• 0

Echtgenoten samen eigenaar holding, beloning?

Hallo,

 

Ik heb er inmiddels aardig wat uurtjes rondneuzen op Higherlevel op zitten en ik ben al veel onderwerpen tegen gekomen die bovenstaande vraag behandelen, maar m.i. is onze situatie nèt weer anders, waardoor ik met de gevonden informatie toch niet helemaal uit de voeten kan.

 

De situatie is als volgt:

Mijn man en ik zijn samen eigenaar van onze onlangs opgerichte holding. Deze BV is de bestuurder van de werkmaatschappij en heeft (op dit moment) 5% van de aandelen van de werkmaatschappij in haar bezit. Mijn man en ik zijn in gemeenschap van goederen getrouwd (voor zover dat relevant is) en op papier hebben we dezelfde rechten en plichten wat de holding en de werkmaatschappij betreft. We zijn dus allebei evenveel of even weinig directeur (Hoe dit in de praktijk werkt zal ik hier maar even buiten beschouwing laten ;D).

Het idee was dat mijn man vanuit onze holding een managementfee zou berekenen aan de werkmaatschappij en dat ik in loondienst zou komen van de werkmij. Mijn man zou dan de gebruikelijke 40K moeten declareren en ik zou een (lager) salaris ontvangen uit de werkmij (uit een dienstverband bij de werkmij), omdat ik dan mijn sociale verzekeringen zou behouden.

 

Is bovenstaand scenario mogelijk/logisch? Zo ja, is het gunstig om het op deze manier te doen? Maar moet ik mezelf dan ook niet de marktconforme 40K uitbetalen? Hetzij naar rato, omdat ik parttime werk?

 

De aangifte loonheffingen staat voor de deur, dus het is zaak dat er definitieve knopen worden doorgehakt in deze. Uiteraard ligt de vraag ook bij onze accountant, maar laat hij nou net degene zijn die de overige 95% van de aandelen in handen heeft. Ik weet het, een vreemde situatie, maar aangezien onze oorspronkelijke investeerder niet meer over de brug kon komen, omdat hij aan de rand van een faillissement staat, was het zaak onze net gestarte onderneming overeind te houden. Overigens ontvangen we de komende jaren elk jaar 5% van de aandelen tot 25%, daarna kunnen we ons voor de overige 75% inkopen.

 

Bij voorbaat dank voor jullie input!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

(Hoe dit in de praktijk werkt zal ik hier maar even buiten beschouwing laten ;D).

 

Dat lijkt me nu juist een hele belangrijke om mee te nemen. Het is verstandig om de formele situatie aan te laten sluiten bij de feitelijke. Je hoeft niet perse beiden directeur te zijn. De schoonmaker en de receptionist kunnen ook aandelen hebben, maar zitten dan ook niet direct aan 40k salaris vast.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat ze het grappig bedoeld Ronaldinho, mevrouw heeft blijkbaar de spreekwoordelijke broek aan thuis. ;D (geldt denk ik voor de meeste mannen :-[)

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

(Hoe dit in de praktijk werkt zal ik hier maar even buiten beschouwing laten ;D).

 

Dat lijkt me nu juist een hele belangrijke om mee te nemen. Het is verstandig om de formele situatie aan te laten sluiten bij de feitelijke. Je hoeft niet perse beiden directeur te zijn. De schoonmaker en de receptionist kunnen ook aandelen hebben, maar zitten dan ook niet direct aan 40k salaris vast.

 

Bovenstaande was inderdaad maar een grapje. Formeel zijn we beiden eigenaar van de holding en de holding is de bestuurder van de werkmij en de feitelijke situatie sluit hier op aan.

 

Uit de reactie van Joost begrijp ik dat we allebei vanuit de holding een managementfee moeten berekenen, mijn man voor 40K en ik voor 3/5 deel daarvan (want 24 uur per week werkzaam)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.