• 0

merknaam uit china laten registreren

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij nader inzien en een mail van een oude bekende van HL geloof ik nu dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om je te verzetten tegen merkrechten die door een derde zijn aangevraagd tijdens jouw gebruik van het Chinese merk in Nederland.

 

Je kan nietigheid vorderen op basis van het deponeren te "kwader trouw". Je zal dan aannemelijk moeten maken dat de aanvrager op de hoogte was van jouw voorgebruik van het merk.

 

Achtergronden en eisen die gesteld worden aan het voorgebruik van het merk kan je vinden door in Google te zoeken op Cow Brand arrest en kwader trouw.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk toegestaan een merknaam van en chinees bedrijf te registreren in Nederland.

 

Natuurlijk vervalt hiermee het recht van een ander om deze merknaam te gebruiken wanneer de aanvraag wordt goedgekeurd, dan wel moet je licentie betalen of iets dergelijks.

 

Als je het zelf gedaan had was het een ander verhaal geweest, want dan had U natuurlijk "gelijk" en de ander pech.

 

Nu heeft iemand anders dat gedaan en dat is schrikken... Misschien koopt U wel 100.000 stuks, maar de andere partij heeft net een 5 jarig contract van 1.000.000 stuks per jaar getekend bijvoorbeeld.

 

Het is niet het einde van de wereld, als de naam voor U zo belangrijk is had U immer zelf deze laten vastleggen/beschermen. Over het algemeen kunt U bij Chinese producenten tegen een vergoeding OEM laten produceren met Uw eigen merknaam. Misschien is dit iets..

 

Misschien is het vinden van een andere producent ook een oplossing en dan direct de aanvraag voor dat merk zelf vastleggen.

 

Veel success!

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk vervalt hiermee het recht van een ander om deze merknaam te gebruiken wanneer de aanvraag wordt goedgekeurd, dan wel moet je licentie betalen of iets dergelijks.

 

Heb je hier verstand van of fantaseer je maar wat? Je mag als wederverkoper gewoon de merknaam gebruiken, afbeeldingen en alles wat je nodig hebt om de verkoop te bevorderen. Zie verwijzing naar jurisprudentie elders op dit forum.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk toegestaan een merknaam van en chinees bedrijf te registreren in Nederland.

Natuurlijk vervalt hiermee het recht van een ander om deze merknaam te gebruiken wanneer de aanvraag wordt goedgekeurd, dan wel moet je licentie betalen of iets dergelijks.

 

Je mag niet zomaar een buitenlands merk deponeren dat door anderen wordt gebruikt, louter om iemand die dat merk al voert dwars te zitten.

 

Een zodanig merk kan best worden goedgekeurd door het BOIP maar dat wil niet zeggen dat voorgebruikers, te goeder trouw, geen gebruik meer mogen maken van het merk. Dit is een depot te kwader trouw.

 

Ook als niet kan worden bewezen dat het depot te kwader trouw was kan je jezelf tegen handhaving van zo'n merk verdedigen omdat het een onrechtmatige daad is om ongeoorloofde concurrentie te bezigen door een door een ander gevoerd merk te deponeren met het uitsluitend doel de concurrent te benadelen. (Cow brand ll BenGH 1983)

 

@twabla

Ik ga ervan uit dat de verkoper rechtstreeks in China koopt. Dan is het namelijk mogelijk voor de merkhouder om andere importeurs op basis van het merkenrecht het importeren en voeren van het merk te verbieden.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben inderdaad geen expert op dit gebied, maar heb verschillende vergelijkbare situaties meegemaakt.

 

I stand corrected, het is natuurlijk zo dat je als wederverkoper dit merk mag blijven voeren.

 

Vaak is het registreren van een naam onderdeel van een plan, waarbij bijvoorbeeld het verkrijgen van een exclusive agent contract een onderdeel is. In dat geval kun je nog steeds de naam blijven voeren zolang je inkoopt bij de nieuwe exclusive agent. In princiepe is er niet veel wat je hier tegen kunt doen.

 

Uiteindelijk zal het doel zijn van registrate een commercieel belang te dienen. Dit is iets wat vrij logisch is, dus ook in dit geval kun je de vraag stellen wat het doel is van registratie.

Link naar reactie
  • 0

Vaak is het registreren van een naam onderdeel van een plan, waarbij bijvoorbeeld het verkrijgen van een exclusive agent contract een onderdeel is. In dat geval kun je nog steeds de naam blijven voeren zolang je inkoopt bij de nieuwe exclusive agent. In princiepe is er niet veel wat je hier tegen kunt doen.

 

Nee. Je mag dus gewoon blijven inkopen in China omdat de nieuwe merkhouder je niet mag beperken. Enerzijds door het kennelijk te kwader trouw deponeren van het merk en / of anderzijds door ongeoorloofde concurrentie.

 

Om de meest kosteneffectieve strategie te bepalen kan je een ter zake kundig jurist raadplegen. Hier vind je ereen bij jou in de buurt. Een intake is meestal gratis.

http://www.bmm.nl/zoek/advocaten

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Vergelijkbare zaken zijn tot bij het Europese Hof uitgevochten en daar geldt dat het merkrecht uitgeput raakt wanneer een wederverkoper binnen de EU actief is en het product op een legale manier verkregen is.

 

Het kan uiteraard voorkomen dat één agent een exclusief contract wil, maar dat heeft op zich niet zoveel met het merkrecht te maken. Er zou een gaatje kunnen zitten in de jurisprudentie waar het import uit China betreft, maar het lijkt me sterk dat een groothandel de mededinging kan beperken met het merkrecht alleen.

 

Als je voorbeelden hebt van zulke praktijken (met en zonder merkrecht) houd ik me aanbevolen. Er zijn immers hele grote zaken al uitgevochten over dit vraagstuk, met oa Kruidvat en Tesco aan de handelskant.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een merk dat zonder toestemming van de merkhouder van buiten de EU, in dit geval China, geïmporteerd wordt kan met succes worden bestreden door de merkhouder of zijn exclusieve vertegenwoordiger. Er zijn talloze zaken gevoerd en gewonnen rond parallel import van merken. Eenmaal met toestemming in de EER (Europese Economische Ruimte) zijn de merken inderdaad vrij verhandelbaar maar daar gaat het hier niet om neem ik aan (zie de titel van de topic).

Link naar reactie
  • 0

 

Waar staat 'zonder toestemming'? De topicstarter importeert vanuit China, dus ik ga ervan uit dat zulks met instemming van de producent en oorspronkelijk merkhouder gebeurt. Dat die zijn merkrecht niet in Nederland geregistreerd heeft, betekent niet automatisch dat de importeur nu toestemming nodig heeft van wie dan ook dat merk registreert.

 

We hebben eerder iets vergelijkbaars gehad met Segway.

 

Het kan overigens best zo zijn dat de topicstarter maar het halve verhaal vertelt en bv via-via allerlei tussenschakels importeert.

 

Nou begin ik benieuwd te worden naar vergelijkbare gevallen... ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het gaat toch echt over een concurrent van TS die een Chinees merk in de Benelux deponeert. Kennelijk, want dat is meestal de bedoeling, om het alleenrecht over het gebruik te krijgen. De fabrikant heeft geen merkrechten in de Benelux, zo neem ik aan, dus zijn toestemming heeft geen waarde.

 

In theorie kan de nieuwbakken Benelux merkhouder zelfs een andere fabrikant kiezen en optreden tegen gebruik van het merk door derden. Ook de Chinese fabrikant kan dus aan de kant worden gezet.

 

Ik weet niet of er vergelijkbare zaken zijn geweest maar hier kan natuurlijk tegen worden opgetreden. Hoe, lees je in mijn eerdere posts.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Nou raak ik geïntrigeerd. Ik kan me niet voorstellen dat een zinnige rechter het gebruik van een merk zou ontzeggen op omdat een concurrerende invoerder zo slim was het merk te deponeren. Maar het merkrecht is soms een monster. De cow-brand case wordt inderdaad steeds opgevoertd als maatgevend en beperkend ten aanzien van zulk merkgebruik. Dan is het een depot ter kwader trouw of een onrechtmatige daad, zie ook Gielen.

 

Maar nu herhaal ik Van Nijnatten. 8)

 

Blijf benieuwd naar voorbeelden van importeurs die op grond van het merkrecht concurrenten de pas afsnijden...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Blijf benieuwd naar voorbeelden van importeurs die op grond van het merkrecht concurrenten de pas afsnijden...

 

Wat bedoel je hier? Er zijn talloze importeurs die merkgoederen uit de US (of elders buiten de EER) importeren en niet toestaan dat anderen dat ook doen.

Canon is er een van:

http://www.dslr.nl/?cat=nieuws&id=840

 

Maar ook op dit forum hebben we het al een paar keer aan de hand gehad. Zelfs mensen die klein inkopen in de US oa via Eaby, dacht dat het toen om Leatherman tools ging, kregen een advocaat op hun dak.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik doel op de situatie dat een importeur andere importeurs de pas afsnijdt door het merk te registereren. Ik ken wel voorbeelden waar dat gebeurt met medeweten en medewerking van de originele merkhouder (die blijkbaar zijn distributie wil concentreren), maar niet op initiatief van de importeur.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de tips, ik ben alweer wat wijzer geworden.

 

Inderdaad de andere importeur wil het alleen recht.

 

maar vind het belachelijk dat het indienen van een oppositie bijna 1000 euro kost. aangezien ik een kleine zelfstandige ben.

 

e.e.a. ben ik nog aan het lezen en uitzoeken.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@cimmetje

Het indienen van een oppositie is zeker niet de juiste weg. Het kan ook niet omdat je alleen oppositie kan instellen als je merkhouder bent van een (vermeend) conflicterend merk.

 

Je zal echt naar een merkengerechtigde of een gespecialiseerde jurist(e) moeten gaan. Ik heb net met een juriste van een merkenbureau uit Breda gesproken en die denkt dat op basis van de verstrekte gegevens ten eerste belangrijk is dat voorgebruik bewezen kan worden. Dat zou je kunnen doen met facturen, reclame, emails ed.

 

Vervolgens moet de deposant gevraagd of gesommeerd worden het merk in te trekken omdat het deponeren te kwader is gebeurd en dat dit kan worden bewezen. Het bureau wat ik heb gesproken werkt met een heel redelijk uurtarief van €129,-. In een paar uur moet de situatie kunnen worden besproken en een brief opgesteld dus de kosten zijn in eerste instantie beperkt.

De naam en telefoonnummer van de juriste en het bureau komen per PM.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat er over het algemeen gebeurt is hetvolgende:

 

Het bedrijf dat alleenrecht met de fabriek in China afspreekt bemiddeld hiermee een prijs voor een bepaalde periode met een aantal garanties voor hem. Hierbij moet je denken aan het alleenrecht om producten te verkopen in een bepaalde regio; zeg europa voor een merknaam.

 

Dit stelt de producent in China nog steeds in staat onder oem dezelfde produkten te blijven verkopen. Ook komt het voor dat diegene die exclusiviteit afspreekt hierbij de afspraak maakt met de fabriek dat anderen die bestellen vanuit de regio waarvoor hij exclusiviteit heeft een hogere prijs krijgen van de fabriek. Dit om zijn investering in marketing en marktontwikkeling te beschermen. Is in mijn ogen terecht. Het voeren van een merknaam en de verantwoordlijkheid voor de marketing zijn groot wanneer het niet jouw eigen merk(fabriek) is. Dit kost veel geld en is allemaal gebaseerd op de beschikbaarheid van de produkten tegen goede voorwaarden. Dit is vrij logisch en naar mijn weten ook gangbaar.

 

Uiteindelijk kan het dus zo zijn dat je gewoon nog dit merk kan kopen maar dat je dus qua concurrentiepositie min of meer buitenspel bent gezet.

 

Je bent altijd vrij een andere producent te vinden en een vergelijkbare afspraak te maken. Ik woon in China, ben en ga bij vele grote bedrijven langs en dit soort constructies worden mij wel eens aangeboden. Ik kan bij nagenoeg elke fabriek zo'n gentlemans agreement bedingen indien ze dat nog niet hebben met een ander.

 

Wanneer ik een partij/partner kan aanbieden die exclusiviteit wil, gekoppeld aan gegarandeerde afname is dit geen enkel probleem. Misschien is dit vervelend voor een aantal anderen die dan het nakijken hebben, maar zo gaat dit nu eenmaal.

 

Naar de rechter gaan is een optie.. maar ja.. hoe ga je de bewijslast rond krijgen ??? het registreren van een merknaam is een openbare zaak, maar afspraken tussen koper en fabrieken niet. Die gaan natuurlijk nooit op straat gooien wat er is afgesproken en zelfs als je kan aantonen dat je concurrent lager of tegen betere condities kan inkopen wat bewijst dat ?? Hooguit dat hij een betere inkoper is. Het is nooit makkelijk dit soort zaken aan te vechten en je komt in een spiraal terecht waarin geen winnaar is, alleen verliezers.

 

Mijn advies is dan ook een ander bedrijf te vinden en ook zo'n exclusive agent afspraak maken, lekker 3 x per jaar naar China te vliegen, karaoke, thee drinken, wat eten en dan naar de massage met de fabriekseigenaar en altijd heb jij de garantie dat jouw positie de sterkste is.

 

Zaken in China gaan nu eenmaal anders.. of in azie in het algemeen. De fabriek wordt er niet warm of koud van wanneer iemand in nederland gaat aanvechten aan wie hij mag verkopen. Zelfs al win je: tradingcompany er tussen en binnen 1 seconde gaan ze gewoon op de zelfde formule verder.

 

Enige manier om dit te winnen: koop een ticket naar China, ga ook op visite bij de fabriek en plaats een grotere order met jouw eigen voorwaarden.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me een prima keuze. Soms moet je vechten maar het is vrijwel altijd beter om het gevecht te vermijden. Zeker als je niet zo groot bent.

 

Hoop wel dat je geleerd hebt van deze zaak. Leg zo veel mogelijk zelf vast. Een handelsnaam krijg je vrijwel gratis door hem te gebruiken en een merk kost je maar een paar honderd euro.

 

Investeren in een eigen merk en of handelsnaam heeft altijd de voorkeur. Succes met je nieuwe merk. Laat ons weten hoe het je vergaat.

Link naar reactie
  • 0

Helemaal met Hans eens, juridische stappen op internationaal nivo moet je eigenlijk enkel overwegen wanneer je zeker bent dat je kunt winnen EN er financieel beter van wordt/schadeloos gesteld kan worden. Veelal is dit niet het geval en is bij winst nog altijd een bittere nasmaak.

 

Veel succes Cimmetje! aanhouder wint

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.