• 0

Quantumkorting / korting bij grote afname

Hallo, ik heb al een en ander op dit forum door zitten lezen, maar ik zit met het volgende.

Welke vormen van kwantumkorting zijn mogelijk en welke vorm is gebruikelijk?

Ik krijg de mogelijkheid ict-diensten te verzorgen maar ze vragen me om een goed voorstel bij grotere afname

Ze kunnen en willen op voorhand geen inschatting en afspraken maken over de hoeveelheid werk, maar willen wel graag een voor beiden tot een interessante samenwerking komen.

 

Suggesties zijn van harte welkom!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is natuurlijk altijd lastig om dit zonder input van de klant op voorhand af te geven.

Je zou kunnen denken aan een kortingstaffel afhankelijk van de omzet die je genereert in een jaar.

Daarbij zou je klantentrouw kunnen belonen met een kortingstaffel. Hoe langer ze klant zijn hoe interessanter voor beide partijen.

Denk er wel aan dat je geen claim krijgt als JIJ van de klant af wil.

Laat in je korting ook meewegen hoe vaak je voor de klant op pad moet, of kan je veel op afstand regelen?

Hopelijk heb je wat aan deze input.

 

Marc Brunsmann - Partnerkracht

 

Link naar reactie
  • 0

Let er ook even op dat je de korting past geeft als de grote hoeveelheid werk daadwerkelijk een feit is. Misschien is een bonus achteraf een mooie stimulans? Dan kun je de gemaakte omzet opdelen in schijven. Bijvoorbeeld 1% bij omzetten tot 10.000,- Euro per jaar, 2,5% bij omzetten van 10.000,- tot 50.000,- etc. Je zult de eerste niet zijn die erachter komt dat de mooie beloften aan het begin van de samenwerking in de praktijk toch ietwat moeilijker dan gedacht werkelijkheid worden.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht die bonus in tweëen splitsen.

 

25% x achteraf te verrekenen conform voorstel Daphne en 75% als korting op de factuur voor het volgende contract, te verrekenen met de eerste factuur die je in het kader van het verlengde contract gaat sturen.

 

Korting weggeven is prima, maar je moet er zelf ergens ook een voordeel uithalen

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

 

...

Ze kunnen en willen op voorhand geen inschatting en afspraken maken over de hoeveelheid werk, maar willen wel graag een voor beiden tot een interessante samenwerking komen.

 

 

Mmmmm... stinkt dit niet een beetje? Waarom kunnen ze geen inschatting geven? Kun jij ze helpen een inschatting te maken? Als leverancier weet je vast wel wat ze nodig zouden hebben, zelfs als dat hun niet zo duidelijk is. Zodra ze meer duidelijk hebben wat ze nodig hebben, kun je ook wel vragen of ze gecommitteerd zijn het bijbehorende budget te besteden. Zo niet, dan kun je je ook afvragen hoe serieus ze zijn (of dat er genoeg budget is).

 

Een botte-bijl methode zou zijn: 'als u niet weet wat u nodig heeft kan ik moeilijk kortingsafspraken aanbieden'. Is hard maar ook niet helemaal onterecht. Zakelijk handelen mag van beide partijen verwacht worden.

 

Nu komt je klantvraag bij mij over als 'we gaan eens even shoppen en we pakken de goedkoopste'. Iets te wantrouwend misschien.

 

Verder sluit ik me aan bij anderen: korting alleen op basis van gerealiseerde omzet, en via creditfacturen bijv 1x / jaar verrekenen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Nou het zit zo. Ze doen inmiddels zaken met 2 vaste leveranciers. Ondanks dat, heb ik al geregeld opdrachten voor ze mogen doen (wellicht door snelheid / prijs / flexibiliteit). Omdat ze tevreden waren over de samenwerkingen afgelopen maanden willen ze me in het rijtje 'vaste leveranciers' opnemen. Als tegenprestatie verwachten ze een korting (de andere 2 doen dat kennelijk ook).

 

Per project kiezen ze een leverancier die er naar hun mening het best bijpast qua expertise (en wellicht ook om de 3 bovengenoemde punten). Omdat ze geen kijkje in de keuken willen geven en sowieso geen garanties willen afgeven is vooraf bepalen van aantal opdrachten geen optie. Zelf durf ik ook geen inschatting te maken. En dan nog, welke percentages en staffels zijn voor beiden interessant.

 

Bij mijn vaste chinees hebben ze een spaarsysteem. Indien spaarkaart vol -> 7.50 euro korting en op de markt koop ik weleens plantjes 5 halen = 4 betalen ;D

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo, ik heb al een en ander op dit forum door zitten lezen, maar ik zit met het volgende.

Welke vormen van kwantumkorting zijn mogelijk en welke vorm is gebruikelijk?

Ik krijg de mogelijkheid ict-diensten te verzorgen maar ze vragen me om een goed voorstel bij grotere afname

Ze kunnen en willen op voorhand geen inschatting en afspraken maken over de hoeveelheid werk, maar willen wel graag een voor beiden tot een interessante samenwerking komen.

Ik kreeg die vraag ook wel eens, toen ik nog ICT diensten deed. Daarop legde ik de klant dan uit dat de klant dat helemaal niet wil. Die korting betekent namelijk dat als er extra werk is, dat de klant graag uitgevoerd wil hebben, ik voor een andere klant aan het werk ben, die mij meer betaalt voor diezelfde uren.

Link naar reactie
  • 0

 

...

Omdat ze tevreden waren over de samenwerkingen afgelopen maanden willen ze me in het rijtje 'vaste leveranciers' opnemen. Als tegenprestatie verwachten ze een korting (de andere 2 doen dat kennelijk ook).

...

 

 

[overdrijvings modus]

 

En als ze doorgroeien naar 30 vaste leveranciers? Wat is dat dan nog waard? Gaan die 2 andere leveranciers nu minder korting geven als jij er als vaste leverancier bijkomt?

 

[/overdrijvings modus]

 

Je kunt zelf nog kijken hoeveel tijd/geld je acquisitie van andere klanten kost. Die zou je gedeeltelijk als korting kunnen geven. Gedeeltelijk, want zij hebben hetzelfde voordeel (want vaste leveranciers).

 

Ik blijf het een vreemd verhaal vinden. Ze zijn al tevreden over jouw prijs/prestatie, en willen nog goedkoper zonder tegenprestatie van hun. Ik zou het persoonlijk niet doen (ik hou niet zo van vooral op prijs kopende klanten), maar dit moet je uiteindelijk zelf beslissen.

 

Laat weten hoe dit afloopt?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.