• 0

Minderheidsbelang (WW plichtig) en straks "ontslag": wat heeft het UWV nodig?

Beste HL'ers,

 

Graag doe ik een beroep op jullie expertise en advies over de volgende situatie.

 

Mijn BV (holding) heeft een minderheidsbelang in een werkmaatschappij. Ik werk op basis van een management overeenkomst en factureer maandelijks mijn management fee. Door het minderheidsbelang ben ik WW plichtig en deze premies worden afgedragen in de werkmaatschappij. Voor mijn deelname ben ik bij de werkmaatschappij in loondienst geweest (arbeidsovereenkomst).

 

Ik verwacht (wegens economische omstandigheden werkmaatschappij) dat ik binnenkort "ontslagen" ga worden. Dat houdt onder meer in dat ik naar het UWV zal moeten om een WW uitkering aan te vragen. Daarover heb ik de volgende vragen:

- Hoe gaat het UWV beoordelen wat de opzegtermijn is? Waar gaat men naar kijken? Is dat de management overeenkomst?

- Hoe leg ik met mijn "werkgever" vast dat we beeindigen zodat het UWV mijn WW aanvraag zal honoreren? In het normale arbeidsrecht zou ik kiezen voor een vaststellingsovereenkomst of (om de opzegtermijn WW met een maand te verkorten tot maximaal één maand) een proforma procedure (met de bijbehorende kosten uiteraard)

 

Strict genomen kan ik me voorstellen dat zowel de vaststellingsovereenkomst als de proforma procedure eigenlijk niet kunnen omdat deze miz beeindiging regelen regelen in het geval van een arbeidsovereenkomst. Mocht het wel middels een van deze twee manieren kunnen verlopen, wie zouden in dat geval de partijen zijn in de beeindigingsovereenkomst? Zijn dat de werkmaatschappij enerzijds en anderzijds ik zelf als natuurlijk persoon of is het dan mijn holding BV?

 

Ik hoop dat mijn vragen helder zijn, zo niet: stel gerust vragen te verduidelijking.

 

Bij voorbaat hartelijk dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.