Ondernemen of beunhazen?

Aanbevolen berichten

Volgens mij beginnen veel ondernemers als beunhaas.

 

Mijn eerste schreden in de handel waren in ieder geval niet over de gebaande paden. Als middelbare scholier heb ik bijvoorbeeld een partij Goudse Boerenkaasjes gekocht om ze met groffe winst aan toeristen te slijten als Veluwse Stierekaas. Die lui lopen immers met geld op zak al die braderieën af, dus daar moest een oplossing voor gevonden worden. Dat handeltje liep echter voor geen meter, en ik bleef met een kilo of tachtig zitten. Plus drie maanden kaaslucht in de bijkamer, want een goeie opslag had ik uiteraard niet.

 

Achteraf zijn dat wel leuke herinneringen, maar eerlijk gezegd was het beunhazerij van de bovenste plank. Op het randje van oplichting, en soms een stapje daar overheen.

 

Toch heb ik het vermoeden dat veel ondernemers zo beginnen. Met de beste bedoelingen, maar soms wat al te driest. Ik ben dan ook benieuwd naar jullie ervaringen. En vooral naar het kantelpunt: wanneer en waarom schakel je door van het beunbegin naar verantwoord ondernemen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ik herken me hier niet in, heb nooit echt gebeunhaast, het is vanaf het begin al vrij serieus geweest. Lees: ervan willen kunnen leven, groeien, relatief grote klanten krijgen. Wel ben ik en is ons bedrijf sinds de start een stuk professioneler geworden, maar dat is meer door het al doende leren, niet dat ik een overstap heb gemaakt van beunhazerij naar professioneel bezig zijn.

Link naar reactie

Ha, dat beunhazen dat herken ik wel, maar bij mij eindigde die plannen vaak een vroege dood op de 'tekentafel'... Ik ben er nooit mee de markt op gegaan!

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Met beunhazerij bedoel ik niet perse oplichting, maar ook een geringe marktkennis, weinig vakmatige expertise en dientengevolge niet zo'n beste klantenservice.

 

Ah ok als je het zo uitlegt denk ik dat wat meer mensen zich erin kunnen vinden. (Ik dacht toch echt dat een beunhaas iemand was die naast het in loondienst werken de spullen en kennis van de baas gebruikt om zelf in de vrije uren hetzelfde werk te doen maar dan zwart en voor de eigen portemonnee)

 

Maar zoals gezegd zullen in jouw definitie zich meer mensen kunnen vinden. Volgens mij zeker in het internetgebeuren. Veel mensen zijn diensten aan gaan bieden zonder zich geremd te voelen door gebrek aan zakelijk inzicht, relatiebeheer of zelfs technische kennis. Zelf ben ik ook direct na mijn HEAO Studie begonnen zonder dat ik echt kennis had van webdesign ben ik toch deze diensten gaan aanbieden; beetje design inkopen en danzelf de pagina´s opmaken. In de 2 jaar dat ik dat heb gedaan heb ik geleerd dat dat toch niet werkt, je kunt klanten op die manier niet binden, mensen vragen meer van je. Door het aantrekken van kennis en gebruik te maken van professionals heb ik nu wel een dienst die klanten kan binden.

 

Ik benader dit dan ook professioneler (zoals Decorum ook al zei), dus in die zin ben ik ook eerst beunhaas geweet.

Natuurlijk ben ik nog altijd een jonge ondernemer die gaandeweg steeds meer ervaring opdoet (en nodig heeft) maar de benadering is professioneel.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Met beunhazerij bedoel ik niet perse oplichting, maar ook een geringe marktkennis, weinig vakmatige expertise en dientengevolge niet zo'n beste klantenservice.

 

Beunhazerij hoeft geen oplichting te zijn. Het is gewoon in het zwart wat bijklussen, zoals zoveel ICT-studenten in hun vrije tijd wel wat sites bouwen voor bedrijven, netwerkjes aanleggen etc...

Link naar reactie

Nou, voor mij was het dan zeker geen beunhazen... Maar het viel allemaal wel onder het vakje "van je fouten leren".

 

Met andere woorden, ik heb in full speed zowel de dotcom boom als de dotcom crash meegemaakt. We deden erg ons best om het allemaal zo professioneel mogelijk aan te pakken, maar we waren zo groen als gras en hebben veel dingen moeten leren door het eerst fout te doen.

 

Het is niet de meest voordelige weg, maar als je wat van je fouten leert, dan is het zeker geen verloren tijd geweest.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Klopt helemaal, de beunhaas begint zomaar een business. Vaak uit hobby of interesse. Hij weet er iets vanaf en zal bij andere mensen deze diensten of handelingen uitvoeren, tegen een gereduceerd tarief.

 

Maar wat als de beunhaas meer aanvragen krijgt? Dan gaat het op echt werk lijken. Iets wat ooit tervoren een 'leuk zakcentje' was, begint nu een serieuze baan te worden. De klanten gaan ook meer vragen, want hoe zit het met de aansprakelijkheid?

 

En op dit moment vind er een omschakeling plaats, de beunhaas wordt een legale ondernemer. Voorheen was hij ook al ondernemer, maar dan op een ander vlak. Een ondernemer die goedkoop iets kon verrichten, zonder dat er sprake was van een garantie, aansprakelijkheid of zekerheid over de voortgang van zaken (de beunhaas kan zomaar stoppen en dan zit de klant zonder ondersteuning).

 

Naar mijn idee zijn er veel ondernemers die zo beginnen. Een goede leerschool met weinig risico's.

 

In mijn geval ben ik zo niet begonnen. Maar wel op andere vlakken heb ik ondernemerservaring. Zo heb ik een kleinschalige kwekerij gehad (nee geen wiet, maar gewoon potplanten en wat groenten). Deze planten (en later groenten) verkocht ik aan particulieren, vrienden en kennissen en mede-ondernemers. Op een gegeven moment groeide deze handel zo erg, dat ik ruimte gebrek kreeg... de tijd die het vereiste nam ook met de week toe en de administratie om de bestellingen bij te houden nam ook een prof. vorm aan. Dat was voor mij het punt om te stoppen, het groeide uit het vakje 'hobby' en werd 'werk'. En dat was niet de bedoeling...

 

Maar ik kan me goed voorstellen dat veel ondernemers dit pad doorzetten. Hou echter wel goed de extra kosten in de gaten, want in mijn geval lifte ik mee met de kennis en apparatuur van me vader... maar als ik het zelf zou moeten kopen, dan komt er wel een ander kostenplaatje bij kijken!

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

inderdaad,als [move]beun de haas[/move] als maar zoekende wat is nou waar.is dit wat ik wil.

nou ik kan je vertellen dat ik heel wat beunklusjes heb gedaan

van het opknappen van oldtimers tot het verkopen van ramen en deuren in de [glow=red,2,300]prof [/glow] markt

mijn ontdekking van wat wil ik nu echt doen ???

Ik denk dat ik het nu weet ;D de markt op met een kraam en lekker verkopen op een eerlijke leuke manier goede marge draaien en lekker vlot in kunnen kopen!..............

leer elke dag

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.