• 0

idee / concept beschermen

Goedemiddag,

 

Ik heb een vraag over de bescherming van een softwareproduct

 

Ik ben zelf een aantal jaren actief als software ontwikkelaar. Ik heb nu een gat in de markt gevonden, dat ik wil gaan uitwerken. Ik heb op dit moment al wel een onderneming maar ik wil dit concept in een nieuwe onderneming stoppen. die dan als naam ook concept-naam B.V. krijgt (die overigens nog vrij is).

 

Omdat dit project groot is moet ik mensen inhuren die mij gaan helpen. Hiermee wil ik over 14 dagen beginnen. Zij moeten de bouwtekening van het concept te zien krijgen om te kunnen programmeren.

 

Omdat ik natuurlijk niet wil dat zij het idee stelen of het product uitbrengen onder een andere naam wil ik weten of mijn concept genoeg beschermd is, en zo nee, wat ik moet doen om dit wel te doen.

 

ik heb reeds een halfjaar geleden toen ik de naam had verzonnen en had uitgezocht dat de naam nog vrij was (in alle merkenregisters, (BOIP, OAMI) handelsregister en domeinnaam banken komt de naam niet voor). De domeinnamen heb ik geregistreerd en ook mijn merknaam bij merkenbureau BOIP geregistreerd.

 

Wat zijn de overige mogelijkheden om mijn product te beschermen? Moet ik een geheimhoudingsverklaring voor de freelancers opstellen die aan het idee gaan werken, en hoe gaat dit in zijn werk?

 

Moet ik al ingeschreven staan bij de kamer van koophandel om bijv. een geheimhoudingscontract rechtsgeldig te laten zijn?

Het concept/programma komt op ze vroegst uit in januari/februari 2010 wanneer de ontwikkeling klaar is. Heeft het zin om nu een al een onderneming op te richten als die sowieso tot die tijd geen activiteit heeft?

 

Met vriendelijke groet,

Denny.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Denny,

 

Ik neem aan dat je idee het waard is om gestolen te worden? Volgens mij biedt een geheimhoudingsverklaring met een aantal freelancers dan te weinig zekerheid. Als jouw idee tussen nu en de lancering ergens opduikt, dan moet je uit zien te zoeken welke van je freelancers op een verjaardagsfeestje zijn mond voorbij heeft gepraat en dat lijkt mij een ondoenlijke zaak.

 

Ik zou persoonlijk dan eerder kiezen voor het inhuren van een (klein) software-bureau en een NDA met hen afsluiten. Als er dan problemen komen, heb je alleen met dat bureau te maken en is het hun probleem wie van hun medewerkers "gelekt" heeft. Ik weet niet of dat financieel haalbaar is (freelancers zijn wellicht goedkoper), maar ik zou het in elk geval overwegen. Laat je wel goed adviseren bij het opstellen van een contract met zo'n bureau (overigens ook met de freelancers).

 

Daarnaast lijkt me de registratie van de domeinnamen en de registratie van de merknaam bij het BOIP (BBIE) onvoldoende om het idee te beschermen. Kan het idee bijvoorbeeld niet onder een andere domeinnaam of merknaam worden gebruikt? Je kunt op verschillende manieren je idee deponeren (ook bij de BBIE middels i-DEPOT). Als je googelt op "idee beschermen" vind je behoorlijk wat informatie en tips. Je moet overigens ook nadenken hoe je idee ná de lancering beschermd is.

 

Succes en groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

Ik heb een vraag over de bescherming van een softwareproduct

 

Ik ben zelf een aantal jaren actief als software ontwikkelaar. Ik heb nu een gat in de markt gevonden, dat ik wil gaan uitwerken. Ik heb op dit moment al wel een onderneming maar ik wil dit concept in een nieuwe onderneming stoppen. die dan als naam ook concept-naam B.V. krijgt (die overigens nog vrij is).

...

 

Voor 100% beschermen kan je het niet. Je kan wel een patent nemen, strenge contracten opstellen, en enkel de broodnodige informatie verschaffen.

 

En als het concept nu echt uniek is, kan je achteraf wel actie ondernemen, aangenomen dat je ook kan aantonen wie contractbreuk heeft gepleegd. Dit is trouwens ook in het nieuws geweest toen, dacht ik, een Microsoft medewerker overstapte naar Google, maar toch nog gebonden was aan een ondertekende contract.

 

Ik zat ooit ook in een dergelijke situatie. En ik heb daarvan geleerd dat ik beter enkel losse opdrachten uitbesteed (enkel het broodnodige), en niet het geheel. Gelukkig gaat het in mijn geval om ideeën die ik achteraf voor 99% herzien heb.

Verder heb ik eigenhandig een virtuele omgeving gebouwd zodat het grootste deel van mijn taken automatisch gebeuren, en ik dus niemand in dienst hoef te nemen. Maar internet marketing is natuurlijk niet hetzelfde als software developing.

Link naar reactie
  • 0

De beste bescherming geeft een patent. Of dat in dit geval ook kan, zou onderzocht kunnen worden.

 

Er wordt wel geroepen dat software niet beschermd zou kunnen worden, maar dat staat nog te bezien. Ikzelf heb wel een aantal softwarepatenten, d.w.z. patent op in software gerealiseerde vindingen/concepten verleend gekregen (ook als EP patent).

 

Mijn advies: vraag een op jouw vinding toegesneden advies.

 

Vriendelijke groet

 

Cees van der Waal

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.