedoelt, maar helaas kunnen we het op dit moment alleen nog maar concreet maken in woorden, niet in verpakkingen / echte producten...

 

En in deze fase vooral niet teveel weifelkonten in je projectteam!

 

Ha :D gelukkig valt dat enorm mee!

 

thanks mannen!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen maak eerst een kosten/baten analyse van een marktonderzoek. Gister sprak ik een online retailer en die zei het volgende erover:

 

"Stel een marktonderzoek kost me 2500 euro. Als ik voor 2500 euro spullen inkoop en ze uittest op de markt, heb ik ook m'n onderzoek. Werkt het heb ik al geld verdiend, werkt het niet heb ik ook 2500 euro aan kosten."

 

Het is natuurlijk wat anders als je eerst een complete fabriekshal moet bouwen om te kunnen testen of je nieuwe product aanslaat. ;D

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Professioneel ben ik soms betrokken bij marktonderzoeken. Wat vooral van belang is weten wat je wilt meten. Klinkt simpel, maar als je op een bepaald moment weet, dat 35% positief tegenover je product staat weet je nog niks.

 

Je zal een goed bureau moeten selecteren en dat is ook afhankelijk van hetgeen je wilt meten. Als het om fysieke (consumenten) producten gaat zijn vaak het soort keuze vragen met productvergelijkingen en prijzen erg nuttig om in elk geval bepaalde positioneringen uit te sluiten (mits je sample groot genoeg is en juist is samengesteld).

 

Succes in elk geval

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.