• 0

Route plannen langs meerdere adressen

Tomtom, Google Maps en andere gratis online routeplanners kunnen heel goed de route plannen tussen 2 locaties. Maar als je op één dag meerdere adressen moet bezoeken moet je toch echt zelf de volgorde bepalen. Door daar wat aan te rekenen kan je reistijd of -afstand behoorlijk korter worden. En tijd is geld.

 

Ik ben een webtool aan het maken die je daarbij kan helpen. Ik zoek een paar testers die daadwerkelijk met dit probleem worstelen (bijv. koeriers, bezorgers, transporteurs), die er tijd in willen steken en feedback willen geven waarmee ik de tool kan perfectioneren. Als je interesse hebt stuur mij dan even een pm (knopje hier links naast).

 

De kenners herkennen natuurlijk het handelsreizigersprobleem (TSP) dat wiskundigen al jaren bezig houdt omdat het zo simpel uit te leggen is maar zo moeilijk op te lossen, zeg maar NP-compleet. Het is niet zo dat ik het wiskundige probleem in algemene zin heb opgelost, maar ik heb mogelijk wel een werkbare mashup.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

@msteer. Leuk initiatief! Vandaar dat ik even verder gekeken heb. Misschien dat alleen ik er last van heb, maar bij het proberen van een paar voor mij bekende lokaties kom ik op plaatsen terecht die mij niet echt bekend voor komen.

 

Probeer bijvoorbeeld 2516BE even. Dan moet je uitkomen op de binckhorstlaan in Den Haag (ook volgens google maps). Routexl stuurt me naar Zwitserland ???

 

Ik weet niet of het de bedoeling is dat er ook op alleen postcodecijfers gezocht kan worden? Probeer in dat geval 2902 even. In plaats van in Australië (routexl) zou je in Capelle a/d IJssel uit moeten komen (google maps).

 

Hoop dat je hiermee weer een stap kunt doen. Als ik zelf iets niet helemaal goed doe, hoor ik het wel.

Link naar reactie
  • 0

Wat zijn de ontwikkelingen omtrent deze tool. Ik gebruik hem regelmatig maar zit eigenlijk tegen de 20 adressen aan te hikken. Het zou mooi zijn als hij uit de beta komt. Mocht je verder hulp willen voor promotie dan moet je even zeggen, ik zie veel potentie in dit systeem

Link naar reactie
  • 0

Leuk om te lezen dat je onze routeplanner regelmatig gebruikt. Ik krijg veel reacties van mensen die de waarde er van in zien, dat zijn toch vaak mensen die de problematiek kennen. Als je nooit eerder zoiets hebt moeten doen dan kijken ze vaak een beetje wazig ;)

 

We zijn flink bezig met de tweede beta versie. Daarin komen meer functies, onder andere het veelgevraagde plakken van adressen vanuit andere applicaties, zoals Excel. Ook kan je dan (tegen geringe betaling) meer dan 20 adressen opvoeren. Duurt helaas nog even omdat we meteen ook overstappen op nieuwe versies van onderliggende software.

 

Je kunt misschien beter op de hoogte blijven via twitter en facebook.

Link naar reactie
  • 0

Thanks, die tweede beta staat er inmiddels op. Met meer mogelijkheden, zoals importeren van bestemmingen en export van de optimale route naar navigatie. Ook de nieuwste Google Maps API.

 

Binnenkort beginnen aan een betaalsysteem voor extra diensten, zoals meer dan 20 adressen. Ik zit nu op het spoor om dat via een klein bedrag per dag te doen. Heel laagdrempelig en makkelijk. Dat sluit denk ik het beste aan bij mijn doelgroep.

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer de routeplanner geschikt te maken voor gebruik op mobiele browsers. Ik twijfel zelf een beetje of er veel behoefte aan is, maar mensen om mij heen zeggen dat het nodig is. Met een beetje CSS heb ik er een compactere site van gemaakt. Ik heb het getest op een Android 2.1 en iPhone 2 en dat werkt al. Zou iemand hier het ook willen testen, liefst op andere apparaten?

 

Werkwijze:

1. Open routeplanner (link)

2. Zoek adressen via zoekbalk of klik ze aan op de kaart*

3. Druk knop "plan route"

4. Route wordt aangegeven op kaart

 

* Minimaal 3 adressen, het is een routeplanner voor meer adressen ;-)

20100830-RouteXL-mobile-test.thumb.png.609ba506c7650e23cba8d628b308f154.png

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg meerdere keren per week emails met vragen om extra mogelijkheden. Nu is alles mogelijk, maar dat kost mij een hoop tijd tijd en wijkt af van de richting die ik voor ogen heb (KISS). Ik verwijs zulke mensen daarom vaak door naar aanbieders van wat minder laagdrempelige, offline software met meer mogelijkheden. Gisteren ook weer twee partijen doorgestuurd.

 

Nu zit ik te denken of ik daar toch iets mee kan doen. In de zin van lead-generatie of iets dergelijks. Een formuliertje waarin mensen hun wensen en contactgegevens kunnen achterlaten en die dan doorsturen naar mijn concullega's met wie ik daarover afspraken kan maken. Bij voorkeur een vast bedrag per doorgestuurde warme lead.

 

Hebben jullie ervaring met zo'n constructie? Is het slim om te doen? Welke marge/bedragen gaan hier in om? Andere ideeën/tips?

Link naar reactie
  • 0

Wat wil je hier van maken en wat is je ambitie? Uitgroeien tot een serieus bedrijf? Want dan kun je, ook al ben je terecht fan van KISS, een soort van 'peel the onion' doen qua software-opbouw: in de basis werkt het simpel, maar wil je meer dan kun je een laag dieper en die extra functionaliteiten aanzetten/ontsluiten en wordt het daarmee een steeds geavanceerdere applicatie. Zo kom je tegemoet aan de light users die een simpele app willen, maar tevens de heavy users die volledig de diepte in willen met jouw product.

 

Softwaretechnisch biedt dat wat grote uitdagingen, maar als het je ambitie is hier een serieuze startup omheen te bouwen dan zou ik eerder in die richting denken dan dat je iedereen maar doorverwijst.

Link naar reactie
  • 0

Serieus en eenvoud staan los van elkaar denk ik. De ambitie/strategie is nu om eerst de basis van het plannen van routes langs meer adressen breed uit te rollen. Misschien 5-10% van mijn gebruikers heeft meer dan dat nodig, en voor je het weet is dat wel 90-95% van het werk. Liever ga ik eerst breed, om daarna meer diepgang te brengen.

 

De maatwerk klussen die voor mij als planningsconsultant interessant zijn pik ik er natuurlijk uit, maar wensen als venstertijden (voor- of na een bepaalde tijd, denk aan stadscentrum na 11.00 uur gesloten voor verkeer), meerdere routes (verdelen over dagen of meerdere auto's) of onderlinge volgorde (eerst halen, dan brengen) zijn vaak prima met bestaande standaardsoftware te ondervangen.

 

Dat betekent niet dat er geen ontwikkelingen zijn. In mijn strategie past bijvoorbeeld wel een koppeling voor andere websites, zodat ze makkelijk hun bezoekers kunnen doorsturen. Bijvoorbeeld voor een huizen- of autosite, zodat bezoekers van die sites makkelijk een snelste bezichtingsroute kunnen vinden. Die link is in ontwikkeling en wordt sinds deze week getest door een paar gebruikers.

 

Je suggestie voor de software-bouw neem ik mee voor de langere termijn, want uiteindelijk zal het er heus wel van komen. Ik zit dus meer aan de korte termijn te denken of ik iets kan verdienen aan de klanten die ik nu niet kan helpen.

Link naar reactie
  • 0

Begrijp me goed hoor, ik ben zeker niet voor 'u vraagt, wij draaien'. De grootste valkuil is alles willen doen en daarmee niets goed doen, dus ook wanneer je de diepte ingaat qua productontwikkeling moet je nog steeds je eigen model beschermen en keuzes maken en volhouden in wat je wel en niet gaat doen. Een serieus bedrijf opbouwen én vasthouden aan eenvoudige, gefocuste en gebruiksvriendelijke producten gaan dus absoluut wel gewoon samen! :)

 

Wij werken bijvoorbeeld ook met derden samen voor zaken als procesintegratie, niet-standaard koppelingen met andere systemen en andere zaken die wij niet als core-business zien of die anderen beter kunnen. Maar op de gebieden die we zelf belangrijk vinden en waarop we ons kunnen onderscheiden, willen we wel flink de diepte in gaan.

 

V.w.b. het op korte termijn doorsturen: wellicht zou je het gesprek aan kunnen gaan met een partij die datgene biedt wat jij niet wilt/kunt bieden om te bekijken of je over en weer wat voor elkaar kunt betekenen. Dan zou jij aanvullend kunnen zijn voor hen wanneer zij verzoeken krijgen tot snellere/eenvoudigere/goedkopere oplossingen, en zouden zij de verzoeken aan jou voor complexere toepassingen kunnen invullen. Dan is het echt een partnership die over en weer werkt waarbij twee complementaire partners allebei doen waar ze goed in zijn. Dus echt zoeken naar win-win over en weer.

 

Het is een slipperig pad is mijn ervaring, dit soort samenwerkingen. Maar áls het werkt kan het heel vruchtbaar zijn.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je toelichting. Ik heb zelf geen ervaring met dergelijke constructies, vandaar de vraag. Slipperige paden heb ik niet zoveel zin in, dat riekt naar iets dat veel tijd gaat kosten en weinig oplevert. Dan besteed ik mijn tijd liever aan andere dingen.

 

Zoals het bedenken van een nieuwe interface die meer functionaliteit biedt en toch simpel blijft. Wat zou dan het beste werken? Ik denk zelf aan een tabje instellingen waar men opties kan aan- of uitvinken na inloggen. Of zijn er andere ideeën?

Link naar reactie
  • 0

Wellicht dat ik hier geadviseerd kan worden...

 

Vanuit AutoCad genereer ik een lijst met RD-coordinaten welke ik vervolgens via het programma RD-Convert omzet naar een .ov2-bestand. Het ov2-bestand is feitelijk dus een lijst met nuttige plaatsen (in mijn geval een willekeurig nummer met een coordinaat). Nu wil ik een route laten genereren waarbij ik het meest gunstig uitkom met mijn gereden kilometers. Daarbij is het niet noodzakelijk dat de volgorde vanuit het ov2-bestand blindelings overgenomen wordt.

 

Nu weet ik dat ik in het programma 'Tyre' wel routes kan genereren op basis van het ingevoerde .ov2-bestand maar daarbij houdt het programma de (nummerieke) volgorde van de locaties aan waardoor ik een zeer ongunstige route krijg.

 

Als voorbeeld een printscreen van Tyre:

tyre_screendump.thumb.JPG.4b0bf9a793b419c395588639ea857919.JPG

Link naar reactie
  • 0

Het Rijksdriehoekstelsel is een Nederlands stelsel voor geografische positionering, dat onder andere wordt gebruikt door het kadaster en bedrijven in de geotechniek:

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksdriehoeksco%C3%B6rdinaten

 

De Nederlandse editie van RouteXL herkent RD-coordinaten (in meters) via de import functie. De routeplanner optimaliseert de route langs meerdere locaties, minimaliseert de reistijd door tussenstops te sorteren in de snelste volgorde.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de toelichting, ik ben werkzaam in de landmeetkundige sector dus ik weet hoe coördinatenstelsels etc. in elkaar zitten. ;)

 

Het invoeren van coördinaten via de import functie dient aan bepaalde voorwaarden te voldoen verwacht ik (komma/punt/spatie/tab-gescheiden, volgorde X/Y/evt. puntnummer). Wat zijn de eisen hiervoor? Het geniet overigens de voorkeur dat de bijbehorende puntnummers ook meekomen in de import...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.