• 0

Bij wie liggen de IP rechten van PHP broncode

VRAAG: Bij wie liggen de IP rechten van PHP broncode, wanneer een prototype van de applicatie door een werknemer in eigen tijd is ontwikkeld en later binnen dienstverband is doorontwikkeld, maar niet als kerntaak van de werknemer.

 

TOELICHTING

Ik ben enkele jaren terug bij een grote multinational begonnen in niet IT-gerelateerde rol. Omdat de bestaande applicaties binnen het bedrijf niet voorzagen in een specifieke behoefte, heb ik zelf een applicatie ontwikkeld.

 

Het prototype van de applicatie (die nog steeds minstens 70% van de broncode vormt) heb ik voordat ik bij de multinational in dienst trad zelf in mijn vrije tijd ontwikkeld en ingebracht. In mijn dienstverband heb ik de applicatie voorts verder ontwikkeld en uitgebreid, naar de specifieke behoefte van mijn eigen afdeling en andere afdelingen.

 

De applicatie is erg succesvol en is in productie genomen; steeds meer users binnen het bedrijf maken er op verschillende wijze gebruik van.

 

Voor laatste fase van ontwikkeling is een extern bedrijf ingehuurd door de multinational om enkele zaken te programmeren, waarvoor ik (als amateur) de know-how ontbeerde. Echter, het merendeel van broncode, het concept van de applicatie, en alle functionaliteit zijn door mij bedacht.

 

Ik heb ergens gelezen dat PHP applicaties naar Nederlands recht onder de Auteurswet vallen en dat daardoor van de auteursrechten alleen schriftelijk afstand kan worden gedaan, niet mondeling. Ik heb nergens getekend dat ik dat heb gedaan.

 

Mijns inziens komt mij de intellectuele eigendom toe. Ik ben bereid deze over te dragen aan het bedrijf, maar enkel tegen een vergoeding die ik redelijk vind voor wat ik aan meerwaarde heb meegebracht.

 

Kan iemand mij hierin adviseren?

 

Groet en bij voorbaat dank.

N.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je verhaal roept bij mij de vraag op waarom je een prototype van een applicatie hebt ontwikkeld, waarvan je op dat moment nog niet wist dat daar in het bedrijf waar je ging werken behoefte aan was. Was dit een hobby, was je toen ondernemer (nu blijkbaar niet?) of was dit gerelateerd aan je vorige werkgever?

Link naar reactie
  • 0

In mijn dienstverband heb ik de applicatie voorts verder ontwikkeld en uitgebreid, naar de specifieke behoefte van mijn eigen afdeling en andere afdelingen.

 

 

 

Hoi,

 

Dit valt inderdaad onder de auteurswet, maar juist de door mij aangehaald passage in jouw verhaal maakt dat niet meer zo zeker. Wat zegt jouw arbeidsovereenkomst over ontwikkelde software in de tijd van de baas?

 

Vaak is daar een clausule over opgenomen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Beste mvdn,

 

Als ik je verhaal mag samenvatten, is er chronologisch dit gebeurd:

 

[*]Je hebt een software prototype ontwikkeld in eigen tijd (= jouw eigendom)

[*]Je bent in dienst getreden bij een Multinational (dienstverband is niet gerelateerd aan jouw eigendom van prototype)

[*]Je hebt mensen binnen die multinational zover gekregen gebruik te maken van jouw prototype

[*]Mensen van de multinational zagen nog meer mogelijkheden en besloten jouw prototype verder te ontwikkelen

 

Wat je bij de derde en vierde stap hebt gedaan is de multinational gebruiksrecht gegeven van jouw prototype en het recht de software aan te passen naar eigen behoefte. Ik weet niet of je destijds condities hebt afgesproken waaronder je hen deze toestemming hebt gegeven, maar bij het ontbreken ervan mag de multinational er volgens mij van uitgaan dat jij hen het recht hebt gegeven om zonder vergoeding aan jou gebruik te maken van jouw prototype. Ik ben geen geen jurist, maar volgens mij is hier sprake van gewoonterecht en zal het lastig zijn om alsnog hiervoor een vergoeding te eisen op basis van auteursrecht, aangezien je willens en wetens het prototype hebt gegeven en het hebt laten doorontwikkelen.

 

Volgens mij bezit je inderdaad nog steeds het auteursrecht op de software, maar daarvoor hoeft de multinational jou dus niet te betalen omdat zij genoeg hebben aan het gebruiksrecht van de software om het te kunnen gebruiken. Dat wordt een ander verhaal wanneer de multinational jouw software zou gaan verkopen aan andere bedrijven. Maar goed, daar lijkt geen sprake van te zijn.

 

Aangezien ik geen jurist ben, zou ik ook niet blind vertrouwen op mijn antwoord in juridische zin. Wat ik je uiteindelijk wil meegeven is dat ik denk dat je met het verstrekken van jouw prototype je wel van een mooie kant hebt laten zien binnen de multinational en kan een basis vormen om je carrière binnen het bedrijf een boost te geven. Als je het mij zou vragen haal je dan veel meer uit je prototype dan dat je nu achteraf om geld gaat vragen.

 

 

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.