• 0

ontslag vergoeding

Ik ben beginnend ondernemer (50 jaar) maar heb tevens nog een baan voor 32 uur. Mijn vraag is eigenlijk vanuit werknemerskant maar aangezien de expertise die hier aanwezig is hoop ik dat jullie hem toch kunnen en willen beantwoorden.

 

Ik ben sinds 5 jaar in vaste dienst bij een IT bedrijf . Afgelopen jaar heeft mijn werkgever 6 mensen aangenomen omdat de verwachting was dat er een paar grote klanten aan zaten te komen. We zijn nu met 12 man. (inclusief de 2 eigenaren)

De laatste jaren waren zeer sucsesvol en beide eigenaren rijden inmiddels in een auto van 80 mile.

De nieuwe klanten die we dit jaar zouden binnen halen zijn wel in zicht maar contracten zijn er nog niet getekend. Onlangs hoorde wij dat de winst uitkering over vorig jaar dit jaar niet uitgekeerd word met als reden dat dit geld nodig is om komend jaar te overleven.

Nu 2 weken later komen de eigenaren met de mededeling dat gezien de tegenvallende resultaten van het huidige jaar 6 mensen moeten vertrekken. Deze zes mensen zijn niet geselecteerd vanuit het afspiegelingsbeginsel en ook niet volgens LIFO. Er is een keuze gemaakt zodat de bruikbaarste mensen achter blijven. Vanuit de ondernemer gezien trouwens niks mis mee.

 

De zes, waaronder ik hebben een voorstel voor ontslag met wederzijds goedvinden ontvangen. De mij geboden vergoeding betrof 6 maand salarisen. Dat lijkt wellicht veel maar ik ben mijn baan kwijt en als 50 jarige word het een heidens karwei weer een nieuwe baan te vinden.Tevens gaat er een enorm pensioengat onstaan.

Mijn werkgever heeft te kennen gegeven geen ontslag vergunning te willen aanvragen omdat dat de aanname van nieuwe personeel bij eventuele nieuwe klanten in de weg zou staan.

 

De geboden vergoeding is ook niet echt voldoende om mijn eigen bedrijfje verder uit te bouwen zodat ik in mijn eigen inkomen kan voorzien. Ik sta nu ongelooflijk met mijn rug tegen de muur, als ik er voor ga vechten om te blijven zal de werksfeer daardoor ernstig afnemen. Ik ben immers niet meer gewenst. Ik moet dus proberen overeenstemmnig over de vergoeding te bereiken. Nu word je op internet dood gegooid met no cure no pay bedrijfjes die wel even willen helpen. Op verschillende fora lees ik onheilspellende berichten daarover. Enfin ik kan het prima vinden met mijn werkgevers en wil dat (nog) niet verstoren. Mijn vraag is wat is een redelijke ontslag vergoeding? En mag ik die aanwenden voor mijn eigen bedrijf of betaal ik dan nog steeds 52% belasting.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om te beginnen is van belang te weten hoelang je er werkt.

En zou niet zozeer zeggen dat jij met je rug tegen de muur staat.

De werkgever wil immers van jou af en niet van de laatst aangenomen werknemers dus zal hij zeer ruimhartig moeten zijn naar jou toe.

Zou om te beginnen hem verzoeken dat je zelf een goede advocaat mag uitzoeken en dat hij daarvan de kosten betaald.

Dit moet je namelijk goed regellen aanegzien je anders ook nog eens geen recht meer hebt op een uitkering (je moet altijd bezwaar maken tegene je ontslag).

En dan een goede advocaat zoeken die er voor jou zoveel mogelijk weet uit te halen en je uitkering zeker steld 9weet niet hoelang je nog recht op een uitkering hebt (hangt af van de duur van je arbeids verleden).

Link naar reactie
  • 0

Beste Pannie,

 

Ik zet dit topic op slot, omdat dit inderdaad geen ondernemersvraag is.

 

Wel een paar punten:

- als je zelf ontslag neemt ('wederzijds goedvinden') heb je geen recht op WW.

- of 6 maanden vergoeding genoeg is moet je zelf bepalen. Google even op 'kantonrechtersformule' of zoek op dit forum.

- ontslagvergoeding is inkomen en dus belast. Er zijn wel constructies als stamrecht BVs (zoek even).

- als je lid bent van een vakbond of een rechtsbijstandsverzekering hebt, in ieder geval die ook advies vragen.

- je werkgever wil af van 'oud' personeel en de mogelijkheid openhouden voor 'nieuw' personeel. Los van de ethische aspecten biedt dat onderhandelingsmogelijkheden. Je kunt altijd een tegenvoorstel doen.

 

Edit: regelgeving blijkt aangepast. Check bij UWV!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.